Grolsch NV

Samenwerking met Anheuser-Busch doorbraak voor Grolsch in VS

Enschede, 21 februari 2006

Samenwerking met Anheuser-Busch doorbraak voor Grolsch in VS

Vanaf 1 januari 2007 zal Anheuser-Busch de import, verkoop, marketing en distributie van het in Nederland gebrouwen Grolsch-bier in de Verenigde Staten gaan verzorgen. Met Anheuser-Busch als partner versterkt Grolsch haar platform voor verdere groei van het Grolsch-merk in deze op één na grootste biermarkt ter wereld.

Ab Pasman, voorzitter Raad van Bestuur Koninklijke Grolsch N.V.: "Voor Grolsch betekent dit 'an American Dream comes true'. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een doorbraak is. Deze overeenkomst is een bevestiging van onze internationale groeistrategie, een strategie die gebaseerd is op de overtuiging dat er in de internationale biermarkt absoluut plaats is voor een sterk en onafhankelijk premium merk zoals Grolsch. Anheuser-Busch is een ideale partner binnen deze strategie. Ook wil ik op deze plaats graag onze huidige partner USB bedanken voor de goede samenwerking de afgelopen jaren."

Anheuser-Busch, bekend van onder andere het merk Budweiser, is met afstand de grootste bierbrouwer van de Verenigde Staten en kan met de kracht van haar commerciële en distributie-activiteiten het Grolsch-merk een significante verdere groei bezorgen. Daarmee is Anheuser-Busch voor Grolsch de ideale partner om het aanwezige potentieel van het Grolsch-merk op de Amerikaanse markt te ontsluiten en te vertalen in volumegroei. De potentie blijkt uit de bekendheid van en waardering voor het merk Grolsch, de beugelfles in het bijzonder, terwijl het verkochte volume vergeleken daarmee een bescheiden omvang heeft.

"Grolsch heeft onder Amerikaanse bierliefhebbers als kwaliteitsbier een grote naam. Daarom is het, met het oog op de omvang en de groei van het segment geïmporteerde bieren, een aantrekkelijk merk om toe te kunnen voegen aan ons assortiment," aldus August A. Busch IV, President van Anheuser-Busch Inc.

De overeenkomst treedt per 1 januari 2007 in werking en heeft een langlopend karakter. Anheuser-Busch gaat op exclusieve basis de import, verkoop en marketing van Grolsch in de Verenigde Staten verzorgen en zal tevens via haar netwerk van distributeurs de nationale distributie intensief ter hand nemen. Grolsch blijft het bier vanuit Nederland exporteren en zal als merkeigenaar intensief betrokken zijn bij de marketingstrategie.