Politie Noord-Holland-Noord

Het kloppende hart van de politie Noord-Holland Noord

Politie Servicelijn: professioneel, servicegericht en hulpvaardig

Alkmaar, 24-02-2006 o De Politie Servicelijn (0900 8844) scoorde onlangs een acht bij een landelijk onderzoek naar de kwaliteit van callcentra van de politie. Bij de Politie Service-lijn komt al het telefoonverkeer voor de politie binnen zoals meldingen van over-last, verdachte situaties en vandalisme. Maar de medewerkers bij deze afdeling doen nog veel meer. Ze weten antwoord op vele politiegerelateerde vragen, ne-men voor een aantal zaken aangifte op en verbinden door naar wijkcoördinato-ren of andere politiemensen. En dat doen de medewerkers bij de Politie Service-lijn op een zeer professionele en hulpvaardige manier, want die acht is er niet zomaar gekomen.

Het onderzoek is verricht door het onderzoeksbureau Telan. Dit bureau doet periodiek onderzoek naar de kwaliteit van de callcentra van de politie: het 0900-8844- nummer.

De Politie Servicelijn en de politie Meldkamer vormen samen het Regionaal Meld- en Servicecenter van de Politie Noord-Holland Noord. Dit is het kloppende hart van de organisatie dat 24 uur per dag draait. De Meldkamer stuurt alle politievoertuigen op straat aan bij spoedmeldingen en hier komen ook alle 112-telefoontjes binnen. De twee afdelingen hebben onderling nauw contact. Wanneer bij de Politie Servicelijn een melding binnenkomt die spoed is, dan wordt deze zonder vertraging doorgezet naar de meldkamer. Een voorbeeld: Een vrouw belt 0900 8844 omdat haar ex-man op de deur staat te bonzen. Terwijl zij belt, begint de man de ruiten in de slaan. Er is nu sprake van een noodsituatie en het gesprek wordt direct doorgezet naar de meldkamer. Een surveillanceauto wordt opgeroepen en gaat snel ter plaatse.

Antwoord op vragen

De Politie Servicelijn beschikt over een uitgebreid informatiesysteem waarmee antwoord op vele vragen te vinden is. Openingstijden van politiebureaus, aanwezigheid van agenten, verkeersregels, gegevens over wetgeving en bijvoorbeeld informatie over aangifte doen. De meeste informatie is ook terug te vinden op internet (www.politie.nl) in de rubriek De Vraagbaak. De makkelijkste manier om meer te weten te komen, is dan ook surfen naar de politiesite. Op die manier is informatie over de politie 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar.

Opnemen aangiftes

Behalve de informatievoorziening en het opvangen van alle telefoontjes, behandelt de Politie Servicelijn ook alle internetaangiften die bij de politie Noord-Holland Noord binnenkomen. De aangiftes worden gecontroleerd en verwerkt in het politie-informatiesysteem. Ook kan via het 0900 8844 nummer aangifte worden gedaan van een aantal delicten. Het gaat om diefstal van een fiets of bromfiets, diefstal vanaf of uit een auto, vernieling van een goed (bv brievenbus). Voor diezelfde delicten kan ook via internet aangifte worden gedaan. Telefonisch aangifte doen geldt met name voor mensen die zelf niet in de gelegenheid zijn aangifte te doen via internet.

Ieder korps heeft eigen meldkamer en servicecentrum

Het 0900- 8844 nummer is een landelijk nummer. Maar ieder korps heeft een eigen Servicecentrum waar de telefoontjes voor 0900 8844 en ook 112-meldingen binnen komen. Dit gaat automatisch aan de hand van het postcodegebied van waaruit men belt. Het Regionaal Meld-en Service is gevestigd in Alkmaar. Wie mobiel belt, komt altijd uit bij de landelijke meldkamer in Driebergen. Daar worden bellers naar de juiste politieregio doorverbonden. In Alkmaar werken dag en nacht mensen om alle meldingen van burgers te behandelen.

Hoog serviceniveau

Om de burger zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op vragen en een zo hoog mogelijke service te bieden, worden de medewerkers bij de Politie Servicelijn goed opgeleid en getraind. Het beperken van de wachttijd, informatievoorziening aan de klant, adequaat doorvragen en duidelijke afspraken maken over actie die wordt ondernomen komen daarbij onder andere aan bod. Maar ook het doorverwijzen naar andere instanties. Want de politie wordt nog steeds gebeld met vragen over bijvoorbeeld koopzondagen, losliggende tegels, vuilniscontainers en vliegverkeer. Om het werk goed te kunnen blijven doen, is het belangrijk duidelijk te zijn over waar de politie voor is. Op die manier kan alle aandacht worden gericht op het behandelen van de meldingen en vragen van de klant.

Meldingen van burgers zijn zeer belangrijk voor de politie om het werk nog beter te kunnen doen. Want hoe meer er wordt gemeld, hoe beter de politie geïnformeerd wordt over wat er waar gebeurt. Zo kan er nog gerichter politie worden ingezet. En dat komt de veiligheid in de regio ten goede.

Laatst gewijzigd 24-02-2006 11:42 | © Politie Noord-Holland Noord |