AutoRai

Fiat op de 76e Geneva International Motor Show

(2/24/2006)
Tijdens het Internationale Autosalon van Genève zullen de bezoekers in een fraai uitgewerkt decor kunnen ontdekken dat Fiat Auto aan âeen nieuw hoofdstukâ begonnen is en dat de modellen van Fiat staan voor de nieuwste technologie, het beste Italiaanse design en het meest milieuvriendelijke karakter.
Hiertoe wordt de Fiat-stand in Genève onderverdeeld in drie thematische zones: QuattroXQuattroXTutti, High-tech en Sportiviteit en Milieuvriendelijke versies.

QuattroXQuattroXTutti
Een grote ruimte is voorbehouden aan het concept âQuattroXQuattroXTuttiâ, dat de terugkeer van Fiat symboliseert in het 4x4-segment. De absolute vedettes van de Fiat stand zijn natuurlijk de Sedici (die ook in de spotlights staat tijdens de actuele Olympische Winterspelen) en de Panda Cross. Van die laatste zal op de Salon van Genève een Monster-versie tentoongesteld worden, geïnspireerd op de beroemde Ducati Monster motorfiets. Deze exclusieve 4x4-uitvoering wordt in een gelimiteerde oplage van slechts 620 autoâs gebouwd, exact gelijk aan de cilinderinhoud van de gelijkgenaamde Ducati tweewieler. De Fiat Panda Monster is onder andere herkenbaar aan de matzwarte exterieur en interieur accenten, alsmede de goudkleurige remklauwen. Typisch Ducati.

Eveneens present is de indrukwekkende conceptcar âOltre Fiatâ voor. Deze zeven ton wegende en bijna vijf meter lange terreinwagen, afgeleid van de voor militaire doeleinden ontwikkelde Iveco LMV (Light Multirole Vehicle), pakt uit met een exuberante styling. Dat heeft hij te danken aan zijn hoekige silhouet, dat duidelijk zijn functionele eigenschappen en zijn buitengewone terreincapaciteiten weerspiegelt. Afhankelijk van de configuratie kunnen vier tot vijf personen plaatsnemen in de Oltre Fiat. Deze conceptcar is uitgerust met de Iveco F1C 3-liter common rail turbodieselmotor. De viercilinder levert een machtige 185 pk en een maximum koppel van 456 Nm bij slechts 1.800 t/min. Geholpen door de automatische zestraps transmissie bereikt de Oltre Fiat âondanks zijn imposante afmetingen- snelheden van meer dan 130 km/h. Het maximum laadvermogen bedraagt zoân drie ton (het dubbele van de US Hummer).

High-tech en sportiviteit
Fiat Auto gebruikt de Salon van Genève om het innovatieve Blue & Me voor te stellen. Dit infotelematicasysteem, ontwikkeld door Fiat en Microsoft, is gebaseerd op Windows Mobile en als primeur terug te vinden in de Grande Punto. Het systeem biedt in eerste instantie de mogelijkheid om te telefoneren en naar muziek te luisteren. Blue & Me maakt gebruik van Bluetooth-technologie om via een gsm of een palmtop te communiceren met de buitenwereld. Zo biedt de Grande Punto Blue & Me een handsfree functie met stemherkenning c.q. besturing, voor zowel telefoon- als audiofuncties. Ook voorziet de Blue & Me module in een USB-poort, waardoor de bestuurder naar zijn favoriete muziek kan luisteren die hij heeft opgeslagen op een GSM, smart phones, MP3-speler of USB-stick. Op termijn kan de Grande Punto Blue & Me worden aangevuld met de allerlaatste technologische snufjes, zoals een volwaardig multimedia- en navigatiesysteem.

Verder wordt de Grande Punto âNeed For Speedâ getoond. Deze ultra-sportieve variant verschijnt gelijktijdig met de nieuwste uitgave van âs werelds meest populaire race-game âNeed For Speedâ. Uiteraard speelt de nieuwe Grande Punto een hoofdrol in dit spannende spel. De Fiat Grande Punto âNeed For Speedâ voor de openbare weg is voorzien van de 1.3 MultiJet 16v (90 pk) krachtbron en herkenbaar aan de âNeed For Speedâ kit met aluminium pedalen, speciale bumpers, sideskirts, 17 inch wielen, spoilers en HiFi-systeem met de mogelijkheid om een iPod aan te sluiten.

Milieuvriendelijke versies
Tenslotte stelt Fiat twee autoâs voor die op overduidelijke wijze de inspanningen van Fiat Auto op milieugebied markeren: de Multipla Natural Power en de Panda MultiEco.

Eerstgenoemde wordt op de Salon van Genève als heuse primeur tentoongesteld met een motor die zowel op benzine als op aardgas werkt. Deze Natural Power variant heeft onder de motorkap de bekende
1.6 16v liggen. De Torque-krachtbron voorziet in een gefaseerde sequentiele multipoint injectie, waardoor deze viercilinder zowel benzine als aardgas accepteert als brandstof.

Met de Panda MultiEco presenteert Fiat een voorbode van de lancering van de Panda Natural Power. Zoân bi-fuel Panda is te verwachten in de loop van 2006. Los van de unieke motorvariant, onderscheidt de Panda MultiEco zich door de toepassing van een MTA- (Manual Transmission Automated, Dualogic transmissie) en BAS-systeem (Belt-driven Alternator-Starter, vervult de rol van zowel startmotor als dynamo).

De Fiat Panda MultiEco wordt gekenmerkt door de lichtere constructie. In vergelijking met de Panda Natural Power, die voor het einde van 2006 staat geprogrammeerd, weegt de MultiEco showcar 92 kg minder. Dit wordt bereikt door het gebruik van alternatieve materialen. Opvallend resultaat van dit aandrijfconcept is een fors lagere CO emissie: 42% in de stedelijke cyclus en 32% in de gecombineerde cyclus.

De huidige en toekomstige milieuvriendelijke autoâs van Fiat getuigen van de aandacht die de Italiaanse constructeur heeft voor de bescherming van ons leefmilieu. Uit deze constante engagement is inmiddels een volledig gamma ontstaan: de Dobló, Punto, Mutlipla, Ducato en binnenkort dus de Panda, alle hebben een milieuvriendelijke versie op aardgas in het programma. Dankzij dit complete aanbod is Fiat Auto in Europa leider op het gebied van autoâs die op aardgas rijden: in 2005 werden er meer dan 24.000 exemplaren van verkocht (dubbel zoveel als in 2004).

BedrijfsautoRAI.nl