Fiat op de 76e Geneva International Motor Show
(2/24/2006)
Tijdens het Internationale Autosalon van Genève zullen de bezoekers
in een fraai uitgewerkt decor kunnen ontdekken dat Fiat Auto aan âeen
nieuw hoofdstukâ begonnen is en dat de modellen van Fiat staan voor de
nieuwste technologie, het beste Italiaanse design en het meest
milieuvriendelijke karakter.
Hiertoe wordt de Fiat-stand in Genève onderverdeeld in drie
thematische zones: QuattroXQuattroXTutti, High-tech en Sportiviteit en
Milieuvriendelijke versies.
QuattroXQuattroXTutti
Een grote ruimte is voorbehouden aan het concept
âQuattroXQuattroXTuttiâ, dat de terugkeer van Fiat symboliseert in het
4x4-segment. De absolute vedettes van de Fiat stand zijn natuurlijk de
Sedici (die ook in de spotlights staat tijdens de actuele Olympische
Winterspelen) en de Panda Cross. Van die laatste zal op de Salon van
Genève een Monster-versie tentoongesteld worden, geïnspireerd op de
beroemde Ducati Monster motorfiets. Deze exclusieve 4x4-uitvoering
wordt in een gelimiteerde oplage van slechts 620 autoâs gebouwd, exact
gelijk aan de cilinderinhoud van de gelijkgenaamde Ducati tweewieler.
De Fiat Panda Monster is onder andere herkenbaar aan de matzwarte
exterieur en interieur accenten, alsmede de goudkleurige remklauwen.
Typisch Ducati.
Eveneens present is de indrukwekkende conceptcar âOltre Fiatâ voor.
Deze zeven ton wegende en bijna vijf meter lange terreinwagen,
afgeleid van de voor militaire doeleinden ontwikkelde Iveco LMV (Light
Multirole Vehicle), pakt uit met een exuberante styling. Dat heeft hij
te danken aan zijn hoekige silhouet, dat duidelijk zijn functionele
eigenschappen en zijn buitengewone terreincapaciteiten weerspiegelt.
Afhankelijk van de configuratie kunnen vier tot vijf personen
plaatsnemen in de Oltre Fiat. Deze conceptcar is uitgerust met de
Iveco F1C 3-liter common rail turbodieselmotor. De viercilinder levert
een machtige 185 pk en een maximum koppel van 456 Nm bij slechts 1.800
t/min. Geholpen door de automatische zestraps transmissie bereikt de
Oltre Fiat âondanks zijn imposante afmetingen- snelheden van meer dan
130 km/h. Het maximum laadvermogen bedraagt zoân drie ton (het dubbele
van de US Hummer).
High-tech en sportiviteit
Fiat Auto gebruikt de Salon van Genève om het innovatieve Blue & Me
voor te stellen. Dit infotelematicasysteem, ontwikkeld door Fiat en
Microsoft, is gebaseerd op Windows Mobile en als primeur terug te
vinden in de Grande Punto. Het systeem biedt in eerste instantie de
mogelijkheid om te telefoneren en naar muziek te luisteren. Blue & Me
maakt gebruik van Bluetooth-technologie om via een gsm of een palmtop
te communiceren met de buitenwereld. Zo biedt de Grande Punto Blue &
Me een handsfree functie met stemherkenning c.q. besturing, voor zowel
telefoon- als audiofuncties. Ook voorziet de Blue & Me module in een
USB-poort, waardoor de bestuurder naar zijn favoriete muziek kan
luisteren die hij heeft opgeslagen op een GSM, smart phones,
MP3-speler of USB-stick. Op termijn kan de Grande Punto Blue & Me
worden aangevuld met de allerlaatste technologische snufjes, zoals een
volwaardig multimedia- en navigatiesysteem.
Verder wordt de Grande Punto âNeed For Speedâ getoond. Deze
ultra-sportieve variant verschijnt gelijktijdig met de nieuwste
uitgave van âs werelds meest populaire race-game âNeed For Speedâ.
Uiteraard speelt de nieuwe Grande Punto een hoofdrol in dit spannende
spel. De Fiat Grande Punto âNeed For Speedâ voor de openbare weg is
voorzien van de 1.3 MultiJet 16v (90 pk) krachtbron en herkenbaar aan
de âNeed For Speedâ kit met aluminium pedalen, speciale bumpers,
sideskirts, 17 inch wielen, spoilers en HiFi-systeem met de
mogelijkheid om een iPod aan te sluiten.
Milieuvriendelijke versies
Tenslotte stelt Fiat twee autoâs voor die op overduidelijke wijze de
inspanningen van Fiat Auto op milieugebied markeren: de Multipla
Natural Power en de Panda MultiEco.
Eerstgenoemde wordt op de Salon van Genève als heuse primeur
tentoongesteld met een motor die zowel op benzine als op aardgas
werkt. Deze Natural Power variant heeft onder de motorkap de bekende
1.6 16v liggen. De Torque-krachtbron voorziet in een gefaseerde
sequentiele multipoint injectie, waardoor deze viercilinder zowel
benzine als aardgas accepteert als brandstof.
Met de Panda MultiEco presenteert Fiat een voorbode van de lancering
van de Panda Natural Power. Zoân bi-fuel Panda is te verwachten in de
loop van 2006. Los van de unieke motorvariant, onderscheidt de Panda
MultiEco zich door de toepassing van een MTA- (Manual Transmission
Automated, Dualogic transmissie) en BAS-systeem (Belt-driven
Alternator-Starter, vervult de rol van zowel startmotor als dynamo).
De Fiat Panda MultiEco wordt gekenmerkt door de lichtere constructie.
In vergelijking met de Panda Natural Power, die voor het einde van
2006 staat geprogrammeerd, weegt de MultiEco showcar 92 kg minder. Dit
wordt bereikt door het gebruik van alternatieve materialen. Opvallend
resultaat van dit aandrijfconcept is een fors lagere CO emissie:
42% in de stedelijke cyclus en 32% in de gecombineerde cyclus.
De huidige en toekomstige milieuvriendelijke autoâs van Fiat getuigen
van de aandacht die de Italiaanse constructeur heeft voor de
bescherming van ons leefmilieu. Uit deze constante engagement is
inmiddels een volledig gamma ontstaan: de Dobló, Punto, Mutlipla,
Ducato en binnenkort dus de Panda, alle hebben een milieuvriendelijke
versie op aardgas in het programma. Dankzij dit complete aanbod is
Fiat Auto in Europa leider op het gebied van autoâs die op aardgas
rijden: in 2005 werden er meer dan 24.000 exemplaren van verkocht
(dubbel zoveel als in 2004).
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai