RET en Connexxion gaan de haalbaarheid onderzoeken van het oprichten
van een gezamenlijk busbedrijf in de Randstad. Woensdag 22 februari
ondertekenenden directeur Pedro Peters van RET en vice-voorzitter
Groepsdirectie Rob van Holten van Connexxion een intentieverklaring
waarin de bereidheid wordt uitgesproken een eventuele samenwerking op
korte termijn verder te onderzoeken.
Verzelfstandiging
De RET verzelfstandigt op 1 januari 2007. Bij het besluit tot
verzelfstandiging gaf het stadsbestuur aan dat strategische
samenwerkingsverbanden mogelijk moeten zijn, om de positie van de RET,
en dan met name die van het busbedrijf, te behouden en waar mogelijk
te versterken. Verantwoordelijk wethouder Stefan Hulman is verheugd
met het collegebesluit; ''Ik zie het als een belangrijke stap de
toekomstmogelijkheden te onderzoeken om het busbedrijf van de RET te
versterken, de kwaliteit van het OV in de Randstad regio te
optimaliseren en de werkgelegenheid in de regio te behouden''.
Uitgangspunten
Om die reden heeft het stadsbestuur opdracht gegeven onderzoek te
verrichten naar de samenwerkingsverbanden met andere vervoerders.
Daarbij stond voorop het behouden van de werkgelegenheid, met name
voor het buspersoneel en de versterking van de RET als onderneming. De
bijdragen aan de mobiliteitsproblematiek op randstedelijk niveau is
ook van belang. Er moet sprake zijn van een win-win situatie waarbij
de reiziger centraal staat. Er is overigens geen sprake van verkoop
van de busbedrijven aan elkaar, maar van onderzoek naar de
haalbaarheid van het oprichten van een gezamenlijk nieuw busbedrijf.
De uitkomsten van dit onderzoek worden voor de zomer van 2006
verwacht.
Vervoerkundige voordelen
Connexxion en RET zijn beide werkzaam in de Randstad en in het
bijzonder de regio Rotterdam. Connexxion is op zoek naar
expansiemogelijkheden in grote steden. RET beschikt over de expertise
van het aanbieden van OV in grote steden, terwijl Connexxion veel
kennis heeft op het gebied van het verwerven van concessies. Met een
mogelijke samenwerking kunnen RET en Connexxion ervaring, kennis en
middelen combineren om zo vervoerkundige voordelen te bereiken tegen
een concurrerende prijs. Dat is precies waar het openbaar vervoer op
dit moment behoefte aan heeft.
Concessie
Het Rijk heeft in de Wet Personenvervoer besloten dat in de toekomst
met behulp van een procedure van openbare aanbesteding wordt bepaald
welk vervoersbedrijf het vervoer in een regio mag verzorgen. Het
bedrijf dat het beste aanbod voor de beste prijs levert krijgt dan de
vervoersconcessie. De openbare aanbesteding voor het busvervoer
Rotterdam wordt in principe in de loop van 2008 in gang gezet en gaat
in op 1 januari 2009.
Door een samenwerkingsverband tussen RET en Connexxion ontstaat de
mogelijkheid de busconceseeie van de RET-bus met de medewerking van de
Stadsregio onderhands op basis van een goede bieding te verlengen tot
2012.
Bron: Bestuursdienst, 23-02-2006
Gemeente Rotterdam