Veilig Amsterdam


Stadsdeel Amsterdam-Centrum - Leidseplein autovrij

21/02/2006 - Het Dagelijks Bestuur heeft op voordracht van stadsdeelwethouder Guido Frankfurther ingestemd met het vrijgeven van het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt voor publieke discussie.

Belangrijkste uitkomsten zijn dat het Leidseplein auto- en taxivrij wordt. Daarnaast moet er een ondergrondse fietsenstalling voor 4500 fietsen onder het plein komen en een parkeergarage onder de Singelgracht voor 400-800 auto's. De omliggende Leidsebuurt wordt autoluw met mogelijkheden voor laden en lossen en toegang voor vergunninghouders.

Het onderzoek gaat over al het verkeer, van taxi en tram tot voetganger en fietser. Het doel is te komen tot een zo optimaal mogelijke verkeerskundige indeling van de hele Leidsebuurt. In het onderzoek worden daarom diverse ingrijpende voorstellen gedaan.

Voetgangersgebied
Het voetgangersgebied wordt een groot aaneengesloten verblijfsgebied, doordat barrières als de tramhalten en de taxistandplaats aan de randen van het plein komen te liggen. Van een plein waar het verkeer dominant is, wordt door het uitvoeren van de voorstellen het Leidseplein weer een ontmoetingsplaats waar voetgangers het primaat hebben. De totale ruimte voor voetgangers neemt maar liefst 65 procent toe in de Leidsebuurt.

Reactie Frankfurther
Guido Frankfurther: "Het Leidseplein is het belangrijkste cultuur- en horecaplein van Nederland. Bij alle investeringen in de Stadsschouwburg en de Melkweg, de Marnixtheaters, de City-bioscopen en Paradiso, mag de openbare ruimte niet achterblijven. Ik kies voor een inrichting met allure met veel ruimte voor voetgangers en parkeermogelijkheden voor fietsers en auto's.

Auto's hebben op het Leidseplein niets te zoeken en de bus- en tramspaghetti van nu lossen op door één grote OV-halte tussen Hirsch en American. Als alle plannen zijn uitgevoerd wordt het plein weer een aantrekkelijke verblijfsplaats met een betere veiligheid op alle fronten. Met de bouw van de Hans Snoek fontein voor Hotel American en de herinrichting van het pleintje eromheen geven we als Dagelijks Bestuur ons eerste visitekaartje af".

Verkeerskundig onderzoek
In het verkeerskundig onderzoek, uitgevoerd door UN studio van Ben van Berkel, zijn alle vervoerssoorten per onderdeel geanalyseerd en worden oplossingsmogelijkheden aangegeven met het oog op de verbetering van de openbare ruimte. De voorstellen op hoofdlijnen uit het verkeerskundig onderzoek:

* Het aantal kruisingen van verschillende verkeerssoorten wordt tot een minimum gereduceerd. Dit komt de verkeersveiligheid en overzichtelijkheid ten goede.

* Door bundeling van dezelfde verkeerssoorten en scheiding van verschillende verkeersstromen is de situatie voor de voetganger optimaal, maar ook voor de fietser veel veiliger.
* Door een grote, centrale ondergrondse fietsenstalling kan de problematiek van rondslingerende fietsen en gebrek aan stallingsruimte optimaal worden opgelost.

* De haltes van het openbaar vervoer, de trams en (nacht)bussen, komen geconcentreerd aan de randen van het Leidseplein en worden zo beter gefaciliteerd.

* De taxistandplaats is in het plan verplaatst van het Kleine-Gartmanplantsoen naar het Leidse Bosje. Ook is er in de avond- en weekend uren een lange nachthalte voorzien op de trambaan Leidse Bosje/Stadhouderskade.

* Er komt een uniform laad- en losregime in de Leidsebuurt.
* Een grote parkeergarage onder de Singelgracht compenseert de op te heffen parkeerplaatsen op en rond het Leidseplein en de Singelgrachtzone.

Samenhang
Hoewel de voorstellen soms los van elkaar lijken te staan, bestaat er een grote samenhang tussen de verschillende oplossingen. Als één onderdeel niet wordt of kan worden uitgevoerd, heeft dat direct invloed op de overige ingrepen en daarmee de totale kwaliteit en haalbaarheid van het plan. De uitkomst van het onderzoek en de publieke discussie zullen later dit jaar uitmonden in een zogenaamd Masterplan voor de openbare ruimte van de Leidsebuurt.

Kosten
Het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt bevat nog geen definitief ontwerp. Hierdoor is het op dit moment nog niet mogelijk om een totaal financieel overzicht te geven, waarin alle onderdelen volledig zijn verwerkt. Wel kan aan de hand van ervaringsgetallen, strekkende meter- en vierkante meterprijzen een eerste globale indicatie worden gegeven. De kosten bedragen dan ongeveer 35 miljoen euro, exclusief de parkeergarages onder de Singelgracht.

Discussie
Het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt wordt nu vrijgeven voor publieke discussie alvorens er een officieel inspraaktraject van start gaat. Over de precieze gang van zaken rond de publieke discussie worden de bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in de Leidsebuurt apart en nader geinformeerd.

Meer informatie?
Het volledige rapport is te downloaden via de website van Stadsdeel Amsterdam Centrum.