Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
bijlage 2
Projectnr. 1
WALVIS (onderdeel project WALVIS/SUB)
Vermindering van administratieve lasten door inwerkingtreding van de Wet administratieve
lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten (Kamerstukken 28 219).
Als gevolg van uniformering van loonbegrippen betekent dit wetsvoorstel tevens een
aanmerkelijke vereenvoudiging van regelgeving en administratieve lastenverlichting.
Stand van zaken: De Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in
socialeverzekeringswetten is gepubliceerd in Stb. 2004, 311. Inwerkingtreding 1-1-2005 en
v.w.b. dagloon: 1-1-2006. Het Besluit dagloonregels werknemersverzekeringen (Stb. 546) is
op 29 december 2005 in werking getreden.
---
Projectnr. 2
WAO
De nieuwe WAO-plannen zijn primair gericht op activering en volumereductie, maar ingezet
wordt op een traject met `zo min mogelijk regels'.
Stand van zaken: De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) is gepubliceerd
(Stb. 2005, 572) en per 29 december 2005 in werking getreden. Ook de Wet Invoering en
financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (IWIA) is gepubliceerd (Stb. 2005,
573) en op dezelfde datum in werking getreden.
---
Projectnr. 3
Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten
In samenhang met de WAO-plannen zal het reïntegratie-instrumentarium voor
arbeidsgehandicapten in de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten worden doorgelicht
met het oog op maximale stroomlijning en vereenvoudiging.
Stand van zaken: Met de inwerkingtreding van de IWIA is de Wet REA per 29 december 2005
ingetrokken. Het, na een stroomlijnings- en vereenvoudigingsslag, beschikbare reïntegratie-
instrumentarium is neergelegd in de desbetreffende materiewetten op het terrein van de
sociale verzekeringen.
---
Projectnr. 4
Samenwerking UWV en belastingdienst (Wet financiering sociale verzekeringen)
Invoering van één loket voor heffing en inning premies en belasting. Naast een
vereenvoudiging van aangiftesystematiek wordt de regelgeving hiermee sterk vereenvoudigd
door invoering van een nieuwe Wet financiering sociale verzekeringen, onder gelijktijdige
1
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
afschaffing van de Wet financiering volksverzekeringen (WFV) en het schrappen van
financieringsbepalingen in de materiewetten.
Stand van zaken: De Wet financiering sociale verzekeringen (hierna: Wfsv) en de
Invoeringswet financiering sociale verzekeringen (hierna: IWfsv) zijn gepubliceerd in Stb.
2005, 36 en 37. Inwerkingtreding met ingang van 1-1-2006. Met ingang van die datum is de
WFV komen te vervallen. Het Besluit Wfsv (Stb. 585) en de Regeling Wfsv (Stcrt. 242)
bevatten alle lagere regelgeving op grond van de Wfsv en vervangen 6 amvb's respectievelijk
11 ministeriële regelingen.
---
Projectnr. 5
Experimenten Werkloosheidswet
Beëindiging van de experimenten op grond van de Werkloosheidswet (art. 130 e.v.). Een
voorstel daartoe zal in de eerste helft van 2003 naar de Tweede Kamer worden gestuurd.
Stand van zaken: Wet van 23 december 2004 tot wijziging van enkele
socialeverzekeringswetten en enige andere wetten in verband met het aanbrengen van enige
vereenvoudigingen (hierna: Vereenvoudigingswet SV) is gepubliceerd in Stb. 2004, 728. De
wet is in werking getreden met ingang van 1-1-2005 op grond waarvan de basis van de
experimenten is ingetrokken. Het laatste WW-experiment is op 1-7-2005 vervallen. De
preventieve inzet van wachtgeldfondsen is structureel in de WW geregeld, publicatie Stb.
2005, 382 en 383. Inwerkingtreding met ingang van 1-7-2005.
---
Projectnr. 5a
Werkloosheidswet
Vereenvoudiging van de premieheffing WW en daarmee vermindering uitvoerings- en
administratieve lasten voor werkgevers door vervanging van de AWF-franchise door een
franchise per tijdvak of een korting op de premieheffing.
Stand van zaken: In de Wfsv (zie projectnr. 4) wordt de AWF-franchise per dag vervangen
door een franchise per tijdvak (Stb. 2005, 36 en 37). Inwerkingtreding met ingang van 1-1-
2006.
---
Projectnr. 5b
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
Sluiten van de toegang tot de WAZ
Stand van zaken: De Wet einde toegang verzekering WAZ (Stb. 2004, 324) is in werking
getreden met ingang van 1 augustus 2004.
---
Projectnr. 6
Doorlichting regelgeving SV-terrein:
Inventarisatie van regels en voorschriften die door hun complexiteit onevenredig belastend
zijn voor de uitvoering van de sociale verzekeringen, zowel intern als in de communicatie met
cliënten. Deze projecten, gericht op vereenvoudiging van bedoelde regels, worden door SZW,
UWV respectievelijk SVB, en CWI gezamenlijk nader uitgewerkt.
2
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Stand van zaken: De resultaten van de doorlichting zijn opgenomen in de Bouwstenennotitie
vereenvoudiging en deregulering Sociale Verzekeringen (VDSV) en zijn met een brief van 27
mei 2003 aan de Tweede Kamer aangeboden en gelijktijdig voorgelegd aan de Sociaal
Economische Raad (SER), de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) en aan het Adviescollege
toetsing van administratieve lasten (Actal). Na ontvangst van de adviezen heeft de minister
van SZW bij brief van 15 oktober 2003 aan de Tweede Kamer ( Kamerstukken II, 2003-2004,
29200-XV, nr. 6) aangegeven welke voorstellen uit de bouwstenen notitie voor verdere
uitwerking zijn overgenomen. Het accent ligt op vereenvoudiging van de uitvoering. Een
aantal onderwerpen betreft uitwerkingen van projecten in het actieplan. Sommige
onderwerpen zijn als quick wins op korte termijn geëffectueerd (zie projectnr. 7). Van de
onderwerpen uit de bouwstenennotitie zijn de volgende afgerond, niet overgenomen of
ingetrokken:
B.1. verzorgingsforfait; Wet houdende wijziging van de Werkloosheidswet en de Wet
structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met de vervanging van
fictief arbeidsverleden door feitelijk arbeidsverleden en de beperking van het
verzorgingsforfait, Stb. 2004, 594, in werking getreden met ingang van 1-1-2005;
B.2. vakantieregeling; Vakantieregeling WW, Stcrt. 2003, 242;
C.1. premiedifferentiatie WW en cyclische werkloosheid; basis voor premiegroepen per
sector met de Vereenvoudigingswet SV; Uitwerking bij of krachtens amvb in Besluit Wfsv
en Regeling Wfsv (inwerkingtreding 1-1-2006). De regeling cyclische werkloosheid is
ingetrokken (met overgangsrecht: Stcrt. 2005, 251);
C.2. anticumulatiebaten WSW; wetswijziging in Verzamelwet sociale verzekeringen 2003,
in werking getreden met ingang van 1-1-2004;
D.2. vervallen statusberichten; wetswijziging door middel van de Vereenvoudigingswet
SV;
E.1. afschaffen wettelijke herbeoordelingen; Wet wijziging systematiek herbeoordelingen
arbeidsongeschiktheidswetten, Stb. 2004, 416, in werking getreden met ingang van 1-10-
2004;
E.2. vereenvoudiging schattingsbesluit (Stb. 2004, 434);
E.3. uniformering wachttijden WAO; wetswijziging door middel van de
IWIA, Stb. 2005, 573;
E.5. samenloop WAZ en WAO; wetswijziging door middel van de
IWIA, Stb. 2005, 573;
E.6. onderzoek naar mogelijkheid afschaffing WAZ; onderzoek afgerond, wetswijziging
door middel van Wet einde toegang verzekering WAZ, Stb. 2004, 32;
F.1. reïntegratie van ontslagwerklozen, experimenten WW; wetswijziging door middel van
Vereenvoudigingswet SV;
F.2. beoordeling passende arbeid bij werkhervatting; wijziging in uitvoeringsproces
UWV, geen wijziging van regelgeving noodzakelijk;
F.3. schatting in verband met werkhervatting (UWV heeft hiertoe op 22 juni 2004 regels
gepubliceerd);
F.4. samenloop WW en REA; afschaffen reïntegratie-uitkering en structureel regelen
proefplaatsing in WW. Wetswijziging door middel van de Vereenvoudigingswet SV;
F.5. vaststelling arbeidsgehandicapte (neergelegd in UWV-besluit per 1-1-2005);
F.6. vergoeding reiskosten bij scholing WW-gerechtigden; Regeling vrijlating
vergoedingen scholing Werkloosheidswet, Stcrt. 2003, 24;
F.7. starterskrediet; aanpassing Besluit starterskrediet arbeidsgehandicapten, Stb. 2003,
300, en vaststelling Reïntegratiebesluit, Stb. 2005, 622;
3
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
F.8. meerkostenregeling ombouwen tot subsidieregeling; wetswijziging door middel van
de Vereenvoudigingswet SV;
G.1. AKW; voorwaarden kinderen 16/17 jr. ( niet overgenomen, zie voor ander
vereenvoudigings- en dereguleringstraject projectnr.12);
G3. afkoop kleine AOW-en ANW-uitkeringen. Voorstel is ingetrokken op grond van een
disproportionele negatieve kosten/baten-verhouding;
G.4. uniformering vrijwillige verzekering AOW, ANW, AWBZ; wetswijziging door middel
van Vereenvoudigingswet SV; via de I&A Zvw is de vrijwillige verzekering AWBZ met
ingang van 1-1-2006 komen te vervallen;
H.1. minder beslissingen bekend maken (i.v.m. onvoldoende belang heeft UWV dit
voorstel ingetrokken);
H.2. correcties mogelijk maken zonder bezwaar (UWV heeft geen behoefte meer aan dit
voorstel omdat dit punt door een door wijziging van de interne werkwijze reeds is
opgelost);
H.4. horen op verzoek; geregeld in de IWIA;
H.5. voorontwerp beroep bij niet tijdig beslissen; wetsvoorstel beroep bij niet tijdig
beslissen is ingediend (Kamerstukken II, 2005-2006, 30435, nr. 2, gevolgen worden nader
bezien;
H.7. overgangsrecht samenvoegen (permanente handelswijze bij wetgeving en toepassing
bij wetgevingstrajecten);
I.1. voorlichting rechten en plichten; wetswijziging door middel van Vereenvoudigingswet
SV;
I.3. sanctie in de vorm van een vast bedrag; gebleken is dat een vast sanctiebedrag i.v.m.
de algemene beginselen van behoorlijk bestuur niet mogelijk is. Wel is een aangescherpt
lik-op-stuk-beleid (hetgeen het doel was van deze vereenvoudiging) in de Wet WIA
opgenomen;
I.5. terugvorderingsplicht: uitzondering bij AOW (geen wetgeving; SVB-regeling aangepast);
I. 6. verrekening AKW binnen één gezin; wetswijziging door middel van
Vereenvoudigingswet SV;
L. Vereenvoudiging werkprocessen in de uitvoeringsketen (voorstellen CWI); dit heeft niet
geleid tot wijziging van regelgeving. Vereenvoudiging van werkprocessen is uitgewerkt in
jaarlijks ketenprogramma. Over de resultaten zal jaarlijks worden gerapporteerd in het
kader van de voortgangsrapportage SUWI.
---
Projectnr. 7
Quick wins vereenvoudiging uitvoering SV-wetgeving
Voor 1-1-2004 zullen, in vervolg op fase I, de eerste voorstellen voor vereenvoudiging en
deregulering van regelgeving op het terrein van de sociale verzekeringen worden gedaan.
Stand van zaken: Een deel van de voorstellen uit de Bouwstenennotitie Vereenvoudiging en
Deregulering Sociale Verzekeringen (zie projectnr. 6) is aangemerkt als "Quick Win": dit
zijn B1 en B2, C2, D2, E1 en E 2, F1 t/m F6 en F9, I1 en I6. Deze voorstellen zijn met
voorrang afgerond: deels in 2003 en 2004 en voor een ander deel met ingang van 1 januari
2005 hoofdzakelijk via Vereenvoudigingswet SV.
---
4
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 10
Oudere werknemers
Onderzoek naar de mogelijkheid van vereenvoudiging en harmonisatie van het
instrumentarium ter bevordering van arbeidsdeelname door ouderen.
Stand van zaken: Het kabinet heeft op 29 april 2004 een standpunt over het stimuleren van
langer werken van oudere werknemers naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin een reactie
is opgenomen op het eindadvies van de Taskforce Ouderen en Arbeid (Kamerstukken II
2003/04, 27 046, nr. 5). Het onderzoek heeft niet geleid tot aanvullende specifieke
vereenvoudigings- of harmoniseringsmogelijkheden. Wel zijn alle instrumenten bezien en
trajecten gestart waardoor het ouderenbeleid is geharmoniseerd. Op 29 juni 2005 heeft de
Tweede Kamer een notitie ontvangen betreffende de stand van zaken rond de uitvoering van
het kabinetsstandpunt "Stimuleren langer werken van ouderen" (Kamerstukken II 2004/05,
27 046, nr. 12).
---
Projectnr. 11
Starterskrediet en begeleid werken REA
Onderzoek naar vereenvoudiging van regelgeving m.b.t. voorzieningen voor zelfstandigen en
werknemers door integratie met regelgeving uit te voeren door gemeenten, zoals
starterskredieten voor zelfstandigen en begeleid werken in het kader van de Wet sociale
werkvoorziening.
Stand van zaken:
· Het Besluit starterskrediet arbeidsgehandicapten is inhoudelijk aangepast aan het
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Stb. 2003, 300).
· Op 17 mei 2004 is een pilot gestart m.b.t. de uitvoering van besluiten over verlening
van starterskrediet door gemeenten onder mandaat van het UWV. Na 1 juli 2004 zijn
de eerste echte meldingen in behandeling genomen.
· In het Reïntegratiebesluit (Stb. 2005, 622) is het aantal regels m.b.t. het
starterskrediet voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten verminderd.
---
Projectnr. 13
WAO
Bezien van de mogelijkheden tot vereenvoudiging van de overgangsregels die bij de diverse
wijzigingen van de WAO tot stand zijn gekomen.
Stand van zaken: Is in de Wet WIA opgenomen.
---
Projectnr. 14
WAO
Bezien van de mogelijkheden om de procedurele bepalingen met betrekking tot medische
besluiten (artikel 88-88i WAO) af te schaffen hetgeen tevens samenhangt met de nieuwe
WAO-plannen.
Stand van zaken: In de Wet WIA en de IWIA zijn de bepalingen over de medische besluiten
aangepast aan de jurisprudentie.
5
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
---
Projectnr. 15
Werkloosheidswet
Inventarisatie van mogelijkheden tot verdergaande vereenvoudigingen van de WW zoals
afschaffen van het Besluit verlaagde wekeneis Werkloosheidswet c.q. beperking tot één
ongedifferentieerde referte-eis.
Stand van zaken: Onderzoek afgerond, afschaffing verlaagde wekeneis is opgenomen in het
wetsvoorstel aanscherping van de wekeneis (Kamerstukken 29 738) (zie onder lopende
projecten: projectnr. 5c).
---
Projectnr. 16
Werkloosheidswet
Onderzoek naar mogelijkheden vereenvoudiging WW met uniformering WW-
uitkeringsstructuur.
Stand van zaken: Onderzoek afgerond, zie voor het vervolg hierop het voorstel van Wet
Wijziging WW-stelsel (zie onder lopende projecten: projectnr. 5c).
---
Projectnr. 17
Werkloosheidswet
Onderzoek naar vereenvoudiging van de premieheffing WW en daarmee vermindering
uitvoerings- en administratieve lasten voor werkgevers door vervanging van de AWF-
franchise door een franchise per tijdvak of een korting op de premieheffing.
Stand van zaken: Onderzoek afgerond, daarna is de vereenvoudiging gerealiseerd door
middel van de Wfsv (zie afgerond dossier projectnr. 5a).
---
Projectnr. 18
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
Onderzoek naar de mogelijkheid van het afschaffen van de WAZ.
Stand van zaken: Onderzoek afgerond, daarna is de vereenvoudiging gerealiseerd door
middel van de Wet einde toegang verzekering WAZ, Stb. 2004, 324 (zie afgerond dossier
projectnr. 5b).
---
Projectnr. 18a
Minimumbescherming
Onderzoek naar afschaffing Toeslagenwet en kopjesregeling.
Stand van zaken: Het onderzoek is afgerond. Conclusie is dat afschaffing van de
Toeslagenwet op dit moment een stap te ver is, maar dat er wel mogelijkheden zijn voor
vereenvoudiging en stroomlijning van de Toeslagenwet. In dit kader is in de IWIA een van de
maximeringsbepalingen van de Toeslagenwet geschrapt. Gedeeltelijk arbeidsgeschikten
hoeven hierdoor geen beroep te doen op een IOAW of IOAZ-uitkering. Daarnaast wordt het
6
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Inkomensbesluit TW vereenvoudigd en geïntegreerd met enkele andere inkomensbesluiten (zie
onder lopende projecten: projectnr. 18b).
---
Projectnr. 19
Structurele vereenvoudiging en deregulering
In deze fase zullen structurele voorstellen tot vereenvoudiging en deregulering van
regelgeving op het gehele terrein van de sociale verzekeringen worden gedaan.
Stand van zaken: Dit heeft zijn neerslag gevonden in de op 27 mei 2003 aan de Tweede
Kamer gezonden Bouwstenennotitie Vereenvoudiging en Deregulering Sociale Verzekeringen.
De hieruit voortvloeiende resultaten zijn opgenomen onder projectnummers 6 en 7.
---
LOPENDE PROJECTEN
Projectnr. 5c
Werkloosheidswet
Bezien van mogelijkheden tot afschaffen van de WW-vervolguitkering en de kortdurende
uitkering.
Stand van zaken: Wet tot afschaffing van de vervolguitkering is met ingang van 1 januari
2004 in werking getreden (Stb. 2003, 546). Het wetsvoorstel tot afschaffing kortdurende
uitkering en aanscherping van de wekeneis is in september 2004 bij de Tweede Kamer
ingediend. Besloten is de kortdurende uitkering te handhaven, waarop het wetsvoorstel bij
nota van wijziging is aangepast. Het wetsvoorstel ziet nu uitsluitend op het aanscherpen van
de wekeneis. Het wetsvoorstel is eind januari 2006 door de Tweede Kamer plenair behandeld.
Beoogde inwerkingtreding 1-4-2006.
Verder is bij de Tweede Kamer het voorstel van Wet Wijziging WW-stelsel (30 370)
ingediend. Dit wetsvoorstel heeft tot gevolg dat slechts één soort WW-uitkering resteert,
namelijk een loongerelateerde met een variabele duur. Daarmee vervalt de kortdurende
uitkering in de WW alsnog. De genoemde wijzigingen worden ook doorgevoerd in de
loongerelateerde uitkering van de WGA-uitkeringen in de Wet WIA. De beoogde
inwerkingtreding van deze wet is 1 oktober 2006.
---
Projectnr. 6
Doorlichting regelgeving SV-terrein:
Inventarisatie van regels en voorschriften die door hun complexiteit onevenredig belastend
zijn voor de uitvoering van de sociale verzekeringen, zowel intern als in de communicatie met
cliënten. Deze projecten, gericht op vereenvoudiging van bedoelde regels, worden door SZW,
UWV respectievelijk SVB, en CWI gezamenlijk nader uitgewerkt.
Stand van zaken: De resultaten van de doorlichting zijn opgenomen in de Bouwstenennotitie
vereenvoudiging en deregulering Sociale Verzekeringen (VDSV) en zijn met een brief van 27
mei 2003 aan de Tweede Kamer aangeboden en gelijktijdig voorgelegd aan de Sociaal
Economische Raad (SER), de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) en aan het Adviescollege
toetsing van administratieve lasten (Actal). Na ontvangst van de adviezen heeft de minister
van SZW bij brief van 15 oktober 2003 aan de Tweede Kamer ( Kamerstukken II, 2003-2004,
7
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
29200-XV, nr. 6) aangegeven welke voorstellen uit de bouwstenen notitie voor verdere
uitwerking zijn overgenomen. Het accent ligt op vereenvoudiging van de uitvoering. Een
aantal onderwerpen betreft uitwerkingen van projecten in het actieplan. Sommige
onderwerpen zijn als quick wins op korte termijn geëffectueerd (zie projectnr. 7). Van de
onderwerpen uit de bouwstenennotitie zijn de volgende nog niet (geheel) afgerond en komen
ook niet in de overige, nog lopende projectnummers terug:
B. Andere vereenvoudigingen WW:
3. effecten Wet flexibiliteit en zekerheid; is meegenomen in het wetsvoorstel Wijziging
WW-stelsel (30 370);
E. Arbeidsongeschiktheid:
4. ziekte tijdens werkloosheid; is meegenomen in het wetsvoorstel Wijziging WW-
stelsel (30 370);
G. Volksverzekeringen:
2. GBA als authentieke bron (begin september 2004 heeft de Minister van BZK een
brief (Wetgevingsnota Basisregistratie) aan de Tweede Kamer gezonden;
inwerkingtreding wetgeving gepland op 1-1-2007); Inhoud: vermoedelijk geen
inhoudelijke wijziging in SZW-wetgeving, wel al in Wet SUWI (artikel 35, vijfde lid,
zoals gewijzigd in Invoeringswet Wet financiering sociale verzekereringen,
inwerkingtreding met ingang van 1-1-2006); aansluiting GBA en SV-begrip ingezetene
wordt nader bezien; wel " verbod" op dubbele uitvraag, indien gegevens uit GBA
kunnen worden verkregen. Wordt nader bezien; gedeeltelijk afgerond.
H. Bezwaar en beroep:
3. mogelijkheid vooraankondigingen (thans wordt aan een proef gewerkt om
mediation te introduceren voordat bezwaar wordt gemaakt. In dit kader wordt met
vooraankondigingen gewerkt);
6. wetgeving m.b.t. massaal bezwaar; in verband met overige prioriteiten is aanvang
voorbereiding van dit wetsvoorstel verschoven naar 4e kwartaal 2006. Verwachte aanbieding
aan de Tweede Kamer medio 2007;
I. Controle en sancties:
2. herijking voorschriften verplichtingen werkgevers/verzekerden (wordt betrokken bij de
uitwerking van sancties bij niet-naleven verplichtingen in het Maatregelenbesluit. Het
Maatregelenbesluit zal naar verwachting in 2006 worden afgerond; werkgevers-
verplichtingen via belastingwetgeving. Bestuurlijke boete op inlichtingenverplichting
werkgever richting UWV in Wet SUWI (Stb. 2005, 382) m.i.v. 1-7-2005.
---
Projectnr. 8
Handhaving
Onderzoek naar de mogelijkheid van stroomlijning van verplichtingen en handhavingsregels
in de sociale zekerheidswetten (waaronder sanctiebepalingen in verband met uitkeringen en
niet betaalde premies evenals de regels inzake terug- en invordering van ten onrechte betaalde
uitkeringen). Daarbij zal tevens een afweging plaatsvinden van de voor- en nadelen voor
burgers en uitvoeringsinstellingen van onderbrenging in een (nieuwe) Wet handhaving sociale
verzekeringen.
Stand van zaken: In het lopende onderzoek is uitwerking gegeven aan de uniformering van
handhavingsbegrippen. Uniformering van handhavingsbepalingen in de afzonderlijke
materiewetten zal nader worden geanalyseerd.
8
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
De resultaten van beide trajecten vormen de basis voor de afweging van mogelijkheden tot
stroomlijning.
---
Projectnr. 9
Kring verzekerden werknemersverzekeringen
Onderzoek naar de mogelijkheid van aanpassing van de regeling fictieve dienstbetrekking
waardoor de regeling eenvoudiger is uit te voeren en inhoudelijk beter aansluit bij de praktijk.
Stand van zaken: In het kader van het dossier `premiestructuren in relatie tot moderne
arbeidsverhoudingen' is op 1 december 2003 een adviesaanvraag aan de SER gestuurd. Door
de SER is op 18 juni 2004 het advies "Personenkring werknemersverzekeringen" vastgesteld
(publicatienummer 2004, nummer 09). In dat advies wordt ingegaan op de vraag over de
mogelijkheid van vereenvoudiging van de regeling fictieve dienstbetrekking en op de vraag
met betrekking tot de wenselijkheid van verzekeringsplicht bij dienstbetrekkingen van een
geringe omvang. Bij brief van 5 april 2005 is een kabinetsstandpunt aan de TK gezonden
(Kamerstukken II 2004/05 29 800 XV, nr. 80). Vervolgens heeft het kabinet een nader
standpunt uitgewerkt, waarover op 22 december 2005 advies aan de SER is gevraagd.
---
Projectnr. 12
Volksverzekeringen
Studies naar mogelijke vereenvoudigingen op het terrein van de volksverzekeringen zoals
onderzoek naar de mogelijkheid van het afschaffen van de onderwijs-, werkloosheids- en
arbeidsongeschiktheidstoets voor 16- en 17-jarigen in de Algemene Kinderbijslagwet.
Stand van zaken: Plan van aanpak herziening AKW-systematiek gereed. Rapportage over
aan te pakken onderwerpen voor deregulering in brief over enkele aspecten betreffende de
AKW, die op 22 december 2005 naar de TK is gezonden. Dit betreft: invoering fictieve
onderhoudsbijdrage, uitwerking begrip "eigen kind" in de AKW, aansluiting bij
Leerplichtwet voor 16- en 17-jarigen en andere aanpassingen voor deze doelgroep.
---
Projectnr. 18b
Volksverzekeringen en bijstandsregelingen en TW
Vereenvoudiging inkomensbesluiten
Inkomensbesluiten AOW, ANW, TW, en IOAW vereenvoudigen en integreren
Stand van zaken: Concept geïntegreerd inkomensbesluit wordt na ommekomst van het SER-
advies over het sociaal-economische beleid op middellange termijn (MLT-advies) dat
voorjaar 2006 wordt verwacht i.v.m. voorhang aan de TK en EK gezonden.
9
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
AFGERONDE DOSSIERS
Projectnr. 20, 21, 23, 24, 25
Totstandbrenging van één productenwet, te weten de Warenwet
Vereenvoudiging door totstandbrenging van één productenwet, te weten de Warenwet. Hierbij
worden de volgende doelen bereikt:
- intrekken van de Wet op de gevaarlijke werktuigen;
- samenvoegen van het Besluit liften en het Liftenbesluit I;
- intrekken van de WGW-besluiten machines en persoonlijke beschermingsmiddelen door
integrale toepassing van overeenkomstige Warenwetbesluiten;
- vereenvoudigen van het Besluit schiethamers.
Stand van zaken: Afgerond: Zie Stb. 2003, 315, in werking getreden met ingang van 1-9-
2003.
---
Projectnr. 26
Opstellen identieke bepalingen voor certificerende instellingen
Hierbij worden de omvangrijke bijlagen in de Arbeidsomstandighedenregeling geschrapt. Bij
deze bijlagen zijn normen gesteld waaraan personen moeten voldoen om in aanmerking te
komen voor een certificaat van vakbekwaamheid. Hiervoor in de plaats zal worden verwezen
naar zogenoemde certificatieschema's die in het kader van certificatie door belanghebbende
partijen worden opgesteld.
Stand van zaken: Afgerond: zie ministeriële regeling van 22 november 2004, Stcrt. 232, in
werking getreden met ingang van 3 december 2004 .
---
Projectnr. 27
Vervangen van Arbeidsveiligheidsrapport door een Aanvullende RI&E
De regeling van de Arbeidsveiligheidsrapportage voor bedrijven waar grote hoeveelheden
gevaarlijke stoffen aanwezig zijn wordt vervangen door een aanvullende risico- inventarisatie
en -evaluatie. Hiermee wordt een vereenvoudiging in de regelgeving gerealiseerd en kunnen
aanzienlijke kostenbesparingen worden gehaald, terwijl het veiligheidsbeleid kan worden
verbeterd doordat aansluiting wordt gezocht bij nieuwe veiligheidsinzichten op grond van de
zgn. Seveso II richtlijn.
Stand van zaken: Afgerond: Besluit van 7 februari 2004 is gepubliceerd in Stb. 2004, 69.
(Uitvoeringsregelingen zijn ook gepubliceerd, zie Stcrt.2004, 38)
---
Projectnr. 30
Totstandbrengen één productenbesluit asbest
Hierbij worden voorschriften met betrekking tot asbest uit het Arbobesluit, besluiten op grond
van de Wet milieugevaarlijke stoffen en de Warenwet vervangen door één op genoemde
wetten en de Arbowet 1998 gebaseerd besluit. Voortouw ligt bij VROM.
10
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Stand van zaken: Afgerond: zie Stb. 2005, 6; inwerkingtreding met ingang van 8 maart 2005.
---
Projectnr. 31
Afstemmen Arbobesluit en Bouwbesluit
Deregulering door het afstemmen van arboregelgeving in het Bouwbesluit en Arbobesluit en
schrappen van dubbele regelgeving.
Stand van zaken: Afgerond: zie Stb. 2002, 203, in werking getreden met ingang van 1-1-2003
(Stb. 2002, 582).
---
Projectnr. 32
Integratie arbowetgeving vanuit Mijnbouwreglementen in Arbobesluit
Vereenvoudiging door integratie van arbowetgeving vanuit de Mijnbouwreglementen in het
Arbobesluit.
Stand van zaken: Afgerond: zie Stb. 2002, 652, in werking getreden met ingang van 1-1-2003
(Stb. 2002, 651).
---
Projectnr. 32a
Afschaffing certificering zandsteenbedrijven
Betreft nieuw project (komt voort uit project nr. 32c en 39). Hiermee wordt beoogd de
verplichte certificering van zandsteenbedrijven, die na een overgangsperiode per 1 november
2003 zou worden ingevoerd, te laten vervallen. Hiervoor in de plaats wordt aansluiting
gezocht bij de bestaande arbobeleidsregel m.b.t. werken met kwarts in de bouw, waarmee de
kwartsaanpak in de natuursteenbranche wordt gelijkgetrokken met die in de bouwsector.
Stand van zaken: Afgerond: zie Stb. 2004, 486; inwerkingtreding met terugwerkende kracht
met ingang van 1 november 2003.
---
Projectnr. 32b
Wijziging recirculatieverbod stoffen
Betreft nieuw project (komt voort uit project nr. 32c en 39). Met de wijziging van het absolute
recirculatieverbod voor kankerverwekkende stoffen in de Arbeidsomstandighedenregeling
wordt een meer op de praktijk afgestemde richting gegeven. Hiermee wordt aangesloten bij
zowel de wens van de overheid en ondernemers om energiebesparing te realiseren, onder
andere door hergebruik van verwarmde omgevingslucht in gebouwen, als de technische
ontwikkelingen die het mogelijk maken om fijne deeltjes van gevaarlijke stoffen, die zich in
de lucht op de werkplek bevinden te kunnen vermijden.
Stand van zaken: Afgerond: de regeling is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 juli 2004,
nr. 134, in werking getreden met ingang van 1 september 2004.
---
11
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 32c
Evaluatie "nationale kop"
Op het terrein van de arbeidsomstandigheden wordt in beeld gebracht welke regelgeving niet
rechtstreeks voortvloeit uit dwingende internationale EU- verplichtingen (nationale kop).
Vervolgens wordt bezien of (delen van) die nationale kop kan worden afgeschaft c.q.
vereenvoudigd.
Stand van zaken: Deze analyse is in juni 2005 afgerond. De resultaten worden betrokken bij
de herziening van de Arbeidsomstandighedenwet 1998. Finale besluitvorming n.a.v. alle
onderdelen van de analyse is voorzien bij het wetsvoorstel tot wijziging van de Arbowet 1998
(indiening voorjaar 2006) en de wijziging van het Arbobesluit (vierde kwartaal 2006) (enkele
delen zijn reeds uitgevoerd; zie de afgeronde projecten 32a en 32b).
Indicatieve voorstellen zijn opgenomen in de adviesaanvraag aan de SER over de evaluatie
van de Arbowet 1998 van 29 oktober 2004. De SER heeft op 17 juni 2005 advies uitgebracht1,
waarna de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij brief van 8 juli 2005
zijn standpunt daarover aan de Tweede Kamer kenbaar heeft gemaakt2. Conform de
aanbeveling van de SER hebben werkgevers en werknemers in de Stichting van de Arbeid op
13 september 2005 separaat advies uitgebracht over de nationale kop3. Bij brief van 4
oktober 2005 heeft de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dit advies aan
de Tweede Kamer toegezonden en zijn standpunt daarover aangegeven4. Naar aanleiding van
een (Voorgezet) Algemeen overleg met de Vaste Commissie voor SZW van de Tweede Kamer
op 2 en 15 november 2006 is op 30 november 2005 een overzicht van de nationale kop van de
Arbowetgeving naar de Tweede Kamer gezonden5, waarover een algemeen overleg met de
Tweede Kamer heeft plaatsgehad op 25 januari 2006.
---
Projectnr. 34
Organiseren conferentie over effectieve interventies op Arboterrein
Deze conferentie tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU gaat - vanuit de optiek van
zowel effectief arbobeleid als deregulering - over alternatieven voor regelgeving, zoals
convenanten, economische prikkels, protocollen etc.
Stand van zaken: Afgerond: de invitational conference "Towards Effective Intervention and
Sector Dialogue in Occupational Safety and Health heeft plaatsgevonden van 15 tot 17
september 2004. Daarbij heeft de Staatssecretaris van SZW de Europese Commissie
opgeroepen om vereenvoudiging van Europese arboregelgeving op de agenda te zetten.
---
Projectnr. 35
Aansluitplicht werkgevers bij gecertificeerde arbodiensten
Hierbij gaat het om de voorbereiding van een wijziging van de systematiek dat werkgevers
zich laten ondersteunen door gecertificeerde arbodiensten. Hierbij worden ook de gevolgen
betrokken van de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen van 22
1 SER-Advies Evaluatie Arbowet 1998, publicatienr. 05/09, Den Haag 2005.
2 Kamerstukken 2004/05, 25883, nr. 50.
3 Advies Stichting van de Arbeid, Nationale Kop Arbowetgeving, Den Haag 2005.
4 Kamerstukken II, 2005/06, 25883, nr. 55.
5 Kamerstukken II, 2005/06, 25883, nr. 63.
12
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
mei 2003 in de infractieprocedure tegen Nederland waarbij is vastgesteld dat de regeling in de
Arbowet met betrekking tot de deskundige bijstand van de werkgever bij het arbobeleid niet
in overeenstemming is met de Europese kaderrichtlijn arbeidsomstandigheden. Na advisering
door de SER zal een wetswijziging van de Arbowet 1998 worden voorbereid.
Stand van zaken: Afgerond: hierbij gaat het om de Wet van 7 april 2005 tot wijziging van de
Arbeidomstandighedenwet 1998 in verband met een gewijzigde organisatie van de deskundige
bijstand bij het arbeidsomstandighedenbeleid en de daarmee samenhangende bepalingen
(Stb. 202), het Besluit van 20 mei 2005 tot wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit en
enige andere besluiten in verband met een wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet 1998
inzake een gewijzigde organisatie van de deskundige bijstand bij het
arbeidsomstandighedenbeleid (Stb. 279), het Besluit van 6 juni 2005 houdende
inwerkingtreding van voornoemde wet en besluit met ingang van 1 juli 2005 (Stb. 298) en de
Regeling van 15 juni 2005 tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband
met voornoemde wet en besluit (Stcrt. 120).
---
Projectnr. 36
Afschaffen werkoverleg
Hierbij gaat het om de opheffing van de verplichting in de Arbowet 1998 tot regelmatig
werkoverleg in afdelingen van een arbeidsorganisatie voorzover de arbeidsomstandigheden
dat vereisen.
Stand van zaken: Afgerond: deze wijziging is meegenomen in het wetsvoorstel tot wijziging
van een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid terzake van de arbeidsverhoudingen en arbeidsomstandigheden
(Verzamelwet SZW-wetten AV- en Arboterrein; Stb. 2004, 104, in werking getreden met
ingang van 1 mei 2004).
---
Projectnr. 37
Studie naar unificatie arboregelgeving
In dit verband wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van vereenvoudiging in de
regelgeving op specifieke arboterreinen. Voor de verschillende onderzoeken die in dit
verband worden ondernomen zijn thans aparte projectnummers toegekend; zie de projectnrs.
37a tot en met 37c.
---
Projectnr. 37a
Arboregelgeving mijnbouwsector
Analyse van het Arbowet-regelgevingscomplex m.b.t. voorschriften die destijds in de
Mijnwetgeving waren opgenomen. Het gaat om een onderzoek naar
dereguleringsmogelijkheden van de "nationale kop".
Stand van zaken: Inventarisatie en plan van aanpak inzake Arbobesluit is afgerond. In en na
overleg tussen SZW, EZ, het Staatstoezicht op de Mijnen en de brancheorganisatie is besloten
een drietal nationale (kop)bepalingen in het Arbobesluit te schrappen (wordt uitgevoerd in
het thans lopende project herziening arboregelgeving) en de nationale invulling van het
veiligheids- en gezondheidssysteem, de uitwerking van de richtlijn winningsindustrie, in de
Arboregeling te handhaven.
13
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
---
Projectnr. 37b
Verdere afstemming Arbobesluit en Bouwbesluit (voortouw VROM)
In dit kader wordt een aantal activiteiten ondernomen:
1. De verdere afstemming van enkele bouwtechnische voorschriften in het Bouwbesluit en het
Arbobesluit, zoals die voor nooduitgangen, zal nader worden bezien;
2. De daglichtbepalingen in Bouwbesluit en Arbobesluit worden geëvalueerd en alternatieven
worden bezien.
3. De afstemming van de gebruiksvoorschriften in het Arbobesluit en het Bouwbesluit (zoals
vluchtwegen) zal nader worden bezien.
Stand van zaken: Afgerond: de wijziging van het Bouwbesluit 2003 is op 17 december 2004
totstandgekomen (Besluit van 17 december 2004, Stb. 2005, 1, houdende wijzigingen in
verband met het opnemen van de subgebruiksfunctie kinderopvang, het dereguleren van de
onderwijsfunctie en enkele andere wijzigingen van het Bouwbesluit 2003). Met deze wijziging
zijn de bepalingen betreffende nooduitgangen in Bouwbesluit en Arbobesluit afgestemd.
Tevens zijn naar aanleiding van opmerkingen van de Europese Commissie de voorschriften
voor liftschachtdeuren in het Bouwbesluit 2003 afgestemd op die in het Warenwetbesluit
liften. Het wijzigingsbesluit is per 1 juli 2005 in werking getreden.
Ten aanzien van punt 2 kan worden gemeld dat VROM aan het NEN heeft verzocht de
daglichtnorm zodanig aan te passen dat deze zowel tegemoet komt aan de wensen van VROM
als aan de voorschriften in het Arbobesluit.
---
Projectnr. 37c
Afstemming Arbobesluit en Bestrijdingsmiddelenbesluit
De afstemming van het Arbobesluit met het Bestrijdingsmiddelenbesluit wordt nader bezien
(mogelijke doublures en inconsistenties worden geschrapt).
Stand van zaken: Onderzoek is begin januari 2004 departementaal afgerond.
Interdepartementale afstemming met VROM/VWS/LNV heeft plaatsgevonden. Het Ministerie
van LNV is in het laatste kwartaal 2004 gestart met de herziening van de
bestrijdingsmiddelenregelgeving (het betreft zowel de wet als nadere regelgeving). Ook het
Bestrijdingsmiddelenbesluit wordt in dat kader herzien. Bij de herziening wordt dit project
meegenomen. SZW is nauw betrokken bij het totstandkomen van de nieuwe
bestrijdingsmiddelenwet (wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden) en ook bij de
totstandkoming van een herzien bestrijdingsmiddelenbesluit.
---
Projectnr. 38
Inventarisatie verbetering keuringen en kwaliteitsborging
Hierbij gaat het om een studie naar vereenvoudiging en stroomlijning van de keuringsregimes
voor hijskranen en liften en een onderzoek naar vereenvoudiging van de implementatie van de
EU-richtlijn arbeidsmiddelen.
Stand van zaken: Studie is afgerond. Met belanghebbende partijen hebben workshops
plaatsgevonden. De uitkomsten van het onderzoek en van de workshops zijn niet eenduidig en
behoeven evaluatie. Besloten is om de keuring voor ingebruikneming van liften te schrappen
(omtrent het ontwerpbesluit tot wijziging van een aantal op de Warenwet gebaseerde
14
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
algemene maatregelen van bestuur in verband met de afschaffing van de verplichte keuring
vóór ingebruikneming van liften, intrekking van het Warenwetbesluit schiethamers en
technische verbeteringen heeft de RvSt. in december 2005 positief geadviseerd; planning
publicatie: maart 2006 na afronding notificatieprocedure); de periodieke keuringen voor
hijskranen blijven ongewijzigd. De termijnen van de gebruikskeuringen voor liften worden
geëvalueerd (evaluatie is vierde kwartaal 2005 afgerond; besluitvorming eerste kwartaal
2006). Voorts worden de termijnen voor de keuringen voor drukapparatuur geëvalueerd
(planning vierde kwartaal 2006). De mogelijkheden voor vereenvoudiging van de
implementatie van de EU-richtlijn arbeidsmiddelen worden meegenomen bij de evaluatie van
de arbeidsomstandighedenregelgeving.
---
Projectnr. 40a
Studie naar nut en noodzaak beleidsregels
Dit betreft een nieuw project. De studie naar nut en noodzaak van beleidsregels op het terrein
van de arbeidsomstandighedenwetgeving bestaat uit drie onderdelen:
1. Inhoudelijke doorlichting/evaluatie alle beleidsregels (met Arbeidsinspectie en
belanghebbende partijen);
2. Beschrijving uniforme procedure totstandkoming beleidsregels;
3. Standpunt over de wijze van vormgeving/presentatie.
Stand van zaken: Afgerond: de discussie over nut en noodzaak van beleidsregels is onderdeel
van de evaluatie van de arbowetgeving. Over de evaluatie van de arbowetgeving is op 29
oktober 2004 advies gevraagd aan de SER (zie voor beleidsregels bijlage 4, tabel 1). De SER
heeft op 17 juni 2005 advies uitgebracht. De Staatssecretaris heeft bij brief van 8 juli 2005
aan de Tweede Kamer op hoofdlijnen zijn reactie op dit advies gegeven (TK 2004/05, 25883,
nr. 50). De huidige beleidsregels zullen op termijn uit het publieke domein verdwijnen.
---
LOPENDE TRAJECTEN
Projectnr. 22, 28 en 29
Intrekken Stoomwet en Stoombesluit
Vereenvoudiging door de regelgeving omtrent drukapparatuur onder de (gewijzigde)
Warenwet te brengen, zodat de Stoomwet en het hierop gebaseerde Stoombesluit kunnen
worden ingetrokken. Hiertoe zal het Warenwetbesluit drukapparatuur worden gewijzigd,
waarbij tevens voorschriften over drukapparatuur in de milieuwetgeving kunnen vervallen.
Hiermee wordt ook de mogelijkheid geboden om bedrijfskeuringsdiensten aan te wijzen ter
vervanging van de thans aangewezen keuringsinstantie.
Stand van zaken: De wijziging van het Warenwetbesluit drukapparatuur is op 22 juli 2004
totstandgekomen en gepubliceerd in Stb 387. Het wijzigingsbesluit is in werking getreden met
ingang van 1 augustus 2005. De Stoomwet en het Stoombesluit zullen worden ingetrokken op
het moment dat het (ontwerp) Besluit houdende wijziging van het Besluit kerninstallaties in
werking treedt. Dit laatste besluit wordt afgehandeld door het ministerie van VROM (Raad
van State heeft inmiddels in juni 2005 geadviseerd). In verband met een voorgenomen
wijziging van het ontwerpbesluit is de planning dat dit besluit derde kwartaal 2006 in werking
zal treden.
---
15
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 33
Zoeken naar mogelijkheden voor vermindering van Europese regelgeving
Getracht zal worden in het kader van Europese regelgeving mogelijkheden voor vermindering
van regelgeving te zoeken door:
- bij onderhandelingen over nieuwe regelgeving en de revisie van richtlijnen kritisch te letten
op de noodzaak van gedetailleerde regels;
- binnen Europa te zoeken naar medestanders die ook streven naar vereenvoudiging en
deregulering.
Stand van zaken: In het Europees Comité veiligheid en gezondheid op de werkplek wordt
door SZW nadrukkelijk aandacht gevraagd voor deregulering en vereenvoudiging van
Europese regelgeving.
Daarnaast worden in de periodieke rapportages aan de Europese Commissie over de
uitvoering van richtlijnen suggesties voor vereenvoudiging gedaan.
In februari 2004 heeft de Europese Commissie mede op basis van de periodieke rapportages
van de lidstaten verslag uitgebracht over de tenuitvoerlegging van de kaderrichtlijn ter
verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers en de eerste vijf
daaronder ressorterende bijzondere richtlijnen. In deze mededeling wordt gesteld dat de
bijzondere richtlijnen effectiever op elkaar moeten worden afgestemd om overlappingen te
voorkomen en dat sommige termen moeten worden verduidelijkt. Daarbij wordt aangegeven
dat het doel daarvan is om het consistente en strikte karakter van die bepalingen te versterken
en niet om de richtlijnen inhoudelijk te wijzigen. De Commissie geeft aan dat via discussie zal
moeten worden vastgesteld welke bepalingen daarvoor in aanmerking komen. Verder wordt
aangekondigd dat de Commissie blijft werken aan vereenvoudiging en stroomlijning van het
communautaire wettelijk kader door middel van consolidatie van bestaande richtlijnen en
vereenvoudiging van de verslagleggingsverplichtingen van de lidstaten.
In de loop van 2006 zal de Europese Commissie een mededeling publiceren over de
communautaire veiligheids en gezondheidsstrategie voor de periode 2007 -2012. Om
daarvoor input te generen heeft het Britse EU voorzitterschap in samenwerking met de
Commissie op 19 oktober 2005 een conferentie georganiseerd voor de nationale directeuren
generaal verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden. Op deze conferentie leidde
Nederland een sessie over het thema betere regelgeving. Het goede nieuws was dat iedereen
het er over eens was dat nieuwe Europese arboregelgeving slechts overwogen dient te worden
na de vaststelling van de noodzaak daarvan en dat dergelijke voorstellen vergezeld dienen te
worden van een op een ex ante evaluatie gebaseerd fiche over de impact. Het Nederlandse
pleidooi voor een radicale vereenvoudiging van de bestaande Europese arboregelgeving (met
behoud van beschermingsniveau om met name de kleinere ondernemingen te ondersteunen bij
de naleving daarvan, kreeg slechts beperkte bijval. Wel vond iedereen dat er in de nieuwe EU
arbostrategie aandacht moet zijn voor het vaststellen van prioriteiten voor vereenvoudiging.
Mede om de discussie daarover zinvol te kunnen voeden, participeert Nederland in een Duits
initiatief om in elk geval delen van de bestaande EU arboregelgeving meer serieus te (doen)
evalueren. Begonnen zal worden om de appreciatie op ondernemingsniveau van o.m. de
richtlijn inzake beeldschermwerk op een meer uniforme wijze in een aantal lidstaten te
onderzoeken.
---
16
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 38b
Wijziging regelgeving inzake keuring liften en drukapparatuur
Hierbij gaat het om wijziging van de regelgeving inzake keuring van liften en drukapparatuur
met als doel vereenvoudiging en stroomlijning van de keuringsregimes voor hijskranen en
liften.
Stand van zaken: Naar aanleiding van uitkomsten studie naar vereenvoudiging en
stroomlijning van de keuringsregimes voor hijskranen en liften hebben met belanghebbende
partijen workshops plaatsgevonden. De uitkomsten van het onderzoek en van de workshops
zijn niet eenduidig en behoeven evaluatie. Besloten is om de keuring voor ingebruikneming
van liften te schrappen (omtrent het ontwerpbesluit tot wijziging van een aantal op de
Warenwet gebaseerde algemene maatregelen van bestuur in verband met de afschaffing van
de verplichte keuring vóór ingebruikneming van liften, intrekking van het Warenwetbesluit
schiethamers en technische verbeteringen heeft de Rvst. in december 2005 positief
geadviseerd; planning publicatie: maart 2006 na afronding notificatieprocedure); de
periodieke keuringen voor hijskranen blijven ongewijzigd. De termijnen van de
gebruikskeuringen voor liften worden geëvalueerd (evaluatie is vierde kwartaal
2005afgerond; besluitvorming eerste kwartaal 2006). Voorts worden de termijnen voor de
keuringen voor drukapparatuur geëvalueerd (planning vierde kwartaal 2006). De
mogelijkheden voor vereenvoudiging van de implementatie van de EU-richtlijn
Arbeidsmiddelen worden meegenomen bij de evaluatie van de
arbeidsomstandighedenregelgeving.
---
Projectnr. 39
Actualiseren van gevaarlijke stoffenbeleid
Onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van vereenvoudiging in de regelgeving op
terrein van het werken met gevaarlijke stoffen. Voor de verschillende onderzoeken die in dit
verband worden ondernomen zijn thans aparte projectnummers toegekend (zie de projectnrs.
39a en 39b).
---
Projectnr. 39a
Heroverweging verboden zandsteen en zandstralen
Bezien wordt in hoeverre het mogelijk is om in plaats van de verboden inzake het gebruik van
zandsteen en het zandstralen aansluiting te zoeken bij het bestaande algemene stoffenregime
met betrekking tot kankerverwekkende stoffen (vervangingsplicht).
Stand van zaken: De heroverweging omtrent het zandsteenverbod wordt meegenomen in het
project Evaluatie "nationale kop" (zie projectnr. 32c).
---
Projectnr. 39b
Vereenvoudiging van de registratieverplichting voor reproductietoxische stoffen
Onderzocht gaat worden in hoeverre het mogelijk is om de huidige registratieverplichting
voor reprotoxische stoffen te vereenvoudigen. Dit punt wordt meegenomen in het meer
omvattende project "Versterking Arbobeleid Stoffen" waarover de Tweede Kamer is
geïnformeerd bij brief van 27 juni 2003 (Kamerstukken II 2002-2003, 25883, nr. 17). Overleg
met het relevante bedrijfsleven wordt gestart om te zoeken naar alternatieve instrumenten.
17
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Stand van zaken: In het kader van de Europese week voor veiligheid en gezondheid op de
werkplek is in een conferentie in oktober 2003 het startsein gegeven voor de uitvoering van
het project. Planning: afronding in laatste kwartaal 2006. Er is een plan opgesteld op welke
wijze dit onderdeel wordt geïntegreerd in het programma Versterking arbeidsomstandigheden
stoffen (VASt). Dit programma wordt thans uitgevoerd. Planning: afronding programma Vast
uiterlijk vierde kwartaal 2006.
---
Projectnr. 40
Vereenvoudiging vergunningen ioniserende straling
In dit kader wordt een aantal activiteiten ondernomen:
1. Onderzoek naar mogelijkheden van omzetting van de vergunningplicht in een
meldingsplicht voor bepaalde (voor mens en omgeving minder risicovolle) radioactieve
stoffen en toestellen ingevolge de Kernenergiewet (KEW).
2. Onderzoek naar rapportageverplichtingen in vergunningen voor radioactieve stoffen en
toestellen met een gering risico voor mens en omgeving.
Stand van zaken: Het onderzoek Evaluatie en verbetering vergunningstelsel KEW is
inmiddels aanbesteed en wordt uitgevoerd door NRG (Nuclear Research and Consultancy
Group vof) te Petten/Arnhem en Research voor beleid. Het onderzoek is in volle gang. SZW,
VROM en VWS zijn nauw bij de uitvoering betrokken door middel van actieve participatie in
een begeleidingscommissie. Via een uitgebreide begeleidingscommissie worden ook de
betrokken inspectiediensten geraadpleegd. Daarnaast is voorzien in raadpleging van het veld
door middel van een klankbordgroep. De planning voorzag in oplevering van de
onderzoeksresultaten in augustus 2005. Het onderzoek is vertraagd vanwege de complexe
materie en wijziging van de planning bij de onderzoekers. Inmiddels zijn de nodige acties in
gang gezet om het onderzoek op 1 mei 2006 af te ronden. Begin januari 2006 is een rapport
opgeleverd op grond waarvan op 31 januari 2006 de discussie met de inspecties zal
plaatsvinden. Begin maart 2006 vindt de discussie met de klankbordgroep plaats. Daarna
wordt de beschrijving van een nieuw mogelijk systeem verder uitgewerkt en worden de
administratieve lasten en bedrijfseffecten in kaart gebracht, waarmee eind mei 2006 de
resultaten kunnen worden gepresenteerd in een eindrapport.
---
Projectnr. 41
Evaluatie Arbeidsomstandighedenwet 1998
Evaluatie van de Arbeidsomstandighedenwet 1998 waarbij specifieke aandacht zal worden
geschonken aan de mogelijkheden van vereenvoudiging/deregulering.
Stand van zaken: De voorbereiding van de evaluatie is in oktober 2002 gestart.
In juni 2004 is een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (Kamerstukken II 2003/04, 25 879,
nr. 50) waarbij de resultaten van evaluatieonderzoek zijn aangeboden. De beleidsconclusies
van de evaluatie zijn in de vorm van een SER-adviesaanvraag op 29 oktober 2004 aan de
Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2004/05, 25 883, nr. 33). De SER heeft op 17
juni 2005 advies uitgebracht. De Staatssecretaris heeft bij brief van 8 juli 2005 aan de
Tweede Kamer op hoofdlijnen zijn reactie op dit advies gegeven (Kamerstukken II 2004/05,
25883, nr. 50). In deze brief wordt aangekondigd dat er naar wordt gestreefd in februari 2006
een wetsvoorstel Herziening Arbowet 1998 bij het parlement in te dienen.
18
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
ARBEIDSMARKT EN BIJSTAND
AFGERONDE DOSSIERS
Projectnr. 42
Algemene bijstandswet c.a. (ABW)
Deregulering in het kader van de Agenda voor de toekomst. Gezamenlijke
dereguleringsvoorstellen van SZW en de VNG zijn op 8 juli 2002 aan de Tweede Kamer
toegezonden (SOZA-02-518).
Stand van zaken: Afgerond. Het dereguleringsproject SZW/VNG omvatte 19 voorstellen,
daarvan zijn er 12 meegenomen met de Wet werk en bijstand. De andere
dereguleringsvoorstellen zijn op een andere wijze gerealiseerd (via verzamelcirculaires,
afspraken bestuurlijk overleg e.d.).
---
Projectnr. 43
Intrekken Regeling noodzakelijke scholing
Met ingang van 1 januari 2003 wordt de Regeling noodzakelijke scholing ingetrokken. Deze
deregulering geeft gemeenten meer beleidsvrijheid bij het toestaan van noodzakelijke
scholing in de bijstand.
Stand van zaken: Afgerond, zie Regeling van 18 december 2002, Stcrt. 246.
---
Projectnr. 44
Inhoudelijke toetsing circulaires
Inhoudelijke toetsing van alle circulaires die in het kader van de ABW zijn verschenen.
Mogelijk kunnen er van de circa 125 bestaande circulaires ongeveer 75 vervallen. Gestreefd
wordt de Tweede Kamer hierover medio december 2002 nader te berichten. Door deze
deregulering krijgen gemeenten een beter overzicht van de nog geldende circulaires.
Stand van zaken: Afgerond, de Tweede Kamer is hierover geïnformeerd bij brief d.d. 20
december 2002, kenmerk Intercom 202/97994.
---
Projectnr. 45
Soepele toepassing art. 70 Abw
Op 30 oktober 2002 zijn de gemeenten geïnformeerd over het feit dat het bij de toepassing
van artikel 70 van de ABW is toegestaan dat de ondertekening door de cliënt beperkt blijft tot
het trajectplan. Dit betekent een vermindering van de administratieve verplichtingen voor
bijstandscliënten en gemeenten.
Stand van zaken: Afgerond, de Tweede Kamer is hierover geïnformeerd bij brief d.d. 30
oktober 2002, kenmerk Intercom/2002/80014.
---
19
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 46
Vereenvoudiging verantwoordingsverslagen en controle- en rapportageprotocollen
Het SZW project Structurering en integratie gemeentelijke informatiestromen SZW (Sigis)
richt zich, naast het stroomlijnen en integreren van informatieuitvraag bij gemeenten, op het
verminderen van administratieve lasten (derapportering) bij gemeenten. In dit kader worden
de verantwoordingsverslagen 2003 alsmede de controle- en rapportageprotocollen voor 2003
waar mogelijk vereenvoudigd.
Stand van zaken: Afgerond, alle controle- en rapportageprotocollen ten behoeve van het jaar
2003 zijn gederapporteerd.
---
Projectnr. 47
Deregulering Besluit ID-banen
Kaderwet SZW-subsidies:
Besluit in- en doorstroombanen
Het Besluit in- en doorstroombanen en de onderliggende regelingen worden ten behoeve van
het subsidiejaar 2003 sterk vereenvoudigd en gedereguleerd, hetgeen o.a. leidt tot
derapportering. Dit besluit vervalt automatisch in 2004, tenzij voor 1 januari 2004 een
wetsvoorstel wordt ingediend waarin de subsidie aan de gemeenten is geregeld. Gedacht
wordt aan het laten opgaan van dit besluit in een nieuwe bijstandswet.
Stand van zaken: Afgerond, met de wijziging van het Besluit in- en doorstroombanen van 18
december 2002 (Stb. 648) is de beoogde vereenvoudiging/deregulering gerealiseerd. Het
besluit is met de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand met ingang van 1 januari 2004
vervallen.
---
Projectnr. 48
Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI)
Een wijziging van de WAADI die leidt tot minder regels, minder overlap, minder
administratieve lasten voor de werkgever en de CWI, minder controle-lasten voor de
Arbeidsinspectie en de SIOD. Dit wetsvoorstel (Kamerstukken 28 465) heeft betrekking op:
- het vervallen van de vergunningplicht van arbeidsbemiddeling;
- het vervallen van de gelijkstelling van diensten van impresario's met arbeidsbemiddeling;
- het vervallen van de bepaling dat arbeidsbemiddeling gelijkelijk moet worden aangeboden
(dit vanwege overlap met antidiscriminatie regels). Dit wetsvoorstel beperkt verder de ruimte
voor het publieke toezicht en handhaving ten gunste van het privaatrechtelijk toezicht en
handhaving.
Stand van zaken: Afgerond, zie de Wet van 23 april 2003, Stb. 192 en het Besluit van 3 juli
2003, Stb. 310. Inwerkingtreding 1-9-2003 (zie Stb. 2003, 311).
---
Projectnr. 49
Wet arbeid vreemdelingen (WAV)
In de interdepartementale werkgroep WAV is een aantal voorstellen gedaan om de WAV-
procedure te vereenvoudigen en versnellen en de WAV-regelgeving te vereenvoudigen. Deze
20
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
voorstellen zijn door het kabinet op 26 april 2002 overgenomen en naar de Tweede Kamer
gezonden (SOZA-02-380). De Vaste Commissie van SZW heeft aangegeven hierover een
algemeen overleg te willen houden.
Stand van zaken: Op 20 maart 2003 heeft het aangekondigde algemeen overleg
plaatsgevonden; op 27 maart 2003 heeft dit een plenair vervolg gekregen. De door de
interdepartementale werkgroep uitgewerkte voorstellen zijn geïmplementeerd. De
noodzakelijke wijziging van de ministeriële regeling ter uitvoering van de WAV is
gerealiseerd, zie de Regeling van 2 juni 2003, Stcrt. 104, in werking getreden met ingang van
5 juni 2003. De wijziging van de amvb ter uitvoering van de WAV (kennismigranten) is met
ingang van 1 oktober 2004 in werking getreden, zie het besluit van 28 september 2004 (Stb.
481). Daarmee is dit project afgerond.
---
Projectnr. 50
Wijziging monitor scholing en activering in het kader van de WIW
Wet inschakeling werkzoekenden (WIW)
Vermindering van administratieve lasten voor kleinere gemeenten door wijziging van de
monitor scholing en activering in het kader van de WIW die inhoudt dat die monitor niet
verplichtend gaat gelden voor kleinere gemeenten.
Stand van zaken: Afgerond, zie de Regeling van 27 november 2002, Stcrt. 232, in werking
getreden met ingang van 4 december 2002.
---
Projectnr. 51
Continuering beleidsvrijheid gemeenten aanbesteding reïntegratie
Vereenvoudiging van de uitvoering door een grotere beleidsvrijheid voor gemeenten, doordat
de vóór 2002 toegestane versoepeling van de aanbestedingsvoorschriften reïntegratie in het
kader van de WIW (20% vrij besteedbaar budget) in 2003 wordt gecontinueerd.
Stand van zaken: Afgerond, de Tweede Kamer is hierover geïnformeerd bij brief d.d. 30
oktober 2002, kenmerk Intercom/2002/80014.
---
Projectnr. 52
Bezien stroomlijning indicatieprocedures WSW
Wet sociale werkvoorziening (WSW)
Voorzien is dat de indicatiestelling in het kader van de WSW, die thans wordt uitgevoerd door
of namens gemeenten, wordt ondergebracht bij de Centrale organisatie werk en inkomen. De
Tweede Kamer is hiervan bij brief d.d. 15 maart 2002 op de hoogte gesteld. Deze overdracht
kan op termijn stroomlijning van verschillende indicatieprocedures betekenen. Hierbij zal
nadrukkelijk gekeken worden naar de mogelijkheden van vereenvoudiging in het
(her)indicatieproces voor gemeenten en cliënten die zich voor de WSW aanmelden dan wel
daarin werkzaam zijn.
Stand van zaken: Afgerond, de Wet van 30 juni 2004 (Stb. 325) houdende wijziging van de
Wet sociale werkvoorziening en de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen met
21
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
name in verband met de overgang van de indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening van
de gemeenten naar de Centrale organisatie werk en inkomen en verruiming van de
mogelijkheden tot begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening, alsmede
een aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht en de Beroepswet is met ingang van 1
januari 2005 in werking getreden (Besluit van 3 augustus 2004, Stb. 424).
---
Projectnr. 53
Verzending plan modernisering WSW naar Tweede Kamer
Met de VNG is op 2 september 2002 in een bestuurlijk overleg gesproken over een
moderniseringstraject voor de WSW. Dit traject biedt mogelijkheden voor
deregulering/vereenvoudiging: arbeid beter laten aansluiten op de behoeften en
mogelijkheden van de WSW-geïndiceerden. Zoveel mogelijk reguliere arbeidsplaatsen: meer
WSW-geïndiceerden onder WSW omstandigheden aan het werk laten komen bij reguliere
werkgevers in plaats van bij aparte SW-bedrijven; meer sluitende aanpak binnen het bredere
reïntegratiebeleid en een meer transparante en doelmatige uitvoering.
Stand van zaken: Afgerond. De RWI heeft over modernisering van de WSW op 4 juni 2003
een advies uitgebracht "De gewoonste zaak van de wereld". Een kabinetsstandpunt over dit
advies is op 30 september 2003 aan de Tweede Kamer aangeboden. Op 29 september 2004 is
aan de Tweede Kamer een hoofdlijnennotitie gezonden over de tweede fase modernisering
WSW (Kamerstukken II 2004/5, 29817, nr. 1).
---
Projectnr. 54
Derapportage WSW
Meer keuzemogelijkheden, de transparantie in de uitvoering gaan gepaard met derapportering.
Gestreefd wordt naar een inzichtelijke en bondige verantwoording en verslaglegging. Over
2003 wordt geen verslag over de uitvoering ingevoerd. Volstaan wordt met dezelfde
eenvoudige werkwijze voor gemeenten als in 2002.
Stand van zaken: Afgerond over 2003. Met ingang van 1 januari 2004 is ook bij de WSW het
verslag over de uitvoering ingevoerd. Mede gelet op projectnr. 52 (stroomlijning
indicatieproces WSW) betekent dit dat gemeenten uiteindelijk minder behoeven te
rapporteren.
---
Projectnr. 55
Innemen standpunt noodzaak stimulering multicultureel personeelsbeleid (vervallen
Wet Samen 1-1-2004).
Wet stimulering arbeidsdeelname minderheden (Wet Samen)
Deregulering door het laten vervallen van de Wet Samen. Het kabinet zal een standpunt
innemen met als inzet de vraag of en zo ja hoe nog extra beleid gevoerd moet worden om
werkgevers te stimuleren om multicultureel personeelsbeleid te laten voeren en daarmee te
bereiken dat de in- en doorstroom van etnische minderheden wordt bevorderd en de uitstroom
wordt tegengegaan. Daarbij behoeft niet voor regelgeving gekozen te worden.
Stand van zaken: de Wet Samen is automatisch vervallen met ingang van 1 januari 2004.
---
22
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 56
Algemene bijstandswet c.a. (ABW)
Deregulering door het vervangen van de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet financiering
Abw, de IOAW, de IOAZ (WFA), de Wet inschakeling werkzoekenden (WIW) en het Besluit
in- en doorstroombanen door een nieuwe bijstandswet. Op 16 oktober 2002 zijn de
hoofdlijnen voor zo'n nieuwe wet aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken 28 600
XV, nr. 4). Met het voorstel krijgen gemeenten de verantwoordelijkheid, de ruimte en de
middelen voor het voeren van een actief reïntegratiebeleid. Door een volledige budgettering
van de bijstand krijgen gemeenten de verantwoordelijkheid mensen zo snel mogelijk toe te
leiden naar de arbeidsmarkt. Daarnaast kan er optimaal maatwerk worden geleverd door het
creëren van één ongedifferentieerd en vrij besteedbaar reïntegratiebudget. Gemeenten kunnen
alle denkbare instrumenten inzetten om ervoor te zorgen dat een uitkeringsgerechtigde
uitstroomt naar de arbeidsmarkt of dat de afstand tot de arbeidsmarkt vermindert. Daarnaast is
het kabinetsbeleid erop gericht de bureaucratie over de volle breedte van het beleid terug te
dringen. Om dit te bereiken wordt de Algemene bijstandswet vereenvoudigd. Daarmee wordt
het oplossend vermogen op het lokale niveau versterkt. De vermindering en vereenvoudiging
van regels en terugdringing van rapportageverplichtingen van gemeenten zorgen voor een
aanzienlijke vermindering van de bureaucratie. De fiscale behandeling van de
bijstandsuitkering zal bij de uitwerking van het wetsvoorstel in beschouwing worden
genomen. Op deze wijze is er sprake van een voor alle actoren (uitkeringsgerechtigden,
gemeente en Rijk) optimaal belang bij uitstroom uit de bijstand en bij een zo kort mogelijk
verblijf in de bijstand.
In het kader van een nieuwe bijstandswet zal nadrukkelijk ook naar de aanverwante wetten
van ABW worden gekeken. Met name de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (naar
aanleiding van de evaluatie van die wet) en de regelingen op het terrein van de zelfstandigen
(Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
en Bijstandsbesluit zelfstandigen).
Stand van zaken: Afgerond, de Wet werk en bijstand en de Invoeringwet Wet werk en bijstand
zijn met ingang van 1 januari 2004 in werking getreden. Voorts is per 1 januari 2005 de Wet
werk en inkomen kunstenaars in werking getreden.
---
Projectnr. 57
ESF
Onderzoek naar de mogelijkheden tot vereenvoudiging van de uitvoering van de
Verordeningen 1260/99 - 1681/94 - 1685/00 - 4440/01 door deregulering op het gebied van de
Europese regelgeving (ESF).
Stand van zaken: Afgerond, de ESF-subsidieregeling en het beleidskader zijn vereenvoudigd
bij de wijziging van de Regeling van 11 juli 2003 (Stcrt nr. 131), door het uitgangspunt te
verlaten dat er verschillende aanvragers moeten zijn al naar gelang het de projecten, de
reïntegratie van werklozen, de scholing van werkenden dan wel de bestrijding van voortijdig
schoolverlaten en de versterking van het beroepsonderwijs betreffen. In werking getreden met
ingang van 13 juli 2003.
---
23
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
Projectnr. 58
Kaderwet SZW-subsidies: Regeling schoonmaakdiensten particulieren
Onderzoek naar de mogelijkheid tot het intrekken van de Regeling schoonmaakdiensten
particulieren.
Stand van zaken: Afgerond. Bij brief van 21 september 2004 (Kamerstukken II 2004/5,
29544, nr. 4) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de herbezinning op de Regeling
schoonmaakdiensten particulieren. De RSP is voortgezet met ingang van 1 juli 2005 met de
Regeling schoonmaakdiensten particulieren 2005. Daarnaast zullen de bedrijven die
genoemd zijn in de bijlage bij de regeling kunnen kiezen tussen doorgaan met de voortgezette
RSP of de met de OSB overeengekomen afbouwregeling waarin reïntegratie-inspanningen
voor de werknemers centraal staan. Een afbouwregeling is op 12 september 2005
gepubliceerd (Stcrt. 176). Hiermee is uitvoering gegeven aan de motie Bussemaker
(Kamerstukken II 2004/05, 29 517, nr. 25).
---
24
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
ARBEIDSVERHOUDINGEN
AFGERONDE DOSSIERS
Projectnr. 59
Intrekken Wet financiering loopbaanonderbreking
De Wet financiering loopbaanonderbreking wordt ingetrokken.
Stand van zaken: De Wet financiering loopbaanonderbreking is opgegaan in de Wet arbeid
en zorg. De in de Wet arbeid en zorg opgenomen regeling voor financiering van
loopbaanonderbreking is met ingang van 1 juni 2005 vervallen bij de inwerkingtreding van
de Wet van 28 april 2005 (Stb. 274) tot wijziging van de Wet arbeid en zorg en enige andere
wetten in verband met het tot stand brengen van een recht op langdurend zorgverlof en het
aanbrengen van enkele verbeteringen (Besluit van 23 mei 2005, Stb. 278).
---
Project. 60
Onderzoek naar deregulering en vermindering administratieve lasten op
pensioenterrein
Onderzoek naar de mogelijkheden van deregulering en vermindering van administratieve
lasten op het terrein van pensioenregelgeving. Dit onderzoek wordt meegenomen in de twee
reeds in gang gezette herzieningstrajecten van de Pensioen- en spaarfondsenwet (vervanging
door een nieuwe pensioenwet) en de Wet betreffende verplichte deelneming in een
beroepspensioenregeling.
Stand van zaken: De onderzoeken zijn afgerond. Het wetsvoorstel Pensioenwet is op 20
december 2005 bij de Tweede Kamer ingediend. In het wetsvoorstel zijn de aspecten
deregulering en administratieve lasten (beheersing) meegenomen. Vanwege een breed
gedragen wens in de samenleving om de voorlichtingsvereisten in de pensioenwetgeving aan
te scherpen zal er per saldo sprake zijn van een beperkte stijging van de administratieve
lasten.
De Wet verplichte beroepspensioenregeling (Wet van 6 oktober 2005, Stb. 526), is met ingang
van 1 januari 2005 in werking getreden. In deze wet is rekening gehouden met deregulering
en vermindering van administratieve lasten.
---
Projectnr. 64
Wetsvoorstel Wet basisvoorziening kinderopvang
Het in de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstel Wet basisvoorziening kinderopvang zal
nog op mogelijke vereenvoudigingen worden bezien. Met name ten aanzien van
kwaliteitseisen wordt momenteel in overleg met het veld naar mogelijkheden voor meer
zelfregulering gekeken. Verder zal terughoudendheid worden betracht bij het opstellen van
nadere regelgeving. In het wetsvoorstel is al een evaluatiebepaling opgenomen, die te zijner
tijd zal worden benut om ook na invoering van die wet alert te blijven op mogelijke
vereenvoudiging en deregulering.
Stand van zaken: De Wet basisvoorziening kinderopvang (Stb. 2004, 455) is met ingang van
1 januari 2005 in werking getreden. Met deze wet en de daarop te baseren nadere
regelgeving zijn substantiële vereenvoudigings- en dereguleringsresultaten geboekt.
25
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
---
Projectnr. 65
Wet aanpassing arbeidsduur
Ten aanzien van deze wet is een evaluatie voorzien voor 1 juli 2003. Zoals bij iedere evaluatie
zal ook hier worden bezien of er aanleiding is tot vereenvoudiging van regelgeving en
deregulering.
Stand van zaken: Het kabinetsstandpunt evaluatie Wet aanpassing arbeidsduur is op 2 april
2004 aangeboden aan het parlement. Commissievragen betreffende de evaluatie zijn
beantwoord (d.d. 6 juli 2004) en door de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en
Werkgelegenheid voor kennisgeving aangenomen (Kamerstukken II 2003/04, 29 503).
---
Projectnr. 66
Wet flexibiliteit en zekerheid
Ten aanzien van deze wet zal aan de hand van het onderzoek naar de effecten en de
doeltreffendheid van de Wet Flexibiliteit en zekerheid, en de reactie hierop van de Stichting
van de Arbeid, worden nagegaan of er mogelijkheden tot deregulering en vereenvoudiging
zijn. Bij het kabinetsstandpunt naar aanleiding van de evaluatie van deze wet (voorzien voor
1-1-2004) wordt het parlement hierover geïnformeerd.
Stand van zaken: het advies van de Stichting van de Arbeid is op 6-4-2004 vastgesteld. Het
kabinetsstandpunt hieromtrent is op 29 april 2005 aan beide kamers gezonden (Kamerstukken
II 2004/05, 30 108, nr. 1). Op 8 september 2005 is hierover een algemeen overleg in de
Tweede Kamer gehouden (Kamerstukken II 2004/05, 30 108, nr. 4). Daarmee is de evaluatie
uit 2004 afgerond.
Tijdens het AO d.d. 8 september 2005 is onder andere toegezegd dat in de evaluatie van de
wet in 2006 zal worden ingegaan op de gevolgen van de versoepeling van het ontslagrecht en
de administratieve lasten die specifiek uit de wet voortvloeien.
---
LOPENDE TRAJECTEN
Projectnr. 61
Discussie met de Tweede Kamer over vereenvoudiging en deregulering op terrein
Arbeidstijdenwet
Onderzoek naar mogelijkheden van vereenvoudiging en deregulering op het terrein van de
Arbeidstijdenwet (ATW). De minister zal met de Tweede Kamer in discussie treden over
deregulering van de ATW, met behoud van het uitgangspunt van sociale bescherming.
Hieraan voorafgaand zal de Tweede Kamer een gedachtevormende notitie ontvangen.
Nagedacht wordt onder andere over meer mogelijkheden van zelfregulering door werkgevers
en werknemers. De adviesaanvraag van het vorige kabinet aan de SER bevat al een voorstel
om de systematiek van de wet te vereenvoudigen. Ook is de mate van handhaving een
onderwerp dat wordt bezien. Internationale bepalingen vormen het uitgangspunt bij de
gedachtevorming.
Stand van zaken: de desbetreffende notitie is op 1-12-2003 aan de Tweede Kamer
aangeboden (Kamerstukken II 2003/04, 29 376). Op 15-4-2004 heeft er een algemeen overleg
26
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
met de vaste commissie SZW plaatsgevonden. Aan de SER is op 2 juli 2004 advies gevraagd.
De SER heeft het advies 18 februari 2005 vastgesteld (2005/03). Het kabinetsstandpunt is op
23 mei 2005 aan de voorzitter van de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2004/05
29 376, nr. 5). De Vaste Commissie voor SZW heeft op 7 juni 2005 besloten het wetsvoorstel
af te wachten. Het wetsvoorstel is in februari 2006 voor advies naar de Raad van State
gezonden.
---
Projectnr. 62
Onderzoek naar vereenvoudiging op terrein gelijke behandeling
Ter uitvoering van de bij de Tweede Kamer behandeling van het wetsvoorstel Gelijke
behandeling op grond van handicap of chronische ziekte aangenomen motie (Kamerstukken
II, 2001-2002, 28 169, nr. 14) wordt nagegaan of integratie van de grond handicap of
chronische ziekte in de Algemene wet gelijke behandeling kan plaatsvinden en op welke
termijn dit kan geschieden. In het verlengde daarvan zal ook worden nagegaan of integratie
van de grond leeftijd in de Algemene wet gelijke behandeling mogelijk en wenselijk is.
Stand van zaken: Toenmalig staatssecretaris Phoa heeft in een brief d.d. 12-12-2002 aan de
Tweede Kamer (Kamerstukken II 2002/03, 28 170, nr. 12) aangegeven dat de wetgeving
betreffende discriminatie wegens leeftijd zal worden geïntegreerd in de Algemene wet gelijke
behandeling (AWGB), nadat de parlementaire behandeling van de wetsvoorstellen leeftijd en
handicap zijn afgerond. Staatssecretaris Ross-van Dorp van VWS heeft op 11-12-2002
eenzelfde mededeling aan de Tweede Kamer gedaan betreffende de integratie van handicap in
de AWGB (Kamerstukken II 2002/03 28 169, nr. 30). Er is daarop door BZK een eerste
concept opgesteld teneinde de gronden leeftijd en handicap te integreren in de AWGB. Een
volgende verdergaande stap was om ook de integratie van de WGB m/v in de AWGB te bezien
met als resultaat één gelijke behandelingwet. De mogelijkheden hiertoe is begin 2005 door
BZK en SZW verkend. Inmiddels is duidelijk geworden dat een brede integratie, die een
technisch karakter zal hebben, mogelijk is. De Tweede Kamer is hierover door de Minister
voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, onder andere mede namens de Minister
van SZW op 28 april 2005 geïnformeerd (Kamerstukken II 2004/05, 29 311, nr. 8.).
Op basis van de uitgebrachte adviezen van de Commissie gelijke behandeling, E-quality,
LEEFtijd en de CG-raad wordt het voorstel afgerond. Naar verwachting zal het wetsvoorstel
in maart 2006 ter advisering aan de Raad van State kunnen worden aangeboden.
---
Projectnr. 63
Bezien mogelijkheden deregulering en vereenvoudiging n.a.v. advies over ontslagstelsel
Bezien van de mogelijkheden van deregulering en vereenvoudiging van regelgeving in het
kader van het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het door de Adviescommissie Duaal
Ontslagstelsel uitgebrachte advies over de inrichting van het ontslagstelsel en de hierover
ontvangen adviezen van de Stichting van de Arbeid, de Nederlandse Orde van Advocaten, de
Vereniging voor Rechtspraak en het voormalige Landelijk instituut sociale verzekeringen.
Stand van zaken: De Stichting van de Arbeid heeft over het ontslagstelsel op 15 juli 2003 een
advies uitgebracht. Het kabinetsstandpunt hieromtrent is verwerkt in het kabinetsstandpunt
WW en ontslagrecht, dat op 29 april 2005 aan de Tweede Kamer is gezonden (Kamerstukken
II 200405, 30 109, nr. 1). Hierover is d.d. 1 september jl. een algemeen overleg gehouden. De
wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van
het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel) is op 17
27
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
november 2005 bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstukken 30 370). Nadien is het
onderdeel "ontslagrecht" bij nota van wijziging uit het wetsvoorstel gehaald.
---
Projectnr. 67
Wet op de bedrijfsorganisatie
Bij de komende evaluatie van de Wet op de bedrijfsorganisatie zal worden bezien of deze
aanleiding geeft tot vereenvoudiging/deregulering.
Stand van zaken: het evaluatieonderzoek is op 19-12-2003 aangeboden aan de Tweede
Kamer. De Tweede Kamer heeft toen aangegeven het kabinetsstandpunt ter zake af te
wachten. Het kabinetsstandpunt is op 17 november 2004 aan de Tweede Kamer aangeboden
(Kamerstukken II 25 695, nr. 25).
Onder verantwoordelijkheid van de SER heeft, in twee fasen, een onderzoek plaatsgevonden
bij de schappen naar de reductie van administratieve lasten. Op 20 januari 2005 is de Tweede
kamer hierover geïnformeerd (Kamerstukken II 29 800 XV, nr. 64). Op 2 februari 2005 is er
in de Tweede Kamer een algemeen overleg gehouden over het PBO-stelsel (Kamerstukken II
2004/05, 25 695, nr. 31). De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 6 april
2005 een reactie gegeven - en op 25 april 2005 een vervolgreactie - over moties ingediend
tijdens het Voortgezet Algemeen Overleg van 3 maart 2005 (Kamerstukken II 2004/05, 25695,
nrs. 32 en 33). Op 25 augustus jl. is de Tweede Kamer nader bericht over de afspraken met de
SER over de toekomstvisie van de SER t.a.v. de PBO n.a.v. de motie Douma/Van Dijk. Voor
het zomerreces 2006 kan er een debat met de kamer worden gehouden over de toekomst van
de PBO.
---
Projectnr. 68
Wet op de ondernemingsraden (WOR)
De WOR is geëvalueerd. Rond de jaarwisseling 2002/2003 zal het kabinetsstandpunt n.a.v. de
evaluatie van de WOR aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Daarin zullen voorstellen
worden opgenomen om te komen tot meer keuzemogelijkheden voor betrokken partijen
waardoor de inrichting van de indirecte medezeggenschap meer dan nu op de situatie in de
onderneming kan worden afgestemd. Na advisering door de SER zal een wetsvoorstel worden
voorbereid tot wijziging van de WOR
Stand van zaken: het kabinetsstandpunt naar aanleiding van de evaluatie is op 7 februari
2003 aan de Tweede Kamer aangeboden. Vervolgens is op 28 april 2003 een algemeen
overleg gehouden. De evaluatie is daarna op 27 juni 2003 voor advies neergelegd bij de SER.
De SER heeft daarop een advies uitgebracht. Het wetsvoorstel Wet medezeggenschap
werknemers, die de Wet op de ondernemingsraden vervangt, is op 5 oktober 2004 aan de
Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken 29 818). De Invoeringswet Wet
medezeggenschapwerknemers is op 21 december 2004 bij de Tweede Kamer ingediend
(Kamerstukken 29 945). De plenaire behandeling van de beide wetsvoorstellen is op verzoek
van de minister aangehouden. Op 5 oktober 2005 is de Tweede Kamer meegedeeld dat beide
wetsvoorstellen zijn ingetrokken (Kamerstukken 29 818 en 29 945, nr. 28 (herdruk). Daarbij
is aangegeven dat de Kamer in de loop van 2006 een nota zal ontvangen met een
kabinetsvisie op een toekomstbestendig medezeggenschapstelsel.
28
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
29
Eindrapportage Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving Stand van zaken januari 2006
30
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid