IP/06/191
Brussel, 21 februari 2006
Intelligente auto's: levensreddende technologieën verdienen volgens de
Commissie meer steun van de industrie en beleidsmakers
Technologieën ter voorkoming van kop-staartbotsingen kunnen het aantal
ongevallen in de EU jaarlijks met 4.000 terugdringen als tegen 2010 3%
van de auto's hierover beschikt. Met technologieën die helpen bij het
blijven volgen van de rijstrook of het inhalen, kunnen jaarlijks 1.500
ongevallen worden voorkomen als tegen 2010 slechts 0,6% van de auto's
hierover beschikt. En technologieën die slaperige chauffeurs wakker
houden, kunnen 30% van de dodelijke snelwegongevallen en 9% van alle
dodelijke ongevallen helpen voorkomen. Dat zegt de Europese Commissie
in een vandaag gelanceerde campagne om de consumenten aan te zetten
tot de aanschaf van auto's met intelligentere, veiligere en schonere
technologieën.
"Intelligente auto's kunnen bijdragen tot de oplossing van onze
belangrijkste problemen op het gebied van wegvervoer: veiligheid,
verkeerscongestie en energieverbruik", merkte Commissaris voor
Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding op. "Van burgers en
beleidsmakers kan echter niet worden verwacht dat ze in technologieën
voor de veiligheid van auto's investeren of deze bevorderen, tenzij de
voordelen duidelijk zijn. Daarom roep ik ertoe op de inspanningen van
industrie en beleidsmakers kracht bij te zetten door met informatie-
en communicatietechnologie intelligentie in te bouwen in alle in
Europa gemaakte voertuigen."
"Intelligente" systemen kunnen chauffeurs helpen ongelukken te
voorkomen en kunnen bij een ongeval de noodhulpdiensten zelfs
automatisch waarschuwen (zie IP/05/134). Ze kunnen ook worden
toegepast in elektronische verkeersbeheerssystemen of om de werking
van de motor te optimaliseren, om zo de energie-efficiëntie te
verbeteren en de verontreiniging te bestrijden. Dankzij informatie- en
communicatietechnologieën wordt er goede vooruitgang geboekt in de
richting van de EU-doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2010
te halveren. Toch gebeuren er op de wegen in de EU jaarlijks toch nog
meer dan 1,4 miljoen ongelukken, waarvan 40.000 met dodelijke afloop.
Huidig onderzoek toont aan dat menselijke fouten een rol spelen in
bijna 93% van de ongelukken, die een schade veroorzaken van rond de
200 miljard euro, 2% van het BBP van de EU. Verkeersopstoppingen komen
voor op 10% van ons wegennet en kosten 50 miljard euro per jaar,
oftewel 0,5% van het BBP van de EU. Onderzoek toont aan dat tot 50%
van het energieverbruik te wijten is aan verkeerscongestie of slecht
rijgedrag, problemen die kunnen worden opgelost door informatie- en
communicatietechnologieën.
Acceptatie van de technologieën gaat nog te langzaam
Meer dan 20 jaar na de introductie van het antiblokkeerremsysteem
(ABS) beschikken nog steeds niet alle auto's hierover. Het heeft tien
jaar geduurd voordat ESP-systemen (elektronisch
stabiliteitsprogramma), die de controle van de chauffeur bij een glad
wegdek verbeteren door de aandrijf- of remkracht te verdelen over de
wielen die deze het hardst nodig hebben, een marktpenetratie van
slechts 40% hadden bereikt. Deze en nieuwere systemen, zoals
remassistentie, systemen die waarschuwen bij rijstrookafwijking,
systemen ter voorkoming van botsingen en detectie- en
waarschuwingssystemen voor actieve bescherming van voetgangers, moeten
sneller worden geaccepteerd en zo snel mogelijk in zowel topmodellen
als goedkopere auto's worden ingebouwd.
Het initiatief "De intelligente auto"
Het initiatief "De intelligente auto" van de Commissie - dat een
onderdeel vormt van de i2010-strategie van de EU - sluit aan bij de
behoefte aan een snellere acceptatie van nieuwe technologieën om
auto's veiliger, schoner en efficiënter te maken. Dit initiatief heeft
drie doelstellingen:
* coördinatie van de inspanningen van belanghebbenden, burgers,
lidstaten en de industrie om de ontwikkeling en invoering van deze
technologieën te bespoedigen;
* ondersteuning van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van
slimmere, schonere en veiligere voertuigen met middelen van het
Zevende kaderprogramma (KP7) van de EU en bevordering van de
acceptatie en toepassing van de resultaten. Er zou onder andere
een reeks veldexperimenten moeten worden uitgevoerd om de effecten
van eSafety-systemen op het gedrag van de bestuurder en op het
dynamisch rijgedrag onder realistische omstandigheden te
beoordelen (de onderzoeksprioriteiten van de EU op het gebied van
intelligente voertuigen krijgen de volle steun van de ERTRAC
(European Road Transport Research Advisory Council)); en
* promotie van de voordelen van de eSafety-technologieën om de vraag
van de autobezitters te stimuleren. Hiertoe zullen regelmatig
evenementen worden georganiseerd om de technologieën te
demonstreren en zullen er gerichte tv-programma's worden
geproduceerd.
Tijdens het demonstratie-evenement "Intelligente auto", dat op
donderdag 23 februari vanaf 10u30 in het Autowereld-museum in Brussel
plaatsvindt, zal het Commissie-initiatief "De intelligente auto" door
Commissaris Vivane Reding worden gepresenteerd. Daarna volgt een show
van nieuwe prototypes waarin al informatie- en communicatietechnologie
wordt toegepast. Dit evenement is toegankelijk voor vertegenwoordigers
van de pers in Brussel.
Verdere informatie:
http://europa.eu.int/information_society/activities/esafety/index_en.h
tm
http://europa.eu.int/information_society/doc/factsheets/048-esafety.pd
f
European Union