Time : 11:10:13 AM
Date : Thursday, February 23, 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Containertrafiek in binnenvaart kent explosieve groei
Binnenvaart verankert zich steeds sterker in de Vlaamse economie
- 13 procent meer TEU (20ft containers) binnen Vlaanderen dan in 2004
- Ladingen en lossingen langs de Vlaamse waterwegen stijgen
- Binnenvaart in de Vlaamse havens voor het eerst boven de 100
miljoen ton
Het vervoer van containers binnen Vlaanderen per binnenschip kent een
explosieve groei. In acht jaar tijd werden er bijna acht keer meer
TEU (20ft containers) overgeslagen op een binnenschip. Afgelopen jaar
werden er op de Vlaamse containerterminals 456.279 TEU's behandeld
voor de binnenvaart, hetzij 52.328 extra containers of 13 procent
meer dan in 2004. Ook binnen de havens blijft de overslag van
containers naar de binnenvaart stijgen.
Dat blijkt uit trafiekcijfers over 2005, die Promotie Binnenvaart
Vlaanderen zopas bekendmaakte. De vereniging ziet hierin een bewijs
dat de vele inspanningen van de afgelopen jaren renderen; dat het
beleid van de Vlaamse regering ten gunste van de binnenvaart vruchten
afwerpt; en dat ondernemingen er steeds meer van overtuigd raken dat
het vervoer van containers per binnenschip voor hen een direct
economisch voordeel oplevert.
Begin de jaren negentig verschenen de eerste containerterminals langs
de Vlaamse waterwegen ondertussen is er een volledig netwerk van
containerterminals uitgebouwd die via vaste lijndiensten met de
zeehavens zijn verbonden. Ook binnen de zeehavens blijft de overslag
van containers naar de binnenvaart stijgen. In de 4 Vlaamse zeehavens
samen zijn er in 2005 ongeveer 2.650.000 TEU naar de binnenvaart
overgeslagen. Meer dan 95% van die overslag werd in Antwerpen
gerealiseerd waar de groei van de containerbinnenvaart met een
overslag 20.837.849 ton (een stijging van 9,6%) gelijke tred hield
met de groei van de maritieme
containeroverslag (+ 9,2%).
Belang van de binnenvaart voor de Vlaamse havens
De trafiekcijfers over 2005 benadrukken het belang van de binnenvaart
voor de vier Vlaamse zeehavens. Voor de eerste keer beliep het
binnenvaartvervoer in de Vlaamse zeehavens meer dan 100 miljoen ton.
In 2005 werd in de vier Vlaamse
zeehavens 101,7 miljoen ton vracht vervoerd per binnenschip. Zowel in
Gent als in Antwerpen heeft de binnenvaart in 2005 in zeer
belangrijke mate bijgedragen tot de totale vervoersprestatie in de
haven.
In de grootste Vlaamse zeehaven, Antwerpen, vertegenwoordigde de
binnenvaart afgelopen jaar 52,7 procent van het maritiem
goederenvervoer . De binnenvaart in de Antwerpse haven steeg in 2005
nog met 2,9 procent. In Gent werd verleden jaar 16,49 miljoen ton
vracht vervoerd per binnenschip - 2,4 procent minder dan in 2004 maar
ook het maritiem goederenvervoer daalde in Gent met 11 procent. In
Zeebrugge steeg het binnenvaartvervoer met 26% tot 747.200 ton.
Alhoewel het belang van de binnenvaart tegenover de maritieme
overslag in deze haven thans slechts iets meer dan 2% bedraagt, hoopt
het Vlaams gewest om dit - met het project voor de estuaire
ontsluiting van deze haven naar de binnenvaart - gevoelig te doen
stijgen.
Binnenvaart verankert zich steeds sterker in de Vlaamse economie
Verleden jaar werden op de Vlaamse binnenwateren 4,55 miljard
tonkilometer gerealiseerd (om precies te zijn: 4.553.252.652 tonkm),
een achteruitgang met 2,9 procent tegenover 2004. Een tonkilometer is
het vervoer van één ton over een afstand van één km. Uit een
detailanalyse blijkt dat het wegvallen van trafieken door de afbouw
van de staalnijverheid in het Luikse de achteruitgang verklaren.
Toch moet de beperkte achteruitgang in perspectief worden gezien.
Deze dip volgt op tien opeenvolgende jaren van trafiekgroei.
Uiteindelijk vervoert de binnenvaart in Vlaanderen 57 procent meer
goederen dan in 1995. Maar nog belangrijker is dat zowel ladingen als
lossingen langs de Vlaamse binnenwateren blijven stijgen.
Meer dan het transitvervoer geven ladingen en lossingen een
aanwijzing over de rol van de binnenvaart in de eigen verwerkende
industrie. Van de 119 aangevraagde kaaimuren die in het PPS programma
voor de bouw van laad- en losinstallaties, een Publiek Privaat
Samenwerkingsproject van het Vlaams gewest, zijn aangevraagd zijn er
ondertussen reeds 50 in bedrijf. Hier heeft de binnenvaart een vaste
plaats veroverd in de logistieke organisatie en het productieapparaat
van de bedrijven.
In 2005 stegen de lossingen langs de Vlaamse waterwegen met 3,2
procent, en namen de ladingen toe met 10,2 procent. Vooral sedert
2000 zitten ladingen en lossingen opnieuw sterk in de lift.
Bemoedigend is ook dat de ladingen veel sterker stijgen dan de
lossingen, een teken dat de binnenvaart ook steeds meer wordt ingezet
voor de afvoer van de producten. De lossingen blijven wel vier keer
zo belangrijk als het volume van de ladingen.
In totaal werden er 37,5 miljoen ton goederen geladen of gelost langs
de Vlaamse binnenvaartwegen een stijging van 28,5% tegenover 1998
toen het kaaimurenprogramma opgestart werd.
Voor bijkomende inlichtingen Promotie Binnenvaart Vlaanderen :
Paul Lambrechts - tel. 03/20 20 516
Petra de Somere - tel. 03/20 20 522
www.binnenvaart.be