Nieuwe 911 GT3: toerenkampioen in de 3,6-liter klasse
(2/24/2006)
Porsche presenteert naast de 911 Turbo nog een andere noviteit op de
Autosalon van Genève: op 28 februari vindt daar tevens de
wereldpremière plaats van de nieuwe 911 GT3. De Europese verkopen
voor de tweezits Coupé starten in mei 2006. De Nederlandse prijs is
nog niet bekend.
De afkorting GT3 staat bij de 911-serie voor puur en onvervalst
rijplezier. Met zijn compromisloze dynamiek overtuigt dit model niet
alleen bij normaal, dagelijks gebruik, maar ook op het circuit. De 305
kW (415 pk) sterke 3,6-liter boxermotor heeft een specifiek vermogen
van 84,7 kW (115,3 pk) per liter cilinderinhoud. Daarmee staat in deze
cilinderinhoudsklasse de nieuwe GT3-generatie aan de top van de voor
de weg gehomologeerde productiesportwagens met atmosferische motoren.
De zescilindermotor levert zijn maximum vermogen bij 7.600 toeren per
minuut en het maximum toerental bedraagt 8.400 toeren â nog eens 200
toeren hoger dan bij zijn voorganger. Daarmee is hij de wereldkampioen
in zijn cilinderinhoudsklasse. Naast dit hoogtoerenconcept draagt ook
de geoptimaliseerde luchtdoorvoer in beslissende mate bij aan de
vermogenstoename. Het variabele inlaatsysteem, met een van 76 naar 82
millimeter vergrote gasklep, de geoptimaliseerde cilinderkoppen en een
uitlaatsysteem met lagere tegendruk maken het mogelijk.
Voor de krachtoverbrenging beschikt de bestuurder over een
gemodificeerde zesversnellingsbak. Deze onderscheidt zich door zeer
korte schakelwegen en vormt dankzij de verkorte overbrengingen van de
tweede tot en met de zesde versnelling de ideale aanvulling op de
toerengretige motor.
Nieuw voor de Porsche 911 GT3 is een opschakelindicatie in de
toerenteller, die kort voor het bereiken van de betreffende
toerentallen oplicht. Dit geeft een extra signaal voor de optimale
schakelpunten. Hoe goed motor en transmissie op elkaar zijn afgestemd,
maken de meetwaarden duidelijk: voor de acceleratie van 0 naar 100
km/h heeft de GT3 slechts 4,3 seconden nodig en voor de sprint van 0
naar 160 km/h maar 8,7 tellen. De topsnelheid bedraagt 310 km/h.
Voor het eerst beschikt de nieuwe 911 GT3 ook over een actief
onderstel. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt twee
sportieve onderstellen in één: de basisafstemming komt grotendeels
overeen met die van het vorige model en is geschikt voor trajecten met
wisselende wegdekomstandigheden. In de âSportâ-modus schakelt het
systeem over op een straffere demping, die op het circuit een nog
grotere dynamiek mogelijk maakt.
Om de kracht van de motor optimaal in voortstuwing om te zetten, is de
GT3 uitgerust met een uitgebreid tractiepakket. Dit omvat naast de
standaard 19-inch grote sportbanden ook een mechanisch
sperdifferentieel. Daarnaast zorgt de nieuwe â van de supersportwagen
Carrera GT overgenomen â elektronisch geregelde tractiecontrole onder
alle rijomstandigheden voor een veilige tractie. Deze beschikt
daarnaast nog over een slip- en motorsleepmomentregeling en kan
desgewenst compleet worden uitgeschakeld.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai