PERSBERICHT
Winst Accell Group 18% hoger Ook groei verwacht in 2006
Heerenveen, 22 februari 2006 - Accell Group N.V. heeft in 2005 een nettowinst van EUR 15,5
miljoen gerealiseerd (2004: EUR 13,2 miljoen), een stijging van 18%. Met een stijging van de
nettowinst per aandeel van 14% tot EUR 1,75 (2004: EUR 1,54) werd de in november afgegeven
verwachting (van circa 10%) ruimschoots gerealiseerd. De omzet is met 8% toegenomen tot
EUR 369,3 miljoen (2004: EUR 341,1 miljoen). Autonoom kwam de omzetgroei uit op 5%. De
goede prestaties van Accell Group worden gedreven door de duurzame trend van gezonder
leven en meer bewegen, de continue aandacht voor verbetering van de verkoopmix en een strikte
kostenbeheersing.
René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: Mede door de goede omzetten
in november en december hebben we onze verwachtingen voor 2005 ruimschoots gerealiseerd en het
topjaar 2004 overtroffen. Ondanks toenemende margedruk is onze operationele marge door
omzetgroei en verdere kostenbeheersing verbeterd van 6,7% naar 7% van de omzet. Een duidelijk
signaal dat ons business model, een combinatie van branding power en uitgekiende distributie,
aangevuld met innovatieve slagkracht, flexibiliteit en optimaal gebruik van synergievoordelen, werkt.
Voor 2006 verwachten we een verdere groei van omzet en operationele resultaten. Die groei zal onder
meer worden gedreven door de verdere uitbouw van onze fitness activiteiten en de voorgenomen
acquisitie van Seattle Bike Supply, waarmee we een belangrijke stap hebben gezet om te kunnen
profiteren van de groeiende belangstelling in Noord-Amerika voor fietsen en fitness als middelen om
in conditie te blijven.
De toepassing van IFRS
In het boekjaar 2005 heeft Accell Group voor haar verslaggeving de International Financial Reporting
Standards (IFRS) toegepast volgens de laatste stand van de standaarden en de vaktechnische inzichten.
Zoals vermeld in het jaarverslag 2004 heeft de toepassing van IFRS met name invloed gehad op de
balans (balanstotaal per 31 december 2004 van EUR 158,6 miljoen naar EUR 173,6 miljoen na
toepassing IFRS). De invloed van IFRS op het netto resultaat was minder dan EUR 0,5 miljoen. In dit
persbericht zijn de vergelijkende cijfers voor 2004 aangepast op de toepassing van IFRS.
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel over het gemiddeld aantal uitstaande aandelen kwam in het afgelopen jaar uit op
EUR 1,75. Dit is een toename van 14% ten opzichte van de winst per aandeel in 2004 (EUR 1,54).
Aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van EUR 0,83 per aandeel
(2004: EUR 0,72) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. Het dividend komt overeen
met een dividendrendement van 4,1%.
---
Belangrijke ontwikkelingen 2005
De duurzame consumententrend van gezonder leven en meer bewegen was in 2005 een van de
drijvende krachten achter de vraag naar fietsen en fitnessapparatuur. Een groeiend aantal
consumenten, jong en oud, hecht veel waarde aan een gezonde levensstijl en recreatie en heeft
daarvoor ook geld over. Als het gaat om hun gezondheid kiezen veel consumenten dan ook bewust
voor kwalitatief hoogwaardige merkproducten, zoals Accell Group die aanbiedt. Hierbij speelt ook een
rol dat in toenemende mate waarde wordt gehecht aan het imago. In dat opzicht worden fietsen en
fitnessapparatuur steeds meer lifestyle producten, waarbij design en vormgeving een steeds
belangrijkere rol spelen.
Mede door de goede verkopen in november en december van 2005, kwam de autonome groei voor het
hele jaar uit op 5%. De totale omzet van Accell Group nam daarnaast toe door de overname van Julius
Holz GmbH &Co Kg (handelsonderneming in fietsen, fietsonderdelen en accessoires), de uitbreiding
van de distributieactiviteiten op het gebied van fitness in de Verenigde Staten, Canada en Oostenrijk
en de aankoop van de resterende 50% van de aandelen van Lacasdail Holdings Ltd. (distributie en
verkoop van fitnessapparaten in Engeland).
In 2005 heeft Accell Group wederom veel aandacht besteed aan de verdere uitbouw en versterking van
haar merken. Comfort, design, veiligheid en duurzaamheid staan hierbij centraal. De intensieve
ondersteuning van, en samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel, en de ontwikkeling van
grotere en modernere verkooppunten voor de distributie via de vakhandel zijn belangrijke onderdelen
van dit beleid.
Omzetspecificatie
Geografisch Per productgroep
Fietsen / fietsonderdelen & accessoires
De omzet in dit segment in 2005 steeg met 5% naar EUR 337 miljoen (2004: EUR 320 miljoen). Er
werden 858.000 fietsen verkocht, circa 1% minder dan in 2004 (865.000), terwijl de gemiddelde prijs
per fiets met 4% toenam tot ongeveer EUR 330. De kwalitatief hoogwaardige fietscollectie van Accell
Group, gericht op het midden en hogere segment van de markt, loopt daarbij sterk uiteen van
kinderfietsen tot comfortabele en luxe stadsfietsen en exclusieve trekking en racefietsen. Het
segmentresultaat steeg tot 9,7% van de omzet (2004: 9,3%).
Nederland
In Nederland is Accell Group actief met de merken Batavus, Koga Miyata, Sparta en Loekie. Batavus
heeft het afgelopen jaar haar omzet gestimuleerd door de verkoop van zeer succesvolle
campagnefietsen, een joint promotion met Yakult en de geslaagde introductie van fitnessapparatuur.
Samen met Spyker ontwikkelt Koga een nieuwe exclusieve fiets, die op beperkte schaal wordt
---
geproduceerd en vanaf 2006 zal worden verkocht. Het succes van de e-bike (elektrische fiets) zal door
Sparta verder worden uitgebouwd en eveneens door Batavus, Koga en Hercules worden geleverd.
Daarnaast zal Sparta zich verder concentreren op speciale fietsen. Loekie presenteerde een hippe
kindercollectie met moderne kleuren. Juncker Bike Parts, ontstaan uit de samenvoeging van Juncker
en F. van Buuren & Co, breidde haar aanbod naar de vakhandel succesvol uit.
Zoals eind 2005 werd aangekondigd heeft Accell per 1 januari 2006 een deel van de activiteiten van
het Arnhemse Antec overgenomen. Antec is actief op het gebied van ontwikkeling en productie van
elektrische fietsen en aandrijfsystemen voor de West-Europese vakhandel. De elektrische fietsen en de
door Antec gebruikte technologie vormen een uitstekende aanvulling op de collectie elektrische fietsen
van Accell. De fietsen van Antec zullen onder de eigen merknamen van Accell op de markt worden
gebracht.
Duitsland
De vraag naar fietsen in Duitsland is in 2005 gestegen. Dat vertaalde zich voor Accell Group in een
stijging van zowel omzet als volume in de Duitse markt. Accell Group is met sterke merken als
Winora en Hercules goed gepositioneerd om optimaal in deze herstellende markt te opereren. Met
name Winora opereert succesvol met haar in 2004 geïntroduceerde custom made programma. Bij de
distributie van fietsaccessoires verstevigde Winora haar positie, mede door de in 2005 overgenomen
Duitse handelsonderneming in fietsen, fietsonderdelen en accessoires, Julius Holz GmbH &Co Kg .
Dit droeg bij aan de omzettoename in Duitsland.
Frankrijk
De stabiele groei en versteviging van de marktpositie van het merk Lapierre op de Franse markt heeft
zich in 2005 voortgezet. Door continue effectieve en gerichte innovatie en marketinginspanningen is
Lapierre sterk gepositioneerd en groeit de internationale bekendheid van dit topmerk.
De resultaten van Mercier stonden onder druk ten gevolge van de verslechterde positie bij de
grootwinkelbedrijven in Frankrijk (omzet Mercier circa EUR 10 miljoen).
Overige landen
In Finland bevestigde Tunturi het afgelopen jaar haar positie als marktleider. In de overige landen
lieten de fietsverkopen van Accell Group een vrij stabiel beeld zien.
Fitness
De markt voor fitness staat sterk in de belangstelling. In West-Europa is, in vergelijking met de
Verenigde Staten, sprake van een inhaalslag voor wat betreft het bezoek aan sportscholen en
fitnesscentra. Ook in West-Europa wordt het bezoeken van fitnesscentra steeds meer een onderdeel
van het dagelijkse leven. Steeds meer consumenten maken kennis met fitness en de diverse soorten
apparatuur, hetgeen de aanschaf van fitnessapparatuur voor thuisgebruik stimuleert. De omzet in dit
segment steeg het afgelopen jaar met name door acquisities naar EUR 32 miljoen. (2004: EUR 21
miljoen). Het segmentresultaat steeg naar 4,3% van de omzet (2004: 2%). Accell Group richt zich met
haar fitness activiteiten op het midden en hogere marktsegment en daarbij specifiek op de markt voor
thuisgebruik.
Om optimaal op de marktontwikkelingen bij fitness te kunnen inspelen is een aantal belangrijke
organisatorische wijzigingen doorgevoerd in de distributie en productie. Zo is het afgelopen jaar het
distributienetwerk, naast de reeds bestaande eigen vestigingen in Nederland en Duitsland, verder
uitgebreid met eigen verkooporganisaties in Engeland (Lacasdail Ltd.), Oostenrijk (DOWI) en Noord-
Amerika (AFNA). De fitnessactiviteiten worden gecentraliseerd aangestuurd vanuit Nederland. Veel
---
aandacht is besteed aan het uitbreiden van combinatieverkopen bij de fietsmerken van Accell Group.
Inmiddels wordt ook bij Batavus, Koga en Hercules fitnessapparatuur verkocht.
Belangrijke financiële ontwikkelingen
De toename van de omzet is gepaard gegaan met een lichte daling van de brutomarge op producten.
Door een scherper prijsbeleid, een veranderende product mix en een stijging van de materiaalkosten, is
de toegevoegde waarde in procenten van de omzet gedaald naar 37,6% (2004: 38,2%). De operationele
kosten namen in procenten van de omzet af naar 30,6% (2004: 31,5%); de marketingkosten bedroegen
in 2005 net als in 2004 tussen de 3% en 4% van de omzet. De operationele marge (bedrijfsresultaat ten
opzichte van de omzet) verbeterde naar 7,0% (2004: 6,7%).
Door het hogere activiteitenniveau en de consolidatie van de acquisities in 2005 is het balanstotaal
toegenomen tot EUR 180,3 miljoen (2004: EUR 173,6 miljoen). Het voorraadniveau per einde
boekjaar bevindt zich ondanks acquisities op min of meer hetzelfde niveau als per ultimo vorig jaar.
De solvabiliteit verbeterde tot 42,9% (Ultimo 2004: 34,9%).
De operationele kasstroom (netto winst plus afschrijvingen) kwam in 2005 uit op EUR 20,1 miljoen
(2004: EUR 17,6 miljoen). Het rendement op werkzaam vermogen steeg naar 18,7% (2004: 16,5%),
terwijl de financieringslasten stegen met 9% tot circa EUR 3 miljoen.
Met deze ontwikkelingen is de toch al gezonde financiële positie van Accell Group het afgelopen jaar
verder versterkt.
NMa
In april 2004 heeft de NMa aan Accell Group een boete opgelegd van EUR 12,8 miljoen wegens
vermeende prijsafspraken. Na de bezwaarprocedure bij de NMa is deze boete in november 2005
verminderd met 10%, maar desondanks blijft de boete naar de mening van Accell Group buiten alle
proporties aangezien de beschuldigingen geheel onterecht zijn. Accell Group heeft dan ook beroep
aangetekend bij een onafhankelijke rechter. Begin maart 2006 zal het beroepschrift worden ingediend.
Het dossier biedt voldoende aanknopingspunten voor rechterlijke toetsing en Accell Group heeft alle
vertrouwen in een goede afloop. Accell Group neemt in overeenstemming met de IFRS standaarden
derhalve geen voorziening op.
Ontwikkelingen na balansdatum
Zoals begin februari 2006 aangekondigd, is Accell Group in onderhandeling over de overname van
alle uitstaande aandelen van Seattle Bike Supply Inc. (SBS). SBS is gevestigd in Seattle (Verenigde
Staten), en is met een omzet van circa USD 36 miljoen op jaarbasis, actief in het midden en hogere
segment van de markt voor sportfietsen, fietsonderdelen en accessoires en is wereldmarktleider in het
BMX-segment. In 2008 (Beijing) zal BMX voor het eerst een Olympische sport zijn. SBS heeft
daarnaast een sterk distributienetwerk waarmee het merendeel van de fietsenspeciaalzaken in de
Verenigde Staten en Canada wordt bediend.
Voor Accell Group is Noord-Amerika, naast Europa, de tweede belangrijke afzetmarkt voor
hoogwaardige fietsen, fietsonderdelen en accessoires. Ook in de Verenigde Staten is er een duidelijke
trend naar gezonder leven en meer bewegen. De nationale overheid en overheden van verschillende
staten zijn in dit kader campagnes gestart waarmee de Amerikanen worden aangespoord meer te
fietsen.
De overname van de winstgevende onderneming SBS zal naar verwachting op korte termijn worden
afgerond. De transactie wordt door Accell Group gefinancierd uit eigen middelen. SBS zal naar
---
verwachting in 2006 bijdragen aan de winst per aandeel van Accell Group. Consolidatie zal naar
verwachting plaatsvinden vanaf 1 maart 2006.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2006 zijn positief. De verwachting is dat het herstel van het
consumentenvertrouwen zich zal voortzetten en dat de aandacht voor recreatie, gezond leven en meer
bewegen verder zal toenemen. Om in te kunnen spelen op deze verwachtingen, in combinatie met de
trend dat fietsen en fitnessapparatuur steeds meer als lifestyle producten worden gezien, zal Accell
Group blijven bouwen aan haar merkenportfolio en gerichte marketing inzetten naar klanten en
dealers. Naast het bieden van meerwaarde met kwalitatief hoogwaardige en herkenbare producten en
intensieve samenwerking met de vakhandel zal Accell Group in 2006 inzetten op een uitbouw van
activiteiten in fitness en custom-made fietsen.
Acquisitiebeleid
Naast autonome groei zal Accell Group actief zoeken naar mogelijkheden voor schaalvergroting en
verdere groei middels acquisities in zowel het fietsen als het fitness segment. Accell Group onderzoekt
continue de markt, binnen en buiten Europa, op zoek naar potentiële acquisitiekandidaten die passen
binnen de groepscultuur en het merkenprofiel in het midden- en topsegment. Om voor Accell Group
aantrekkelijk te zijn, dienen potentiële kandidaten op stand-alone-basis winstgevend te zijn (of een
sterk winstherstel te verwachten) en dienen kandidaten mogelijkheden voor synergie te bieden.
Productie en outsourcing
Voor de productie en outsourcing wordt continue de afweging gemaakt tussen make or buy . De
kwalitatieve hoogwaardigheid van onze producten is hierin leidend en er wordt veel aandacht besteed
aan opleiding en veelzijdige inzetbaarheid van personeel. Naar verwachting zullen in de toekomst
meer componenten worden uitbesteed naar lagelonenlanden. De assemblage van de meeste
eindproducten zal, vanwege de gewenste flexibiliteit, dicht bij onze afzetmarkten blijven plaatsvinden
Om kostenefficiënter te produceren zullen in 2006 de productieactiviteiten van fietsen bij Tunturi in
Finland grotendeels worden verplaatst naar de productiefaciliteit van Accell Group in Hongarije. Ook
een groot deel van de productie van fitnessapparatuur bij Tunturi zal worden verplaatst van Finland
naar de Baltische staten. Bij Tunturi in Finland zullen hierdoor circa 60 medewerkers afvloeien. In
verband met de geldende opzegtermijnen zullen de kosten, die met de afvloeiing gemoeid zijn, en de
besparingen door de verplaatsingen in 2006 neutraal op het resultaat uitwerken.
De productiecapaciteit in Hongarije zal worden uitgebreid. Dit vergt een investering in 2006 van circa
EUR 4 miljoen.
Verwachting
In 2006 zal Accell Group blijven doen waar het goed in is. Het uitbouwen van het merkenportfolio,
gerichte marketing en intensieve samenwerking met de vakhandel staan daarbij centraal. Op basis van
de huidige marktvooruitzichten en mede door voortdurend strikte kostenbeheersing, voorraadbeheer,
portfoliomanagement, verdere benutting van synergievoordelen en de voorgenomen acquisitie van
SBS, verwacht Accell Group in 2006, onvoorziene omstandigheden daargelaten, een verdere toename
van omzet en operationele resultaten.
Belangrijke data in 2006
- Persconferentie jaarcijfers 2005: 22 februari 2006, (ontvangst: 10.00; start 10.30) Okura Hotel,
Amsterdam
---
- Analistenbijeenkomst jaarcijfers 2005: 22 februari 2006, (ontvangst 12.30; start 13.00) Okura
Hotel, Amsterdam
- Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 20 april 2006
- Ex-dividend notering: 24 april 2006
- Betaalbaarstelling dividend: 15 mei 2006
- Bekendmaking halfjaarcijfers 2006: 20 juli 2006
Profiel Accell Group N.V.
Accell Group is een internationale groep van ondernemingen die actief is met de ontwikkeling en
marketing van innovatieve en kwalitatief hoogwaardige fietsen, fietsonderdelen & accessoires en
fitnessapparatuur. De merken van Accell Group hebben voor consumenten een herkenbare
toegevoegde waarde, waarbij een lange traditie in hun respectievelijke markten veelal een belangrijke
rol speelt. Met bekende namen als Batavus, Hercules, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta,
Staiger, Tunturi en Winora hebben de ondernemingen sterke posities in de midden- en hogere
segmenten van de markt.
De verkoop aan consumenten vindt voornamelijk plaats via de gespecialiseerde vakhandel. Accell
Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Finland, Frankrijk en Hongarije. De
kernmarkten zijn Nederland (47% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (11%). Andere landen,
waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Engeland en Zwitserland en landen buiten
Europa, nemen de overige 17% van de omzet voor hun rekening.
Accell Group is in Europa marktleider op de fietsenmarkt en bevindt zich in de top van de markt voor
home use fitnessapparatuur. De omzet bedraagt in 2005 EUR 369,3 miljoen en de nettowinst EUR
15,5 miljoen. De aandelen Accell Group worden verhandeld op Eurolist van Euronext Amsterdam.
/ / / / / / /
Accell Group