Veilig Amsterdam
Stadsdeel Amsterdam-Centrum - Leidseplein autovrij
21/02/2006 - Het Dagelijks Bestuur heeft op voordracht van
stadsdeelwethouder Guido Frankfurther ingestemd met het vrijgeven van
het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt voor publieke discussie.
Belangrijkste uitkomsten zijn dat het Leidseplein auto- en taxivrij
wordt. Daarnaast moet er een ondergrondse fietsenstalling voor 4500
fietsen onder het plein komen en een parkeergarage onder de
Singelgracht voor 400-800 auto's. De omliggende Leidsebuurt wordt
autoluw met mogelijkheden voor laden en lossen en toegang voor
vergunninghouders.
Het onderzoek gaat over al het verkeer, van taxi en tram tot
voetganger en fietser. Het doel is te komen tot een zo optimaal
mogelijke verkeerskundige indeling van de hele Leidsebuurt. In het
onderzoek worden daarom diverse ingrijpende voorstellen gedaan.
Voetgangersgebied
Het voetgangersgebied wordt een groot aaneengesloten verblijfsgebied,
doordat barrières als de tramhalten en de taxistandplaats aan de
randen van het plein komen te liggen. Van een plein waar het verkeer
dominant is, wordt door het uitvoeren van de voorstellen het
Leidseplein weer een ontmoetingsplaats waar voetgangers het primaat
hebben. De totale ruimte voor voetgangers neemt maar liefst 65 procent
toe in de Leidsebuurt.
Reactie Frankfurther
Guido Frankfurther: "Het Leidseplein is het belangrijkste cultuur- en
horecaplein van Nederland. Bij alle investeringen in de
Stadsschouwburg en de Melkweg, de Marnixtheaters, de City-bioscopen en
Paradiso, mag de openbare ruimte niet achterblijven. Ik kies voor een
inrichting met allure met veel ruimte voor voetgangers en
parkeermogelijkheden voor fietsers en auto's.
Auto's hebben op het Leidseplein niets te zoeken en de bus- en
tramspaghetti van nu lossen op door één grote OV-halte tussen Hirsch
en American. Als alle plannen zijn uitgevoerd wordt het plein weer een
aantrekkelijke verblijfsplaats met een betere veiligheid op alle
fronten. Met de bouw van de Hans Snoek fontein voor Hotel American en
de herinrichting van het pleintje eromheen geven we als Dagelijks
Bestuur ons eerste visitekaartje af".
Verkeerskundig onderzoek
In het verkeerskundig onderzoek, uitgevoerd door UN studio van Ben van
Berkel, zijn alle vervoerssoorten per onderdeel geanalyseerd en worden
oplossingsmogelijkheden aangegeven met het oog op de verbetering van
de openbare ruimte. De voorstellen op hoofdlijnen uit het
verkeerskundig onderzoek:
* Het aantal kruisingen van verschillende verkeerssoorten wordt tot
een minimum gereduceerd. Dit komt de verkeersveiligheid en
overzichtelijkheid ten goede.
* Door bundeling van dezelfde verkeerssoorten en scheiding van
verschillende verkeersstromen is de situatie voor de voetganger
optimaal, maar ook voor de fietser veel veiliger.
* Door een grote, centrale ondergrondse fietsenstalling kan de
problematiek van rondslingerende fietsen en gebrek aan
stallingsruimte optimaal worden opgelost.
* De haltes van het openbaar vervoer, de trams en (nacht)bussen,
komen geconcentreerd aan de randen van het Leidseplein en worden
zo beter gefaciliteerd.
* De taxistandplaats is in het plan verplaatst van het
Kleine-Gartmanplantsoen naar het Leidse Bosje. Ook is er in de
avond- en weekend uren een lange nachthalte voorzien op de
trambaan Leidse Bosje/Stadhouderskade.
* Er komt een uniform laad- en losregime in de Leidsebuurt.
* Een grote parkeergarage onder de Singelgracht compenseert de op te
heffen parkeerplaatsen op en rond het Leidseplein en de
Singelgrachtzone.
Samenhang
Hoewel de voorstellen soms los van elkaar lijken te staan, bestaat er
een grote samenhang tussen de verschillende oplossingen. Als één
onderdeel niet wordt of kan worden uitgevoerd, heeft dat direct
invloed op de overige ingrepen en daarmee de totale kwaliteit en
haalbaarheid van het plan. De uitkomst van het onderzoek en de
publieke discussie zullen later dit jaar uitmonden in een zogenaamd
Masterplan voor de openbare ruimte van de Leidsebuurt.
Kosten
Het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt bevat nog geen definitief
ontwerp. Hierdoor is het op dit moment nog niet mogelijk om een totaal
financieel overzicht te geven, waarin alle onderdelen volledig zijn
verwerkt. Wel kan aan de hand van ervaringsgetallen, strekkende meter-
en vierkante meterprijzen een eerste globale indicatie worden gegeven.
De kosten bedragen dan ongeveer 35 miljoen euro, exclusief de
parkeergarages onder de Singelgracht.
Discussie
Het verkeerskundig onderzoek Leidsebuurt wordt nu vrijgeven voor
publieke discussie alvorens er een officieel inspraaktraject van start
gaat. Over de precieze gang van zaken rond de publieke discussie
worden de bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in de
Leidsebuurt apart en nader geinformeerd.
Meer informatie?
Het volledige rapport is te downloaden via de website van Stadsdeel
Amsterdam Centrum.