Gemeente Harderwijk
Belastingaanslag en WOZ-waarde deze week verzonden
Volgende week ontvangt u de gecombineerde aanslag 2006 voor de
gemeentelijke heffingen. Dat zijn, voorzover voor u van toepassing,
het eigenarendeel van de onroerende-zaakbelastingen, de
afvalstoffenheffing, het rioolrecht, de hondenbelasting, de
begraafplaatsrechten, de precariobelasting en de reclamebelasting. Op
het aanslagbiljet staat sinds vorig jaar staat ook de WOZ-waarde van
uw pand of perceel. Dit aanslagbiljet dient dan ook tevens als
beschikking, u krijgt de WOZ-beschikking niet meer afzonderlijk
toegestuurd.
De waardering van woningen, bedrijfspanden en grond (WOZ-waarde) is
niet alleen van belang voor de gemeentelijke
onroerende-zaakbelastingen (OZB). Diezelfde waarde vormt voor de
rijks-Belastingdienst ook de grondslag voor het eigen-woningfortait in
de inkomstenbelasting en voor Waterschap Veluwe de grondslag voor de
zogenoemde `omslag gebouwd'.
In de wet staat dat gemeenten een vaste waardepeildatum moeten
aanhouden. Voor het belastingjaar 2006 geldt nog steeds de WOZ-waarde
per 1 januari 2003. Wel moet de gemeente rekening houden met
veranderingen aan het pand tussen 1 januari 2005 en 1 januari 2006,
zoals tussentijdse nieuwbouw, verbouwing of sloop. Met ingang van 2007
wordt trouwens de taxatiewaarde ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Bezwaar: binnen zes weken
Tegen de opgegeven WOZ-waarde kunt u voortaan jaarlijks bezwaar maken.
Bent u het met de WOZ-beschikking of de aanslag niet eens,
bijvoorbeeld omdat er volgens u een fout is gemaakt, wacht dan niet af
maar kom meteen in actie. Uw bezwaar tegen de beschikking en/of
aanslag moet u namelijk indienen binnen zes weken. U doet dat door een
brief met de motivatie van uw bezwaar te sturen naar de Gemeente
Harderwijk, sectie Belastingen, postbus 149, 3840 AC Harderwijk.
Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde heeft alleen zin, als de
waardeverlaging volgens u de `bezwaarmarge' overschrijdt. Lees
hiervoor de toelichting op de achterzijde van het aanslagbiljet.
Stijging voor eigenaar woning rond 5,25 %
De WOZ-waarde voor woningen in Harderwijk is hetzelfde als in 2005. De
regering heeft met ingang van dit jaar voor woningen het eigenarendeel
van de onroerende-zaakbelastingen afgeschaft. Dis is niet
gecompenseerd door een extra stijging van het gebruikersdeel. De
gemeente is gebonden aan de maximering van de tarieven voor de
onroerende-zaakbelastingen.
Gezien de opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen zijn de tarieven
voor 2006 evenredig gebleven. Voor helemaal gelijkblijvende
opbrengsten heeft de gemeenteraad echter ook weer niet gekozen. De
raad heeft de tarieven verhoogd met 5,25%, te weten 1,25% als
doorberekening van de algemene landelijke kostenstijgingen (`trend')
en 4% extra verhoging om de gemeentebegroting sluitend te krijgen.
Kwijtschelding afval- en rioolrecht bij kale AOW
Iedereen met een laag inkomen - bijvoorbeeld uitsluitend AOW, geen
pensioen en geen eigen vermogen - kan kwijtschelding aanvragen. Dat
geldt voor de afvalstoffenheffing en het rioolrecht, al gauw een
bedrag van EUR 200 of meer. U moet de kwijtschelding wel zelf bij de
gemeente aanvragen. Daarvoor hebben we een aanvraagformulier
beschikbaar. Lees daarover de folder bij uw aanslag. Heeft u
desondanks nog vragen, belt u dan de speciale Harderwijkse
belastingtelefoon, tel. 411 422.
Ontvangt u van de gemeente Harderwijk een bijstandsuitkering, dan
scheldt de gemeente u in principe al automatisch beide heffingen kwijt
en is een aanvraag niet nodig.
Betalen `op afbetaling' voordeliger
De meeste Harderwijkers laten de aanslag automatisch in maandelijkse
termijnen afschrijven van hun bank- of girorekening. Voor 2006 gebeurt
dat in tien maandelijkse termijnen, de eerste keer in maart a.s.
Automatische incasso is mogelijk voor gecombineerde aanslagen vanaf
EUR 135. Wie nog niet per automatische incasso betaalt vindt bij zijn
aanslag een groene kaart om zich aan te melden. Uw voordelen: geen
risico meer dat u vergeet op tijd te betalen (boete) en: u betaalt
uitgesmeerd over tien maanden, dus houdt het geld langer in uw eigen
portemonnee.
Betaalprobleem?
Heeft u problemen met de tijdige betaling van de aanslag, neem dan -
zo spoedig mogelijk - contact op de kassier. Die zoekt dan samen met u
naar een oplossing. U voorkomt ook (kosten voor) boetes en
dwangbevelen.
Informatie: kassier, tel. 411 477.