Vereniging Milieudefensie
HOV en centrummarkt & verkeersstructuur Waalsprong
Beste raads- en commissieleden,
Op de agenda van de raadsvergadering van 22 en 23 februari staan de
onderwerpen 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer en centrummarkt' en
'Verkeersstructuur Waalsprong'. Niet ten onrechte staan ze direct na
elkaar geagendeerd (punten 12 resp. 13), ze hangen namelijk zeer nauw
met elkaar samen. Zónder een uitstekende ontsluiting van de Waalsprong
met (hoogwaardig) openbaar vervoer, al vanaf het moment dat mensen er
gaan wonen, en zónder autoremmende maatregelen, zal de ellende ten
gevolge van overmatig autogebruik in/door de Waalsprong en op de
Waal-overschrijdende verbindingen na 2010 niet zijn te overzien.
Planvarianten om tot een goede auto-verkeersstructuur te komen kunnen
we dan gerust in de prullenbak gooien, want het verkeer zal vastlopen
en het leefmilieu zal onder druk komen te staan. De roep om méér
autoverbindingen, niet in de eigen maar wel in andermans achtertuin,
zal toenemen, hoewel iedereen kan weten dat die hooguit tot een
tijdelijke vermindering van het verkeer zullen leiden. Die winst zal
snel tenietgedaan worden door de voortgaande groei van het autoverkeer,
de schade - nog meer asfalt - is echter blijvend.
In het licht van deze objectieve constatering kijkt Milieudefensie met
bevreemding naar de keuzes die de politieke partijen bij de genoemde
twee agendapunten lijken te gaan maken.
Lentse bewoners protesteren om begrijpelijke redenen tegen doorgaand
verkeer door hun wijk. De roep om aanleg van de Dorpensingel Oost is
echter slecht onderbouwd; niet alleen wordt de mooie omgeving van
Ressen/de Woerdt er flink door aangetast, nota bene uitloopgebied voor
Visveld, ook wordt een verkeersinfarct op de A325 tussen Ressen en Lent
ermee in de hand gewerkt. Toch hebben veel politieke partijen al
geroepen vóór aanleg van de Dorpensingel Oost te zijn. Sommigen roepen
ook maar weer dat de A73 moet worden doorgetrokken.
De oplossing die écht soelaas biedt - hoogwaardig openbaar vervoer -
kan deze week een 'nee' van een deel van dezelfde partijen tegemoet
zien. Waarom? Het (geamendeerde) voorstel 'HOV en centrummarkt' biedt
een prima raamwerk om direct aan de slag te kunnen, terwijl de punten
waarover meningsverschillen zijn nog onderzocht en opgelost kunnen
worden. Het belang van HOV is evident, niet alleen voor de Waalsprong
maar ook voor de economie van de binnenstad.
Middels deze brief wil Milieudefensie een klemmend beroep doen op de
raadsfracties om écht te kiezen voor de bevolking van Lent en de
Waalsprong en écht te kiezen voor een bereikbare stad. Het is
uitstekend om de in Lent ontwikkelde verkeersvariant te laten
doorrekenen, maar ga niet voortijdig toezeggingen doen (bijvoorbeeld
over de Dorpensingel Oost) die geen stand kunnen houden. En stem -
eventueel met extra amendementen - vóór het voorstel 'Hoogwaardig
Openbaar Vervoer en centrummarkt'. Toen een aantal jaren terug de
plannen voor de kabeltram werden afgeblazen, is een jarenlange impasse
ontstaan. Nu opnieuw zo'n impasse betekent dat goed openbaar vervoer
echt te laat zal komen voor de Waalsprong. Dan kunnen we de
Waalsprong-bewoners het best direct adviseren om te kiezen voor de
auto, voor een ongezonde woonomgeving en voor winkelen in Elst en
Arnhem-Zuid. Wie wil dat op zijn of haar geweten hebben?
Met vriendelijke groet,
Alex de Meijer
secretaris Milieudefensie Nijmegen
Zonnebloemstraat 26, 6542 NG Nijmegen
Tel. 024 3561778 of (mobiel) 06 48820433