Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland
Politiecontroles en voorlichting (BOB-campagne) rond alcohol gaan
onverminderd door
IJsselland, 21-02-2006 o Het aantal bestuurders dat met te veel
alcohol op achter het stuur kruipt, daalt. Ook in Overijssel. Goed
nieuws, maar het kan nog beter. Daarom wordt de inmiddels bekende
Bob-campagne ook dit jaar weer doorgezet. Televisiespotjes, grote
billboards en andere voorlichtingsmaterialen én politiecontroles
worden ingezet om Bob te promoten. Wie naar de disco, bar of een
carnavalfeestje gaat, doet er goed aan Bob mee te nemen en ook op de
hoogte te zijn van de nieuwe wetgeving.
Nieuwe wetgeving
Vanaf 1 januari 2006 gelden er strengere regels voor alcohol in het
verkeer. Er is een nieuwe alcohollimiet van 0,2 voor alle brom- en
snorfietsers tot 24 jaar.
Voor iedereen die zijn rijbewijs heeft vanaf 30 maart 2002 of het nog
gaat halen. De 0.2 limiet geldt de eerste vijf jaar nadat je je
rijbewijs hebt gehaald.
Hoeveel is 0.2 eigenlijk?
Weinig, heel weinig! De hoeveelheid die je kunt drinken is o.a
afhankelijk van je gewicht en of dat je een man of een vrouw bent. Het
devies is Drink dus geen alcohol als je nog moet rijden!
Waarom niet voor iedereen 0.2?
Het antwoord is helder. De strengere limiet geldt voor de minder
ervaren en jonge bestuurder, omdat juist die groep meer kans heeft op
een ongeval.
Politiecontroles
In de periode 13 februari t/m 19 februari 2006 heeft de politie
IJsselland veelvuldig alcoholcontroles gehouden. In het weekend van 17
t/m 19 februari 2006 werd er door de politie IJsselland tevens
meegewerkt aan een landelijke alcoholcontrole. In de totale periode
werden 2987 bestuurders van motorvoertuigen gecontroleerd. Er werden
2976 blaastesten afgenomen en 38 processen-verbaal opgemaakt.
Controles periode 13 t/m 19 februari 2006
387 blaastesten
398 bestuurders gecontroleerd
11 keer proces-verbaal voor rijden onder invloed
Landelijke controles van 18 op 19 feburari 2006
2589 blaastesten
2589 bestuurders gecontroleerd
27 keer proces-verbaal voor rijden onder invloed
Waarom deze controles?
Al jaren doet de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar alcohol en verkeer. In juni
2005 verscheen het Hoofdlijnenrapport Rijden onder invloed in
Nederland. Wat blijkt? Het aantal overtreders daalde in 2004 naar 3,4
procent. Een daling van 9 procent ten opzichte van 2003. Bob doet zn
best
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat 85 procent van de
alcoholovertreders man is en dat het hoogste percentage is te vinden
in de leeftijdcategorie 35 tot 49 jaar. Vrijdagnacht is het aandeel
overtreders hoger dan zaterdagnacht en tussen twee en vier uur s
nachts is het percentage overtreders het grootst. Wel is het zo dat de
daling van het aantal overtreders in dit tijdsbestek relatief wel het
grootst is. De meeste overtreders komen uit een horecagelegenheid, of
hebben alcohol gedronken bij vrienden, of thuis.
Zorgwekkende ontwikkelingen
De daling van het aantal overtreders is natuurlijk mooi, maar er zijn
ook zorgen! Het percentage overtreders dat thuis of bij vrienden
alcohol drinkt om daarna in de auto te stappen, stijgt. Het percentage
zware drinkers is tevens met 10 procent gestegen. Een gevaarlijke
ontwikkeling, omdat deze groep verantwoordelijk is voor een
onevenredig groot deel van de ongevallen waarbij alcohol in het spel
is. Ook lijken de drinkers in deze groep hun gedrag niet te
veranderen. Voor deze laatste groepen: de thuis en bij
vriendendrinkers én de zware drinkers zal aanscherping van het
vervolgingsbeleid, educatie en eventueel een alcoholslot soelaas
kunnen bieden, concluderen de onderzoekers.
Gevaarlijk
Al gaat het beter, er is nog volop reden om aandacht te blijven vragen
voor alcohol in het verkeer. Onder invloed van alcohol neem je
reactiesnelheid af, wordt het moeilijker afstanden in te schatten en
wordt je gezichtsveld steeds smaller. Je gaat jezelf overschatten. Met
in het verkeer rampzalige gevolgen. Beschonken bestuurders hebben
jaarlijks duizenden ziekenhuisgewonden en zon 185 doden op hun
geweten. Alcomobilisten brengen ook zichzelf ernstig in gevaar. Met
meer dan 1,5 alcohol in hun bloed, lopen bijvoorbeeld tweehonderd keer
meer risico om bij een verkeersongeval om het leven te komen dan
nuchtere bestuurders.
Kortom: Gebruik van alcohol en rijden gaan niet samen!