Macintosh Retail Group

PERSBERICHT

MACINTOSH RETAIL GROUP BEREIKT OVEREENSTEMMING MET RETAIL NETWORK OVER OVERNAME SCAPINO

Macintosh Retail Group en Retail Network hebben definitieve overeenstemming bereikt over de koop van schoenenketen Scapino door Macintosh Retail Group, met terugwerkende kracht tot 1 februari 2006. De koopprijs bedraagt 140 mln op basis van cash and debt free. Het bedrijfsresultaat van Scapino over het boekjaar 2005/2006 (1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006) bedroeg 16,9 mln (NL GAAP).
Op basis van de cijfers over het boekjaar 2005/2006 van Scapino en rekening houdend met financieringskosten, zou de bijdrage aan de nettowinst per aandeel van Macintosh Retail Group circa 0,90 op jaarbasis hebben bedragen. Verwacht wordt dat Scapino in de toekomst een substantiële bijdrage zal leveren aan de nettowinst per aandeel van Macintosh Retail Group.
Aan de aandeelhouders van Macintosh Retail Group NV zal worden gevraagd de overname goed te keuren tijdens een op 14 maart 2006 te houden buitengewone aandeelhouders- vergadering.

Belangrijkste acquisitie-overwegingen
· Scapino past volledig in de acquisitiestrategie van Macintosh Retail Group, gericht op de overname van substantiële, structureel winstgevende ondernemingen, bij voorkeur in de sectoren schoenen en woningdecoratie.
· Scapino vormt met de schoenenwinkels van Macintosh Retail Group (Dolcis, Manfield, Invito en PROsport), de grootste schoenenretailer van Nederland met een marktaandeel van circa 13% in waarde en circa 17% in volume. · Macintosh Retail Group beschikt over rechtstreekse inkoopfaciliteiten in het Verre Oosten waarvan Scapino kan profiteren.
· Scapino biedt groeimogelijkheden in Nederland maar vooral in België (op langere termijn circa 30 respectievelijk 70 nieuwe winkels). Naar verwachting zullen in de komende 3 jaar in beide landen samen circa 25 nieuwe winkels worden geopend. · Scapino is in Nederland met 184 winkels marktleider op discountgebied in schoenen en complementair aan de 221 winkels van Dolcis, Manfield, Invito en PROsport, die het midden tot hogere segment van de schoenenmarkt bedienen. Dit leidt tot een meer gebalanceerde portfolio van Macintosh Retail Group in de schoenensector. · De acquisitie van Scapino wordt volledig gefinancierd met vreemd vermogen, waardoor deze transactie niet leidt tot een verwatering van de winst per aandeel. · Verwacht wordt dat Scapino een structurele en substantiële bijdrage zal leveren aan de nettowinst van Macintosh Retail Group. Op basis van de cijfers (NL GAAP) over het boekjaar 2005/2006 (1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006) van Scapino en rekening
-1-

houdend met financieringskosten, zou deze bijdrage aan de nettowinst per aandeel circa 0,90 op jaarbasis hebben bedragen.

Scapino
Scapino is met 184 winkels in Nederland marktleider op discountgebied in schoenen met een assortiment dat naast schoenen voor het hele gezin, voor circa 25% bestaat uit kleding en voor circa 10% uit tassen en accessoires. Scapino onderscheidt zich van de concurrentie door een verrassend voordelig, actueel en kwalitatief goed assortiment aan te bieden in een heldere zelfbedieningswinkel met klantvriendelijke medewerkers. De winkels bevinden zich hoofdzakelijk op A2- en B1-locaties in binnensteden en hebben een verkoopvloeroppervlakte van gemiddeld 800 m². In België exploiteert Scapino 25 winkels op perifere locaties. In Duitsland bevinden zich 7 outlet-stores. Bij Scapino werken circa 2.950 medewerkers (circa 1.150 fte's).

Belangrijke kengetallen Scapino
Scapino is reeds jarenlang een structureel winstgevende onderneming. In het boekjaar 2005/2006 realiseerde Scapino een hogere omzet en een hoger bedrijfsresultaat dan in de twee voorgaande boekjaren. Dit was een gevolg van investeringen in een verdere versterking van de formule (uitstraling collectie en assortiment), het vergroten van de naamsbekendheid, alsmede een betere margesturing. Hiermee heeft Scapino een uitstekende uitgangspositie om in te spelen op een eventuele economische heropleving.

Kengetallen boekjaar 2005/2006 (op basis van NL GAAP)

Consumentenomzet 217,8 mln Netto omzet 182,9 mln EBITDA 20,4 mln Bedrijfsresultaat 16,9 mln (in % van de omzet) (9,2%) Balanstotaal 48,4 mln

Schoenenmarkt en groeimogelijkheden Scapino
De retail schoenenmarkt in Nederland is een zeer gefragmenteerde markt waarop een aantal grote spelers actief is alsmede veel verschillende kleine lokale en regionale spelers. De omzet in de schoenenmarkt is reeds jaren min of meer stabiel en bedroeg volgens het GFK in 2005 circa 2,2 miljard. Van alle in Nederland verkochte schoenen wordt circa 35% verkocht via de kleine(re) zelfstandigen en circa 15% via branchevreemde kanalen zoals warenhuizen en food-discounters. Scapino is de grootste schoenendiscounter van Nederland met een marktaandeel in de totale schoenenmarkt van ruim 6% in omzet en circa 12% in volume. Scapino ziet in Nederland op langere termijn ruimte voor de opening van circa 30 winkels, waarvan circa 10 in de komende 3 jaar.
In België heeft de schoenenmarkt een omvang van circa 1,3 miljard en wordt ongeveer 60% van de omzet gerealiseerd door kleine zelfstandigen. Scapino heeft in België op dit moment 25 winkels en hierdoor nog een bescheiden marktaandeel. De winkels in België leveren een positieve winkelbijdrage en bieden daarmee een basis voor verdere groei. Scapino verwacht in België op


-2-

langere termijn te kunnen groeien met circa 70 winkels, waarvan er naar verwachting circa 15 zullen worden geopend in de komende drie jaar.

Directie en organisatie
De Directie van Scapino bestaat uit Steven J.W. de Raat (48, Algemeen Directeur) en Roelof Pothof (46, Directeur Management Services). Scapino kent een vergelijkbare organisatiestructuur als de meeste dochterondernemingen van Macintosh Retail Group. Scapino gaat onder leiding van de huidige Directie functioneren als zelfstandige dochteronderneming van Macintosh Retail Group met een rechtstreekse rapportage en verantwoordelijkheid aan de Raad van Bestuur. Het hoofdkantoor annex distributiecentrum blijft gevestigd te Assen.

Meerwaarde samenwerking
Naast de mogelijkheden die Scapino heeft om op eigen kracht verder te groeien in omzet en bedrijfsresultaat, verwacht Macintosh Retail Group op termijn ook positieve effecten van een samenwerking met andere dochterondernemingen.
Een belangrijk voordeel dat Macintosh Retail Group ziet betreft de rechtstreekse inkoop van schoenen en kleding door Scapino in het Verre Oosten via de inkoopfaciliteiten van Macintosh Hong Kong. De ervaring bij de schoenenketens van Macintosh Retail Group leert dat dit resulteert in een hogere brutomarge. Verwacht wordt dat Scapino als gevolg van de samenwerking, op termijn een inkoopvoordeel van enkele miljoenen euro's kan realiseren. Overige aspecten uit hoofde van samenwerking met Macintosh Retail Group liggen op het gebied van gezamenlijke inkoop van media, verspreiding van folders, beperking van drukkosten en dergelijke.
De meerwaarde van deze samenwerking kan echter niet op voorhand worden gekwantificeerd en realisatie daarvan is een geleidelijk proces.

Koopprijs en financiering
De koopprijs bedraagt 140 mln op basis van cash and debt free. De financiering van de acquisitie van Scapino zal volledig plaatsvinden door gebruik te maken van nieuwe kredietfaciliteiten met een looptijd van 5 jaar tegen marktconforme condities. Deze bedragen in totaal 210 mln en zullen worden aangewend voor de financiering van de transactie en de herfinanciering van de bestaande faciliteiten van Macintosh Retail Group en Scapino. Op basis van de pro forma geconsolideerde cijfers van Macintosh Retail Group en Scapino over 2005 en de daarbij behorende financieringsbehoefte zou de Net Debt / EBITDA ratio ruim 1,5 hebben bedragen en de interest coverage ratio circa 7, waarmee Macintosh Retail Group ruim binnen de normen blijft die door banken gebruikelijk worden gesteld. De solvabiliteit van Macintosh Retail Group zal na de overname meer dan 30% bedragen.

Invloed op Macintosh Retail Group
De overname van Scapino past volledig in de strategie van Macintosh Retail Group en leidt tot een aanzienlijke versterking van de positie van Macintosh Retail Group op de Nederlandse schoenenmarkt. Gezamenlijk vormen de winkelketens Scapino, Dolcis, Manfield, Invito en PROsport de grootste schoenenretailer van Nederland, met een marktaandeel van circa 13% in waarde en circa 17% in volume.


-3-

Op basis van de cijfers (NL GAAP) over het boekjaar 2005/2006 (1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006) van Scapino en rekening houdend met financieringskosten, zou de bijdrage aan de nettowinst per aandeel van Macintosh Retail Group circa 0,90 op jaarbasis hebben bedragen. Verwacht wordt dat Scapino in de toekomst een substantiële bijdrage zal leveren aan de nettowinst per aandeel van Macintosh Retail Group waarbij, gezien de overnamedatum van 1 februari 2006, het volledige effect pas in 2007 zichtbaar zal zijn.

Aandeelhoudersvergadering
Aan de aandeelhouders van Macintosh Retail Group zal conform artikel 2:107a BW worden voorgesteld goedkeuring te verlenen voor een overname van Scapino. Daartoe zal op 14 maart 2006 om 14.30 uur te Maastricht een Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden gehouden. Voor zover nodig zal het voorstel aan aandeelhouders worden gedaan onder het voorbehoud van toestemming voor de concentratie door de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Aandeelhouders die de vergadering wensen bij te wonen worden verzocht te handelen overeenkomstig het bepaalde in de oproepingsadvertentie die een dezer dagen zal worden gepubliceerd in het Financieele Dagblad en de Officiële prijscourant.

Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV
Directie Retail Network BV

Maastricht / Weesp
23 februari 2006

Voor nadere informatie:
Macintosh Retail Group NV: Mr. P.T.A. Hünen: tel: 043-3280725 Retail Network BV: Dhr. E. Muller: tel: 06-53230819

Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.

Retail is ons vak. De klant staat daarbij centraal in denken en doen. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met 720 winkels in Nederland, België en Frankrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van zo'n 440.000 m2. De sector Living bestaat uit ruim 160 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 12 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx Meubelwereld, Woonexpress alsmede Stoutenbeek in Nederland.
De sector Fashion wordt gevormd door 221 schoenenwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en PROsport in Nederland. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel uit van de sector Fashion. In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met 138 winkels de grootste aanbieder van telecomproducten en ­diensten in Nederland en met 40 winkels een van de grootste telecomretailers in België. Halfords is dé specialist in fietsen, auto- en fietsaccessoires met 140 winkels in Nederland en 9 in België.
-4-


---- --