Time : 11:10:13 AM
Date : Thursday, February 23, 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Containertrafiek in binnenvaart kent explosieve groei

Binnenvaart verankert zich steeds sterker in de Vlaamse economie


- 13 procent meer TEU (20ft containers) binnen Vlaanderen dan in 2004


- Ladingen en lossingen langs de Vlaamse waterwegen stijgen
- Binnenvaart in de Vlaamse havens voor het eerst boven de 100 miljoen ton

Het vervoer van containers binnen Vlaanderen per binnenschip kent een explosieve groei. In acht jaar tijd werden er bijna acht keer meer TEU (20ft containers) overgeslagen op een binnenschip. Afgelopen jaar werden er op de Vlaamse containerterminals 456.279 TEU's behandeld voor de binnenvaart, hetzij 52.328 extra containers of 13 procent meer dan in 2004. Ook binnen de havens blijft de overslag van containers naar de binnenvaart stijgen.

Dat blijkt uit trafiekcijfers over 2005, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas bekendmaakte. De vereniging ziet hierin een bewijs dat de vele inspanningen van de afgelopen jaren renderen; dat het beleid van de Vlaamse regering ten gunste van de binnenvaart vruchten afwerpt; en dat ondernemingen er steeds meer van overtuigd raken dat het vervoer van containers per binnenschip voor hen een direct economisch voordeel oplevert.

Begin de jaren negentig verschenen de eerste containerterminals langs de Vlaamse waterwegen ondertussen is er een volledig netwerk van containerterminals uitgebouwd die via vaste lijndiensten met de zeehavens zijn verbonden. Ook binnen de zeehavens blijft de overslag van containers naar de binnenvaart stijgen. In de 4 Vlaamse zeehavens samen zijn er in 2005 ongeveer 2.650.000 TEU naar de binnenvaart overgeslagen. Meer dan 95% van die overslag werd in Antwerpen gerealiseerd waar de groei van de containerbinnenvaart met een overslag 20.837.849 ton (een stijging van 9,6%) gelijke tred hield met de groei van de maritieme
containeroverslag (+ 9,2%).

Belang van de binnenvaart voor de Vlaamse havens

De trafiekcijfers over 2005 benadrukken het belang van de binnenvaart voor de vier Vlaamse zeehavens. Voor de eerste keer beliep het binnenvaartvervoer in de Vlaamse zeehavens meer dan 100 miljoen ton. In 2005 werd in de vier Vlaamse
zeehavens 101,7 miljoen ton vracht vervoerd per binnenschip. Zowel in Gent als in Antwerpen heeft de binnenvaart in 2005 in zeer belangrijke mate bijgedragen tot de totale vervoersprestatie in de haven.

In de grootste Vlaamse zeehaven, Antwerpen, vertegenwoordigde de binnenvaart afgelopen jaar 52,7 procent van het maritiem goederenvervoer . De binnenvaart in de Antwerpse haven steeg in 2005 nog met 2,9 procent. In Gent werd verleden jaar 16,49 miljoen ton vracht vervoerd per binnenschip - 2,4 procent minder dan in 2004 maar ook het maritiem goederenvervoer daalde in Gent met 11 procent. In Zeebrugge steeg het binnenvaartvervoer met 26% tot 747.200 ton. Alhoewel het belang van de binnenvaart tegenover de maritieme overslag in deze haven thans slechts iets meer dan 2% bedraagt, hoopt het Vlaams gewest om dit - met het project voor de estuaire ontsluiting van deze haven naar de binnenvaart - gevoelig te doen stijgen.

Binnenvaart verankert zich steeds sterker in de Vlaamse economie

Verleden jaar werden op de Vlaamse binnenwateren 4,55 miljard tonkilometer gerealiseerd (om precies te zijn: 4.553.252.652 tonkm), een achteruitgang met 2,9 procent tegenover 2004. Een tonkilometer is het vervoer van één ton over een afstand van één km. Uit een detailanalyse blijkt dat het wegvallen van trafieken door de afbouw van de staalnijverheid in het Luikse de achteruitgang verklaren.

Toch moet de beperkte achteruitgang in perspectief worden gezien. Deze dip volgt op tien opeenvolgende jaren van trafiekgroei. Uiteindelijk vervoert de binnenvaart in Vlaanderen 57 procent meer goederen dan in 1995. Maar nog belangrijker is dat zowel ladingen als lossingen langs de Vlaamse binnenwateren blijven stijgen. Meer dan het transitvervoer geven ladingen en lossingen een aanwijzing over de rol van de binnenvaart in de eigen verwerkende industrie. Van de 119 aangevraagde kaaimuren die in het PPS programma voor de bouw van laad- en losinstallaties, een Publiek Privaat Samenwerkingsproject van het Vlaams gewest, zijn aangevraagd zijn er ondertussen reeds 50 in bedrijf. Hier heeft de binnenvaart een vaste plaats veroverd in de logistieke organisatie en het productieapparaat van de bedrijven.
In 2005 stegen de lossingen langs de Vlaamse waterwegen met 3,2 procent, en namen de ladingen toe met 10,2 procent. Vooral sedert 2000 zitten ladingen en lossingen opnieuw sterk in de lift. Bemoedigend is ook dat de ladingen veel sterker stijgen dan de lossingen, een teken dat de binnenvaart ook steeds meer wordt ingezet voor de afvoer van de producten. De lossingen blijven wel vier keer zo belangrijk als het volume van de ladingen.
In totaal werden er 37,5 miljoen ton goederen geladen of gelost langs de Vlaamse binnenvaartwegen een stijging van 28,5% tegenover 1998 toen het kaaimurenprogramma opgestart werd.

Voor bijkomende inlichtingen Promotie Binnenvaart Vlaanderen :

Paul Lambrechts - tel. 03/20 20 516
Petra de Somere - tel. 03/20 20 522
www.binnenvaart.be