Nieuw VRT-decreet naar Vlaams Parlement
Op initiatief van Vlaams minister van Media Geert
BOURGEOIS keurde de Vlaamse Regering vandaag, na advies
van de Raad van State, definitief het nieuwe VRT-decreet
goed. Het laatste woord is nu aan het Vlaams Parlement.
Met een geactualiseerd decreet wil de Vlaamse Regering
een moderne, slagkrachtige en onafhankelijke VRT die ook
de komende tien jaar nog tot de beste en best geleide
openbare omroepen van Europa behoort. Maar ook een VRT
die een publieke omroep blíjft, van en voor zes miljoen
Vlamingen.
Belangrijke aandachtspunten zijn een beter evenwicht in
de beheersstructuur en meer democratische inspraak en een
grotere financiële transparantie van de publieke omroep.
Aanloop naar een nieuw decreet
Het Vlaams Regeerakkoord (2004-2009) bepaalt dat "in het
decretaal raam voor de VRT een versterkte
controlemogelijkheid wordt voorzien op het vlak van
financiële transparantie o.a. wat betreft commerciële
activiteiten en reclame-inkomsten."
Daarnaast gaf het Vlaams Parlement, op 6 december 2004,
via een met reden omklede motie de regering de opdracht
om een regelgeving uit te werken voor meer financiële
transparantie en een beter evenwicht in de
beheersstructuur van de VRT, volgens de principes van
'deugdelijk bestuur'.
Verder bleek uit de vragen en bemerkingen van de Europese
Commissie naar aanleiding van klachten van de Vlaamse
commerciële omroepen tegen de VRT, dat ook de Europese
Unie een actualisering en verduidelijking van het decreet
vraagt. De Commissie benadrukt o.a. de nood aan een
effectief toezicht op de VRT door een onafhankelijke
instantie en aan een nauwkeurigere omschrijving van wat
publieke dienstverlening is en wat niet. Daarnaast stelt
ze dat de VRT enkel met belastinggeld kan gefinancierd
worden voor de specifieke openbare omroeptaken die ze
moet vervullen. Europa eist kortom dat belastinggeld niet
gebruikt wordt voor omroepactiviteiten die buiten de
publieke opdracht vallen, anders komt dit neer op
concurrentievervalsing ten nadele van de commerciële
omroepen.
Vandaag keurde de Vlaamse Regering het ontwerpdecreet
definitieve goed, de tekst wordt overgemaakt aan het
Vlaams Parlement.
Krachtlijnen
Minister Bourgeois vat de krachtlijnen als volgt samen:
"De VRT is een omroep van en voor zes miljoen Vlamingen.
Eigenlijk zijn zij de aandeelhouders. Daarvoor betalen ze
jaarlijks ook 250 miljoen euro. Daartegenover staat
enerzijds een democratische inspraak en anderzijds dat de
werking van de openbare omroep open en doorzichtig is
voor iedereen. De VRT moet ook een openbare omroep
blíjven, dus met specifieke publieke opdrachten en
programma's die verschillen van hetgeen de commerciële
omroepen brengen. Commerciële activiteiten mogen, maar
dan wel enkel wanneer die ervoor zorgen dat de VRT haar
opdrachten als openbare omroep nog beter kan uitvoeren."
Het nieuwe decreet schept ten eerste duidelijkheid in de
beheersstructuur van de VRT met evenwichtige interne
bestuursverhoudingen en meer democratische inspraak.
Onder het motto 'goede afspraken maken goede vrienden'
worden de taken van zowel gedelegeerd bestuurder als raad
van bestuur duidelijk afgelijnd. Zo wordt komafgemaakt
met de discussies over wie waarover mag beslissen, wie
wat mag controleren, wie waarin en wanneer inspraak
heeft, .
De raad van bestuur wordt een volwaardig bestuursorgaan,
met een rol en verantwoordelijkheid die evenwaardig is
aan die in andere vennootschappen of in andere grote
Vlaamse instellingen zoals de VDAB. Strategische
beslissingen kunnen niet langer langs de raad van bestuur
om passeren.
"Neem nu de vraag of de VRT start met themakanalen en, zo
ja, met welke thema's. En de vraag of die tegen betaling
zullen worden aangeboden aan de kijker of dat de VRT
televisie blijft maken voor iedereen. Dat zijn cruciale
vragen die niet genomen kunnen worden door één man of
door enkele managers. Ze moeten beantwoord worden door
een democratische vertegenwoordiging van de zes miljoen
aandeelhouders van de VRT." verduidelijkt de minister.
Daarnaast kan de raad van bestuur voortaan zelf
beslissingen nemen en niet enkel meer exclusief op
voorstel van de gedelegeerd bestuurder.
Nieuw is dat ook de raad van bestuur kan versterkt worden
met maximaal drie onafhankelijke experts op het vlak van
media- of bedrijfsbeleid.
De bevoegdheden van de gedelegeerd bestuurder worden
uitdrukkelijk opgesomd en zijn gelijkaardig aan deze van
de gedelegeerd bestuurder van de VDAB, een andere
belangrijke manager van een groot Vlaams overheids-
bedrijf. Maar ze gaan ook verder. Om elke discussie te
vermijden en de onafhankelijkheid van de VRT te
garanderen, werd immers vastgelegd dat de gedelegeerd
bestuurder exclusief bevoegd is voor het personeels-
beleid en het vaststellen van het uitzendschema en het
programma-aanbod. De raad van bestuur kan zich dus nimmer
en nooit mengen in het personeelsbeleid, het
uitzendschema en de programma's van de VRT.
Het management behoudt alle bevoegdheden om de VRT
onafhankelijk te blijven besturen. Het blijft
verantwoordelijk voor alle budgettaire en boekhoudkundige
verrichtingen, voor de ontwikkeling van nieuwe diensten
en verbetering van de bestaande, voor het beheer van de
gebouwen, voor de interne en externe communicatie, ..
De regeringscommissaris ziet toe op de naleving van de
openbare opdracht van de VRT en het geheel van de
activiteiten van de VRT, inclusief de merchandising- en
nevenactiviteiten.
Europa kijkt immers steeds meer en steeds strikter toe op
de aanwending van belastinggeld voor activiteiten die
weinig of niets te maken hebben met de publieke
taakstelling van overheidsbedrijven. Daarom komt er een
strikt onderscheid tussen de publieke omroeptaak
enerzijds en anderzijds de commerciële activiteiten. De
publieke omroeptaken blijven ongewijzigd: informatie,
educatie, cultuur, ontspanning en sport.
Inzake de merchandising- en nevenactiviteiten legt het
nieuwe decreet duidelijke voorwaarden vast. Zo moeten ze
als doel hebben de programma's of diensten binnen de
publieke opdracht te ondersteunen, de verspreiding ervan
te bevorderen of de kosten ervoor te verlichten. De
activiteiten moeten zelfbedruipend zijn en een aparte
boekhouding moet de transparantie verzekeren. Ze moeten
ook tegen marktconforme voorwaarden worden uitgevoerd en
mogen niet zorgen voor ernstige concurrentieverstoring.
De merchandising- en nevenactiviteiten moeten passen in
een door de raad van bestuur goedgekeurd kader. Zo is de
openheid en de democratische controle verzekerd.
Tot slot bevat het decreet ook enkele, eerder technische,
wijzigingen. Zo wordt de VRT onder het zogenaamde
Comptabiliteitsdecreet gebracht. Volgens de Europese
regelgeving worden de inkomsten en uitgaven van de VRT
geconsolideerd met de begroting van de Vlaamse overheid.
Daarom is het aangewezen dat ook dezelfde boekhoudkundige
basisregels worden gehanteerd zoals in de Vlaamse
overheid. De VRT kan echter tegelijk een
ondernemingsboekhouding blijven voeren en kan reserves
aanleggen en aanwenden via een reservefonds.
Tot slot worden de interne audit-functie en het
auditcomité, zoals vandaag al voorzien in de statuten van
de VRT, decretaal verankerd. Ook de interne audit-dienst
van de Vlaamse Gemeenschap blijft bevoegd voor de VRT.
persinfo : Ben Weyts, woordvoerder van
minister Bourgeois - tel. 02 552 70 08
gsm 0496 27 57 81
e-mail: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be
Vlaamse overheid