Gemeente Tilburg
23-2-2006
Tilburg gaat Cultuur Makelaar instellen
Actieprogramma cultuurnota vastgesteld
Het college heeft deze week het actieprogramma van de cultuurnota
'KunstenMakers' vastgesteld. Vorig jaar verscheen deze cultuurnota
waarin de gemeente het cultuurbeleid voor de jaren 2005 tot en met
2010 in grote lijnen beschrijft. Om te zorgen dat Tilburg de
voorhoedepositie op het terrein van cultuur kan behouden, is gekozen
voor omvangrijke investeringen.
De voorstellen uit de cultuurnota zijn inmiddels verwerkt in een
concreet actieprogramma. Eén van de opvallendste acties is de
aanstelling van een cultuur makelaar.
Cultuur Makelaar
In de komende jaren zijn er drie grote culturele projecten in de stad:
het Centrum Beeldende Kunst (CBK), de Culturele Manifestatie en het
'T-SPOOR'. Deze drie trajecten vertonen opvallende overeenkomsten wat
betreft inhoud, invalshoek en samenwerkingspartners en laten een
gelijke analyse van de culturele mogelijkheden van Tilburg zien.
Wethouder Hugo Backx: Om te zorgen voor een goede inhoudelijke
afstemming tussen de drie projecten is er behoefte aan een
onafhankelijke deskundige op het terrein van cultuur. Binnen
afzienbare tijd wil de gemeente daarom een cultuur makelaar benoemen
voor een periode van twee jaar die een leidende, coördinerende en
aanjagende rol speelt bij de drie projecten. De cultuur makelaar moet
tevens een bemiddelende rol spelen tussen de cultuurwereld, de
overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven.
Profielschets Centrum Beeldende Kunst
Sinds de vaststelling van de cultuurnota zijn diverse ontwikkelingen
al in gang gezet waaronder het ontwikkelen van een artistiek profiel
voor het CBK, een verkennend onderzoek naar de Culturele Manifestatie
en verdere gedachtevorming rondom het
'T-SPOOR'. In de profielschets die in opdracht van de gemeente is
gemaakt, wordt het CBK in Tilburg gepositioneerd als een educatieve
instelling met een hoofdrol voor kunst.
Wethouder Backx: Educatie past bij Tilburg omdat Tilburg een
uitgebreid palet aan onderwijsinstellingen heeft, waaronder zes
kunstvakopleidingen in het centrum van de stad. Verder moet het CBK
zoveel mogelijk instellingen en burgers betrekken bij haar
activiteiten. Het CBK moet een laagdrempelige en levendige
ontmoetingsplek zijn waar verrassende combinaties worden getoond
tussen verschillende kunstdisciplines. Het profiel voor een CBK in
Tilburg is in het actieprogramma verwerkt.
Belang van cultuur
Cultuur geeft de stad Tilburg kleur. Daarnaast is cultuur in
toenemende mate een werkgelegenheidsfactor van belang. In de stad
gedijen kleine, creatieve bedrijven op het terrein van ontwerp, media
en muziek zoals in het Veemarktkwartier. De gemeente blijft ook de
komende beleidsperiode inzetten op het Veemarktkwartier als het gebied
van creatieve bedrijvigheid, muziek en nieuwe media. Investeringen in
013 en V39 zijn hier voorbeelden van.
Cultuur zorgt ook voor een aantrekkelijke woon- en werkklimaat in een
stad. Gebleken is dan ook dat mensen graag een cultureel aanbod willen
hebben in hun directe omgeving. In de Reeshof is de gemeente daarom
gestart met een inventarisatie van de podia en bekijken we de
mogelijkheden voor een podiumvoorziening binnen de plannen voor een
multifunctionele horecavoorziening, aldus Backx. Vervolgens wordt
bekeken hoe de podia in de overige wijken beter benut kunnen worden en
daarna wordt in samenwerking met stichting Amateurkunst onderzocht,
hoe groot de behoefte is om te repeteren en op te treden in de wijken.