AutoRai

Fiat zet nieuwe stap in de ontwikkeling van ultieme eco-auto

(2/22/2006)
Met de Fiat Panda Hydrogen zet Fiat Auto een nieuwe stap in de ontwikkeling van de ultieme eco-auto. De Panda Hydrogen is een conceptcar, voorzien van een brandstofcel-technologie. De Fiat Panda Hydrogen is een functioneel voertuig. Zijn prestaties, maar ook interieurruimte, zijn volledig vergelijkbaar met de geroemde kwaliteiten van de reguliere Fiat Panda versies. De conceptcar kwam tot stand middels een intensieve samenwerking tussen Fiat Research Centre en Fiat Powertrain Research & Technology, met ondersteuning van de Italiaanse Ministeries voor Onderzoek en Milieu. In de ontwikkelingsfase werd tevens een aantal streng geselecteerde toeleveranciers bij het Hydrogen-project betrokken, hoofdzakelijke van Italiaanse origine.

Fiatâs nieuw Fuel Cell systeem (brandstofcel die elektrische energie produceert) levert continu het vereiste vermogen aan de elektromotor. Uniek. In tegenstelling tot eerdere prototypen functioneert de Panda Hydrogen anno 2006 dus zónder gebruikmaking van accuâs voor de opslag van energie. De nieuwe configuratie, zoals toegepast in de Fiat Panda Hydrogen, bestaat uit drie brandstofcellen die door Nuvera (een Italiaans-Amerikaanse onderneming, toonaangevend op het gebied van brandstofcel-technologie) worden gemaakt. Voor de toevoer van zuurstof naar de brandstofcellen zorgt een innovatieve turbo.

In de Fiat Panda Hydrogen is het brandstofcel-systeem onder de vloer geïnstalleerd. De brandstofcellen bestaan uit meerdere, in serie geschakelde cellen waarin de waterstof- en zuurstof-moleculen met elkaar reageren. De productie van energie geschiedt op een dusdanig efficiente wijze dat 60% van het benodigde vermogen reeds beschikbaar is bij slechts 20% van de maximale capaciteit. Het brandstofcel-systeem in de Fiat Panda Hydrogen functioneert bovendien uitstekend bij lage temperaturen en is tamelijk eenvoudig geconstrueerd waardoor het zich bij uitstek leent voor gebruik in automobielen.

Maximaal levert de brandstofcel in de Panda Hydrogen een vermogen van 60 kW (80 pk), waardoor een acceleratie van 0 - 50 km/u in 5 seconden en een topsnelheid van meer dan 130 km/u mogelijk is. Met een volle waterstof-tank kan de Fiat Panda Hydrogen meer dan 200 (stedelijke) kilometers afleggen. Overigens vergt tanken weinig tijd: in minder dan 5 minuten geeft de meter âvolâ aan.

De elektromotor en transmissie zijn geplaatst op exact dezelfde plek waar we normaliter de benzine- of dieselmotor aantreffen. De benodigde waterstof wordt onder een druk van 350 bar opgeslagen in een tank (gemaakt van extreem sterk composiet materiaal). Deze tank bevindt zich onder de vloer aan de achterzijde van de auto. Hierdoor blijft de ongekend ruime cabine van de Fiat Panda volledig intact.

Fiat Auto doet al jarenlang onderzoek naar brandstofcel-toepassingen. In de loop van 2006 zal worden gestart met een experimentele vloot van Pandaâs Hydrogen. Dit initiatief wordt door de Europese Gemeenschap, evenals verschillende Italiaanse Ministeries en regioâs ondersteund. De doelstelling is om binnen 15 tot 20 jaar deze technologie beschikbaar te hebben voor marktintroductie.

BedrijfsautoRAI.nl