EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

23-02-2006 - EVO: âSpits- en plusstroken A1 en A50 geven slechts tijdelijk luchtâ

geven slechts tijdelijk luchtâ

Verladersorganisatie EVO is tevreden dat minister Peijs vrijdag a.s. de spitsstrook op de A50 en de plusstrook op de A1 openstelt voor het verkeer. De ondernemersorganisatie heeft er de afgelopen jaren bij de politiek voor geijverd om de verkeersafwikkeling op deze wegen te verbeteren. EVO stelt dat het bedrijfsleven door het verminderen van de files ongeveer 7 miljoen euro per jaar bespaart op kosten als gevolg van verlies van reistijd en brandstofkosten. Toch mag de aandacht voor de A50 en de A1 niet verslappen. EVO vreest dat de fileproblematiek op lange termijn nog niet is opgelost met deze tijdelijke aanpassingen.

De aandacht voor de bereikbaarheid over de A50 en A1 mag niet verslappen. Files zullen verminderen, maar het verkeer op de A1 groeit snel. EVO ziet de aanleg van de spitsstroken dan ook als tijdelijke maatregel. Door de aanleg van spits en plusstroken kunnen er per uur ongeveer 2000 autoâs meer over deze weg. Bij de huidige groeipercentages van het verkeer op de A1 en A50 van 2 tot 3% per jaar betekent dit dat over 8 tot 10 jaar de files weer net zo lang zijn als nu. Maar het rijk verwacht dat er tot het jaar 2020 er met de huidige spits- en plusstroken geen grote problemen meer zullen optreden op de A1. De regionale overheden en bedrijfsleven twijfelen hier aan.

EVO en regionale overheden hebben er vorig jaar bij Tweede Kamerleden op aangedrongen om de plannen voor verbreding van de A1 voor de lange termijn niet in de ijskast te zetten. Dit heeft er toe geleid dat de studie naar de verbreding wordt voortgezet en tweejaarlijks wordt bezien wat de problemen op de A1 zijn.

Vooral de A1 tussen Deventer en Apeldoorn heeft de functie van economische slagader voor de regioâs Deventer en Twente en is voor Nederland als geheel van groot belang als achterlandverbinding naar Duitsland en Oost-Europa. Het aandeel goederenvervoer en zakelijk verkeer op deze weg is met 35 tot 40% zeer hoog te noemen. Daarmee is de weg wat betreft economisch belang vergelijkbaar met achterlandverbindingen als de A2 (Utrecht-Maastricht en de A12 (Utrecht-Arnhem-Duitsland).

EVO stelt dat het rijk in het verleden de groeipercentages op wegen als A1 te laag heeft ingeschat. Tussen het knooppunt Beekbergen en Deventer rijden per etmaal nu al ongeveer 90000 autoâs. Zes jaar geleden ging Rijkswaterstaat er nog vanuit dat dit aantal pas rond het jaar 2010 zou worden bereikt.

EVO verwacht dan ook dat er over enkele jaren weer verkeersproblemen zullen ontstaan vooral op plekken waar het verkeer van drie naar twee rijstroken moet aan het eind van de spitsstrook, bij afritten zoals bij Deventer en bij het knooppunt Beekbergen. Daar zullen dan ook specifieke maatregelen nodig zijn.