Gemeente Zoetermeer

Volwassenenonderwijs in 2006

Alle Zoetermeerders moeten de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.

Sommigen hebben een stevigere basis nodig om werk te kunnen vinden of een vervolgopleiding te kunnen volgen, om mee te kunnen doen aan de samenleving of zich sociaal te kunnen redden. Volwassenenonderwijs is dan vaak een uitkomst. Het college van B&W heeft besloten dit jaar speciale aandacht te schenken aan onder andere leerwerktrajecten, de alfabetisering van (functioneel) analfabeten en een "moederVAVO voor allochtone vrouwen. Dit alles op basis van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB).

Sinds de invoering van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) in 1996 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de volwasseneneducatie. Zij moeten zorgen voor een onderwijsaanbod dat aansluit op de vraag naar onderwijs én op de mensen om wie het gaat. Elke gemeente bepaalt zelf wie die doelgroepen zijn en welke voorrang krijgen. Vaak gaat het om volwassen (functioneel) analfabeten, allochtonen en ouderen, jongeren vanaf 18 jaar en langdurig werklozen.

In 2006 zullen de duale trajecten die in 2005 zijn gestart, verder worden uitgebouwd. Deze trajecten zijn gericht op werk of meedoen bij een maatschappelijke organisatie. Naast het vaste onderdeel, Nederlandse taal, zijn er excursies en stages bij bedrijven en maatschappelijke organisaties, waarbij ervaringen van de deelnemers vanuit de praktijk de basis vormen voor de begeleiding op school. Deze trajecten zijn vooralsnog bestemd voor laagopgeleide allochtonen van wie het taalniveau zich binnen het onderwijs moeizaam ontwikkelt. Het programma is dan ook gericht op training van het functioneel taalgebruik in gerichte situaties.

Zoetermeer doet mee aan de regionale campagne Doe Weer Mee. Deze campagne moet zo veel mogelijk autochtone functioneel analfabeten helpen om hun problemen aan te pakken door het volgen van een cursus lezen, schrijven en/of rekenen.

In de eerste helft van 2006 zullen gesprekken gevoerd worden met groepen allochtone vrouwen om aan hen de mogelijkheden van het VAVO (Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs) voor te leggen, om van hen te horen wat de eventuele knelpunten zijn om dit traject te volgen en de mogelijke oplossingen daarvan. Als dit positief verloopt, kan er in het nieuwe schooljaar 2006/2007 met een groep allochtone vrouwen gestart worden.