Ingezonden persbericht
Drentenaren steken het meest de handen uit de mouwen, Zeeuwen blijven liever luieren
Met de gemeenteraadsverkiezingen in Nederland op komst horen wij de burger weer steevast roepen dat er meer aangepakt moet worden om de leefbaarheid in de stad of dorp te vergroten en de politici roepen dat burgers meer initiatief moeten tonen. Hoe reëel is deze gedachte eigenlijk en zijn burgers inderdaad bereid de handen uit de mouwen te steken om gezamenlijk problemen in de buurt aan te pakken? En welke zaken wil men dan gezamenlijk aanpakken om het leefmilieu te verbeteren? USP Marketing Consultancy heeft onder 800 van haar panelleden van Deel Uw Mening (het online panel van Nederlandse Woonconsumenten) dan ook een onderzoek uitgevoerd naar de bereidheid om samen met buurtbewoners de handen uit de mouwen te steken. Enkele belangrijke resultaten van dit onderzoek kunt u in dit artikel lezen.
Drentenaren steken het meest de handen uit de mouwen, Zeeuwen blijven liever luieren
Veiligheidsgevoel wordt niet alleen bepaald door zaken zoals criminaliteit en overlast, maar ook door andere elementen zoals netheid en schoonheid van de straat, de verlichting en hoeveelheid groen. Om dit te verbeteren worden door sommige burgers initiatieven genomen om het leefmilieu te verbeteren. Bijvoorbeeld door samen met andere buurtbewoners de vervuiling aan te pakken of een speelterreintje op te knappen. Hoe groot het percentage is, dat hiertoe bereid is, staat weergegeven in de volgende figuur. Uit de figuur blijkt dat minder dan de helft van de Nederlanders hiertoe overigens bereid is. Het meest welwillend hiertegenover staan de Drentenaren en Utrechters. Het minst actief is men duidelijk in de provincie Zeeland. Het maakt verder niet heel veel verschil of men in een dorp of een stad woont. In beide gevallen zijn er nog steeds relatief weinig bewoners die de handen uit de mouwen willen steken om het leefmilieu te verbeteren. In het centrum van een dorp is deze bereidheid wel het laagst.
©2005 USP MARKETING CONSULTANCY
Redenen om zaken samen aan te pakken zijn met name de sociale betrokkenheid/cohesie, het verbeteren van de wijk en het feit dat het een taak is van de burger. Redenen om hier niet aan mee te werken zijn het gebrek aan tijd/zin, men vindt het niet echt nodig, vindt het een taak van de overheid, men heeft geen contact met de buurtbewoners of men vindt dat er weinig animo is van andere buurtbewoners.
Speelgelegenheden voor kinderen boven aan de lijst om aan te pakken
Indien men aangegeven heeft bereid te zijn bepaalde zaken aan te pakken zijn de speelgelegenheden voor kinderen, het onderhoud van het groen en het aanpakken van zwerfvuil de meest voorkomende zaken die worden genoemd. In de stad wil men vaker het zwerfvuil aanpakken, wat ook een groter probleem gevonden wordt in de steden dan in dorpen. In het dorp wil men vaker de speelgelegenheden aanpakken. Andere zaken die genoemd worden zijn het aanpakken van de verkeershinder, de verkeersproblematiek, het aanpakken van hondenpoep en buurtcontrole en hangjeugd onder controle houden.
©2005 USP MARKETING CONSULTANCY
Met vragen kunt u terecht bij drs. Iddo Meijer
De auteur is verbonden aan het onderzoeks- en marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam. USP voert continu marktonderzoek voor toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw, woon en vastgoed uit. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u kijken op www.usp-mc.nl of bellen naar (tel: 010-2066900).
USP Marketing Consultancy BV
Kralingseplaslaan 99
3061 DG Rotterdam
tel: 010 206 6900
fax: 010 206 6901
e-mail: meijer@usp-mc.nl
www.usp-mc.nl
www.deeluwmening.nl
www.bouwpanel.nl
---- --