Gemeente Waterland
Bezoekers Gemeente Waterland tevreden over dienstverlening
In juni 2004 is er in de regio Waterland een omnibusenquête naar
wensen en achtergronden van inwoners gehouden in acht gemeenten,
waaronder de Gemeente Waterland. Hieruit zijn op het gebied van
dienstverlening enkele punten naar voren gekomen waarvan de gemeente
Waterland vindt dat die beter kunnen én moeten. Daarom is de gemeente
onder de noemer Gemeente Waterland werkt aan tevreden klant begonnen
met een onderzoek dat dieper ingaat op de enquêteresultaten: het
klanttevredenheidsonderzoek. De gemeente wil achterhalen wat de mening
is van bezoekers aan het gemeentehuis over de daar geleverde
dienst(en). De bezoeker kan zijn mening kwijt in de Ja, ik ben
tevreden of de Nee, ik ben niet tevreden-zuil, die in de centrale hal
van het gemeentehuis staan. Met behulp van een formulier kunnen
bezoekers hun mening onderbouwen en verbetersuggesties aandragen.
Een positieve score van 93%
Het onderzoek, gestart op 25 januari, loopt nu ruim vier weken. Een
mooi moment om de tussenbalans op te maken. De bezoekers van het
gemeentehuis zijn duidelijk in hun waardering:
In de eerste drie weken van het onderzoek hebben bijna 1.000 bezoekers
hun mening uitgesproken. De grote meerderheid (ruim 900) was positief:
een score van 93 procent aan tevreden bezoekers. Dat is natuurlijk een
mooie score, maar de gemeente is zich er terdege van bewust dat het
onderzoek óók uitwijst dat, tot dusver, zeven procent van de bezoekers
niet tevreden was.
Verbetersuggesties
De gemeente neemt uiteraard alle aangedragen verbetersuggesties
serieus. Na afloop van het onderzoek worden alle ideeën gebundeld.
Indien mogelijk zal dit leiden tot een voorstel om de
(balie)dienstverlening verder te verbeteren. Iedereen die via het
formulier heeft laten weten prijs te stellen op een (persoonlijke)
toezending van de conclusies, krijgt in april bericht van de gemeente.
Loco-secretaris J. Zwaan: We zijn erg verheugd met de tussentijdse
resultaten: een stimulans om op de ingeslagen weg voort te gaan. Ik
wil de bezoekers die tot dusver aan het onderzoek hebben meegewerkt
dan ook hartelijk danken.