NLR onderzoekt luchthavenvarianten Reykjavik
Nat. lucht- en ruimtevaartlab
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorim (NLR) heeft van de Reykjavik Airport
Consultative Committee de opdracht gekregen een aantal varianten voor de luchthaven van
Reykjavik te ontwerpen en te evalueren, mede op basis van nieuwe luchthaventechnologie.
Daarbij ligt het accent op veiligheidsaspecten als dwarswind en obstakels en op geluid.
De aanleiding is dat Reykjavik, de hoofdstad van IJsland zich de laatste jaren economisch
sterk ontwikkeld heeft en daardoor behoefte heeft aan meer ruimte voor woningbouw en
bedrijvigheid. Het terrein van de luchthaven van Reykjavik is één van de
weinige mogelijkheden voor stadsuitbreiding. Tegelijkertijd is de luchthaven van groot
belang voor de nationale transportketen van het land. Kortom, hoe kun je een deel van de
grond van de luchthaven vrijmaken voor stadsuitbreiding en tegelijkertijd alle functies
van de luchthaven behouden? Of moet je toch besluiten de luchthaven op te heffen en zo
ja, wat betekent dat dan?
Het RATIO- project (Reykjavik Airport Trade-off Investigation into future Operational
concepts heeft als doel luchthavenvarianten in kaart te brengen. Maar het NLR wil in dit
project ook antwoord geven op de vraag wat de konsekwenties zijn van het eventueel
sluiten van de luchthaven van Reykjavik. Daardoor zou Reykjavik niet meer als
uitwijkhaven van Keflavik, de enige internationale luchthaven van IJsland gebruikt kunnen
worden. Voor operators kan dat betekenen dat er meer brandstof meegenomen moet worden of
dat men vracht moeten laten staan.
De voorontwerpfase is januari 2006 afgerond en naar verwachting zal de laatste fase in mei
2006 gereed komen. Het NLR werkt in het RATIO-project samen met NACO (Netherlands Airport
Consultants).
Amsterdam, 24 februari 2006