SP Noord-Holland
Meldpunt OV-taxi loopt als een trein
26-02-2006 o De provincie is niet blij met het meldpunt van de SP over
de OV-taxi. De SP zou dezelfde klachten noteren die het officiële
klachtenpunt noteert en dus, zegt de provincie, ontstaat er een
"vertroebeld beeld" over het functioneren van de dienst. Een onzinnig
argument natuurlijk, want met de klachten van het officiële
klachtenpunt werd niets gedaan.
De SP is het Meldpunt OV-taxi twee weken geleden gestart omdat de
indruk bestond dat er niet naar de klagers geluisterd werd, ook al
klaagden die zich suf bij de officiële OV-taxi klachtenlijn. De SP
kreeg binnen een week tijd al zo'n 50 klachten binnen vanuit het hele
vervoersgebied. De klachten zijn niet mis: mensen worden niet
opgehaald of veel te laat enzovoort, maar ook de chauffeurs zijn niet
zo blij met hoe de OV-taxi wordt georganiseerd.
Dat het meldpunt van de SP helpt, blijkt wel uit het feit dat de
gedeputeerde een week geleden opeens met maatregelen kwam om de
klachtenstroom over de OV-taxi aan banden te leggen. Als er geen
sprake was geweest van serieuze klachten, dan had de gedeputeerde die
maatregelen zoals het opleggen van een boete aan het vervoersbedrijf
en vergoeding voor de klant niet genomen.
De SP houdt het Meldpunt voorlopig gewoon open. Klanten en chauffeurs
van de OV-taxi kunnen hun klachten doorgeven via het telefoonnummer
0228 319211. Ook de Haarlemse SP is inmiddels met een Meldpunt
begonnen. Een meldpunt blijkt een goed controlemiddel dat kan helpen
bij een overheid die alles en dus ook het OV-taxi vervoer uit handen
geeft aan het bedrijfsleven.