Gemeente Tilburg
Datum
22 februari 2006
Mediaconcern Audax topsponsor Nederlands Textielmuseum
Impuls voor realisatie entreegebouw, dit jaar start bouw
Mediaconcern Audax uit Gilze verbindt zich voor tien jaar als topsponsor aan het Nederlands Textielmuseum. Dit is vandaag tijdens een bijeenkomst in Tilburg bekendgemaakt. Door deze sponsoring is het Nederlands Textielmuseum onder andere in staat om een nieuw entreegebouw te laten bouwen. Met de sponsoring is een bedrag van 3,75 miljoen euro gemoeid. Dit hebben het Nederlands Textielmuseum, het gemeentebestuur van Tilburg en de directie van Audax woensdag gezamenlijk bekend gemaakt.
Wethouder Hugo Backx (Cultuur): "Ik ben zeer blij met het feit dat een bedrijf als Audax zich aan het museum verbindt. De vernieuwingen die we nastreven kunnen we met deze sponsoring de komende tijd realiseren".
Ontwerp entreegebouw
Nog dit jaar zal de eerste spade de grond ingaan voor een transparant entreegebouw dat onder meer ruimte zal bieden aan een auditorium, een foyer, een restaurant en vergaderaccommodaties. Een ontmoetingspunt waar cultuur en economie elkaar kunnen treffen. Het ontwerp ligt in handen van het architectenbureau Cepezed uit Delft, die succesvol de kernwaarden van het museum - traditie en innovatie - tot uiting heeft gebracht. Er is een spannend contrast ontstaan met de omringende oude textielfabrieken. Door het nieuwe entreegebouw wordt een herinrichting van de vrijgekomen ruimtes in het museum mogelijk, waardoor er meer ruimte is voor educatieve activiteiten en ateliers. Bovendien wordt het entreegebouw het knoop- en middelpunt van het Mommerskwartier: het Nederlands Textielmuseum, de Koninklijke Damastweverij, de TextielAteliers en de Projectstudios voor Europese textieldesigners. is er ruimte voor andere toekomstige activiteiten van creatieve bedrijvigheid.
Topsponsor Audax
Audax wil met behulp van de sponsoring haar naamsbekendheid vergroten. Onderdeel van de overeenkomst is dat het museum voortaan Audax Textielmuseum Tilburg gaat heten. De eerste contacten over de sponsoring zijn tot stand gekomen door de oprichter van Audax, de geboren Tilburger Jacques de Leeuw, die hiermee zijn verbondenheid met de stad tot uiting wil brengen. Audax en de Stichting Jacques de Leeuw zijn al zeer actief op het gebied van cultuursponsoring, zoals bijvoorbeeld de AKO literatuurprijs.
Andere sponsors
In een eerder stadium hebben Fuji, Interpolis en CZ-groep toezeggingen gedaan met betrekking tot sponsoring. Met het toetreden van Audax als topsponsor wordt het mogelijk om een aantal belangrijke doelstellingen van het Nederlands Textielmuseum te realiseren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ton Wagemakers, directeur Nederlands Textielmuseum
telefoonnummer 013-549 4501/ e-mail: ton.wagemakers@tilburg.nl
Jan van Beek, communicatiemedewerker Audax
Telefoonnummer 0161-45 7221 / e-mail: j.v.beek@audax.nl
Websites:
www.textielmuseum.nl (op deze zijn ook fotoŽs te downloaden van het entreegebouw)
www.audax.nl
www.cepezed.nl
---- --