Vereniging Milieudefensie


HOV en centrummarkt & verkeersstructuur Waalsprong

Beste raads- en commissieleden,

Op de agenda van de raadsvergadering van 22 en 23 februari staan de onderwerpen 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer en centrummarkt' en 'Verkeersstructuur Waalsprong'. Niet ten onrechte staan ze direct na elkaar geagendeerd (punten 12 resp. 13), ze hangen namelijk zeer nauw met elkaar samen. Zónder een uitstekende ontsluiting van de Waalsprong met (hoogwaardig) openbaar vervoer, al vanaf het moment dat mensen er gaan wonen, en zónder autoremmende maatregelen, zal de ellende ten gevolge van overmatig autogebruik in/door de Waalsprong en op de Waal-overschrijdende verbindingen na 2010 niet zijn te overzien. Planvarianten om tot een goede auto-verkeersstructuur te komen kunnen we dan gerust in de prullenbak gooien, want het verkeer zal vastlopen en het leefmilieu zal onder druk komen te staan. De roep om méér autoverbindingen, niet in de eigen maar wel in andermans achtertuin, zal toenemen, hoewel iedereen kan weten dat die hooguit tot een tijdelijke vermindering van het verkeer zullen leiden. Die winst zal snel tenietgedaan worden door de voortgaande groei van het autoverkeer, de schade - nog meer asfalt - is echter blijvend.

In het licht van deze objectieve constatering kijkt Milieudefensie met bevreemding naar de keuzes die de politieke partijen bij de genoemde twee agendapunten lijken te gaan maken. Lentse bewoners protesteren om begrijpelijke redenen tegen doorgaand verkeer door hun wijk. De roep om aanleg van de Dorpensingel Oost is echter slecht onderbouwd; niet alleen wordt de mooie omgeving van Ressen/de Woerdt er flink door aangetast, nota bene uitloopgebied voor Visveld, ook wordt een verkeersinfarct op de A325 tussen Ressen en Lent ermee in de hand gewerkt. Toch hebben veel politieke partijen al geroepen vóór aanleg van de Dorpensingel Oost te zijn. Sommigen roepen ook maar weer dat de A73 moet worden doorgetrokken. De oplossing die écht soelaas biedt - hoogwaardig openbaar vervoer - kan deze week een 'nee' van een deel van dezelfde partijen tegemoet zien. Waarom? Het (geamendeerde) voorstel 'HOV en centrummarkt' biedt een prima raamwerk om direct aan de slag te kunnen, terwijl de punten waarover meningsverschillen zijn nog onderzocht en opgelost kunnen worden. Het belang van HOV is evident, niet alleen voor de Waalsprong maar ook voor de economie van de binnenstad.

Middels deze brief wil Milieudefensie een klemmend beroep doen op de raadsfracties om écht te kiezen voor de bevolking van Lent en de Waalsprong en écht te kiezen voor een bereikbare stad. Het is uitstekend om de in Lent ontwikkelde verkeersvariant te laten doorrekenen, maar ga niet voortijdig toezeggingen doen (bijvoorbeeld over de Dorpensingel Oost) die geen stand kunnen houden. En stem - eventueel met extra amendementen - vóór het voorstel 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer en centrummarkt'. Toen een aantal jaren terug de plannen voor de kabeltram werden afgeblazen, is een jarenlange impasse ontstaan. Nu opnieuw zo'n impasse betekent dat goed openbaar vervoer echt te laat zal komen voor de Waalsprong. Dan kunnen we de Waalsprong-bewoners het best direct adviseren om te kiezen voor de auto, voor een ongezonde woonomgeving en voor winkelen in Elst en Arnhem-Zuid. Wie wil dat op zijn of haar geweten hebben?

Met vriendelijke groet,

Alex de Meijer
secretaris Milieudefensie Nijmegen Zonnebloemstraat 26, 6542 NG Nijmegen Tel. 024 3561778 of (mobiel) 06 48820433