Februari 2006
easyJet eerste prijsvechter met online inchecken
Zonder handbagage pas kwartiertje voor vertrek arriveren...
De Britse vliegmaatschappij easyJet heeft als eerste grote low cost
maatschappij inchecken per internet gerealiseerd voor haar Britse
passagiers. Ook biedt zij, voor passagiers die alleen handbagage bij
zich hebben, de mogelijkheid om 15 minuten voor vertrek te arriveren.
In april 2006 zal 90 procent van de Britse passagiers van deze service
gebruik kunnen maken.
Het online inchecken wordt ingevoerd na een succesvol gebleken proef
in begin februari van dit jaar. Op alle routes van de vliegvelden
Londen Stansted, Londen Gatwick en Edinburgh kan nu online worden
ingecheckt en later zullen andere Europese vliegvelden volgen.
Eenvoudig en snel
Het principe van online inchecken is eenvoudig en zorgt ervoor dat
passagiers een wachtrij bij de incheck balies kunnen vermijden. Zij
kunnen thuis hun instapkaart al printen. Dit kan zelfs al meteen bij
het maken van de boeking. Ook dit is uniek: er hoeft dus niet twee
keer ingelogd te worden: de 1e keer voor het maken van de boeking en
de 2e keer om de kaart te printen: tijdens het boeken kan de kaart
meteen worden uitgedraaid.
Goedgekeurd
De online incheckprocedure is goedgekeurd door het Britse Ministerie
van Transport en passagiers zullen merken dat dezelfde
beveiligingschecks gehandhaafd blijven.
Kwartier
Passagiers die online inchecken hebben hoeven pas 15 minuten voor
vertrektijd bij de instapgate te zijn: ook hier geldt dus een
bijzonder soepel beleid.
Simpeler
easyJet doet zoveel mogelijk om het leven simpeler te maken voor haar
passagiers. Andere recente innovaties waren:
- soepele normen voor handbagage, nauwelijks restricties aan
omvang en gewicht
- selfservice incheck kiosken
- early bird transfers: voor passagiers die op tijd arriveren
voor een vroegere vlucht
- nachtelijke incheck op Londen Gatwick
- dynamic packaging: tegelijkertijd boeken van vlucht, auto
en verzekering
Efficiency award
Op 16 februari 2006 ontving easyJet de Efficient Airline Award van
Amsterdam Airport Schiphol. De prijs wordt uitgereikt aan de
maatschappij die het meest efficiënt vliegt: met andere woorden de
snelste turn around tijd heeft.
Efficiënt
De tijd tussen aankomst en vertrek van de easyJet vliegtijden is
significant korter dan andere maatschappijen. Dit in relatie tot de
bezettingsgraad (het aantal personen aan boord) van de vliegtuigen
maakt een vliegmaatschappij efficiënt, in de criteria van Schiphol. De
beoogde turn around van easyJet is 20 minuten.
Noot voor de redactie,