GroenLinks Heerlen

Ten Esschen - Heerlen, 25 februari 2006

Persbericht

Heerlen is veel te langzaam met concrete aanpak luchtvervuiling

Volgens GroenLinks is de gemeente Heerlen veel te langzaam met het nemen van maatregelen tegen de luchtvervuiling. Dat concludeert fractievoorzitter Harrie Winteraeken op basis van de trage voortgang van de wettelijk verplichte rapportages. Hij wil dat de gemeente niet wacht met het nemen van concrete maatregelen totdat alle plannen op elkaar gestapeld zijn.

Via berichten in de lokale en regionale pers maakte de Stichting Milieufederatie Limburg in samenwerking met de Stichting Natuur en Milieu de afgelopen week bekend dat in Heerlen een Luchtkwaliteitsplan ontbreekt. Onze gemeente voldoet daarmee niet aan een wettelijke verplichting om jaarlijks te rapporteren over de luchtkwaliteit. Daarbij concludeerde de Milieufederatie dat de gemeente Heerlen niets doet aan de luchtvervuiling.

Meer dan een half jaar geleden heeft GroenLinks al vragen aan het college van B&W gesteld met daarbij de aansporing om de nodige acties en activiteiten voor de verbetering van de luchtkwaliteit in gang te zetten. Daarbij stelde GroenLinks maatregelen voor zoals het verlagen van de maximumsnelheid op de Antwerpseweg / Keulsebaan tot 80 km/uur, het beperken van de roetuitstoot van diesel(vracht)auto's, onder andere door het verbieden van dieselmotoren zonder roetfilter in gebieden waar veel mensen verblijven, en het geven van een goed voorbeeld door de overheid zelf (plus Rd4, Hermes busvervoer en bij aanbesteding van werken). De verkeerspolitie kan de opdracht krijgen om extra aandacht te besteden aan (vracht)auto's die een slecht afgestelde (diesel)motor hebben en die zichtbaar en ruikbaar veel luchtvervuiling veroorzaken.

Het college van B&W erkende in zijn antwoordbrief aan GroenLinks dat het verkeer de grote bron van zorg is voor onze luchtkwaliteit. Daarbij gaf het college ook toe dat de informatie over de luchtkwaliteit in de zogenaamde Verkeermilieukaart verouderd is (basisjaar 1995!).
Het college beloofde echter beterschap en stelde dat naar verwachting eind 2005 "een regionaal actualisatieproces van de Verkeersmilieukaart" zal worden afgerond. Daarmee wordt de rapportage luchtkwaliteit 2005 opgesteld. En dit dient weer als basis voor een Luchtkwaliteitsplan. De ontwikkeling van het Luchtkwaliteitsplan wordt weer gekoppeld aan een ook nog op te stellen Regionaal verkeers- en vervoersplan (RVVP)

In eerste instantie leek dit antwoord van het college afdoende. Echter nu blijkt dat er waarschijnlijk veel tijd verloren gaat met het formuleren van beleid en moet de uitvoering van maatregelen hier kennelijk ook op wachten. Dat wil Harrie Winteraeken niet. Hij neemt aan dat de actualisatie van de Verkeersmilieukaart inmiddels is afgerond. Deze kaart zou dan ook een afdoende overzicht van de problemen met de luchtkwaliteit moeten geven. Naar verwachting zijn er in Heerlen veel (naar verluid enkel tientallen) plekken waar de grenswaarden van het Besluit Luchtkwaliteit voor stikstofoxiden (NOx), fijnstof (roetdeeltjes) en benzeen worden overschreden.
Winteraeken vraagt ook wanneer het Luchtkwaliteitsplan is opgesteld? Volgens hem lijkt het erop dat de gemeente verzandt in het maken van rapporten en beleidsplannen. Hij is het dan ook met de conclusie van de Milieufederatie Limburg eens dat de gemeente "niets doet aan de luchtvervuiling" daar waar dit het nemen van concrete maatregelen ter bestrijding van de luchtvervuiling betreft.
Hij vraagt dan ook of de Verkeersmilieukaart noodzakelijke maatregelen bevat en of deze maatregelen al uitvoerbaar zijn zonder bureaucratische omwegen.

Harrie Winteraeken

Achtergrondinformatie:

Door het meer en meer beschikbaar komen van gegevens blijkt de ernst van het probleem van de luchtvervuiling. Zo veroorzaakt de luchtvervuiling schade aan de volksgezondheid. Volgens het Milieu- en Natuurplanbureau zijn er aanwijzingen dat er in Nederland jaarlijks 18.000 mensen 10 jaar te vroeg overlijden door levenslange blootstelling aan de te grote hoeveelheid fijnstof in de lucht. Dit zou voor Heerlen meer dan 100 mensen per jaar zijn. Andere schattingen gaan uit van 5000 vroegtijdige sterfgevallen door fijnstof in Nederland per jaar. Dit betekent voor Heerlen ± 30 mensen per jaar. De strenge EU - normen zijn er dus niet voor niets. Daarbij gaat GroenLinks ervan uit dat de mensen ook recht hebben op schone lucht en een gezonde leefomgeving.
Vanwege de grote bijdrage aan de luchtvervuiling door het verkeer (± 2/3) kan worden gesteld dat het aantal indirecte doden door het verkeer in Heerlen het aantal dodelijke verkeersslachtoffers door ongelukken ruimschoots overtreft.

Nadere informatie voor de redactie:

Over dit onderwerp heeft de gemeenteraadsfractie van GroenLinks onlangs schriftelijk vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Heerlen conform artikel 35 reglement van orde van de gemeenteraad. Deze vragen zijn te uwer informatie bijgevoegd.

Voor nadere informatie kunt u terecht bij Harrie Winteraeken, fractievoorzitter gemeenteraadsfractie GroenLinks Heerlen.

---- --

Ten Esschen / Heerlen, 25 februari 2006

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Heerlen,

De heer A.M.G. Gresel

p/a de griffier van de gemeenteraad,
de heer J. Martens
j.h.m.martens@heerlen.nl

Betreft: ontbreken Luchtkwaliteitsplan

Kader: vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Heerlen conform artikel 35 reglement van orde van de gemeenteraad

Geachte heer Gresel,

Bij dezen wens ik namens de gemeenteraadsfractie van GroenLinks over het ontbreken van het Luchtkwaliteitsplan schriftelijke vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders conform artikel 35 van het reglement van orde van de gemeenteraad.
Ik verzoek u daarbij om het college van B&W zo spoedig mogelijk van deze vragen in kennis te stellen, zodat dit een tijdige beantwoording van deze vragen bevordert.

Via berichten in de lokale en regionale pers maakte de Stichting Milieufederatie Limburg in samenwerking met de Stichting Natuur en Milieu de afgelopen week bekend dat in Heerlen een Luchtkwaliteitsplan ontbreekt. Onze gemeente voldoet daarmee niet aan een wettelijke verplichting om jaarlijks te rapporteren over de luchtkwaliteit. Daarbij concludeerde de Milieufederatie dat de gemeente Heerlen niets doet aan de luchtvervuiling.

Zoals u weet heeft de fractie van GroenLinks meer dan een half jaar geleden (brief van 29 juli 2005) al vragen aan het college van B&W gesteld met daarbij de aansporing om de nodige acties en activiteiten voor de verbetering van de luchtkwaliteit in gang te zetten. Daarbij stelde GroenLinks maatregelen voor zoals het verlagen van de maximumsnelheid op de Antwerpseweg / Keulsebaan tot 80 km/uur, het beperken van de roetuitstoot van diesel(vracht)auto's, onder andere door het verbieden van dieselmotoren zonder roetfilter in gebieden waar veel mensen verblijven, en het geven van een goed voorbeeld door de overheid zelf (ook Rd4, Hermes busvervoer en bij aanbesteding van werken). De (verkeers)politie kan de opdracht krijgen om extra aandacht te besteden aan (vracht)auto's die een slecht afgestelde (diesel)motor hebben en die zichtbaar en ruikbaar veel luchtvervuiling veroorzaken.

In zijn antwoordbrief van 19 oktober 2005 aan GroenLinks erkende het college dat het verkeer de grote bron van zorg is voor onze luchtkwaliteit. Daarbij gaf het college ook toe dat de informatie over de luchtkwaliteit in de Verkeermilieukaart verouderd is (basisjaar 1995!).
Het college beloofde echter beterschap en stelde dat naar verwachting eind 2005 "een regionaal actualisatieproces van de Verkeersmilieukaart" zal worden afgerond. Daarmee wordt de rapportage luchtkwaliteit 2005 opgesteld. En dit dient weer als basis voor een Luchtkwaliteitsplan. De ontwikkeling van het Luchtkwaliteitsplan wordt weer gekoppeld aan een ook nog op te stellen Regionaal verkeers- en vervoersplan (RVVP)

In eerste instantie leek dit antwoord van het college afdoende. Echter nu blijkt dat er waarschijnlijk veel tijd verloren gaat met het formuleren van beleid en moet de uitvoering van maatregelen hier kennelijk ook op wachten.
Dit geeft mij aanleiding tot het stellen van de volgende vragen.

1. Wil het college de gemeenteraad (via de commissie Stedelijk Beheer) spoedig informeren over de actualisatie van de Verkeersmilieukaart, die naar ik aanneem inmiddels is afgerond? Geeft deze kaart een afdoende overzicht van de problemen met de luchtkwaliteit? Zijn er naar verwachting in Heerlen veel (naar verluid enkel tientallen) plekken waar de grenswaarden van het Besluit Luchtkwaliteit voor stikstofoxiden (NOx, fijnstof (roetdeeltjes) en benzeen worden overschreden?

2. Wanneer verwacht het college dat er weer wordt voldaan aan de wettelijke plicht van het Besluit Luchtkwaliteit van 19 juli 2001 en dat er dus een adequaat Luchtkwaliteitsplan is opgesteld en aan de gemeenteraad wordt voorgelegd?

3. Hoe noodzakelijk is het om dit Luchtkwaliteitsplan te koppelen aan een andere planvorm, te weten het RVVP, dat waarschijnlijk ook een lange ontstaansgeschiedenis krijgt?

4. Het lijkt erop dat de gemeente verzandt in het maken van rapporten en beleidsplannen. Is de conclusie van de Milieufederatie Limburg correct dat de gemeente "niets doet aan de luchtvervuiling" daar waar dit het nemen van concrete maatregelen ter bestrijding van de luchtvervuiling betreft?

5. Geeft de Verkeersmilieukaart ook een beeld van de noodzakelijke maatregelen en zijn deze maatregelen al uitvoerbaar zonder bureaucratische omwegen?

Voor de goede orde deel ik u nog mede dat ik een afschrift van deze vragen naar de media heb gezonden. Ik dank u bij voorbaat voor uw aandacht en medewerking.

Met vriendelijke groeten,
namens de fractie van GroenLinks
in de gemeenteraad van Heerlen,

Harrie Winteraeken

---- --