Februari 2006

Toerisme Noord-Holland: groei in toekomst vooral uit de nieuwe markten Spanje, Italië, België en Groot-Brittannië belangrijk voor nabije toekomst
Het toerisme in Noord-Holland moet het voor zijn groei in de toekomst hebben van de 'nieuwe markten'. Vooral toeristen uit landen als Spanje, Italië, Groot-Brittannië en België kunnen zorgen voor een flinke impuls. Dat blijkt uit de resultaten van een toeristisch bezoekersonderzoek in de provincie, die vandaag zijn bekend gemaakt. Amsterdam bleef buiten het onderzoek en komt in 2007 met een eigen rapport.
In 2005 heeft Toerisme Noord-Holland (TNH) in de periode april tot en met oktober onderzoek uitgevoerd onder circa 2.100 bezoekers in verschillende steden in Noord-Holland - exclusief Amsterdam. Met de resultaten van dit `Bezoekersonderzoek 2005' is TNH beter in staat duidelijke doelgroepen voor Noord-Holland te definiëren. Zo blijken de traditionele markten, Nederlanders en Duitsers, andere voorkeuren te hebben dan bijvoorbeeld Italianen en Spanjaarden.

Profiel nieuwe markten
Nederlanders en Duitsers zijn veelal herhaalbezoekers (Nederlanders 84% en Duitsers 73%). Uit deze groep vallen dus weinig nieuwe bezoekers te verwachten. Er is wel groei in het aantal overnachtingen te realiseren uit nieuwe markten zoals Spanje, Italië, Groot-Brittannië en België. Deze groep heeft een bovengemiddelde interesse in cultuur, cultuurhistorie en steden.

Cultuur
Maar liefs 35% van de nieuwe markten komt voor een cultuurvakantie naar Noord-Holland (Nederlanders en Duitsers respectievelijk 14% en 16%). Engelsen, Belgen, Spanjaarden en Italianen komen bovendien vaak voor de eerste keer naar de provincie: bijna 50% van hen is een first timer.

Jonger publiek
Ook blijken nieuwe markten vooral te bestaan uit een jonger publiek. De gemiddelde leeftijd van bezoekers uit Groot-Brittannië, België, Spanje en Italië ligt op 47 jaar en binnen deze doelgroep is de leeftijdscategorie 20-30 jarigen met bijna 20% relatief groot in vergelijking met Duitsers en Nederlander (5%). De komst van deze jongere groep vakantiegangers biedt kansen voor productvernieuwing.

Dit maakt de nieuwe markten een uitermate interessante doelgroep die zorgt voor nieuwe impulsen en geografische spreiding van toerisme over de gehele provincie en daarmee voor een hoger rendement van het toeristisch-recreatief product.

Routeboek
Toerisme Noord-Holland richt haar activiteiten dan ook op het bewerken van deze nieuwe markten door specifieke productontwikkeling en promotie. Een voorbeeld hiervan is het Italiaans/Spaanse routeboek met zeven routes door de regio en de hierbij horende routekaart. Dit routeboek is donderdag tijdens de presentatie van het Bezoekersonderzoek 2005, aangeboden aan gedeputeerde Hans Schipper.

Conclusies nieuwe markten
Wandelen belangrijker dan fietsen
Bezoekers uit de nieuwe markten houden van wandelen, maar minder van fietsen. Noord-Holland heeft een uitgebreid aanbod van fiets- en wandelmogelijkheden en dit recreatief toeristisch netwerk zal de komende jaren nog verder worden versterkt.

Mond-tot-mond
Mond-tot-mond reclame blijkt de belangrijkste bron van informatie. Ruim 40% van de nieuwe markten laat zich overtuigen door vrienden of familie om Noord-Holland te bezoeken. Internet komt met circa 15% op een tweede plaats en promotiemateriaal, VVV-gidsen en tijdschriften volgen op een afstand. VVV-gidsen worden opvallend meer gebruikt door nieuwe markten.

Internet
Als gevraagd wordt naar de wijze van reserveren van een accommodatie dan wordt internet veel vaker gebruikt: bijna 40% van de nieuwe markten boekt een verblijfs via internet, bij de Duitsers en Nederlanders is dat respectievelijk circa 25% en 20%.

Hoog cijfer
Zowel verblijf- als dagbezoekers zijn tevreden over het toeristisch-recreatief product in de onderzochte gemeenten. Van de verblijfsbezoekers krijgt het stedelijk product een 8,1 en van de dagbezoekers een 7,8. De verblijfsbezoekers uit de nieuwe markten zijn opvallend positief: zij geven het toeristisch-recreatief product een 8,3.

Openbaar vervoer
Opvallend is dat de bereikbaarheid van de interviewgemeenten per openbaar vervoer als zeer goed wordt beoordeeld. Bijna 40% van de nieuwe markten pakt de trein of de bus als ze ergens naar toe willen in Noord-Holland en zij zijn daarover uitermate tevreden. Ook de inrichting van de openbare ruimte, de vriendelijkheid en het serviceniveau van medewerkers in restaurants en hotels krijgen een goede beoordeling.

Prijs en kwaliteit
Een belangrijke aandachtspunt waar door alle bezoekers op wordt gewezen is de prijs-kwaliteitverhouding. Hoewel de nieuwe markten over het algemeen positief zijn over het aanbod ontbreekt het volgens hen in sommige gevallen aan goede bewegwijzering, zijn er te weinig of te dure parkeervoorzieningen en lopen ze aan tegen de beperkte openingstijden van musea en winkels.

Compleet beeld
Het `Bezoekersonderzoek 2005' onderzoek staat niet op zichzelf. In 2003 werd een onderzoek onder bezoekers van de Noord-Hollandse badplaatsen gehouden. In combinatie met dit kustonderzoek is nu een compleet beeld ontstaan van de bezoekers in Noord-Holland. Het `bezoekersonderzoek Noord-Hollandse Badplaatsen 2003' en het `Bezoekersonderzoek 2005' zijn te bestellen bij Toerisme Noord-Holland.

Noot voor de redactie (