AutoRai

De vernieuwde Nissan 350Z: temperamentvoller dan ooit

(2/24/2006)
Sinds zijn introductie in 2003 heeft de Nissan 350Z zichzelf bewezen als volbloed sportauto. Voor modeljaar 2006 wordt de eigenzinnige tweezitter verder verfijnd, met een nog dynamischer uiterlijk, ergonomische verbeteringen in het interieur en aanzienlijk meer motorvermogen.
Daarmee geeft Nissan de 350Z opnieuw de juiste middelen om zijn concurrenten nog meer dan voorheen op afstand te zetten.

Cruciaal voor het dynamische karakter van de 350Z is de veelgeprezen 3,5-liter V6, die voor het komende modeljaar enkele ingrijpende aanpassingen heeft ondergaan. Deze hebben ertoe geleid dat het maximumtoerental van de lichtgewicht aluminium krachtbron stijgt van 6.600 naar 7.000 t.p.m. Tegelijkertijd wordt daarmee een aanzienlijke vermogenswinst gerealiseerd van 20 pk, zodat het maximumvermogen van de 350Z voortaan 300 pk bedraagt.

Hoewel het maximumkoppel van 353 Nm bij 4.800 t.p.m. iets lager ligt dan voorheen, zorgt de veel gelijkmatigere koppelkromme ervoor dat de motor bij hogere toerentallen aanzienlijk meer trekkracht kan leveren. Zo ligt het koppel bij een toerental van 6.000 t.p.m. maar liefst 20 Nm hoger dan voorheen.

Behalve aan het geoptimaliseerde motormanagement zijn deze indrukwekkende cijfers te danken aan een korter en breder inlaatspruitstuk, waardoor de luchttoevoer is verbeterd. Ook is de motor voorzien van andere zuigers en andere nokkenassen. Belangrijk is ook dat de vernieuwde krachtbron voortaan volledig voldoet aan de strenge Euro4-emissienorm.

Wat deze technische modificaties betekenen voor het rijgedrag van de 350Z is eenvoudig: snellere acceleratie in alle versnellingen. Daardoor neemt de sprint van 0 tot 100 km/uur voortaan slechts 5,8 seconden (6,3 seconden voor de Z Roadster) in beslag, wat een fractie sneller is dan voorheen.

Verder komt het toegenomen motorvermogen vooral tot uiting in hogere tussentijdse topsnelheden, in de derde versnelling stijgt de maximumsnelheid van de vernieuwde 350Z bijvoorbeeld van 142 km/uur tot 150 km/uur. De topsnelheid blijft elektronisch begrensd op 250 km/uur. De ongewijzigde, handgeschakelde, close ratio zesversnellingsbak zorgt ervoor dat het vermogen soepel wordt overgebracht op de achterwielen.

Chassis â sportieve stabiliteit
Het dynamische chassis van de 350Z is voor modeljaar 2006 op enkele punten aangepast. Door de toepassing van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is de 350Z vooral bij lage snelheden wendbaarder dan voorheen, terwijl de bestuurder bij hogere snelheden profiteert van een positiever stuurgevoel en betere feedback.

Wat blijft, is een extreem stijf onderstel dat volledig is toegespitst op sportief autorijden, met een uitstekende wegligging en stabiliteit. Ook het uiterst effectieve Brembo-remsysteem is behouden gebleven, net als de opvallende goudkleurige remklauwen die schuil gaan achter de licht gewijzigde, standaard lichtmetalen 18-inch velgen met vijfspaaksdesign.

Exterieur â meer hightech dynamiek
De krachtig en sportief vormgegeven carrosserie van de 350Z heeft voor het nieuwe modeljaar enkele subtiele wijzigingen ondergaan. Deze zijn het opvallendst aan de voorzijde, waar een nieuw vormgegeven voorbumper en lagere grille en diepere luchtinlaten bij de voorwielen zorgen voor een enigszins agressiever uiterlijk. De koplampen zijn voorzien van nieuwe bi-xenonprojectoren die bijdragen aan de meer âhightechâ uitstraling. Ze geven bovendien beter zicht in het donker.

Opvallend aan de achterzijde zijn de driehoekige achterlichtunits waarin aan weerszijden maar liefst 42 LEDâs zijn verwerkt. Doordat de achterlichten hiermee sneller oplichten, draagt de LED-technologie bij aan de actieve veiligheid. Aan het kleurenpalet zijn voor 2006 twee nieuwe lakkleuren toegevoegd: Diamond Black en Brilliant Silver metallic.

Interieur â ergonomie verbeterd
Hoewel de opzet van het interieur van de 350Z niet is veranderd, hebben een reeks kleine aanpassingen geleid tot een betere ergonomie en algehele kwaliteit. Het sportieve karakter van het interieur â met visuele verwijzingen naar de legendarische 300ZX â is volledig intact gebleven. Door toepassing van zachtere materialen voor afwerking van de C-stijl, middenconsole en portierpanelen biedt het interieur een duidelijk betere kwaliteitsbeleving. Daaraan dragen ook de met aluminium afgewerkte bedieningselementen voor de airconditioning bij.

Ook nieuw voor modeljaar 2006 is een optioneel dvd-navigatiesysteem dat af-fabriek kan worden geleverd en dat beschikt over dezelfde kwaliteiten als het systeem dat recentelijk werd geïntroduceerd voor de nieuwe Nissan Pathfinder.

De vernieuwde Nissan 350Z coupé is nu al leverbaar en kost 53.545,00 euro incl. B.T.W. en BPM en de 350Z Roadster is vanaf mei dit jaar leverbaar en kost 57.300,00 euro incl. B.T.W. en BPM.

BedrijfsautoRAI.nl