IP/06/202
Brussel, 22 februari 2006
Verkeersveiligheid: de inspanningen moeten worden opgedreven
De Europese Commissie heeft vandaag de balans opgemaakt van de strijd
tegen de verkeersonveiligheid die sinds 2001 in Europa wordt gevoerd.
Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt, vooral in bepaalde lidstaten.
Het aantal verkeersdoden op de Europese wegen is in 2005 met meer dan
8 000 gedaald ten opzichte van 2001. Deze daling is echter
ontoereikend; de doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2010
met de helft te verminderen, zal alleen worden gehaald als de
nationale en Europese inspanningen worden opgedreven.
"De geboekte vooruitgang moet alle betrokken aansporen om nog meer
inspanningen te leveren", verklaarde Jacques Barrot, vice-voorzitter
van de Commissie bevoegd voor vervoer.
Sinds 2001, en mede dankzij het in 2003 vastgestelde Europese
actieprogramma voor verkeersveiligheid, is de Europese Unie erin
geslaagd verkeersveiligheid helemaal bovenaan de politieke
prioriteiten van de lidstaten te plaatsen. Zo hebben verscheidene
lidstaten, die dit nog niet eerder hadden gedaan,
verkeersveiligheidsplannen opgesteld waarin ook vaak de
gemeenschappelijke doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2010
met de helft te verminderen, is overgenomen.
Dit zijn de belangrijkste vaststellingen van de balans die halverwege
is opgemaakt:
* In de landen die nu deel uitmaken van de Europese Unie vielen in
2001 50 000 verkeersdoden. De gemeenschappelijke doelstelling, die
in 2001 is vastgesteld en na de uitbreiding van 2004 is
geactualiseerd, is dit cijfer tegen 2010 te doen dalen tot
hoogstens 25 000. In 2005 vielen 41 600 verkeersdoden. Deze daling
met 17,5% over 4 jaar is ontoereikend. Als de daling zich tegen
dit tempo voortzet zullen er in 2010 nog steeds 32 500
slachtoffers vallen in plaats van het beoogde maximum van 25 000.
* De verschillen tussen de lidstaten zijn groot: het verschil tussen
de best en de slechtst presterende landen varieert van 1 tot 3
verkeersdoden per miljoen inwoners en van 1 tot 5 verkeersdoden
per miljoen personenauto's.
* De landen die, wat het aantal verkeersslachtoffers per miljoen
inwoners en per miljoen personenauto's betreft, beter presteren
dan het Europese gemiddelde zijn Malta, het Verenigd Koninkrijk,
Nederland, Zweden, Duitsland en Finland. De landen die het
slechtst presteren voor deze twee indicatoren zijn Polen,
Portugal, Griekenland, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije,
Cyprus en Tsjechië.
* In negen lidstaten (Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië,
Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Zweden) was de daling van
het aantal verkeersdoden tussen 2001 en 2004 groter dan 14%, het
gemiddelde van de 25 lidstaten; In acht lidstaten (België,
Denemarken, Griekenland, Spanje, Ierland, Oostenrijk, Finland, het
Verenigd Koninkrijk) werd beperkte vooruitgang geboekt (de daling
bedroeg er minstens 5% maar was kleiner dan of hoogstens gelijk
aan het Europees gemiddelde); in de overige acht lidstaten
(Tsjechië, Letland, Hongarije, Polen, Slovenië, Slowakije, Cyprus
en Litouwen) was de vooruitgang zeer beperkt of was er zelfs
sprake van een achteruitgang. Deze cijfers moeten evenwel met de
nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, met name voor de
zeer kleine lidstaten omdat een beperkt aantal zware ongevallen
daar een grote invloed heeft op de nationale resultaten.
De balans is sterk beïnvloed door de Europese acties met betrekking
tot diverse aspecten van de verkeersveiligheid, zoals de recente
goedkeuring van de wetgeving op de rij- en rusttijden voor
beroepschauffeurs (IP/06/110), de maatregelen inzake de veiligheid van
voertuigen en de vormings- en bewustmakingscampagnes. Nu moet dringend
werk worden gemaakt van het voorstel voor een Europese
rijbewijswetgeving, dat onder meer tot doel heeft fraude met
rijbewijzen te bestrijden en de vaardigheden en dus ook de veiligheid
van bromfietsers te vergroten. Het aantal slachtoffers onder
bromfietsers is in absolute cijfers gestegen tussen 2000 en 2003,
terwijl het totale aantal verkeersslachtoffers is gedaald. Het
voorstel voor een rijbewijs (IP/03/1435) voorziet in een geleidelijke
toegang tot het rijbewijs voor de zwaarste motorrijwielen en in de
algemene invoering van een rijbewijs voor bromfietsers. "Ik hoop dat
de Raad er snel in zal slagen het dossier van de rijbewijzen te
deblokkeren. We moeten onze inspanningen opdrijven om motorrijders
beter te beschermen", aldus vice-voorzitter Jacques Barrot.
De Commissie is voornemens nieuwe initiatieven te nemen zodra de
herziening van het witboek vervoer, die voor eind april 2006 is
gepland, is goedgekeurd. Verkeersveiligheid staat op de agenda van de
informele raad van ministers van vervoer, die op 2 en 3 maart
plaatsvindt in Bregenz (Oostenrijk).
Deze mededeling van de Commissie gaat vergezeld van diverse bijlagen,
met onder meer statistische gegevens en fiches per land:
http://europa.eu.int/comm/transport/road/roadsafety/index_en.htm
Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid:
http://europa.eu.int/comm/transport/road/roadsafety/rsap/index_en.htm
Annex:
Key data on road safety
Source: CARE database for EU 15 countries except Germany and national
data for Germany and new Member States
Belgium data not available for 2003 and 2004
Source: Eurostat, CARE database for EU 15 countries except Germany and
national data for Germany and new Member States.
Belgium data not available for 2003 and 2004
European Union