IP/06/192
Brussel, 21 februari 2006
Scorebord van de interne markt: het beste algemene resultaat ooit
Zoals de Europese Commissie in haar jongste scorebord van de interne
markt meldt, hebben de lidstaten de grootste vooruitgang ooit geboekt
bij de omzetting van overeengekomen internemarktregels in nationaal
recht. Gemiddeld is slechts 1,6% van de internemarktrichtlijnen
waarvoor de uiterste datum voor omzetting is verstreken, nog niet in
nationaal recht omgezet. Dat is een daling in vergelijking met de 1,9%
van juli 2005 (IP/05/961) en komt dicht in de buurt van de door de
staatshoofden en regeringsleiders afgesproken tussentijdse
doelstelling van 1,5%. Individueel bekeken hebben zowel de "oude" als
de "nieuwe" lidstaten vooruitgang geboekt, maar samen presteren de
"nieuwe" lidstaten met een gemiddeld omzettingsdeficit van 1,2%
aanzienlijk beter dan de "oude" lidstaten. De correcte toepassing van
de internemarktregels door de lidstaten blijft evenwel een probleem:
slechts vijf lidstaten zijn erin geslaagd het aantal inbreukprocedures
dat tegen hen loopt, te doen dalen. De volledige tekst van het jongste
scorebord van de interne markt vindt u op:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/score/index_en.htm
Commissaris Charlie McCreevy, bevoegd voor interne markt en diensten,
zei hierover: "Dit is een uitstekend resultaat. Hieruit blijkt dat de
lidstaten zich er meer dan ooit voor inzetten om de interne markt te
doen werken, en dat is van cruciaal belang voor de agenda voor groei
en werkgelegenheid. Ik moedig de lidstaten ertoe aan om op deze
vooruitgang voort te bouwen en wil de landen die nog achterop hinken
dringend verzoeken hun inspanningen op te drijven. Ik hoop dat ik bij
het volgende scorebord iedereen kan feliciteren met het doorbreken van
de grens van 1,5%."
De omzetting van internemarktrichtlijnen
* Eind 2005 bedraagt het omzettingsdeficit - het percentage
internemarktrichtlijnen dat niet in nationaal recht is omgezet -
1,6% voor de EU-25-lidstaten. Dat is het beste algemene resultaat
sinds 1997, toen het scorebord voor het eerst werd gepubliceerd.
* De door de staatshoofden en regeringsleiders afgesproken
tussentijdse doelstelling van 1,5% is daarmee wel nog niet
gehaald.
* 17 lidstaten hebben de doelstelling van 1,5% gehaald. Ook nu weer
heeft Litouwen het laagste deficit, gevolgd door Denemarken,
Hongarije, Finland, Polen en Zweden.
* 3 lidstaten hebben de doelstelling van 1,5% bijna gehaald:
Frankrijk, België en Ierland.
* Tsjechië en Italië hebben nog enige weg af te leggen, maar wat
belangrijk is: deze lidstaten hebben sinds het laatste scorebord
een indrukwekkende vooruitgang geboekt.
* Portugal heeft nog heel wat voor de boeg en heeft de laatste zes
maanden slechts een bescheiden vooruitgang geboekt.
* Luxemburg en Griekenland hebben een groter deficit dan 6 maanden
geleden.
* Hoewel zowel "oude" als "nieuwe" lidstaten op individuele basis
vooruitgang hebben geboekt, is het uitstekende resultaat in grote
mate te danken aan de inspanningen van de "nieuwe" lidstaten. Het
omzettingsdeficit voor de "nieuwe" lidstaten bedraagt 1,2%, tegen
1,9% voor de "oude" lidstaten. 7 van de 8 lidstaten die de
doelstelling van 1,5% niet hebben bereikt, zijn "oude" lidstaten.
De omzetting van de richtlijnen van het Actieplan voor financiële
diensten (APFD) - een balans
* Vijf lidstaten hebben alle richtlijnen over financiële diensten
waarvoor de uiterste datum voor omzetting is verstreken, in
nationaal recht omgezet: Denemarken, Estland, Letland, Oostenrijk
en Polen.
* Deze landen worden gevolgd door Duitsland, Ierland, Litouwen,
Hongarije, Slowakije en Finland, die elk nog één richtlijn over
financiële diensten moeten omzetten.
* Ook hier behoren Luxemburg en Griekenland tot de hekkensluiters.
De bescheiden vooruitgang die Portugal tijdens de laatste 6
maanden heeft geboekt, schijnt niet te gelden voor de financiële
diensten: Portugal heeft het grootste aantal richtlijnen over
financiële diensten waarvan de omzettingstermijn is verstreken,
nog niet omgezet.
Inbreuken
* In de internemarktstrategie 2003-2006 werd de lidstaten verzocht
het aantal inbreukprocedures dat tegen hen liep uiterlijk 2006 te
halveren, maar slechts vijf lidstaten - Frankrijk, België,
Oostenrijk, Ierland en Nederland - zijn erin geslaagd dat aantal
tijdens de laatste drie jaar te doen dalen. Het totale aantal
inbreukprocedures tegen alle lidstaten samen is toegenomen.
* Voorts zal geen enkele lidstaat de doelstelling halen om de tegen
hem lopende inbreukprocedures tegen 2006 in vergelijking met 2003
met 50% te doen dalen.
* Aangezien de Commissie problemen inzake de onjuiste toepassing van
de internemarktregels in de "nieuwe" lidstaten pas vanaf mei 2004
onderzoekt, kunnen de cijfers niet worden vergeleken met die voor
de "oude" lidstaten. Het hoge aantal inbreukprocedures tegen
Polen, Malta en Tsjechië lijkt er echter op te wijzen dat de
onjuiste toepassing van de internemarktwetgeving in deze lidstaten
een probleem vormt waar iets tegen moet worden ondernomen.
Voordelen van de interne markt en het belang van de omzetting in
nationaal recht
De interne markt vervult een essentiële rol bij het creëren van meer
groei en banen, een van de doelstellingen die de EU zich heeft
gesteld. Zij heeft miljoenen banen en miljarden euro's aan extra
rijkdom gecreëerd. De interne markt biedt de EU-burgers een ruimere
keuze aan kwaliteitsgoederen en -diensten en meer vrijheid om in
andere EU-landen te reizen, te werken, te studeren of te wonen. Zij
draagt ook bij tot een doeltreffender aanwending van de middelen en
biedt onze bedrijven grotere handelsmogelijkheden. Maar de
mogelijkheden van de interne markt kunnen alleen ten volle worden
benut indien alle lidstaten de goedgekeurde wetgeving ook
daadwerkelijk omzetten en toepassen.
Annex
Internal Market Scoreboard 14 bis:
Transposition and application of Internal Market rules (details)
Transposition - EU-25 Member States
EU-25 Member State transposition deficit, as at 1/12/2005 - 1635
directives
Member State
LT
DK
HU
FI
PL
SE
CY
LV
MT
SI
NL
DE
EE
SK
UK
AT
ES
FR
BE
IE
CZ
IT
PT
EL
LU
Transposition Deficit (%)
0.4
0.7
0.7
0.8
0.9
0.9
1.1
1.1
1.2
1.2
1.2
1.3
1.3
1.4
1.4
1.5
1.5
1.7
1.8
1.8
2.5
3.1
3.1
3.7
4.4
Number of Directives
6
11
12
13
14
14
18
18
19
19
19
22
22
23
23
24
25
28
29
30
41
50
50
60
72
EU-15 Member State performance in meeting 0% target for Directives
whose transposition is over 2 years late, as at 1/12/2005
Member State
DK
NL
PT
FI
BE
ES
IE
SE
IT
AT
UK
DE
FR
EL
LU
Number of Directives
0
0
0
0
1
1
1
1
2
2
4
5
6
7
8
Transposition - Financial Services Action Plan Directives
EU-25 Member State transposition deficit, as at 1/12/2005 - 20
directives
Member State
DK
EE
LV
AT
PL
DE
IE
LT
HU
SK
FI
CY
MT
SI
IT
UK
BE
CZ
ES
FR
NL
SE
EL
LU
PT
Transposition Deficit (%)
0.0
0.0
0.0
0.0
0.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
10.0
10.0
10.0
15.0
15.0
20.0
25.0
25.0
25.0
25.0
25.0
35.0
35.0
40.0
Infringement cases against EU-15 Member States, as at 1 October 2005
Member State
DK
FI
LU
SE
NL
IE
PT
AT
UK
BE
EL
DE
FR
ES
IT
Number of open infringement cases
31
36
36
41
44
51
53
59
66
66
99
101
113
115
157
Infringement cases against EU-10 Member States, as at 1 October 2005
Member State
LT
LV
SI
EE
HU
SK
CY
CZ
MT
PL
Number of open infringement cases
4
7
7
8
10
10
11
14
14
18
European Union