Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
bijlage 1
ALGEMEEN
Projectnr. 1
Uitvoering kabinetstandpunt Taskforce vergunningen (SZW-deel)
Bezien van mogelijkheden tot vereenvoudiging/stroomlijning van SZW-vergunningstelsels
mede naar aanleiding van kabinetstandpunt Taskforce vergunningen.
Stand van zaken: Overheidsvergunningenstelsels worden doorgelicht. SZW kent slechts een
beperkt aantal vergunningstelsels waaronder de ontslagvergunning en de
tewerkstellingsvergunning. De doorlichting zal landen in een rapportage van EZ. Deze
rapportage zal rond 1 mei 2006 naar de Tweede Kamer worden gezonden.
---
Projectnr. 2
Intrekken van uitgewerkte regelgeving
Afronden "dor hout wet", opstellen "dor hout algemene maatregel van bestuur" en "dor hout
ministeriële regeling".
Stand van zaken: In 2004 zijn 147 ministeriële regelingen en beschikkingen van SZW
ingetrokken. Thans ligt een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer om bijna 50 uitgewerkte SZW-
wetten in te trekken. In de jaren 2006 en 2007 zal het doorlichten van SZW regelgeving op
uitgewerkte regelgeving ("dor hout") doorgaan. Een en ander zal leiden tot intrekking van
diverse algemene maatregelen van bestuur. Ook zal een tweede ronde intrekken uitgewerkte
ministeriële regelingen en beschikkingen plaatsvinden.
---
Projectnr. 3
Bij evaluaties betrekken van vereenvoudigings- en dereguleringsaspecten
Betrekken van deregulerings- en vereenvoudigingsaspecten bij evaluaties van SZW-
regelgeving die in 2006-2007 plaatsvinden, zoals op terrein van de Wet SUWI en de Wet
kinderopvang.
Stand van zaken: In de opzet voor de evaluatie SUWI is voorzien in het meenemen van
vereenvoudiging en deregulering. Voorts zullen de eerste evaluaties van de op het Besluit
Experimenten SUWI gegronde SUWI-experimenten in de loop van 2006 tot beleidsconclusies
leiden die mede betrekking kunnen hebben op wetswijziging. `Vereenvoudiging en
deregulering' zal een van de criteria zijn voor het eventueel overwegen van wetswijziging.
Ook bij de overige, voor 2006-2007 voorziene, evaluaties worden de mogelijkheden voor
vereenvoudiging en deregulering betrokken.
---
Projectnr. 4
Zelfstandig ondernemerschap
Het wegnemen van belemmeringen voor starten van ondernemerschap.
1
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
Stand van zaken: Het wetsvoorstel starten vanuit de WW is onderdeel van het wetsvoorstel
Wijziging WW-stelsel (30370) dat door de Tweede Kamer is aanvaard. Daarnaast zijn in het
project "Stimulering ondernemerschap SZW" knelpunten, kansen en oplossingsrichtingen
voor het stimuleren van ondernemerschap geïnventariseerd. Hieruit vloeien acties voort die
zowel op de korte als de (middel)lange termijn zullen worden ingezet. In dit kader wordt
onder andere de mogelijkheid bezien om te komen tot een waarborgfonds starterskrediet (zie
projectnr. ). De Tweede Kamer wordt begin maart geïnformeerd over de resultaten van het
project.
---
2
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
SOCIALE VERZEKERINGEN EN UITVOERINGSBELEID
Projectnr. 5
Handhaving
Onderzoek naar mogelijkheden om breed overkoepelende onderwerpen in de SZW-
wetgeving, waaronder handhaving op het terrein van de sociale verzekeringen, te
uniformeren.
Stand van zaken: In het lopende onderzoek is uitwerking gegeven aan de uniformering van
handhavingsbegrippen. De uniformering van handhavingsbepalingen in de afzonderlijke
materiewetten zal nader worden geanalyseerd.
De resultaten van beide trajecten vormen de basis voor de afweging van mogelijkheden tot
stroomlijning.
---
Projectnr. 6
Vereenvoudiging en stroomlijning regelgeving gegevensverkeer
Vereenvoudiging en stroomlijnen regelgeving gegevensverkeer in SZW-wetgeving met het
oog op van betere dienstverlening ten opzichte van burgers en effectievere ondersteuning van
de uitvoeringsprocessen. Daarbij wordt in regelgeving uitwerking gegeven aan de voorstellen
van de Expertcommissie-Keller om te komen tot een digitaal klantendossier en een verbod
van dubbele uitvraag van gegevens.
Stand van zaken: Bij brief van 13 mei 2005 heeft de Staatssecretaris van SZW een wijziging
van de Wet SUWI in het vooruitzicht gesteld met het oog op een eenmalige uitvraag van
gegevens1. Bij de uitwerking hiervan zal ook het Digitaal klantendossier worden betrokken.
De noodzakelijke aanpassing in wetgeving wordt in het jaar 2006 voorbereid. Aan het eind
van het jaar 2006 wordt daartoe een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend.
---
Projectnr. 7
Gebruik maken van basisregistratie GBA en ambtshalve toekenning van uitkeringen
Over het gebruik maken van het GBA als authentieke bron heeft de Minister van BZK begin
september 2004 een brief (Wetgevingsnota Basisregistratie) aan de Tweede Kamer gezonden.
Hierin is wetgeving aangekondigd die naar verwachting op 1-1-2007 in werking kan treden.
Naar verwachting zal SZW-wetgeving naar aanleiding hiervan inhoudelijk ongewijzigd
blijven. Voorts wordt onderzocht in hoeverre de GBA kan bijdragen aan de ambtshalve
toekenning van AOW-aanvragen.
Stand van zaken: In de Wet SUWI (artikel 35, vijfde lid) is aan de SVB al voorgeschreven,
dat gebruik gemaakt wordt van de gegevens uit de GBA en die gegevens dan niet worden
uitgevraagd bij de uitkeringsgerechtigde. Noodzakelijke aanpassing van de AOW wordt
meegenomen in het wetsvoorstel als uitvloeisel van actie vermeld onder projectnr. 7.
---
Projectnr. 8
1 Kamerstukken II 2004-2205, 28448, nr. 206.
3
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
Stroomlijning regelgeving tegemoetkomingen
Onderzoek naar de mogelijkheid de regelgeving van tegemoetkomingen die aan personen, die een
minimum-uitkering ontvangen en/of geconfronteerd worden met een verzilveringsproblematiek te
harmoniseren in relatie tot het verstrekken van toeslagen door de Belastingdienst met toepassing van
de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.
Stand van zaken: in afstemming met de Staatssecretaris van Financiën zal hierover aan de Tweede
Kamer worden gerapporteerd in het derde kwartaal van 2006.
---
Projectnr. 9
Regeling maatmaninkomen
Deze regeling strekt tot uniformering van het maatmanloon, het CBBS-loon en het feitelijk
loon met het SV-loon, bedoeld in artikel 16 Wfsv. Dit leidt op termijn tot vereenvoudiging
van de uitvoering en vermindering van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven door
het gebruik maken van de polisadministratie.
Stand van zaken: Conceptregeling is opgesteld en zal met het UWV worden besproken.
Inwerkingtreding: eerste helft 2006.
---
Projectnr. 10
Werkloosheidswet
Bezien van mogelijkheden tot vereenvoudiging van het WW-uitkeringsregime
Stand van zaken: Wet tot afschaffing van de vervolguitkering is met ingang van 1 januari
2004 in werking getreden (Stb. 2003, 546). Het wetsvoorstel tot afschaffing kortdurende
uitkering en aanscherping van de wekeneis is in september 2004 bij de Tweede Kamer
ingediend. Besloten is toen de kortdurende uitkering te handhaven, waarop het wetsvoorstel
bij nota van wijziging is aangepast. Het wetsvoorstel ziet nu uitsluitend op het aanscherpen
van de wekeneis. Het wetsvoorstel is op 7 februari 2006 door de Tweede Kamer aangenomen.
Beoogde inwerkingtreding 1-4-2006.
Verder is het wetsvoorstel Wijziging WW-stelsel (30 370) op 7 februari 2006 door de Tweede
Kamer aangenomen. Dit wetsvoorstel heeft tot gevolg dat slechts één WW-uitkering resteert,
namelijk een loongerelateerde met een variabele duur. Daarmee vervalt de kortdurende
uitkering in de WW alsnog. Deze wijzigingen worden ook doorgevoerd in de loongerelateerde
uitkering van de WGA-uitkeringen in de Wet WIA. De beoogde inwerkingtreding van deze wet
is 1 oktober 2006.
---
Projectnr. 11
Kring verzekerden werknemersverzekeringen
Onderzoek naar de mogelijkheid van vereenvoudiging van de regels rond het begrip
dienstbetrekking, met name de Regeling fictieve dienstbetrekking, waardoor de regels
eenvoudiger zijn uit te voeren en inhoudelijk beter aansluiten bij de praktijk.
Stand van zaken: In het kader van het dossier `premiestructuren in relatie tot moderne
arbeidsverhoudingen' is op 1 december 2003 een adviesaanvraag aan de SER gestuurd. Door
de SER is op 18 juni 2004 het advies "Personenkring werknemersverzekeringen" vastgesteld
4
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
(publicatienummer 2004, nummer 09). In dat advies wordt ingegaan op de vraag over de
mogelijkheid van vereenvoudiging van de regeling fictieve dienstbetrekking en op de vraag
met betrekking tot de wenselijkheid van verzekeringsplicht bij dienstbetrekkingen van een
geringe omvang. Bij brief van 5 april 2005 is een kabinetsstandpunt aan de TK gezonden
(Kamerstukken II 2004/05 29 800 XV, nr. 80). Vervolgens heeft het kabinet een nader
standpunt uitgewerkt, waarover op 22 december 2005 advies aan de SER is gevraagd. Aan de
SER is verzocht om in het voorjaar van 2006 met zijn advies te komen.
---
Projectnr. 12
Vereenvoudiging AKW
Voornemen tot vereenvoudiging van de Algemene kinderbijslagwet, ondermeer door de
invoering van de fictieve onderhoudsbijdrage, aanpassingen ten aanzien van werkloze 16- en
17-jarigen en door aansluiting Leerplichtwet voor 16- en 17-jarigen.
Stand van zaken: Plan van aanpak herziening AKW-systematiek gereed. Rapportage over
aan te pakken onderwerpen voor deregulering in brief over enkele aspecten betreffende de
AKW, die op 22 december 2005 naar de TK is gezonden2.
---
Projectnr. 13
Volksverzekeringen en bijstandsregelingen en TW
Vereenvoudiging inkomensbesluiten
Inkomensbesluiten AOW, ANW, TW, en IOAW vereenvoudigen en integreren
Stand van zaken: Concept geïntegreerd inkomensbesluit wordt na ommekomst van het SER-
advies over het sociaal-economische beleid op middellange termijn (MLT-advies) dat
voorjaar 2006 wordt verwacht i.v.m. voorhang aan de TK en EK gezonden. Beoogde
inwerkingtreding met ingang van 1-1-2007.
---
Projectnr. 14
Massaal Bezwaar
Opstellen regelgeving op grond waarvan op efficiëntere wijze met massaal bezwaar kan
worden omgegaan.
Stand van zaken: In verband met overige prioriteiten is aanvang voorbereiding van een
wetsvoorstel terzake verschoven naar 4e kwartaal 2006. Verwachte aanbieding aan de
Tweede Kamer medio 2007.
2 Kamerstukken II, 2005-2006, 29 287 en 29 258, nr. 6.
5
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
Projectnr. 15
Herziening Arbeidsomstandighedenwet 1998
Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet 1998 naar aanleiding van de evaluatie waarbij
specifieke aandacht zal worden geschonken aan de mogelijkheden van
vereenvoudiging/deregulering.
Stand van zaken: In juni 2004 is een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (Kamerstukken II
2003/04, 25 879, nr. 50) waarbij de resultaten van het evaluatieonderzoek zijn aangeboden.
De beleidsconclusies van de evaluatie zijn in de vorm van een SER-adviesaanvraag op 29
oktober 2004 aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2004/05, 25 883, nr. 33).
De SER heeft op 17 juni 2005 advies uitgebracht. De Staatssecretaris heeft bij brief van 8 juli
2005 aan de Tweede Kamer op hoofdlijnen zijn reactie op dit advies gegeven (Kamerstukken
II 2004/05, 25883, nr. 50). Indiening bij de Tweede Kamer van het wetsvoorstel Herziening
Arbowet 1998 zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2006.
---
Projectnr. 16
Herziening lagere regelgeving Arbeidsomstandigheden
In het kader van de evaluatie van de arbowetgeving zullen in het verlengde van de wijziging
van de Arbeidsomstandighedenwet ook het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit) en
de Arbeidsomstandighedenregeling (Arboregeling) in 2006 worden herzien. Uitgangspunten
van het door de overheid te voeren arbeidsomstandighedenbeleid zijn een herallocatie van
verantwoordelijkheid tussen overheid en werkgevers en werknemers en het terugdringen van
de regel- en administratieve lastendruk. Dit heeft gevolgen voor de inhoud en inrichting van
de arboregelgeving. Gestreefd wordt naar concrete doelvoorschriften en grenswaarden in de
regelgeving. Verder dient het internationale regelgevingskader in beginsel ook op nationaal
niveau maatgevend te zijn. Dit betekent dat met nationaal aanvullende normering zeer
terughoudend dient te worden omgegaan. Uitgangspunt hierbij is dat voor behoud van de
zogenoemde nationale kop zwaarwegende redenen moeten bestaan3.
Stand van zaken: De Stichting van de Arbeid heeft bij advies van 13 september 2005 over de
nationale kop geadviseerd. Vervolgens heeft de Staatssecretaris bij brief van 30 november
20054 het Parlement een overzicht van de nationale kop arbowetgeving gezonden alsmede het
advies van de Stichting van de Arbeid. Het overzicht bestaat uit 69 onderwerpen en per
onderwerp is de beslissing van de Staatssecretaris aangegeven. Deze onderwerpen worden
verwerkt in zowel het Arbobesluit en de Arboregeling, waarbij de daarvoor in aanmerking
komende voorschriften zodanig worden geherformuleerd dat er heldere doelvoorschriften
worden gegeven met betrekking tot grenswaarden. De wijziging van het Arbobesluit is in
voorbereiding en wordt medio 2006 ter advisering naar de Raad van State gezonden. In het
kader van de herziening van de lagere regelgeving arbeidsomstandigheden zal in 2006 ook
worden gewerkt aan een wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling.
---
3 Kamerstukken II 2005-2006, 25 883, nr. 55
4 Kamerstukken II 2005-2006, 25 883, nr. 63
6
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
Projectnr. 17
Intrekken Stoomwet en Stoombesluit
Deregulering door het intrekken van de Stoomwet en het hierop gebaseerde Stoombesluit.
Stand van zaken: De Stoomwet en het Stoombesluit zullen worden ingetrokken op het moment
dat het (ontwerp) Besluit houdende wijziging van het Besluit kerninstallaties in werking
treedt. Dit laatste besluit wordt afgehandeld door het ministerie van VROM (Raad van State
heeft inmiddels geadviseerd). In verband met een voorgenomen wijziging van het
ontwerpbesluit is de planning dat dit besluit derde kwartaal 2006 in werking zal treden.
---
Projectnr. 18
Zoeken naar mogelijkheden voor vermindering van Europese regelgeving
Getracht zal worden in het kader van Europese regelgeving mogelijkheden voor vermindering
van regelgeving te zoeken. Door:
- bij onderhandelingen over nieuwe regelgeving en de revisie van richtlijnen kritisch te letten
op de noodzaak van gedetailleerde regels;
- binnen Europa te zoeken naar medestanders die ook streven naar vereenvoudiging en
deregulering.
Stand van zaken: In het Europees Comité veiligheid en gezondheid op de werkplek wordt
door SZW nadrukkelijk aandacht gevraagd voor deregulering en vereenvoudiging van
Europese regelgeving. Daarnaast worden in de periodieke rapportages aan de Europese
Commissie over de uitvoering van richtlijnen suggesties voor vereenvoudiging gedaan.
Onder Brits EU voorzitterschap in samenwerking met de Commissie heeft op 19 oktober 2005
een conferentie plaatsgevonden met de nationale directeuren generaal verantwoordelijk voor
de arbeidsomstandigheden, waarbij is vastgesteld dat nieuwe Europese arboregelgeving
slechts overwogen dient te worden na de vaststelling van de noodzaak daarvan en dat
dergelijke voorstellen vergezeld dienen te worden van een op een ex ante evaluatie gebaseerd
fiche over de impact. Voorts vond iedereen dat er in de nieuwe EU arbostrategie aandacht
moet zijn voor het vaststellen van prioriteiten voor vereenvoudiging. In verband daarmee
participeert Nederland in een Duits initiatief om delen van de bestaande EU arboregelgeving
meer serieus te (doen) evalueren. Begonnen zal worden met uniforme evaluatie op
ondernemingsniveau van o.m. de richtlijn inzake beeldschermwerk. Initiatieven om te komen
tot vereenvoudiging en deregulering die de Commissie ontplooit in het kader van "Better
Regulation" zullen nauwlettend worden gevolgd en daar waar mogelijk zullen deze acties
worden ondersteund of zal aan deze acties worden bijgedragen.
---
Projectnr. 19
Wijziging regelgeving inzake keuring liften en drukapparatuur
Hierbij gaat het om een wijziging van de regelgeving inzake de periodieke keuring van liften
en de ingebruikname keuring en de periodieke keuring van drukapparatuur met als doel
vereenvoudiging en stroomlijning van de keuringsregimes voor liften en drukapparatuur.
Stand van zaken: Planning publicatie: maart 2006 na afronding notificatieprocedure. De
termijnen van de gebruikskeuringen voor liften worden geëvalueerd (evaluatie is vierde
kwartaal 2005 afgerond; besluitvorming eerste kwartaal 2006). Voorts worden de termijnen
voor de keuringen voor drukapparatuur geëvalueerd (planning vierde kwartaal 2006).
7
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
---
Projectnr. 20
Vereenvoudiging van de registratieverplichting voor reproductietoxische stoffen
Onderzocht wordt in hoeverre het mogelijk is om de huidige registratieverplichting voor
reprotoxische stoffen te vereenvoudigen. Dit punt wordt meegenomen in het meer omvattende
project "Versterking Arbobeleid Stoffen" waarover de Tweede Kamer is geïnformeerd bij
brief van 27 juni 2003 (Kamerstukken II 2002-2003, 25883, nr. 17). Overleg met het
relevante bedrijfsleven is gestart om te zoeken naar alternatieve instrumenten.
Stand van zaken: In het kader van de Europese week voor veiligheid en gezondheid op de
werkplek is in een conferentie in oktober 2003 het startsein gegeven voor de uitvoering van
het project. Planning: afronding in laatste kwartaal 2006. Er is een plan opgesteld op welke
wijze dit onderdeel wordt geïntegreerd in het programma Versterking arbeidsomstandigheden
stoffen (VASt). Dit programma wordt thans uitgevoerd. Planning: afronding programma Vast
uiterlijk vierde kwartaal 2006.
---
Projectnr. 21
Vereenvoudiging vergunningen ioniserende straling
In dit kader wordt een aantal activiteiten ondernomen:
1. Onderzoek naar mogelijkheden van omzetting van de vergunningplicht in een
meldingsplicht voor bepaalde (voor mens en omgeving minder risicovolle) radioactieve
stoffen en toestellen ingevolge de Kernenergiewet (KEW).
2. Onderzoek naar rapportageverplichtingen in vergunningen voor radioactieve stoffen en
toestellen met een gering risico voor mens en omgeving.
Stand van zaken: Het onderzoek Evaluatie en verbetering vergunningstelsel KEW is
inmiddels aanbesteed en wordt uitgevoerd door NRG (Nuclear Research and Consultancy
Group vof) te Petten/Arnhem en Research voor beleid. Het onderzoek is in volle gang. SZW,
VROM en VWS zijn nauw bij de uitvoering betrokken door middel van actieve participatie in
een begeleidingscommissie. Via een uitgebreide begeleidingscommissie worden ook de
betrokken inspectiediensten geraadpleegd. Daarnaast is voorzien in raadpleging van het veld
door middel van een klankbordgroep. De planning voorzag in oplevering van de
onderzoeksresultaten in augustus 2005. Het onderzoek is vertraagd vanwege de complexe
materie en wijziging van de planning bij de onderzoekers. Inmiddels zijn de nodige acties in
gang gezet om het onderzoek op 1 mei 2006 af te ronden. Begin januari 2006 is een rapport
opgeleverd op grond waarvan op 31 januari 2006 de discussie met de inspecties heeft
plaatsgevonden. Begin maart 2006 vindt de discussie met de klankbordgroep plaats. Daarna
wordt de beschrijving van een nieuw mogelijk systeem verder uitgewerkt en worden de
administratieve lasten en bedrijfseffecten in kaart gebracht, waarmee eind mei 2006 de
resultaten kunnen worden gepresenteerd in een eindrapport.
8
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
ARBEIDSMARKT EN BIJSTAND
Projectnr. 22
Verkenning mogelijkheden afsluiten IOAW
Verkenning van mogelijkheden tot afsluiting van de Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers in relatie tot de IOW.
Stand van zaken: De verkenning van de mogelijkheden tot afsluiten van de IOAW wordt
meegenomen bij de vormgeving van de IOW. De planning is het wetsvoorstel IOW in de
Tweede Kamer in te dienen in augustus 2006.
---
Projectnr. 23
Modernisering Wsw
Opstellen van een wetsvoorstel modernisering WSW dat zal leiden tot een aanzienlijke
derapportage.
Stand van zaken: Op 29 september 2004 is aan de Tweede Kamer een hoofdlijnennotitie
gezonden over de tweede fase modernisering WSW (Kamerstukken II 2004-2005, 29817, nr.
1), gevolgd door een brief van 15 juni 2005 met voorstellen voor modernisering van de Wsw
(Kamerstukken II 2004-2005, 29817, nr. 7) en een algemeen overleg op 13 oktober 2005. In
het verlengde hiervan wordt thans een aanvang gemaakt met een wetsvoorstel modernisering
WSW dat zal leiden tot een aanzienlijke derapportage. Planning: inwerkingtreding per 1
januari 2007.
---
Projectnr. 24
Integratie IOAZ en BBZ 2004
Integreren van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandigen (IOAZ) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (BBZ
2004) in één wet.
Stand van zaken: In het kader van het SZW-project "zelfstandig ondernemerschap" wordt
bezien op welke wijze zo goed mogelijk kan worden voorzien in de behoefte aan
bedrijfskapitaal, aan zelfstandigen en aan personen die algemene bijstand ontvangen en
voornemens zijn een bedrijf of zelfstandig beroep te beginnen. Indien als gevolg hiervan de
thans hiertoe bestaande regeling in het BBZ 2004 vervalt, resteert daarin slechts een regeling
tot verlening van bijstand aan zelfstandigen en startende zelfstandigen. Integratie van die
regeling met de IOAZ ligt dan in de rede.
---
9
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
ARBEIDSVERHOUDINGEN
Projectnr. 25
Wet kinderopvang
In de Wet kinderopvang is een evaluatiebepaling opgenomen. Met betrekking tot de Wet
kinderopvang zal in ieder geval gedurende drie jaar na de inwerkingtreding van de wet
jaarlijks aan de Staten-Generaal een verslag worden uitgebracht over de werking van de Wet
kinderopvang.
Stand van zaken: de evaluatiebepaling in de Wet kinderopvang maakt het mogelijk alert te
blijven op mogelijke vereenvoudiging en deregulering. Vereenvoudiging en deregulering is
ook aan de orde in het openbare debat dat in 2006 zal plaatsvinden over de
werkgeversbijdrage voor kinderopvang.
---
Projectnr. 26
Vereenvoudiging van de Arbeidstijdenwet
Op 18 februari 2005 heeft de SER een unaniem advies vastgesteld betreffende de
vereenvoudiging van de Arbeidstijdenwet (advies 2005/03). Het kabinetsstandpunt over dit
advies is op 23 mei 2005 aan de voorzitter van de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken
II 2004/05 29 376, nr. 5). De Vaste Commissie voor SZW heeft op 7 juni 2005 besloten het
wetsvoorstel af te wachten.
Stand van zaken: het wetsvoorstel ligt inmiddels voor advies bij de Raad van State. Nadat het
advies van de Raad van State is verkregen kan het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden
ingediend. Inwerkingtreding met ingang van 1 januari 2007 is voorzien.
---
Projectnr. 27
Vereenvoudiging van de wetgeving op het terrein van gelijke behandeling
Gewerkt wordt aan een integratiewet op het terrein van de gelijke behandeling. Hiermee
worden vier gelijkebehandelingswetten tot één nieuwe wet geïntegreerd. Het betreft: de
Algemene wet gelijke behandeling, de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, de Wet
gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte en de Wet gelijke
behandeling van mannen en vrouwen. Deze integratie betekent een verbetering in de
toegankelijkheid van de gelijkebehandelingswetgeving. De integratiewet zal een
technisch karakter hebben, er worden geen inhoudelijke wijzigingen met die wet beoogd.
De Tweede Kamer is, mede namens onder andere de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, geïnformeerd bij brief d.d. 28 april 2005 van de Minister voor Bestuurlijke
Vernieuwing en Koninkrijksrelaties (Kamerstukken II 2004/05, 29 311, nr. 8).
Stand van zaken: adviezen betreffende dit wetsvoorstel zijn inmiddels ontvangen. Het
wetsvoorstel kan naar verwachting in april 2006 voor advies naar de Raad van State worden
gezonden.
---
Projectnr. 28
Ontslagrecht
Aan de SER is op 15 februari 2005 advies gevraagd over het sociaal-economisch beleid op de
10
Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007
middellange termijn. Aan de SER is gevraagd in zijn advies ook aandacht te besteden aan het
ontslagstelsel en de ontslagvergoedingensystematiek.
Stand van zaken: na ontvangst van het advies van de SER, dat in het voorjaar van 2006
wordt verwacht, zal het ontslagrecht nader worden bezien op verdere mogelijkheden tot
versoepeling, waarbij mede de inzet zal zijn om te komen tot een traject gericht op maximaal
inzichtelijke regelgeving.
---
Projectnr. 29
Wet op de bedrijfsorganisatie
In de Wet op de bedrijfsorganisatie zijn de bedrijfslichamen geregeld (hoofdprodukt-,
produkt-, hoofdbedrijf- en bedrijfschappen). Naar aanleiding van een debat in de Tweede
Kamer over de evaluatie (periode 1999/2003) van het functioneren van de PBO hebben de
schappen in 2005 een eigen toekomstverkenning opgesteld onder leiding van de SER. Het
kabinet heeft de schappen een aantal vragen gesteld die in de toekomstvisie verwerkt moeten
worden. Deze vragen hebben te maken een verdere modernisering van het stelsel.
Stand van zaken: voor het zomerreces 2006 kan er een openbaar debat met de kamer worden
gehouden over de toekomst van het PBO-stelsel.
---
Projectnr. 30
Wet op de ondernemingsraden
Op dit moment is een maatschappelijk debat gaande over de hoofdlijnen van een
toekomstbestendige medezeggenschap. De beleidsontwikkeling is in volle gang. Bij deze
discussie wordt deregulering en vereenvoudiging van de regelgeving betrokken.
Stand van zaken: in de loop van 2006 zal de kamer worden geïnformeerd over de richting die
het kabinet voor ogen staat met betrekking tot de medezeggenschap van werknemers in
ondernemingen.
---
11
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid