Kia Sorento stelt solo wereldrecord
(2/22/2006)
Betrouwbaarheid en veiligheid staan op plaats één en twee voor
wereldreiziger Christer Gerlach. Zijn keuze voor de Kia Sorento is dus
allerminst avontuurlijk te noemen, maar zijn recordpoging des te meer:
om als eerste solo rond de wereld te rijden via de bijna eindeloze
steppen van Mongolië, woestijnen in Kazakstan en bossen van Siberië.
âTravel lightâ is het motto van de wereldreiziger met 35 jaar ervaring
op de slechtste wegen bijna overal ter wereld. Enkele reservelampjes
en zekeringen plus V-snaren, dat is alles wat hij voor de Kia Sorento
meenam. âAls ik meer onderdelen zou moeten meenemen, had ik voor een
andere auto gekozenâ, aldus Gerlach. Het is de derde keer dat hij rond
de wereld rijdt, na talloze andere avonturen zoals van de Noordkaap in
Europa tot de Zuidkaap in Afrika en van het noorden van Alaska tot het
uiterste zuiden van Argentinië. Ook de afrikaanse Sahara heeft
nauwelijks geheimen meer, net zo min als de outback in Australië.
Alleen Antarctica staat op de ânog te doenâ lijst van de zweedse
avonturier, die naar eigen zeggen één jaar jonger is dan Mick
Jagger. Christer Gerlach heeft al twee vermeldingen in het Guinnessâ
Book of Records. âMijn laatste rit is de moeilijkste geweest, omdat
niemand vóór mij alleen door Siberië heeft gereden op een
wereldreis.â
Off-road krijgt volle betekenis in Mongolië en Kazakstan
Met zijn paspoort en een pak roebels vertrekt Christen uit Stockholm.
De kaarten die hij heeft van Rusland hebben plaatsnamen in cyrillisch
schrift, dat hij niet kan lezen. De route door Europa en Azië, van
Stockholm tot Vladiwostok, is 16.570 km lang. Hiervan legt de Kia
Sorento ongeveer 4.500 km af over ruw terrein of nauwelijks
onderhouden wegen die vaak alleen met wat steenslag zijn verhard. Deze
etappe alleen nam 49 dagen in beslag.
Aanvankelijk supersnel over de duitse âAutobahnâ en allengs lastiger,
dwars door Polen en de Oekraïne en het zuiden van Rusland. Vervolgens
de grens over naar Kazakstan, waar het eigenlijke avontuur begint aan
de Ural. De westoever van de rivier is Europa; aan de overzijde begint
Azië en de grote eenzaamheid. Christer ontdekt dat Kazakstan vlak en
leeg is. Die leegte bestaat vooral uit gaten in de weg. âDe doorgaande
weg was in zo verschrikkelijke staat dat ik beter ernaast kon rijden.
Kazakstan heeft mij geleerd wat de echte betekenis moet zijn van
off-road.â Voor de volgende duizend kilometer en drie dagen rijdt
Christer naast de weg, die gaten zo groot als badkuipen slechts
afwisselt met totaal versleten resten van asfalt. Als het regende,
veranderde de weg in een uitgestrekte zee van modder. Bij droogte
blijft het een zee, nu van stof en puin. âDe locale vrachtrijders
hebben de weg gelaten voor wat die is. De gaten in de weg vernielen
hun trucks of ze rijden zich vast in de modder.â
De eenzaamheid is betrekkelijk, omdat overal adelaars, kleine en grote
haviken en valken in de lucht zijn. âGeen wonder dat Kazakstan een
adelaar in de nationale vlag heeft, met zoân overvloed aan majestueuze
roofvogelsâ aldus Christer. Slechts heel af en toe ziet hij een enkele
vrachtauto of terreinwagen in de verte, steevast gevolgd door een
grote stofwolk. Het ultieme stofnest komt hij tegen waar vroeger het
Aral meer was. Ooit was dit het vierde meer ter wereld in oppervlakte
gezien. Maar de Sovjets leidden de aanvoer van water af, naar
katoenplantages die in de woestijn werden aangelegd. Het resultaat was
een ecologische ramp: minder Aral meer en nog meer woestijn. In dit
angstwekkende niets liggen reusachtige scheepswrakken als eeuwig
slapende dinosauriërs op wel 70 km van de huidige waterlijn.
In het zuiden veranderen de woestijnen van Kazakstan in vriendelijke
valleien met groene weiden en sneeuwbedekte bergtoppen op de
achtergrond. Druiven zijn er bijna zo groot als sinaasappels en
sinaasappels zo groot als meloenen. De bevolking is verdeeld in
politieagenten met laser snelheidsmeters enerzijds en
snelheidsmaniakken anderzijds. En dan zijn er nog oude vrouwtjes en
eenzame buitenlanders... In het bekende Alma Ata wisselt Christer de
motorolie en het oliefilter van de Sorento. Op het dak neemt hij
alvast twee extra jerrycans benzine mee, die zijn later nodig om door
Mongolië te reizen. Noordwaarts rijdend langs de westelijke grens van
China kan hij de chinese top-10 meeluisteren. Tijd genoeg: het is drie
dagen rijden om voor de tweede keer in Rusland te komen en dan nog
twee dagen om Mongolië te bereiken. Christer rijdt langs het
vierlandenpunt van Rusland, Kazakstan, China en Mongolië. Over de
toestand van de wegen in Mongolië hoeft Christer zich niet druk te
maken; er zijn namelijk geen wegen. Vrachtautoâs hebben wel sporen
gemaakt over de vrijwel eindeloze vlakten. Mongolië lijkt op
Kazakstan maar het is verder uitgestrekt, veel minder bevolkt,
avontuurlijker en tenslotte nog mooier.
Zes dagen duurde de reis door het westen van dit gigantische land
zonder hekken. Hier en daar staan dorpjes of mijnbouwnederzettingen
waar Christer brandstof kon kopen van vriendelijke en ontspannen
mensen. De benzineverkopers zagen eruit alsof ze zich in smeerolie
baden, overigens. In de verte doemt telkens een nieuwe hoogvlakte op
met daarachter een bergketen waar Christer nog overheen zal moeten
rijden. Af en toe komt uit het niets een man op een paard en er zijn
kleine kuddes langharige yakâs. Het lijken wel de leden van een heavy
metal band. Heel soms maakt een auto een stofwolk aan de horizon, maar
meestal is er de exotische eenzaamheid. Over 1.500 km rijdt Christer
off-road en slechts incidenteel een stukje steenslag op iets wat een
weg lijkt te zijn. Er is vooral zand, rotsen en gras om over te
rijden. âMaar allesoverheersend is het stof,â zegt Christer, âals een
buitenaards monster kroop het echt overal in de auto en in mijn
kleren.â De rit door Mongolië vraagt zes dagen. âHet zou ook in vijf
dagen kunnen, maar ik zou zeggen dat het risico van schade verdubbelt
voor elke vijf kilometer die je per uur sneller wilt rijden.â
Kia Sorento V6 verdient plaats in Guinnessâ Book of Records
âJe kunt de auto die ik heb gebruikt in elk werelddeel precies zo
kopen. Ik heb er niets anders aan gedaan dan van tijd tot tijd
controleren of belangrijke boutverbindingen niet zouden lostrillen op
de ruwe wegen.â Het laadvermogen van de Sorento gebruikte Gerlach om
brandstof en gereedschap mee te nemen. Zoals zandladders, die hij
wellicht nodig zou hebben in de woestijn. En niet te vergeten echte
zweedse gehaktballen, chinese noedels en een goede fles schotse
whisky. Verder nam hij een schep mee en een kompas, plus een zelden
gebruikte GPS voor noodgevallen en wat boeken.
In de mongoolse hoofdstad Ulaan Bataar slaat Christer een noordelijke
richting in, op weg naar Siberië. De vlakten en bergen veranderen nu
gaandeweg in beboste heuvels. âMen is een weg aan het aanleggen dwars
door Siberië naar het oosten,â zegt Christer, âdie moet volgens plan
in 2008 gereed zijn. Dan is er nog geen asfalt, het wordt een
gravelweg.â De solorit door Siberië als deel van een wereldreis is
nog nooit eerder gedaan. Het is een mengsel van opgebroken wegen en
oude weggetjes en paden in en uit dorpen. Gedurende vijf dagen reed
Christer 2.000 km over gravel en zand, door modder en over slingerende
karrensporen door naaldbossen op de heuvels. âIk stopte âs nachts waar
de vrachtrijders bleven staan en ik sliep in de Sorento,â vertelt
Christer, âik at samen met die gasten in kleine en soms niet zo
hygiënische restaurants. Er was alleen maar vriendelijke
nieuwsgierigheid; er zijn daar mensen die nog nooit een buitenlander
hebben gezien.â
Doorwadingen in Azië waren meestal niet te diep voor de Sorento.
âSoms liep ik even het water in om de diepte en de bodem te
beoordelen,â zegt Christer, âwant als je vastrijdt in de modder van
een snelstromende rivier heb je een serieus probleem.â Meestal reed
Christer met de lage terreinversnellingen; gewoon voor de zekerheid en
voor de extra kracht in voorkomende gevallen. âIk zag eens zoân
russische terreinwagen zichzelf in de stroom gooien en het maar net
halen tot de overkantâ zegt Christer. âDe motor sputterde en stopte
gorgelend. Ik ben doorgereden op zoek naar een doorwaadbare plaats.
Dat kostte me wel een paar uur, maar het bespaarde me heel wat last.
Er waren wel bruggen, maar net zo vaak zijn die ingestort. Mongolië
en Kazakstan zijn absoluut de moeite van de reis waard, maar je hebt
een perfecte auto nodig en geduld. Een mankement in die enorme leegte
kan op een ramp uitdraaien.â
De Sorento heeft echter de uitdaging glansrijk doorstaan; de score aan
het eind van precies 27.010 km is twee lekke banden en een paar
doorgebrande lampjes. Niet meer dan dat. Christer kon de wens van Kia
monteurs weerstaan om, na zijn rit door Kazakstan, Mongolië en
Siberië, de auto na te kijken in Korea. âIk heb dat absoluut
geweigerd, ze mochten alleen de olie verversen. Ik wilde de wereld
rond zonder reparaties of service, behalve de nodige olieverversing.â
De Sorento werd vervolgens verscheept naar California voor een
âexcursieâ naar Mexico en de Baja California. âIk heb de route van
Parijs naar Dakar gereden, dus ik wilde ook weten wat het
rallyparcours van de originele Baja voorstelde.â Een volgend uitje was
Death Valley, het laagste punt op het westelijk halfrond. âEen prima
plek voor mensen die van woestijnen en slechte wegen houden,â aldus
Christer. Maar uiteraard is het aziatische deel van de wereldreis veel
uitdagender en zwaarder geweest. Christer kan ook de verleiding niet
weerstaan om de inmiddels toeristische âRoute 66â te volgen naar de
amerikaanse oostkust. Van daaruit scheept hij in op één van âs
werelds grootste autotransportschepen. Tussen 7.200 autoâs aan boord
is er echter maar één met een wereldrecord in het logboek: de Kia
Sorento die nog dagelijks bij Christer Gerlach, zijn vrouw Lotta en
twee tieners als familiewagen in gebruik is.
Gouden tips voor een geslaagde wereldreis
Christer Gerlach houdt het graag simpel; dat is zijn methode om met
plezier te reizen en moeilijkheden te vermijden. De vijf grondregels
voor een geslaagde wereldreis:
1. Rijd niet in het donker
Dronkaards, spelende kinderen, kamelen, ossenkarren en kapotte
autoâs zonder licht zijn gevaren die je reis in enkele seconden in
een ramp kunnen doen eindigen.
2. Rijd om steden heen
Diefstal en botsingen komen in de stad vaker voor dan op het
platteland.
3. Neem zo weinig mogelijk gewicht mee
Het meeste dat je echt nodig hebt kun je locaal verkrijgen.
4. Passeer grensovergangen in de ochtend
Er zijn dan minder mensen en de meeste beambten zijn dan
efficiënter
5. Klaag niet
Als je het allemaal wilt hebben zoals thuis, blijf dan thuis.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai