Bestuurlijk akkoord A2-passage Maastricht ondertekend
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, deputé Vestjens van de
Provincie Limburg, burgemeester Leers van Maastricht en waarnemend
burgemeester Dejong van Meerssen hebben vandaag, 22 februari 2006, in
het stadhuis van Maastricht, het akkoord voor de gezamenlijke
financiering van een `brede' A2 tunnel met 2x3 rijstroken plus
weefvakken ondertekend.
In de Bestuursovereenkomst tussen genoemde vier partijen van 2003 was
een kostenraming van EUR 360 mln voorzien. Het gezamenlijk aanvullend
bestuurlijk akkoord, dat vandaag ondertekend is, gaat uit van een
projectbudget van EUR 631,3 mln. Dit omvat EUR 499 mln van het Rijk,
EUR 87,7 mln van Maastricht, EUR 1 mln van Meerssen en EUR 43,6 mln
van de Provincie Limburg. Hogere mobiliteitsverwachtingen zijn
aanleiding geweest om ook bredere tunnelvarianten te onderzoeken. De
toekomstige ondertunneling van de huidige N2/A2-stadstraverse wordt
straks gebruikt door automobilisten die op doorreis zijn (doorgaand
verkeer) én automobilisten die in Maastricht zèlf moeten zijn
(bestemmingsverkeer). Naast extra kosten voor een bredere tunnel van
2x3 rijstroken plus weefvakken waren vraagstukken en risico's rond
luchtkwaliteit, grondwaterstromen en bodemgesteldheid door de
A2-projectorganisatie, en het in de projectraming opnemen van de
kosten voor de planfase aanleiding tot verhoging van het
projectbudget.
Eén plan voor stad en snelweg
Project A2 Maastricht is een combinatieproject voor infrastructuur én
gebiedsontwikkeling; één plan voor stad en snelweg. A2 Maastricht
staat voor een goed bereikbare stad en omgeving, verbetering van de
leefomgeving en stedelijke vernieuwing langs de A2-passage. Het is de
eerste keer in Nederland dat verplichte procedures van tracéwet,
bestemmingsplannen en aanbesteding zoveel mogelijk parallel worden
doorlopen. Deze `vervlechting' van procedures is erop gericht
marktpartijen zo vroeg mogelijk in te schakelen om in onderlinge
concurrentie het beste plan te maken voor een van tevoren vastgesteld
budget.
Project A2 Maastricht omvat:
o Ondertunneling huidige stadstraverse vanaf kruispunt Geusselt tot
aan het Europaplein
o Nieuwe stadsboulevard bovenop de tunnel
o Wegnemen barrièrewerking huidige traverse tussen aangrenzende
buurten
o Volledige verknoping A2 en A79
o Nieuwe directe verbinding van A2 naar industrieterrein Beatrixhaven
o Verbeteren van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg
o Minimaal vijf vastgoedlocaties voor wonen en werken.
Op weg naar aanbesteding
Het aanvullend bestuurlijk akkoord van nu is een belangrijke stap op
weg naar ondertekening van een Samenwerkingsovereenkomst en de
aanbesteding. Doel van de samenwerkende vier A2-bestuurspartners is om
volgens een zeer strak tijdpad uiterlijk 1 juni 2006 deze
Samenwerkingsovereenkomst tot stand te brengen waarin de rechten en
verplichtingen van alle vier partijen voor de start van de
aanbestedingsprocedure verder worden uitgewerkt en vastgelegd. Streven
is de aanbesteding uiterlijk 1 juli 2006 te starten. De totale duur
van de aanbesteding wordt ingeschat op ruim twee jaar. Naar
verwachting zullen in 2009 de eerste uitvoeringsactiviteiten kunnen
starten.
Tracé/m.e.r-procedure
De aanbesteding kan starten nadat de Samenwerkingsovereenkomst is
ondertekend én de ministers van VenW en VROM een richtinggevend
standpunt hebben genomen in de tracé/m.e.r-procedure. Deze
rijksprocedure zal uitwijzen of ondertunneling de beste variant is
voor de ombouw van de huidige autoweg tot autosnelweg. Bij
besluitvorming over het richtinggevend standpunt, dat voorafgaand aan
de aanbesteding wordt ingenomen, wordt naast het eerste
fase-milieueffectrapport ook de resultaten van een kosten/batenanalyse
betrokken. Het benodigde milieueffectrapport is inmiddels afgerond en
door de ministers van VenW en VROM vrij gegeven. Vanaf 13 maart tot en
met 24 april kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden hun mening
hierover kenbaar maken. Ook de commissie voor de
milieueffectrapportage is om advies gevraagd. Samen met het
milieueffectrapport `Onderzoek alternatieven en varianten A2-passage
Maastricht' kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden ook hun mening
geven over het `Onderzoek ontsluiting bedrijventerrein Beatrixhaven
vanaf A2' en `Conclusies en aanbevelingen onderzoeksresultaten
A2-project Maastricht'.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat