Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-021
23 februari 2006

Consumentenvertrouwen vrijwel onveranderd

Het vertrouwen van consumenten is in februari 2006 nauwelijks veranderd ten opzichte van januari. Het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid bleven nagenoeg gelijk. Dit blijkt uit seizoengecorrigeerde cijfers van het CBS. Hoewel het vertrouwen in het afgelopen halfjaar een opgaande lijn vertoont, zijn de pessimisten nog altijd in de meerderheid.

Oordeel economisch klimaat blijft vrijwel gelijk Over het economisch klimaat zijn de consumenten in februari nauwelijks van mening veranderd in vergelijking met een maand eerder. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen als in de komende twaalf maanden bleef nagenoeg gelijk. Wat betreft het oordeel over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden zijn de optimisten voor de vierde maand op rij in de meerderheid.

Koopbereidheid nagenoeg ongewijzigd Ook de koopbereidheid van consumenten bleef in februari ongeveer hetzelfde als een maand eerder. Op onderdelen is de koopbereidheid wel gewijzigd. Consumenten zijn flink negatiever over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Over de financiën in de komende twaalf maanden zijn ze juist minder negatief. Ook over het doen van grote aankopen, zoals meubels, oordeelden consumenten deze maand iets minder negatief.

Technische toelichting
Meer informatie
ln.... Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de sbc.... Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. aanmelden voor een gratis email-abonnement. w
w Algemeen
w Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand. CBS Persbericht PB06-021 pagina 1 van 4

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie

CBS Persbericht PB06-021 pagina 2 van 4

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006 Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Consumenten- -23 -27 -26 -22 -19 -16 -15 -14 vertrouwen
Oordeel -28 -32 -29 -20 -15 -9 -8 -9 economisch
klimaat
Economisch -48 -49 -48 -37 -31 -23 -25 -25 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -9 -14 -10 -3 1 6 8 7 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -24 -25 -24 -21 -20 -19 -18 Financiële -25 -27 -28 -25 -21 -24 -18 -25 situatie afgelopen
jaar
Financiële -3 -13 -13 -12 -11 -10 -8 -2 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -31 -31 -32 -34 -32 -27 -29 -26 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-021 pagina 3 van 4

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2005 2006 Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Consumenten- -22 -26 -27 -25 -21 -18 -12 -12 vertrouwen
Oordeel -28 -31 -30 -25 -19 -12 -5 -5 economisch
klimaat
Economisch -51 -50 -49 -40 -33 -26 -19 -21 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -4 -12 -10 -9 -5 2 8 12 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -19 -23 -26 -26 -23 -21 -17 -16 Financiële -24 -27 -31 -25 -22 -23 -16 -23 situatie afgelopen
jaar
Financiële -4 -12 -13 -15 -12 -9 -9 -2 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -29 -30 -34 -38 -35 -32 -25 -24 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-021 pagina 4 van 4


---- --