Iedereen moet vrij kunnen surfen met z'n mobieltje
24 februari 2006
Populairste mobiele sites bundelen krachten voor 'open mobiel
internet'
Consumenten moeten via een mobiele telefoon net zo vrij kunnen surfen
als via een computer. De Consumentenbond wil dat de telefoonbedrijven
een einde maken aan de kunstmatige beperkingen die zij opleggen aan
mobiel internet. Het 'opengooien' van mobiel internet is nodig om het
een succes te maken; tot nu toe slaat het in Nederland niet aan.
Wie via een computer op internet surft, kan overal gemakkelijk bij.
Maar wie via een mobiele telefoon op internet surft, komt uit bij de
'portal' van het eigen telecombedrijf, zoals I-mode van KPN en
Vodafone Live!. En dat geeft allerlei beperkingen. Zo wordt je geleid
naar de sites die de telecombedrijven toelaten en is het lastig om
naar andere sites te gaan. Ook betaal je véél meer als je buiten de
portal surft. En er worden speciale mobieltjes voor specifieke portals
verkocht, zodat de consument denkt dat hij niet naar alle websites kan
surfen.
Consumenten moeten via álle mobieltjes (waarmee je kunt internetten)
bij álle websites kunnen komen, net als bij gewoon internet. Dat is
ook in het belang van het bedrijfsleven, want alleen dan zal mobiel
internet wél een succes worden. Bedrijven moeten op hun beurt ook zo
vrij zijn als op het gewone internet, zodat zij kunnen aanbieden wat
ze willen. Dat is ook weer goed voor consumenten.
Om dat voor elkaar te krijgen hebben de meest populaire websites op
het mobiele internet de krachten gebundeld. Zij hebben gezamenlijk
ideeën ontwikkeld over een 'open mobiel internet'. De Consumentenbond
heeft zich hierbij aangesloten.
De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn:
ABN Amro, beleggersbank Alex, ANWB, BelCompany, Consumentenbond,
Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information,
Speurders.nl, Spits, Sports Plaza en Telegraaf. Zij nodigen binnenkort
ook andere bedrijven uit om zich bij dit initiatief aan te sluiten.
Consumentenbond