Februari 2006

easyJet eerste prijsvechter met online inchecken Zonder handbagage pas kwartiertje voor vertrek arriveren... De Britse vliegmaatschappij easyJet heeft als eerste grote low cost maatschappij inchecken per internet gerealiseerd voor haar Britse passagiers. Ook biedt zij, voor passagiers die alleen handbagage bij zich hebben, de mogelijkheid om 15 minuten voor vertrek te arriveren. In april 2006 zal 90 procent van de Britse passagiers van deze service gebruik kunnen maken.
Het online inchecken wordt ingevoerd na een succesvol gebleken proef in begin februari van dit jaar. Op alle routes van de vliegvelden Londen Stansted, Londen Gatwick en Edinburgh kan nu online worden ingecheckt en later zullen andere Europese vliegvelden volgen.

Eenvoudig en snel
Het principe van online inchecken is eenvoudig en zorgt ervoor dat passagiers een wachtrij bij de incheck balies kunnen vermijden. Zij kunnen thuis hun instapkaart al printen. Dit kan zelfs al meteen bij het maken van de boeking. Ook dit is uniek: er hoeft dus niet twee keer ingelogd te worden: de 1e keer voor het maken van de boeking en de 2e keer om de kaart te printen: tijdens het boeken kan de kaart meteen worden uitgedraaid.

Goedgekeurd
De online incheckprocedure is goedgekeurd door het Britse Ministerie van Transport en passagiers zullen merken dat dezelfde beveiligingschecks gehandhaafd blijven.

Kwartier
Passagiers die online inchecken hebben hoeven pas 15 minuten voor vertrektijd bij de instapgate te zijn: ook hier geldt dus een bijzonder soepel beleid.

Simpeler
easyJet doet zoveel mogelijk om het leven simpeler te maken voor haar passagiers. Andere recente innovaties waren:


- soepele normen voor handbagage, nauwelijks restricties aan omvang en gewicht


- selfservice incheck kiosken


- early bird transfers: voor passagiers die op tijd arriveren voor een vroegere vlucht


- nachtelijke incheck op Londen Gatwick


- dynamic packaging: tegelijkertijd boeken van vlucht, auto en verzekering

Efficiency award
Op 16 februari 2006 ontving easyJet de Efficient Airline Award van Amsterdam Airport Schiphol. De prijs wordt uitgereikt aan de maatschappij die het meest efficiënt vliegt: met andere woorden de snelste turn around tijd heeft.

Efficiënt
De tijd tussen aankomst en vertrek van de easyJet vliegtijden is significant korter dan andere maatschappijen. Dit in relatie tot de bezettingsgraad (het aantal personen aan boord) van de vliegtuigen maakt een vliegmaatschappij efficiënt, in de criteria van Schiphol. De beoogde turn around van easyJet is 20 minuten.

Noot voor de redactie,