RET en Connexxion onderzoeken haalbaarheid oprichting nieuw busbedrijf
RET en Connexxion gaan de haalbaarheid onderzoeken van het oprichten van een gezamenlijk busbedrijf in de Randstad. Vandaag ondertekenen directeur Pedro Peters van RET en vice-voorzitter Groepsdirectie Rob van Holten van Connexxion een intentieverklaring waarin de bereidheid wordt uitgesproken een eventuele samenwerking op korte termijn verder te onderzoeken.
Verzelfstandiging
De RET verzelfstandigt op 1 januari 2007. Bij het besluit tot verzelfstandiging gaf het stadsbestuur aan dat strategische samenwerkingsverbanden mogelijk moeten zijn, om de positie van de RET, en dan met name die van het busbedrijf, te behouden en waar mogelijk te versterken. Verantwoordelijk wethouder Stefan Hulman is verheugd met het collegebesluit; ''Ik zie het als een belangrijke stap de toekomstmogelijkheden te onderzoeken om het busbedrijf van de RET te versterken, de kwaliteit van het OV in de Randstad regio te optimaliseren en de werkgelegenheid in de regio te behouden''.
Uitgangspunten
Om die reden heeft het stadsbestuur opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de samenwerkingsverbanden met andere vervoerders. Daarbij stond voorop het behouden van de werkgelegenheid, met name voor het buspersoneel en de versterking van de RET als onderneming. De bijdragen aan de mobiliteitsproblematiek op randstedelijk niveau is ook van belang. Er moet sprake zijn van een win-win situatie waarbij de reiziger centraal staat. Er is overigens geen sprake van verkoop van de busbedrijven aan elkaar, maar van onderzoek naar de haalbaarheid van het oprichten van een gezamenlijk nieuw busbedrijf. De uitkomsten van dit onderzoek worden voor de zomer van 2006 verwacht.
Vervoerkundige voordelen
Connexxion en RET zijn beide werkzaam in de Randstad en in het bijzonder de regio Rotterdam. Connexxion is op zoek naar expansiemogelijkheden in grote steden. RET beschikt over de expertise van het aanbieden van OV in grote steden, terwijl Connexxion veel kennis heeft op het gebied van het verwerven van concessies. Met een mogelijke samenwerking kunnen RET en Connexxion ervaring, kennis en middelen combineren om zo vervoerkundige voordelen te bereiken tegen een concurrerende prijs. Dat is precies waar het openbaar vervoer op dit moment behoefte aan heeft.
Concessie
Het Rijk heeft in de Wet Personenvervoer besloten dat in de toekomst met behulp van een procedure van openbare aanbesteding wordt bepaald welk vervoersbedrijf het vervoer in een regio mag verzorgen. Het bedrijf dat het beste aanbod voor de beste prijs levert krijgt dan de vervoersconcessie. De openbare aanbesteding voor het busvervoer Rotterdam wordt in principe in de loop van 2008 in gang gezet en gaat in op 1 januari 2009.
Door een samenwerkingsverband tussen RET en Connexxion ontstaat de mogelijkheid de busconceseeie van de RET-bus met de medewerking van de Stadsregio onderhands op basis van een goede bieding te verlengen tot 2012.
Noot voor de redactie,
Gemeente Rotterdam