Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 23 februari 2006

Dagbladgoud 2005 naar Wereld Natuur Fonds, Vakgoud voor Koninklijke Peijnenburg

In de week van 6 tot en met 11 februari zijn 40.841 stemmen uitgebracht bij de verkiezing van de beste dagbladadvertentie van 2005. Naast het publiek boog een zevenkoppige vakjury zich over alle inzendingen om te bekijken welke advertentie in aanmerking kwam voor Vakgoud 2005.

De advertentie `Oranje boven' van Wereld Natuur Fonds werd door het lezerspubliek bekroond met de titel Dagbladgoud 2005. De vakjury koos voor de advertentie `Sint Nicolaas' van Koninklijke Peijnen- burg, deze werd gemaakt door het bureau Leukwerkt Worldwide; de advertentie van het WNF werd door WNF zelf bedacht.

Cees Polman (directeur Cebuco): "We zijn zeer tevreden met het aantal stemmers, dit is het tweede jaar dat er een publieksverkiezing is en pas het eerste jaar in deze vorm en onder deze naam. Als je naar de nominaties kijkt dan zie je dat reclame emotie is. De winnende advertentie voor het WNF is een typisch voorbeeld van een `aaibare advertentie' die al snel de harten van het publiek verovert, pure emotie die van het papier spat!"

Lucas Hulsebos van MetrixLab (juryvoorzitter Vakgoud): "Kijk je naar de winnaar van Vakgoud dan zie je dat de vakjury veel meer kijkt naar de manier waarop met het merk en de merkwaarde wordt omge- gaan in combinatie met het gebruik van het mediumtype. De keus van de jury viel dan ook op Ko- ninklijke Peijnenburg omdat de advertentie in één klap duidelijk maakt waar Peijnenburg voor staat. Zonder woorden is het campagneconcept `Happen naar Peijnenburg' duidelijk te herkennen en ver- taald naar de actualiteit (de advertentie haakt in op Sinterklaas)."

De vakjury heeft ook een voorspelling gedaan over welke advertentie het publiek zou kiezen en koos daarbij voor de advertentie `Unox Nieuwjaarsduik van Unilever'. Deze voorspelling blijkt dus onjuist. De verwachting was dat de lezer voor de grappige advertentie zou gaan, de Nieuwjaarsduik adverten- tie van Unox leek daarbij favoriet. In de praktijk blijkt het echter toch anders uit te pakken en wint het WNF-aapje de harten van het publiek. "Hieruit blijkt maar weer dat de reactie van het publiek onvoor- spelbaar is, dit had echt geen van de juryleden bedacht" is de eerste reactie van juryvoorzitter Lucas Hulsebos.

Op woensdag 1 maart ontvangen de winnaars hun award tijdens de Cebuco winnaars lunch.

Het volledige rapport van de vakjurering kunt u downloaden op: www.cebuco.nl in het menu `Dagbladgoud'. Ook vindt u hier informatie over de samenstelling van de vakjury, een overzicht van de 104 inzendingen en achtergrondinformatie over de ver- kiezing.

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.