Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA 's-Gravenhage

Uw brief Ons kenmerk WBJA/W1/06/12830

Onderwerp Datum Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 21 februari 2006 2006-2007 en Eindrapportage Actieplan
Vereenvoudiging SZW-regelgeving

Hierbij doen wij u toekomen het "Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007" en de eindrapportage betreffende het "Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving".


1. "Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007"

In de derde en laatste voortgangsrapportage betreffende het "Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving" (Actieplan) is gemeld dat uw kamer begin 2006 een Vervolgactieplan voor de jaren 2006 en 2007 zal worden toegezonden1. Dit "Vervolgactieplan SZW Vereenvoudiging 2006-2007" (Vervolgactieplan) treft u in bijlage 1 bij deze brief aan. In Vervolgactieplan zijn ruim dertig acties opgenomen die zijn gericht op deregulering en vereenvoudiging van regelgeving en in de uitvoering daarvan.

Naast de acties uit het Actieplan die nog niet zijn afgerond, zijn in het Vervolgactieplan acties opgenomen die voortvloeien uit eerder afgeronde acties uit het afgelopen Actieplan. Tevens wordt een aantal nieuwe acties gepresenteerd. Voorbeelden hiervan zijn de uitvoering van het kabinetsstandpunt "Taskforce vergunningen", de verkenning van de mogelijkheden tot afsluiten van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) in relatie tot het aangekondigde wetsvoorstel inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) en de vereenvoudiging en stroomlijning van de regelgeving in het kader van het gegevensverkeer (digitaal klantdossier, eenmalige uitvraag e.d.). Ook zal in de jaren 2006 en 2007 het doorlichten van SZW regelgeving op uitgewerkte regelgeving ("dor hout") doorgaan. Een en ander zal leiden tot intrekking van diverse algemene maatregelen van bestuur. Ook zal een tweede ronde intrekken uitgewerkte ministeriële regelingen en beschikkingen plaatsvinden. Een wetsvoorstel waarbij bijna vijftig uitgewerkte wetten worden ingetrokken is reeds bij de Tweede Kamer ingediend.


1 Kamerstukken II, 2005-2006, 30 3000 VX, nr. 4.


---

Over de voortgang van de acties uit het Vervolgactieplan zult u jaarlijks omstreeks Prinsjesdag worden geïnformeerd. Begin 2008 ontvangt u een eindrapportage betreffende het Vervolgactieplan.

2. Eindrapportage "Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving"

In november 2002 is het "Actieplan2 naar uw kamer gezonden. In het Actieplan waren oorspronkelijk 68 concrete vereenvoudigingsvoorstellen van de SZW-regelgeving opgenomen. De afgelopen jaren zijn daar nog 20 vereenvoudigingsvoorstellen aan toegevoegd. In drie voortgangsrapportages bent u geïnformeerd over de voortgang van deze vereenvoudingsvoorstellen. Door middel van deze eindrapportage informeren wij u nu over de stand van zaken per 1 januari 2006 van alle acties die in het Actieplan zijn opgenomen.

Op 1 januari 2006 waren van de thans in het Actieplan opgenomen 88 concrete voorstellen er 68 (ruim 75%) volledig uitgevoerd. Al met al kan worden gesteld dat de behaalde resultaten hebben geleid tot forse deregulering en vereenvoudiging van regelgeving. Voorts is door de afgeronde acties mede inhoud gegeven aan de vermindering van administratieve lasten voor burgers en bedrijven3.

In bijlage 2 bij deze brief treft u een overzicht aan van alle acties die in het afgelopen actieplan waren opgenomen. Hieronder is een korte beschrijving gegeven van de stand van zaken van de afzonderlijke SZW-beleidsterreinen per 1-1-2006.

Sociale verzekeringen
Het merendeel van de projecten het terrein van de sociale verzekeringen is voltooid. De doorlichting van regelgeving op SV-terrein, zoals vormgegeven in de Bouwstenennotitie1 Deregulering Sociale Verzekeringen, heeft geleid tot een fors aantal vereenvoudigingen, dat vooral is gericht op de uitvoering. Een aantal van de in de bouwstenennotitie genoemde onderwerpen is gerealiseerd door middel van de "Vereenvoudigingswet SV-wetten" die met ingang van 1-1-2005 in werking is getreden. In deze wet zijn vereenvoudigingen tot stand gebracht in de Wet REA, WW, Wet SUWI, AKW, AOW, WAO, ANW en de Beroepswet.
De Wet WIA, die primair is gericht op activering en volumereductie, maar waarin ook is ingezet op "zo min mogelijk regels", is met ingang van 29 december 2005 in werking getreden. Dat geldt ook voor de Invoeringswet WIA waarmee de Wet REA is ingetrokken. De Wet financiering sociale verzekeringen (waarin ondermeer zijn opgenomen het nieuwe SV-loonbegrip na de Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten (WALVIS) en de overgang van de heffing van de premies werknemersverzekeringen naar de Belastingdienst) en de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen (waarin de Wet financiering volksverzekeringen, de Wet premieregime bij marginale arbeid en de Coördinatiewet Sociale Verzekering zijn ingetrokken) zijn met ingang van 1 januari jl. in werking getreden. Tevens bevat de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen bepalingen over de inrichting van de polisadministratie, die gevoed wordt met de gegevens die van werkgevers worden verkregen via de loonaangifte. De gegevens in de polisadministratie over arbeids- en uitkeringsrelaties

2 Kamerstukken II, 2002-2003, 28 600 XV, nr. 24.

3 Kamerstukken II, 2004-2005, 29 515, nr. 61.


---

en inkomsten daaruit zijn toegankelijke voor publiekrechtelijke afnemers en hoeven daarmee niet meer van de burgers worden uitgevraagd.
Met betrekking tot wijzigingen in de WW is bij de Eerste Kamer het wetsvoorstel WW- stelsel in behandeling (30 370). Dit wetsvoorstel heeft tot gevolg dat slechts één soort WW- uitkering resteert, namelijk een loongerelateerde uitkering met een variabele duur. Voorts is een nog af te ronden actie één nieuw inkomensbesluit ter vervanging van de thans bestaande vijf inkomensbesluiten (Anw, AOW, TW, IOAW en IOAZ), nu met de operatie WALVIS/SUB de loonbegrippen op elkaar zijn afgestemd en de inkomensgegevens toegankelijk zijn via de polisadministratie. Deze acties zullen derhalve in het Vervolgactieplan worden opgenomen.

Arbeidsomstandigheden
Een groot aantal projecten op het terrein van arbeidsomstandigheden is inmiddels afgerond. Zo is in september 2003 de nieuwe Warenwet in werking getreden onder gelijktijdige intrekking van de Wet op de gevaarlijke werktuigen. Voorts is met ingang van 1 mei 2004 het verplichte werkoverleg in kader van de arbeidsomstandigheden afgeschaft hetgeen een forse winst heeft opgeleverd, zowel in het kader van de vereenvoudiging als in het kader van de administratieve lastendruk. Ook de vervanging van het Arbeidsveiligheidsrapport door de Aanvullende risico-inventarisatie en ­evaluatie (Stb. 2004, 69) heeft geleid tot een vereenvoudiging van regelgeving en aanzienlijke kostenbesparingen.
Tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap is conform het Actieplan een Europese conferentie van 15 tot en met 17 september 2004 georganiseerd over het arboterrein, waarbij vereenvoudiging van regelgeving en alternatieve instrumenten bijzondere aandacht hebben gekregen.
Bij wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling van 22 november 2004 zijn omvangrijke bijlagen geschrapt waarin normen waren opgenomen waaraan personen moesten voldoen om in aanmerking te komen voor een certificaat van vakbekwaamheid. Hiervoor in de plaats zijn verwijzingen opgenomen naar zogenoemde certificatieschema's die door belanghebbende partijen zijn opgesteld.
Op 8 maart 2005 is het Productenbesluit asbest in werking getreden waarbij een aantal besluiten op het gebied van asbest tot één besluit is samengevoegd.
De aansluitplicht van werkgevers bij gecertificeerde arbodiensten is in 2005 ingrijpend gewijzigd. Mede als gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie EG van 22 mei 2003 is in de Arbeidsomstandighedenwet 1998 een "maatwerkregeling" geïntroduceerd op grond waarvan een werkgever de deskundige bijstand bij het arbeidsomstandighedenbeleid op een andere wijze kan regelen indien dat door werkgevers en werknemers wordt overeengekomen per cao, of bij schriftelijk vastgelegde overeenstemming tussen werkgever en OR of PVT.
De evaluatie van de "nationale kop" van de arboregelgeving is in juni 2005 afgerond. In beeld is gebracht welke arboregelgeving niet voortvloeit uit internationale verplichtingen en om die reden vanuit juridisch oogpunt niet noodzakelijk is. De resultaten zullen worden betrokken bij de herziening van de arboregelgeving. Hierover heeft de Staatssecretaris van Sociale Zaken het parlement geïnformeerd bij brieven van 4 oktober 20054 en 30 november 20055. Voorts is het onderzoek naar nut en noodzaak van de beleidsregels arbeidsomstandighedenwetgeving afgerond. De uitkomsten van deze studie zijn meegenomen in de evaluatie van de arbowetgeving. Naar aanleiding van het SER ­advies van 17 juni 2005 over de evaluatie heeft de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer op


4 Kamerstukken II 2005-2006, 25883, nr. 55.

5 Kamerstukken II 2005-2006, 25883, nr. 63.


---

hoofdlijnen zijn reactie op dit advies gegeven6. Aangekondigd is dat de huidige beleidsregels op termijn kunnen verdwijnen. Verder zal naar aanleiding van de evaluatie een wetsvoorstel Herziening Arbowet 1998, dat in belangrijke mate is gericht op vereenvoudiging en deregulering van de bestaande arboregelgeving, naar verwachting in het voorjaar van 2006 bij de Tweede Kamer worden ingediend. Laatstgenoemde acties zullen derhalve in het Vervolgactieplan worden opgenomen.

Arbeidsmarkt en bijstand
Alle (17) projecten die in het Actieplan zijn opgenomen zijn afgerond. De aanvankelijke vereenvoudiging van de Algemene bijstandswet (ABW), zoals de intrekking van de Regeling noodzakelijke scholing met ingang van 1 januari 2003 en een soepele toepassing van artikel 70 van de ABW per 30 oktober 2002, heeft een vervolg gekregen met de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand en de Invoeringswet Wet werk en bijstand per 1 januari 2004 alsmede de Wet werk en inkomen kunstenaars per 1 januari 2005. Hiermee hebben de gemeenten de verantwoordelijkheid, de ruimte en de middelen gekregen voor het voeren van een actief reïntegratiebeleid. De vermindering en vereenvoudiging van regels en terugdringing van rapportageverplichtingen van gemeenten zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de bureaucratie.
Ten behoeve van het jaar 2003 zijn alle controle- en rapportageprotocollen voor gemeenten gederapporteerd. Dit vloeit voort uit het SZW project Structurering en integratie gemeentelijke informatiestromen SZW (Sigis).
De algemene maatregel van bestuur en de ministeriële regeling ter uitvoering van de Wet arbeid vreemdelingen (WAV) zijn aangepast om de WAV-procedure te vereenvoudigen en te versnellen en de WAV-regelgeving te vereenvoudigen (Stb. 2004, 481 resp. Stcrt. 2002, 104).
De wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI) is met ingang van 1 september 2003 in werking getreden. Deze wijziging (onder andere vervallen van de vergunningsplicht voor arbeidsbemiddeling) heeft geleid tot een forse reductie van het aantal regels, minder overlap, minder administratieve lasten en minder handhavingslasten voor de Arbeidsinspectie en de SIOD.
Met ingang van 1 januari 2004 is de Wet stimulering arbeidsdeelname (Wet SAMEN) vervallen.
Met ingang van 1 januari 2005 is een wijziging van de WSW in werking getreden in verband met de overgang van de indicatiestelling voor de sociale werkvoorziening van de gemeenten naar de CWI. Inmiddels is de tweede fase van de modernisering van de WSW in gang gezet die zal leiden tot een aanzienlijke derapportage. Op 29 september 2004 is hierover aan de Tweede Kamer een hoofdlijnennotitie gezonden7, gevolgd door een brief met voorstellen tot modernisering op 15 juni 20058. Deze actie zal derhalve in het Vervolgactieplan worden opgenomen.

Arbeidsverhoudingen
Op het terrein van de arbeidsverhoudingen is in het kader van deregulering en vereenvoudiging van SZW-regelgeving gewerkt aan tien projecten. Vijf projecten zijn volledig afgerond. Met betrekking tot de Wet kinderopvang is ten aanzien van kwaliteitseisen gekozen voor zelfregulering. Ook is er terughoudend omgegaan met nadere regelgeving. De evaluatie van de Wet aanpassing arbeidsduur en de Wet flexibiliteit en


6 Kamerstukken II 2004-2005, 25883, nr. 50.

7 Kamerstukken II 2004/5, 29817, nr. 1.

8 Kamerstukken II 2004/5, 29817, nr. 7.

5

zekerheid is afgerond. De Wet financiering loopbaanonderbreking, later opgegaan in de Wet arbeid en zorg, is ingetrokken.
Op het terrein van de pensioenen is de Wet verplichte beroepspensioenregeling tot stand gebracht. Het wetsvoorstel voor een nieuwe Pensioenwet is op 20 december 2005 bij de Tweede Kamer ingediend.
Bij de Raad van State ligt het wetsvoorstel voor een vereenvoudigde Arbeidstijdenwet. Minder en eenvoudiger regels is het uitgangspunt van genoemd wetsvoorstel dat is gebaseerd op een unaniem SER advies ter zake.
Een belangrijke stap is gezet bij het onderzoek naar vereenvoudiging van wetgeving op het terrein van de gelijke behandeling. Gewerkt wordt - met BZK - aan één integrale wet op het gebied van de gelijkebehandelingswetgeving. Deze integratie betekent een verbetering in de toegankelijkheid en transparantie van de gelijkebehandelingswetgeving. Het ontwerp voor de geïntegreerde Algemene wet gelijke behandeling zal naar verwachting in maart 2006 aan de Raad van State kunnen worden aangeboden. Dit project heeft ook in het kader van de departementale takenanalyse in het kader van PAO positieve aandacht getrokken. In overleg met de Tweede Kamer zal in 2006 naar de toekomst van de bedrijfslichamen (hoofdprodukt-, produkt-, hoofdbedrijf- en bedrijfsschappen), opgenomen in de Wet op de bedrijfsorganisatie, worden gekeken.
Op het terrein van de medezeggenschap en het ontslagrecht blijft het kabinet streven naar een eenvoudig stelsel met zo min mogelijk regels.
Deze nog niet afgeronde acties op het terrein van de arbeidsverhoudingen zullen in het Vervolgactieplan worden opgenomen.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)