Gemeente Den Helder

23-02-2006
Belastingaanslag weer in de bus

Dit weekend wordt hij weer door de brievenbus geschoven: de gemeentelijke belastingaanslag. Op de aanslag staan alle gemeentelijke heffingen die u, voor zover voor u van toepassing, ook dit jaar weer moet betalen: onroerende-zaakbelasting, afvalstoffenheffing, reinigingsrechten, rioolrecht, forensenbelasting en hondenbelasting.

Onroerende-zaakbelasting
Zoals u misschien weet is de gebruikersheffing in de onroerende-zaakbelasting voor woningen met ingang van 2006 afgeschaft.

Is er sprake van een bedrijfsobject met een woninggedeelte, let u dan op. Omdat de wetgeving rond het afschaffen van het gebruikersdeel voor woningen vertraagd is, hebben wij bij een aantal van deze panden het gebruik van het woningdeel nog niet uit de totale aanslag kunnen halen. Dit gedeelte kan mogelijk wel op uw belastingaanslag staan. Heeft u hiermee te maken, dan krijgt u van de gemeente zo snel mogelijk een creditnota voor dat deel waarvoor u te hoog bent aangeslagen. U hoeft hiervoor dus geen bezwaarschrift in te dienen.

Betalen in termijnen
De gemeentelijke heffingen kunt u betalen in twee of tien termijnen. Als u in tien termijnen wilt betalen moet u de gemeente tot automatische incasso machtigen. Betaalde u vorig jaar in twee termijnen en wilt u dit jaar in tien termijnen betalen? Stuur dan het kaartje op wat u bij uw belastingaanslag aantreft. Dit kaartje moet u voor half maart naar ons terug sturen. Informatie over bezwaarmaken en kwijtschelding kunt u terugvinden in de toelichting die met uw aanslag is meegestuurd.