Fiat zet nieuwe stap in de ontwikkeling van ultieme eco-auto
(2/22/2006)
Met de Fiat Panda Hydrogen zet Fiat Auto een nieuwe stap in de
ontwikkeling van de ultieme eco-auto. De Panda Hydrogen is een
conceptcar, voorzien van een brandstofcel-technologie.
De Fiat Panda Hydrogen is een functioneel voertuig. Zijn prestaties,
maar ook interieurruimte, zijn volledig vergelijkbaar met de geroemde
kwaliteiten van de reguliere Fiat Panda versies. De conceptcar kwam
tot stand middels een intensieve samenwerking tussen Fiat Research
Centre en Fiat Powertrain Research & Technology, met ondersteuning van
de Italiaanse Ministeries voor Onderzoek en Milieu. In de
ontwikkelingsfase werd tevens een aantal streng geselecteerde
toeleveranciers bij het Hydrogen-project betrokken, hoofdzakelijke van
Italiaanse origine.
Fiatâs nieuw Fuel Cell systeem (brandstofcel die elektrische energie
produceert) levert continu het vereiste vermogen aan de elektromotor.
Uniek. In tegenstelling tot eerdere prototypen functioneert de Panda
Hydrogen anno 2006 dus zónder gebruikmaking van accuâs voor de opslag
van energie. De nieuwe configuratie, zoals toegepast in de Fiat Panda
Hydrogen, bestaat uit drie brandstofcellen die door Nuvera (een
Italiaans-Amerikaanse onderneming, toonaangevend op het gebied van
brandstofcel-technologie) worden gemaakt. Voor de toevoer van zuurstof
naar de brandstofcellen zorgt een innovatieve turbo.
In de Fiat Panda Hydrogen is het brandstofcel-systeem onder de vloer
geïnstalleerd. De brandstofcellen bestaan uit meerdere, in serie
geschakelde cellen waarin de waterstof- en zuurstof-moleculen met
elkaar reageren. De productie van energie geschiedt op een dusdanig
efficiente wijze dat 60% van het benodigde vermogen reeds beschikbaar
is bij slechts 20% van de maximale capaciteit. Het
brandstofcel-systeem in de Fiat Panda Hydrogen functioneert bovendien
uitstekend bij lage temperaturen en is tamelijk eenvoudig
geconstrueerd waardoor het zich bij uitstek leent voor gebruik in
automobielen.
Maximaal levert de brandstofcel in de Panda Hydrogen een vermogen van
60 kW (80 pk), waardoor een acceleratie van 0 - 50 km/u in 5 seconden
en een topsnelheid van meer dan 130 km/u mogelijk is. Met een volle
waterstof-tank kan de Fiat Panda Hydrogen meer dan 200 (stedelijke)
kilometers afleggen. Overigens vergt tanken weinig tijd: in minder dan
5 minuten geeft de meter âvolâ aan.
De elektromotor en transmissie zijn geplaatst op exact dezelfde plek
waar we normaliter de benzine- of dieselmotor aantreffen. De benodigde
waterstof wordt onder een druk van 350 bar opgeslagen in een tank
(gemaakt van extreem sterk composiet materiaal). Deze tank bevindt
zich onder de vloer aan de achterzijde van de auto. Hierdoor blijft de
ongekend ruime cabine van de Fiat Panda volledig intact.
Fiat Auto doet al jarenlang onderzoek naar brandstofcel-toepassingen.
In de loop van 2006 zal worden gestart met een experimentele vloot van
Pandaâs Hydrogen. Dit initiatief wordt door de Europese Gemeenschap,
evenals verschillende Italiaanse Ministeries en regioâs ondersteund.
De doelstelling is om binnen 15 tot 20 jaar deze technologie
beschikbaar te hebben voor marktintroductie.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai