Minder risicovolle roodseinpassages op spoor
Vorig jaar reden treinen 35 keer minder op een risicovolle manier door
een roodsein dan in 2004. Dit meldde minister Peijs woensdagmiddag
tijdens een debat met de Vaste commissie Verkeer en Waterstaat over
spoorveiligheid. In totaal reden treinen vorig jaar 391 keer door een
roodsein. Hiervan zijn er 249 keer risicovolle en 142 technische
(niet-risicovolle) roodseinpassages. In 2004 was er sprake van 348
roodseinpassages, waarvan 284 niet-technische.
Daling risicovolle passages
Tot voor kort steeg het aantal risicovolle roodseinpassages
(menselijke fout). Door maatregelen in de spoorsector zoals meer
training van machinisten, verbetering van de zichtbaarheid van seinen,
aanpassing van rijwegen en technische aanvullingen op het
beveiligingssysteem ATB is het aantal risicovolle passages het
afgelopen jaar afgenomen.
Technische passages
Het aantal passages waarbij de oorzaak te wijten is aan de techniek
storingen zoals wissel-, sein- of stroomstoringen, is in 2005 gestegen
naar 142 (64 in 2004). Deze stijging is te verklaren doordat de sector
tegenwoordig als beleid heeft ook niet-risicovolle roodseinpassages te
melden. Het risico op een ongeval bij een technische storing is echter
nihil. Dit komt omdat bij een technische storing het stoplicht
automatisch op rood `de veilige stand' springt. De machinist stopt de
trein en wordt vervolgens, indien de rijweg vrij is, door de
verkeersleiding over de rijweg geloosd.
Om de toename van de roodseinpassages tegen te gaan en de veiligheid
op het spoor te vergroten heeft minister Peijs EUR 50 miljoen
vrijgemaakt om het ATB++ veiligheidssysteem in het spoornet in te
voeren. Er zijn 1.000 punten geïnventariseerd waarbij treinen die
minder dan 40 km p/u rijden niet worden gesignaleerd door het gewone
ATB-systeem. Door de invoering van ATB++ is het wel mogelijk en dat
zal het aantal risicovolle passages drastisch verminderen. Prorail
start eind 2006 met de invoering hiervan. ATB++ moet eind 2008
ingevoerd zijn.
Deze cijfers staan in een rapport van de werkgroep Prorail, Railion en
NS dat de minister binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat