Vereniging Natuurmonumenten
Dossier: A6-A9
natuurmonumenten: studie verbinding almere schiphol onvolledig
21-02-2006
Lange tunnel
De studie van Rijkswaterstaat naar de alternatieven en varianten voor
een verbinding tussen Almere en Schiphol is onvolledig, zo stelt
Natuurmonumenten in een reactie. Bij het alternatief dat de A6 met de
A9 verbindt is slechts gekozen voor het uitwerken van twee varianten:
bovengrondse aanleg en het boren van een korte tunnel. De variant van
een lange tunnel, die voor het kwetsbare Naardermeer mogelijk minder
schadelijk is, wordt niet gepresenteerd. Verder hebben openbaar
vervoer en spitsheffing niet dezelfde aandacht gekregen als
uitbreiding van de weginfrastructuur. Hierdoor is de
onvermijdelijkheid waarmee investeringen in wegen worden gepresenteerd
niet geloofwaardig, aldus Natuurmonumenten. Een zorgvuldige
vergelijking van kosten en baten tussen de verschillende alternatieven
is onmogelijk, omdat de milieu-effecten in het kosten-batenoverzicht
niet in geld zijn uitgedrukt. Ook betreurt Natuurmonumenten het dat er
bij het alternatief van het uitbreiden en verdiepen van de
Gaasperdammerweg niet gekeken is naar de winst die zou kunnen worden
geboekt door het aanbrengen van overkappingen, eventueel in combinatie
met het toepassen van technologie om uitlaatgassen te zuiveren in
tunnels.
Aanslag op Naardermeer
"Indien wordt gekozen voor het aanleggen van een korte tunnel om A6 en
A9 met elkaar te verbinden, is dat een aanslag op het kwetsbare
Naardermeer", zo stelt Jan Jaap de Graeff, algemeen directeur van
Natuurmonumenten. "In dat geval zou er vlakbij het Naardermeer een
bouwput worden aangelegd die jarenlang drooggemalen moet worden. Dat
brengt onaanvaardbare risico's met zich mee voor de waterhuishouding
van het Naardermeer. Dat hebben onafhankelijke experts op het gebied
van tunnelbouw ook herhaaldelijk benadrukt. De kwetsbare natuur in dit
oudste beschermde natuurgebied van ons land wordt dan onherstelbaar
aangetast. Dat is voor Natuurmonumenten onbespreekbaar. Het is
ondenkbaar dat wij toestaan dat er zo'n groot risico wordt genomen met
het Naardermeer 100 jaar nadat Jac. P. Thijsse het heeft gered van een
toekomst als vuilstort. De vele miljoenen overheidsgeld die sinds
begin jaren negentig in het herstelplan Naardermeer zijn gestoken
zouden dan overigens ook weggegooid geld zijn", zo zegt De Graeff. "De
hydrologische risico's in de aanlegfase van een tunnel ontbreken
trouwens in de studie".
Korte tunnel blokkade voor natuur
Bij de keuze voor een korte tunnel zou over een traject van 1,5 km een
bovengrondse weg het gebied rond het Naardermeer doorsnijden. Dat
gebied behoort tot de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en is
noodzakelijk om de bufferzone die rond het Naardermeer wordt
gerealiseerd te kunnen afronden. Deze bufferzone zorgt ervoor dat het
water uit het Naardermeer niet weglekt naar de omgeving, die een lager
waterpeil heeft. Daarnaast fungeert die bufferzone zelf als kostbaar
natuurgebied. Aan de zuidkant van het Naardermeer is de enkele jaren
geleden als bufferzone ingerichte Bovenmeent inmiddels een van de
meest bijzondere vogelgebieden van de Gooi- en Vechtstreek geworden.
Onder meer de grote zilverreiger voelt zich er goed thuis. Aanleg van
een korte tunnel maakt het onmogelijk om de bufferzone rond het
Naardermeer compleet te maken. Zowel voor de korte tunnel als voor de
variant van een lange tunnel, die ten noorden van het knooppunt
Muiderberg zou worden aangelegd, geldt dat de risico's voor de
waterhuishouding van het Naardermeer en omgeving nog onvoldoende in
kaart zijn gebracht. Dat vindt Natuurmonumenten een tekortkoming.
Voorkeur verbeteren wegen
Als investeren in het wegennetwerk onvermijdelijk blijkt, blijft
Natuurmonumenten voorstander van het alternatief waarin de bestaande
wegen worden verbreed en verdiept (en eventueel overkluisd - in
Amsterdam Zuid-Oost). In dat scenario worden er geen onnodige risico's
genomen met het Naardermeer, kan de aanleg van de bufferzone rond het
Naardermeer worden voltooid en blijft het open karakter van de Gein en
Vechtstreek (onderdeel Groene Hart) behouden. Tevens kan de realisatie
van de Natte As, een verbinding tussen de natte natuur van de Gooi en
Vechtstreek en het IJmeer, dan doorgang vinden en zelfs worden
vergemakkelijkt, onder meer door de in dat alternatief geplande aanleg
van een aquaduct.