Kwart van managers is slechte motivator
Ormit bv
PERSBERICHT
Kwart van managers is slechte motivator
Top vijf succesfactoren voor slagen carrière
De Bilt, 23 februari 2006 - Managers zijn harde werkers, aardig en vakkundig. Echter, over
de coachende, motiverende en leidinggevende capaciteiten zijn hun medewerkers een stuk
minder te spreken. Meer dan een kwart van de respondenten geeft zijn manager hier een
onvoldoende voor. Dit blijkt uit de nieuwste ORMIT Carrière Barometer.
De Carrière Barometer is een kwartaal onderzoek van ORMIT naar ontwikkelingen op
het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en leiderschap. ORMIT is
specialist op het gebied van management development. De Carrière Barometer is
uitgevoerd door Interview-NSS onder 401 leidinggevenden.
Ondanks de vele onvoldoendes doen managers het over het algemeen niet slecht. De
Nederlandse manager krijgt van zijn medewerkers gemiddeld een 6,8. Werknemers die zelf
leidinggeven zijn over hun eigen presteren als manager wel meer tevreden dan over het
presteren van hun manager. Zij geven zichzelf als manager namelijk gemiddeld een 7,4. Met
name op het gebied van coachen, eerlijkheid en betrokkenheid waarderen leidinggevende
werknemers de eigen prestatie beter dan die van hun manager. Hetty van Ee, algemeen
directeur van ORMIT: 'Nederlandse managers staan goed aangeschreven bij hun medewerkers.
Alleen vind ik het onthutsend dat ze juist op leidinggevende kwaliteiten tekort schieten.
Het aansturen en motiveren van medewerkers is een vak apart. Hier dienen managers meer
aandacht aan te besteden en zich beter in te ontwikkelen.'
Succesfactoren carrière
De ondervraagde leidinggevenden vinden prestaties, communicatieve vaardigheden en ervaring
de belangrijkste succesfactoren voor een carrière. Een opmerkelijk significant
verschil is dat mannen het belangrijker vinden dan vrouwen om bereid te zijn om
uitgezonden te worden naar het buitenland. Mannen waarderen dit met een 4,3 en vrouwen
met een 3,3. Uit het onderzoek blijkt verder dat oudere managers (40+) uiterlijk en een
grote mond veel minder belangrijk vinden dan managers tussen de 18-39 jaar. Hetty van Ee:
'Ik vind het opvallend goed dat het slagen van iemands carrière wordt bepaald door
meetbare factoren als prestatie en ervaring en door belangrijke eigenschappen als
communicatieve vaardigheden en collegiaal gedrag.'
De top vijf succesfactoren voor carrière:
Rapportcijfers op basis van belangrijkheid
1. Prestaties 8,1
2. Communicatief sterk 7,8
3. Ervaring 7,6
3. Collegialiteit 7,6
5. Vooropleiding 7,2
5. Charisma 7,2
5. Jezelf verkopen 7,2
Top vijf minst belangrijke carrièrefactoren:
Rapportcijfers op basis van belangrijkheid
1. Liefdesrelaties op het werk 3,4
2. Bereid tot uitzending buitenland 3,9
3. Geslacht 3,9
4. Slijmen bij leidinggevende 4,3
5. Etniciteit 4,4
Hetty van Ee: 'Dat punten als etniciteit en geslacht voorkomen op deze lijst vind ik
schokkend en zeer teleurstellend. Gelukkig worden deze factoren wel als minst belangrijk
beoordeeld, maar ik had gehoopt dat ze helemaal geen invloed zouden hebben bij iemands
carrière, maar dat doen ze dus nog steeds.'
Over ORMIT en de Carrière Barometer
ORMIT, opgericht in 1994, is een succesvolle dochter van het beursgenoteerde Ordina N.V.,
met vestigingen in Nederland en België. ORMIT is specialist op het vlak van
management development. Binnen de management development programma's van ORMIT worden
(toekomstige) managers uitgedaagd, gecoacht en ontwikkeld tot succesvolle managers.
De Carrière Barometer, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor iedereen die
bezig is met talentontwikkeling. Het onderzoek wordt sinds december 2005 vier keer per
jaar gehouden onder ruim vierhonderd leidinggevenden in Nederland op WO/HBO-niveau uit
het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie
en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de
overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de
ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft,
aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken. De
groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek
niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien.
Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 23 februari 2006 kunt u downloaden via:
www.carrierebarometer.nl
Noot voor redactie,