Onderwerp: Gebruiksvergunning De Schutse
Op woensdag 22 februari 2006 om 14.00 uur zal wethouder mevrouw
B.H. Scheffer-Versluis de gebruiksvergunning overhandigen aan
Verzorgingshuis De Schutse.
Wethouder Scheffer zal de gebruiksvergunning overhandigen aan de heer
L. Roseboom van de AxionContinugroep. De AxionContinugroep biedt zorg
en wonen in Utrecht-West, IJsselstein en Lopik. Ook mevrouw K.
Kromeich van de AxtionContinugroep en een vertegenwoordiging van het
bewonerscomité De Schutse zullen aanwezig zijn.
De overhandiging van de gebruiksvergunning zal worden gevierd met
taart voorzien van het logo van de AxionContinugroep, het
brandweerlogo en het gemeentewapen.
Wat is een gebruiksvergunning?
Een gebruiksvergunning is er op gericht gebouwen waar een verhoogd
risico is, extra te controleren op brandveiligheid. Het extra risico
uit zich bijvoorbeeld in het aanwezig zijn van gevaarlijke stoffen,
van veel personen of van minder zelfredzame personen. De
gebruiksvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en
wethouders.
Brandpreventie
Toezicht op brandpreventie is een taak van de overheid. Voor het in
gebruik nemen van een bouwwerk met een verhoogde kans op brand of met
een verhoogde kans op negatieve gevolgen van een brand moet een
gebruiksvergunning worden aangevraagd. De gemeente kan dan beoordelen
of de brandpreventieve voorzieningen voldoende zijn of dat deze moeten
worden aangevuld. De regels hiervoor zijn te vinden in de
gemeentelijke bouwverordening. Het gaat dan om praktische zaken zoals
de staat van de brand- en rookscheidingen, het regelmatig onderhoud
van installaties (zoals bijvoorbeeld de brandslanghaspels), gestelde
eisen aan stoffering en versiering, maar ook het maximale aantal
personen dat in een gebouw aanwezig kan en mag zijn.
Actie
De AxionContinugroep is primair verantwoordelijk voor de veiligheid
van het personeel, de bewoners en bezoekers van het Verzorgingshuis De
Schutse.
Aan de hand van de voorwaarden van de gebruiksvergunning is het voor
de AxionContinugroep makkelijker om zelf ook actie te nemen in de
controles van het eigen gebouw.
Lopik, 14 februari 2006
---
| |
Gemeente Lopik