MediaPact gaat archieven uitgevers beheren
Anp
http://www.anp.nl
MediaPact gaat archieven uitgevers beheren
RIJSWIJK (22 februari 2006)- Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) en DataWire,
onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG), hebben een bedrijf opgericht dat de archieven
van de dag- en weekbladen gaat beheren. Het nieuwe bedrijf, MediaPact BV, biedt een
technisch platform voor de opslag en het beheer van alle artikelen die in kranten en
tijdschriften zijn verschenen.
Directeur Wim Kwak van MediaPact wil de uitgevers ondersteunen bij het beheer en
exploitatie van hun 'content'. "We slaan de gegevens op en prepareren de content voor
diverse vormen van hergebruik, zoals de verkoop aan de business-to-business markt,
E-papers, RSS-feeds etc. De uitgevers profiteren van de schaalgrootte en creëren
nieuwe kansen op het terrein van elektronisch uitgeven!"
Ook het ANP is blij met de krachtenbundeling in de uitgeefwereld, zegt commercieel
directeur Jop Pollmann. "Na lange voorbereiding is het dan zover en kunnen de vele
gesprekken die wij over dit initiatief hebben gevoerd met DataWire, ANP en de Nederlandse
uitgeverswereld worden geëffectueerd. Het leeuwendeel van de binnenlandse dag- en
weekbladencontent is vanuit één centrale databank beschikbaar", stelt
Pollmann.
Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) is voornemens het initiatief te ondersteunen door
het bevorderen van een groot draagvlak onder uitgevers voor deelname in deze databank.
Het NUV wil met name realiseren dat toetreding tot deze databank voor uitgevers technisch
en financieel laagdrempelig is.
Naar de mening van het NUV is in de markt grote behoefte aan een centrale databank van een
zo compleet mogelijk bestand aan in kranten en tijdschriften verschenen artikelen. Via
deze databank kan de business to business markt optimaal worden bediend en kunnen
uitgevers verder functieverlies voorkomen.
MediaPact zal zich hierbij beperken tot het bieden van het technische platform en andere
facilitaire diensten en doet nadrukkelijk geen verkoop van content. Deze verkoop van
content is business van andere marktpartijen, waaronder de uitgevers zelf.