Kwart van managers is slechte motivator

Ormit bv

PERSBERICHT

Kwart van managers is slechte motivator

Top vijf succesfactoren voor slagen carrière

De Bilt, 23 februari 2006 - Managers zijn harde werkers, aardig en vakkundig. Echter, over de coachende, motiverende en leidinggevende capaciteiten zijn hun medewerkers een stuk minder te spreken. Meer dan een kwart van de respondenten geeft zijn manager hier een onvoldoende voor. Dit blijkt uit de nieuwste ORMIT Carrière Barometer.

De Carrière Barometer is een kwartaal onderzoek van ORMIT naar ontwikkelingen op het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en leiderschap. ORMIT is specialist op het gebied van management development. De Carrière Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 401 leidinggevenden.

Ondanks de vele onvoldoendes doen managers het over het algemeen niet slecht. De Nederlandse manager krijgt van zijn medewerkers gemiddeld een 6,8. Werknemers die zelf leidinggeven zijn over hun eigen presteren als manager wel meer tevreden dan over het presteren van hun manager. Zij geven zichzelf als manager namelijk gemiddeld een 7,4. Met name op het gebied van coachen, eerlijkheid en betrokkenheid waarderen leidinggevende werknemers de eigen prestatie beter dan die van hun manager. Hetty van Ee, algemeen directeur van ORMIT: 'Nederlandse managers staan goed aangeschreven bij hun medewerkers. Alleen vind ik het onthutsend dat ze juist op leidinggevende kwaliteiten tekort schieten. Het aansturen en motiveren van medewerkers is een vak apart. Hier dienen managers meer aandacht aan te besteden en zich beter in te ontwikkelen.'

Succesfactoren carrière
De ondervraagde leidinggevenden vinden prestaties, communicatieve vaardigheden en ervaring de belangrijkste succesfactoren voor een carrière. Een opmerkelijk significant verschil is dat mannen het belangrijker vinden dan vrouwen om bereid te zijn om uitgezonden te worden naar het buitenland. Mannen waarderen dit met een 4,3 en vrouwen met een 3,3. Uit het onderzoek blijkt verder dat oudere managers (40+) uiterlijk en een grote mond veel minder belangrijk vinden dan managers tussen de 18-39 jaar. Hetty van Ee: 'Ik vind het opvallend goed dat het slagen van iemands carrière wordt bepaald door meetbare factoren als prestatie en ervaring en door belangrijke eigenschappen als communicatieve vaardigheden en collegiaal gedrag.'

De top vijf succesfactoren voor carrière:

Rapportcijfers op basis van belangrijkheid

1. Prestaties 8,1

2. Communicatief sterk 7,8

3. Ervaring 7,6
3. Collegialiteit 7,6
5. Vooropleiding 7,2
5. Charisma 7,2
5. Jezelf verkopen 7,2

Top vijf minst belangrijke carrièrefactoren:

Rapportcijfers op basis van belangrijkheid

1. Liefdesrelaties op het werk 3,4

2. Bereid tot uitzending buitenland 3,9

3. Geslacht 3,9

4. Slijmen bij leidinggevende 4,3

5. Etniciteit 4,4

Hetty van Ee: 'Dat punten als etniciteit en geslacht voorkomen op deze lijst vind ik schokkend en zeer teleurstellend. Gelukkig worden deze factoren wel als minst belangrijk beoordeeld, maar ik had gehoopt dat ze helemaal geen invloed zouden hebben bij iemands carrière, maar dat doen ze dus nog steeds.'

Over ORMIT en de Carrière Barometer
ORMIT, opgericht in 1994, is een succesvolle dochter van het beursgenoteerde Ordina N.V., met vestigingen in Nederland en België. ORMIT is specialist op het vlak van management development. Binnen de management development programma's van ORMIT worden (toekomstige) managers uitgedaagd, gecoacht en ontwikkeld tot succesvolle managers.

De Carrière Barometer, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor iedereen die bezig is met talentontwikkeling. Het onderzoek wordt sinds december 2005 vier keer per jaar gehouden onder ruim vierhonderd leidinggevenden in Nederland op WO/HBO-niveau uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien.

Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 23 februari 2006 kunt u downloaden via: www.carrierebarometer.nl

Noot voor redactie,