http://www.evo.nl
23-02-2006 - EVO: âSpits- en plusstroken A1 en A50 geven slechts tijdelijk
luchtâ
geven slechts tijdelijk luchtâ
Verladersorganisatie EVO is tevreden dat minister Peijs vrijdag a.s.
de spitsstrook op de A50 en de plusstrook op de A1 openstelt voor het
verkeer. De ondernemersorganisatie heeft er de afgelopen jaren bij de
politiek voor geijverd om de verkeersafwikkeling op deze wegen te
verbeteren. EVO stelt dat het bedrijfsleven door het verminderen van
de files ongeveer 7 miljoen euro per jaar bespaart op kosten als
gevolg van verlies van reistijd en brandstofkosten. Toch mag de
aandacht voor de A50 en de A1 niet verslappen. EVO vreest dat de
fileproblematiek op lange termijn nog niet is opgelost met deze
tijdelijke aanpassingen.
De aandacht voor de bereikbaarheid over de A50 en A1 mag niet
verslappen. Files zullen verminderen, maar het verkeer op de A1 groeit
snel. EVO ziet de aanleg van de spitsstroken dan ook als tijdelijke
maatregel. Door de aanleg van spits en plusstroken kunnen er per uur
ongeveer 2000 autoâs meer over deze weg. Bij de huidige
groeipercentages van het verkeer op de A1 en A50 van 2 tot 3% per jaar
betekent dit dat over 8 tot 10 jaar de files weer net zo lang zijn als
nu. Maar het rijk verwacht dat er tot het jaar 2020 er met de huidige
spits- en plusstroken geen grote problemen meer zullen optreden op de
A1. De regionale overheden en bedrijfsleven twijfelen hier aan.
EVO en regionale overheden hebben er vorig jaar bij Tweede Kamerleden
op aangedrongen om de plannen voor verbreding van de A1 voor de lange
termijn niet in de ijskast te zetten. Dit heeft er toe geleid dat de
studie naar de verbreding wordt voortgezet en tweejaarlijks wordt
bezien wat de problemen op de A1 zijn.
Vooral de A1 tussen Deventer en Apeldoorn heeft de functie van
economische slagader voor de regioâs Deventer en Twente en is voor
Nederland als geheel van groot belang als achterlandverbinding naar
Duitsland en Oost-Europa. Het aandeel goederenvervoer en zakelijk
verkeer op deze weg is met 35 tot 40% zeer hoog te noemen. Daarmee is
de weg wat betreft economisch belang vergelijkbaar met
achterlandverbindingen als de A2 (Utrecht-Maastricht en de A12
(Utrecht-Arnhem-Duitsland).
EVO stelt dat het rijk in het verleden de groeipercentages op wegen
als A1 te laag heeft ingeschat. Tussen het knooppunt Beekbergen en
Deventer rijden per etmaal nu al ongeveer 90000 autoâs. Zes jaar
geleden ging Rijkswaterstaat er nog vanuit dat dit aantal pas rond het
jaar 2010 zou worden bereikt.
EVO verwacht dan ook dat er over enkele jaren weer verkeersproblemen
zullen ontstaan vooral op plekken waar het verkeer van drie naar twee
rijstroken moet aan het eind van de spitsstrook, bij afritten zoals
bij Deventer en bij het knooppunt Beekbergen. Daar zullen dan ook
specifieke maatregelen nodig zijn.