Gemeente Tilburg

23-2-2006
Tilburg gaat Cultuur Makelaar instellen
Actieprogramma cultuurnota vastgesteld

Het college heeft deze week het actieprogramma van de cultuurnota 'KunstenMakers' vastgesteld. Vorig jaar verscheen deze cultuurnota waarin de gemeente het cultuurbeleid voor de jaren 2005 tot en met 2010 in grote lijnen beschrijft. Om te zorgen dat Tilburg de voorhoedepositie op het terrein van cultuur kan behouden, is gekozen voor omvangrijke investeringen.

De voorstellen uit de cultuurnota zijn inmiddels verwerkt in een concreet actieprogramma. Eén van de opvallendste acties is de aanstelling van een cultuur makelaar.

Cultuur Makelaar
In de komende jaren zijn er drie grote culturele projecten in de stad: het Centrum Beeldende Kunst (CBK), de Culturele Manifestatie en het 'T-SPOOR'. Deze drie trajecten vertonen opvallende overeenkomsten wat betreft inhoud, invalshoek en samenwerkingspartners en laten een gelijke analyse van de culturele mogelijkheden van Tilburg zien. Wethouder Hugo Backx: Om te zorgen voor een goede inhoudelijke afstemming tussen de drie projecten is er behoefte aan een onafhankelijke deskundige op het terrein van cultuur. Binnen afzienbare tijd wil de gemeente daarom een cultuur makelaar benoemen voor een periode van twee jaar die een leidende, coördinerende en aanjagende rol speelt bij de drie projecten. De cultuur makelaar moet tevens een bemiddelende rol spelen tussen de cultuurwereld, de overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven.

Profielschets Centrum Beeldende Kunst
Sinds de vaststelling van de cultuurnota zijn diverse ontwikkelingen al in gang gezet waaronder het ontwikkelen van een artistiek profiel voor het CBK, een verkennend onderzoek naar de Culturele Manifestatie en verdere gedachtevorming rondom het
'T-SPOOR'. In de profielschets die in opdracht van de gemeente is gemaakt, wordt het CBK in Tilburg gepositioneerd als een educatieve instelling met een hoofdrol voor kunst.
Wethouder Backx: Educatie past bij Tilburg omdat Tilburg een uitgebreid palet aan onderwijsinstellingen heeft, waaronder zes kunstvakopleidingen in het centrum van de stad. Verder moet het CBK zoveel mogelijk instellingen en burgers betrekken bij haar activiteiten. Het CBK moet een laagdrempelige en levendige ontmoetingsplek zijn waar verrassende combinaties worden getoond tussen verschillende kunstdisciplines. Het profiel voor een CBK in Tilburg is in het actieprogramma verwerkt.

Belang van cultuur
Cultuur geeft de stad Tilburg kleur. Daarnaast is cultuur in toenemende mate een werkgelegenheidsfactor van belang. In de stad gedijen kleine, creatieve bedrijven op het terrein van ontwerp, media en muziek zoals in het Veemarktkwartier. De gemeente blijft ook de komende beleidsperiode inzetten op het Veemarktkwartier als het gebied van creatieve bedrijvigheid, muziek en nieuwe media. Investeringen in 013 en V39 zijn hier voorbeelden van.
Cultuur zorgt ook voor een aantrekkelijke woon- en werkklimaat in een stad. Gebleken is dan ook dat mensen graag een cultureel aanbod willen hebben in hun directe omgeving. In de Reeshof is de gemeente daarom gestart met een inventarisatie van de podia en bekijken we de mogelijkheden voor een podiumvoorziening binnen de plannen voor een multifunctionele horecavoorziening, aldus Backx. Vervolgens wordt bekeken hoe de podia in de overige wijken beter benut kunnen worden en daarna wordt in samenwerking met stichting Amateurkunst onderzocht, hoe groot de behoefte is om te repeteren en op te treden in de wijken.