Airspray

P E R S B E R I C H T
Alkmaar, 22 februari 2006
AIRSPRAY: Sterke nettowinst groei over 2005
Omzetstijging van 29% tot 46 miljoen (2004: 35,6 miljoen) *

Volumestijging van 40% tot 173 miljoen dispensers Nettowinst na belasting 5,6 miljoen, 29% hoger (2004: 4,3 miljoen)

Voorgesteld dividend van 0,75 per aandeel van 0.16 nominaal, een

toename van 21%
Marktintroductie schuimend afwasmiddel belangrijkste driver achter groei De productiecapaciteit is fors uitgebreid tweede locatie in Nederland Vooruitzichten:
Er wordt voor het verslagjaar 2006 uitgegaan van een groei van ten minste 10% van het netto resultaat.
Financiële resultaten
Airspray heeft in 2005 een sterke groei van omzet, volume en resultaat gerealiseerd. De omzet steeg met 29%, het volume met 40% en de nettowinst met 29% ten opzichte van 2004. De bruto marge daalde tot 34% (2004: 38%), als gevolg van gestegen grondstofkosten, het product mix effect en de bewuste keuze om een sector te betreden waar Airspray nog nauwelijks actief was, die van huishoudelijke producten. Terwijl het marketingbeleid in de recente jaren vooral gericht was op de persoonlijke verzorging en cosmeticamarkt, is in 2005 Airspray ook actief geworden in de markt voor vaatwasmiddelen, op basis van een geheel nieuw concept. De marges in deze categorie liggen wat lager dan de gemiddelde marge die Airspray in de persoonlijke verzorging en cosmetica industrie realiseert, maar daar staat tegenover dat er hoge volumes in deze markt gerealiseerd kunnen worden. Een belangrijk deel van de groei van 2005 is in deze categorie behaald. Daarnaast werden de dispensers van Airspray ook in twee andere marktsegmenten geïntroduceerd waarin het bedrijf nog niet of nauwelijks actief was. Dat betrof producten voor dier- en babyverzorging. Omdat succesvolle introducties in nieuwe categorieën vaak gevolgd worden door andere fabrikanten van consumentenproducten, zijn de eerste introducties in nieuwe categorieën van groot belang.
*) Alle cijfers m.b.t. 2005 zijn gebaseerd op IFRS; 2004 cijfers zijn als gevolg hiervan aangepast.

De operationele kosten ontwikkelden zich gunstig. Zowel de algemene beheerskosten als de verkoopkosten, samen in 2004 nog goed voor 16% van de omzet, daalden tot 14% van de omzet. Het operationeel resultaat bedroeg 8,9 miljoen. In 2005 implementeerde Airspray een nieuw valutabeleid, waardoor het effect van met name de dollar op het resultaat verminderd wordt, terwijl anderzijds geprofiteerd kan worden van koersstijgingen van de dollar. Het nettoresultaat kwam uit op 5,6 miljoen, een stijging van

29% ten opzichte van 2004. De winst per aandeel steeg met 27% tot 1,04 (2004: 0,82).

In 2005 werd 3,7 miljoen geïnvesteerd in de uitbreiding van productiecapaciteit, waaronder

de inrichting van een nieuwe productie-unit in Alkmaar. Airspray beschikt over voldoende ruimte om de Nederlandse productiecapaciteit in de komende jaren verder uit te breiden. Airspray heeft haar balans in 2005 verder versterkt. Met uitzondering van het hypothecaire krediet op het bedrijfspand in Alkmaar heeft het bedrijf in 2005 opnieuw geen gebruik hoeven maken van enige vorm van krediet. Het groepsvermogen steeg ultimo 2005 tot

33,8 miljoen voor uitbetaling van het dividend 2005. Hiermee komt de solvabiliteit per einde 2005 uit op 77%. Het rendement op het geïnvesteerde vermogen bedroeg in 2005 25% (2004: 26%).
Rekening houdend met het feit, dat Airspray voor 2006 relatief hoge investeringen m.b.t. het spuitgietinitiatief verwacht, heeft de Stichting Prioriteit Airspray voorgesteld een dividend in contanten uit te keren van 0,75 per aandeel (2004: 0,63), hetgeen een pay-out ratio

betekent van 72% (2004: 77%).
Gang van zaken in 2005
Airspray heeft de omzet in alle voor Airspray belangrijke geografische markten zien groeien. De verdeling van de omzet uitgedrukt in euro s was 62% in Noord Amerika, 34% in Europa en de overige landen namen 4% voor hun rekening. Het aantal actieve klanten is opnieuw gestegen en de gemiddelde omzet per klant steeg sterk met 26% ten opzichte van 2004. Belangrijk was ook dat er verscheidene consumentenproducten gebaseerd op Airspray s dispensers geïntroduceerd zijn in nieuwe categorieën, zoals schuimende vaatwasmiddelen die zowel in de Amerikaanse als de Europese markt o.a. onder de merken Dawn, Fairy en Dreft zijn geïntroduceerd. De markt voor huishoudelijke producten kenmerkt zich door hoge volumes. Airspray is dan ook blij met deze nieuwe toepassing. Andere nieuwe toepassingen waar Airspray s dispensers werden ingezet waren babyverzorgingsproducten en dierverzorgingsproducten. Het aantal markten waarin Airspray actief is breidt zich elk jaar verder uit, waardoor het potentiële totaalvolume elk jaar weer groter wordt. De nieuwe dispensers die de laatste jaren aan het assortiment zijn toegevoegd, worden zeer goed geaccepteerd.
Gedurende 2005 vonden de eerste verschepingen plaats van de WRT6, een tabletop T1 versie die water resistent is gemaakt. In 2006 worden de 2cc Symplicity en een compleet nieuw schuimconcept geïntroduceerd.

Omzet per segment
In 2005 was het handzeep segment de belangrijkste categorie voor Airspray, met een omzetaandeel van 38% (2004: 30%). Deze toepassing heeft de leidende positie overgenomen van het segment huidverzorging, verantwoordelijk voor 27% van de omzet (2004: 36%) , dat vorig jaar nog de belangrijkste markt voor Airspray was. Daarnaast is het opvallend dat het omzetaandeel van haarverzorging is teruggelopen tot 15% (2004: 20%). In absolute termen zijn deze twee segmenten, haar- en huidverzorging, in 2005 wel gegroeid. Het nieuwe huishoudsegment wordt als categorie steeds belangrijker, over 2005 droeg dit segment 11% bij. Suncare is iets teruggelopen tot 6% (2004: 9%) Het segment overig was 3% (2004: 5%) Management
Na 7 jaar als CFO bij Airspray in dienst te zijn geweest heeft de heer van der Schaaff, te kennen gegeven een nieuwe uitdaging aan te willen gaan. De Raad van Commissarissen en het management bedanken de heer van der Schaaff voor zijn belangrijke bijdrage aan de onderneming en wensen hem veel succes in zijn nieuwe betrekking. De heer van der Schaaff zal nog tot 1 juni a.s. in dienst blijven. De zoektocht naar een opvolger wordt binnenkort gestart.
Verwachtingen voor 2006
In 2005 is de commerciële positie van de onderneming opnieuw sterker geworden. Het orderboek en de zichtbaarheid van nieuwe projecten geeft aanleiding voor positieve verwachtingen voor het verslagjaar 2006. Ondanks uitzonderlijke volumegroei in 2005, gaat het management voor het verslagjaar 2006 uit van een groei van ten minste 10% van zowel het volume als van het netto resultaat.
Airspray profiel
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Procter & Gamble, Unilever, Colgate, L Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel 147 mensen bij Airspray.
Airspray is een technologie gedreven onderneming. In haar tweeentwintigjarige bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft diverse typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen over-the-counter ( AYAKY ) verhandeld.

GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING per 31 december In EUR x 1.000
2005 2004 groei% Netto-omzet 45.968 35.641 29% Kostprijs van de omzet - 30.568 - 22.020 39% Bruto-omzetresultaat 15.400 13.621 13% Verkoopkosten - 679 - 637 Algemene bedrijfskosten - 5.870 - 5.234
- 6.549 - 5.871 12% Bedrijfsresultaat 8.851 7.750 14% Financieringsbaten/-lasten - 597 - 1.084 -45% Resultaat voor belastingen 8.254 6.666 24% Belastingen - 2.686 - 2.340 *) 15% Nettowinst 5.568 4.326 29% ======= ======= RATIO S
In EUR.
Winst per aandeel (gem.) 1.04 0.82 Cashflow per aandeel (gem.) 1.41 1.10 Eigen vermogen per aandeel 6.20 5.22 (1-1-05) In %
Brutomarge 34% 38% Operationele marge 19% 22% Aantal aandelen (gemiddeld) 5.361.974 5.287.842 Aantal aandelen (ultimo) 5.441.667 5.287.842
*) In 2005 is gebleken, dat bij het toepassen van een fiscale stimuleringsregeling voor investeringen tot en met 2004 onvoldoende rekening is gehouden met toekomstige belastingconsequenties. De correctie in de winst- en verliesrekening van 2004 bedraagt 29.000; de correctie in het eigen vermogen per 1-1-2004 bedraagt 184.000.

GECONSOLIDEERDE BALANS *)
In EUR x 1.000

ACTIVA 31-12-2005 1-1-2005 VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa 3.313 2.565 Materiële vaste activa 19.724 17.512 Financiële vaste activa 892 2.046 23.929 22.123 VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden 5.517 4.052 Vorderingen
Debiteuren 10.002 7.353 Belastingen en premies SV 1.486 605 Overige vorderingen 705 662 12.193 8.620 Liquide middelen 2.026 1.449
_____ _____ Totaal activa 43.665 36.244 ====== ====== PASSIVA 31-12-2005 1-1-2005 Groepsvermogen 33.761 27.623 Voorzieningen 1.415 810 Langlopende schulden 2.230 2.308 Kortlopende schulden
Handelscrediteuren 4.391 3.488 Belastingen en premies SV 438 369 Overige schulden 1.430 1.646 6.259 5.503
_____ _____ Totaal passiva 43.665 36.244 ======= =======
*) Cijfers kunnen nog worden aangepast voor presentatiedoeleinden in het kader van de overgang naar IFRS

GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT
in EUR x 1.000
Kasstroom uit operationele activiteiten
2005 2004 Bedrijfsresultaat 8.851 7.750 Afschrijvingen/amortisatie 1.988 1.639 10.839 9.389 Mutatie in werkkapitaal
Handelsvorderingen -2.649 -1.013 Voorraden -1.465 -842 Handelscrediteuren 903 1.303 Overige vorderingen en schulden -1.071 105
-4.282 -447 Overige mutaties
Financieringsbaten/-lasten -597 -1.084 Belastingen -2.686 -2.340
-3.283 -3.424 Kasstroom uit bedrijfsoperaties 3.274 5.518 Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Investeringen in immateriële activa -935 -824 Investeringen in materiële activa -3.727 -3.557 Desinvesteringen 1 3 Aflossing financiële activa 1.154 598 Kasstroom uit investeringsactiviteiten -3.507 -3.780 Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Toevoeging eigen vermogen (SBP) 146 89 Opbrengst uit plaatsing van aandelen 2.495 - Betaald dividend -3.339 -3.331 Aflossing langlopende leningen -78 -58 Mutatie in voorzieningen 605 256 Kasstroom uit financ. activiteiten -171 -3.044 Netto-kasstroom -404 -1.306 Koers- en omrekeningsverschillen 981 -762 Mutatie geldmiddelen 577 -2.068 ====== ========

VERLOOP EIGEN VERMOGEN 2005
In EUR x 1.000
Eigen vermogen per 1-1-2005 * 27.623 Nettowinst 5.568 Omrekenverschil buitenlandse deelneming 1.269 Aandelenemissie 2.495 Dividend -3.339 Share based payments 145 Eigen vermogen per 31-12-2005 33.761
*) na correctie belastinglatentie in Amerika ad EUR 213 / / / / / Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Airspray N.V.
Dhr. Robert F. Brands, CEO
Dhr. Jan van der Schaaff, CFO
Telefoon: 072 541 46 66
www.airspray.biz


---- --