PvdA Persbericht
Den Haag, 23 februari 2006
PvdA: versterk positie van scholen en gemeenten bij onderwijsachterstandenbeleid
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel onderwijsachterstanden van minister Van der Hoeven flink aangepast. De PvdA had grote bezwaren tegen het voorliggende wetsvoorstel omdat het maatwerk voor leerlingen met onderwijsachterstanden flink werd ingeperkt. Tevens werd de positie van de gemeente als regievoerder bij het onderwijsachterstandenbeleid uitgekleed. Door de aanvaarding van verschillende amendementen van de PvdA is dit gelukkig van de baan.
Van schakelklas tot schakelactiviteit
Tot nu toe konden scholen maatwerk bieden aan leerlingen met onderwijsachterstanden. Het huidige kabinet wilde dit onderwijsachterstandenbeleid afbreken. Dat begon al met een bezuiniging van 100 miljoen. Met veel misbaar werd dit vorig jaar, na heftige protesten van scholen, teruggedraaid door de coalitiepartijen. Vervolgens mocht het geld alleen ingezet worden voor schakelklassen. Dit gaat nu gelukkig niet door.
'In verschillende regio's leken veel kinderen buiten de boot te gaan vallen. Het PvdA-amendement regelt dat scholen de ruimte houden voor het noodzakelijke maatwerk en de flexibiliteit die nodig is om aan te sluiten bij de behoeften van kinderen', aldus PvdA-onderwijswoordvoerder Mariëtte Hamer.
Versterking positie gemeente bij regie over onderwijsachterstandenbeleid
In het kabinetsvoorstel werd ook de positie van de gemeente als regievoerder van het onderwijsachterstandenbeleid ondergraven. De gemeenten werden opgescheept met een vrijblijvend overleg met scholen. Ook dit is niet door de Kamer geaccepteerd. Het PvdA-amendement zorgt er voor dat het overleg over concrete zaken gaan, zoals:
de te realiseren prestaties bij het onderwijsachterstandenbeleid;
de evenwichtige verdeling van leerlingen met een onderwijsachterstand over de scholen;
gezamenlijke inschrijfprocedures van scholen bij de toelating van leerlingen.
Door een amendement van VVD en PvdA is geregeld dat er over deze zaken vervolgens bindende afspraken moeten worden gemaakt. Hiermee is de vrijblijvendheid weggenomen. De gemeente is initiatiefnemer en moet met de scholen tot afspraken komen over de invulling van het lokale onderwijsachterstandenbeleid. Als dat niet lukt, kan er een nieuw in te stellen geschillencommissie om bindend advies worden gevraagd.
Een stap in de goede richting
Door deze wijzigingen kan het lokale integratiebeleid beter worden ingevuld.Vorige maand werd het aangenomen initiatiefwetsvoorstel van Mariëtte Hamer c.s over de verplichting voor scholen om bij te dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving (Kamerstukken II 2004-2005, 29 666) in de Staatscourant gepubliceerd. Dit krijgt nu een concreet vervolg in het onderwijsachterstandenbeleid.
Partij van de Arbeid