Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland

Politiecontroles en voorlichting (BOB-campagne) rond alcohol gaan onverminderd door

IJsselland, 21-02-2006 o Het aantal bestuurders dat met te veel alcohol op achter het stuur kruipt, daalt. Ook in Overijssel. Goed nieuws, maar het kan nog beter. Daarom wordt de inmiddels bekende Bob-campagne ook dit jaar weer doorgezet. Televisiespotjes, grote billboards en andere voorlichtingsmaterialen én politiecontroles worden ingezet om Bob te promoten. Wie naar de disco, bar of een carnavalfeestje gaat, doet er goed aan Bob mee te nemen en ook op de hoogte te zijn van de nieuwe wetgeving.

Nieuwe wetgeving

Vanaf 1 januari 2006 gelden er strengere regels voor alcohol in het verkeer. Er is een nieuwe alcohollimiet van 0,2 voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar.

Voor iedereen die zijn rijbewijs heeft vanaf 30 maart 2002 of het nog gaat halen. De 0.2 limiet geldt de eerste vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Hoeveel is 0.2 eigenlijk?

Weinig, heel weinig! De hoeveelheid die je kunt drinken is o.a afhankelijk van je gewicht en of dat je een man of een vrouw bent. Het devies is Drink dus geen alcohol als je nog moet rijden!

Waarom niet voor iedereen 0.2?

Het antwoord is helder. De strengere limiet geldt voor de minder ervaren en jonge bestuurder, omdat juist die groep meer kans heeft op een ongeval.

Politiecontroles

In de periode 13 februari t/m 19 februari 2006 heeft de politie IJsselland veelvuldig alcoholcontroles gehouden. In het weekend van 17 t/m 19 februari 2006 werd er door de politie IJsselland tevens meegewerkt aan een landelijke alcoholcontrole. In de totale periode werden 2987 bestuurders van motorvoertuigen gecontroleerd. Er werden 2976 blaastesten afgenomen en 38 processen-verbaal opgemaakt.

Controles periode 13 t/m 19 februari 2006

387 blaastesten

398 bestuurders gecontroleerd

11 keer proces-verbaal voor rijden onder invloed

Landelijke controles van 18 op 19 feburari 2006

2589 blaastesten

2589 bestuurders gecontroleerd

27 keer proces-verbaal voor rijden onder invloed

Waarom deze controles?

Al jaren doet de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar alcohol en verkeer. In juni 2005 verscheen het Hoofdlijnenrapport Rijden onder invloed in Nederland. Wat blijkt? Het aantal overtreders daalde in 2004 naar 3,4 procent. Een daling van 9 procent ten opzichte van 2003. Bob doet zn best

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat 85 procent van de alcoholovertreders man is en dat het hoogste percentage is te vinden in de leeftijdcategorie 35 tot 49 jaar. Vrijdagnacht is het aandeel overtreders hoger dan zaterdagnacht en tussen twee en vier uur s nachts is het percentage overtreders het grootst. Wel is het zo dat de daling van het aantal overtreders in dit tijdsbestek relatief wel het grootst is. De meeste overtreders komen uit een horecagelegenheid, of hebben alcohol gedronken bij vrienden, of thuis.

Zorgwekkende ontwikkelingen

De daling van het aantal overtreders is natuurlijk mooi, maar er zijn ook zorgen! Het percentage overtreders dat thuis of bij vrienden alcohol drinkt om daarna in de auto te stappen, stijgt. Het percentage zware drinkers is tevens met 10 procent gestegen. Een gevaarlijke ontwikkeling, omdat deze groep verantwoordelijk is voor een onevenredig groot deel van de ongevallen waarbij alcohol in het spel is. Ook lijken de drinkers in deze groep hun gedrag niet te veranderen. Voor deze laatste groepen: de thuis en bij vriendendrinkers én de zware drinkers zal aanscherping van het vervolgingsbeleid, educatie en eventueel een alcoholslot soelaas kunnen bieden, concluderen de onderzoekers.

Gevaarlijk

Al gaat het beter, er is nog volop reden om aandacht te blijven vragen voor alcohol in het verkeer. Onder invloed van alcohol neem je reactiesnelheid af, wordt het moeilijker afstanden in te schatten en wordt je gezichtsveld steeds smaller. Je gaat jezelf overschatten. Met in het verkeer rampzalige gevolgen. Beschonken bestuurders hebben jaarlijks duizenden ziekenhuisgewonden en zon 185 doden op hun geweten. Alcomobilisten brengen ook zichzelf ernstig in gevaar. Met meer dan 1,5 alcohol in hun bloed, lopen bijvoorbeeld tweehonderd keer meer risico om bij een verkeersongeval om het leven te komen dan nuchtere bestuurders.

Kortom: Gebruik van alcohol en rijden gaan niet samen!