Het kloppende hart van de politie Noord-Holland Noord
Politie Servicelijn: professioneel, servicegericht en hulpvaardig
Alkmaar, 24-02-2006 o De Politie Servicelijn (0900 8844) scoorde
onlangs een acht bij een landelijk onderzoek naar de kwaliteit van
callcentra van de politie. Bij de Politie Service-lijn komt al het
telefoonverkeer voor de politie binnen zoals meldingen van over-last,
verdachte situaties en vandalisme. Maar de medewerkers bij deze
afdeling doen nog veel meer. Ze weten antwoord op vele
politiegerelateerde vragen, ne-men voor een aantal zaken aangifte op
en verbinden door naar wijkcoördinato-ren of andere politiemensen. En
dat doen de medewerkers bij de Politie Service-lijn op een zeer
professionele en hulpvaardige manier, want die acht is er niet zomaar
gekomen.
Het onderzoek is verricht door het onderzoeksbureau Telan. Dit bureau
doet periodiek onderzoek naar de kwaliteit van de callcentra van de
politie: het 0900-8844- nummer.
De Politie Servicelijn en de politie Meldkamer vormen samen het
Regionaal Meld- en Servicecenter van de Politie Noord-Holland Noord.
Dit is het kloppende hart van de organisatie dat 24 uur per dag
draait. De Meldkamer stuurt alle politievoertuigen op straat aan bij
spoedmeldingen en hier komen ook alle 112-telefoontjes binnen. De twee
afdelingen hebben onderling nauw contact. Wanneer bij de Politie
Servicelijn een melding binnenkomt die spoed is, dan wordt deze zonder
vertraging doorgezet naar de meldkamer. Een voorbeeld: Een vrouw belt
0900 8844 omdat haar ex-man op de deur staat te bonzen. Terwijl zij
belt, begint de man de ruiten in de slaan. Er is nu sprake van een
noodsituatie en het gesprek wordt direct doorgezet naar de meldkamer.
Een surveillanceauto wordt opgeroepen en gaat snel ter plaatse.
Antwoord op vragen
De Politie Servicelijn beschikt over een uitgebreid informatiesysteem
waarmee antwoord op vele vragen te vinden is. Openingstijden van
politiebureaus, aanwezigheid van agenten, verkeersregels, gegevens
over wetgeving en bijvoorbeeld informatie over aangifte doen. De
meeste informatie is ook terug te vinden op internet (www.politie.nl)
in de rubriek De Vraagbaak. De makkelijkste manier om meer te weten te
komen, is dan ook surfen naar de politiesite. Op die manier is
informatie over de politie 24 uur per dag en zeven dagen per week
beschikbaar.
Opnemen aangiftes
Behalve de informatievoorziening en het opvangen van alle
telefoontjes, behandelt de Politie Servicelijn ook alle
internetaangiften die bij de politie Noord-Holland Noord binnenkomen.
De aangiftes worden gecontroleerd en verwerkt in het
politie-informatiesysteem. Ook kan via het 0900 8844 nummer aangifte
worden gedaan van een aantal delicten. Het gaat om diefstal van een
fiets of bromfiets, diefstal vanaf of uit een auto, vernieling van een
goed (bv brievenbus). Voor diezelfde delicten kan ook via internet
aangifte worden gedaan. Telefonisch aangifte doen geldt met name voor
mensen die zelf niet in de gelegenheid zijn aangifte te doen via
internet.
Ieder korps heeft eigen meldkamer en servicecentrum
Het 0900- 8844 nummer is een landelijk nummer. Maar ieder korps heeft
een eigen Servicecentrum waar de telefoontjes voor 0900 8844 en ook
112-meldingen binnen komen. Dit gaat automatisch aan de hand van het
postcodegebied van waaruit men belt. Het Regionaal Meld-en Service is
gevestigd in Alkmaar. Wie mobiel belt, komt altijd uit bij de
landelijke meldkamer in Driebergen. Daar worden bellers naar de juiste
politieregio doorverbonden. In Alkmaar werken dag en nacht mensen om
alle meldingen van burgers te behandelen.
Hoog serviceniveau
Om de burger zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op vragen en
een zo hoog mogelijke service te bieden, worden de medewerkers bij de
Politie Servicelijn goed opgeleid en getraind. Het beperken van de
wachttijd, informatievoorziening aan de klant, adequaat doorvragen en
duidelijke afspraken maken over actie die wordt ondernomen komen
daarbij onder andere aan bod. Maar ook het doorverwijzen naar andere
instanties. Want de politie wordt nog steeds gebeld met vragen over
bijvoorbeeld koopzondagen, losliggende tegels, vuilniscontainers en
vliegverkeer. Om het werk goed te kunnen blijven doen, is het
belangrijk duidelijk te zijn over waar de politie voor is. Op die
manier kan alle aandacht worden gericht op het behandelen van de
meldingen en vragen van de klant.
Meldingen van burgers zijn zeer belangrijk voor de politie om het werk
nog beter te kunnen doen. Want hoe meer er wordt gemeld, hoe beter de
politie geïnformeerd wordt over wat er waar gebeurt. Zo kan er nog
gerichter politie worden ingezet. En dat komt de veiligheid in de
regio ten goede.
Laatst gewijzigd 24-02-2006 11:42 | © Politie Noord-Holland Noord |
Politie Noord-Holland-Noord