Wereldwijde Manpower-enquête: Onontkoombare krapte op de arbei
Manpower uitzendorganisatie
PERSBERICHT
Wereldwijde Manpower-enquête: Onontkoombare krapte op de arbeidsmarkt is grootste
uitdaging voor werkgevers
Diemen, 21 februari 2006 Manpower heeft eind januari een enquête gehouden onder
bijna 33.000 werkgevers in 23 landen en regios - waaronder Nederland - om vast te stellen
in welke mate de schaarste aan potentiële werknemers met specifieke kennis en
vaardigheden van invloed is op de hedendaagse arbeidsmarkt. Uit de vandaag gepubliceerde
resultaten van de enquête blijkt dat 30% van de werkgevers in Nederland en 40% van
de werkgevers wereldwijd moeite hebben om bepaalde vacatures in te vullen door een tekort
aan geschikte kandidaten. In Nederland zien wij dat de schaarste zich op bepaalde
functies (zoals vaklieden, financiële en secretariële medewerkers) versneld
doorzet, aldus Hans Leentjes, algemeen directeur Manpower Nederland. Daarnaast hebben we
aan de onderkant van de arbeidsmarkt (ongeschoold personeel) nog steeds meer
arbeidsaanbod dan vraag.
De meest schaarse functies in Nederland zijn op volgorde: vaklieden (zoals gasfitters,
lassers en metselaars), verpleegkundigen, managers, operators, juridisch personeel,
leerkrachten, accountants, monteurs, engineers en administratieve/secretariële
medewerkers. Wereldwijd blijken werkgevers in Mexico (waar 78% melding maakt van een
tekort), Canada (66%) en Japan (58%) de meeste moeite te hebben om geschikte werknemers
te vinden. Schaarste op de kandidatenmarkt is het kleinst in India, waar slechts 13% van
de werkgevers melding maakt van problemen bij het invullen van vacatures. In
Noord-Amerika en Azië zoekt iedereen naar dezelfde top-3 van schaarse kandidaten: de
sales-functies staan bovenaan, gevolgd door engineers en technici, aldus Jeffrey Joerres,
directievoorzitter & CEO van Manpower Inc. Werkgevers geven aan dat zij niet gewoon
op zoek zijn naar iemand die een verkoopfunctie kan bekleden, maar dat zij echt ervaren
mensen nodig hebben die de betreffende branche kennen en daadwerkelijk omzet kunnen
genereren. En die zijn nauwelijks te vinden.
Uiteraard zal de concurrentie tussen werkgevers om de weinige beschikbare talenten binnen
te halen de salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden in hoog tempo doen verbeteren.
Volgens Joerres is het nu dan ook dé tijd voor mensen om zich via opleidingen en
cursussen specifiek in die schaarse functies te bekwamen. Immers, wat mensen doen, waar
zij werken en welke vaardigheden zij nodig hebben om te slagen al deze factoren zijn aan
het veranderen. Eigentijds werken is het parool.
De publicatie van de enquêteresultaten valt samen met de uitgave van een
Manpower-Witboek onder de titel 'Confronting the Coming Talent Crunch: Whats Next?' In
dit Witboek wordt aandacht besteed aan het groeiende, wereldwijde tekort aan talentvolle
medewerkers en aan wat ondernemingen, overheden en individuele personen kunnen ondernemen
om hun HR-strategieën aan te passen. Ook Hans Leentjes, algemeen directeur van
Manpower Nederland, roept op tot voorzorgsmaatregelen: De komende jaren zullen voor veel
bedrijven cruciaal blijken. Wie nu niet aan de slag gaat en de schaarste confronteert,
zal straks niet in staat zijn om die mensen te werven én te behouden die nodig
zijn voor een succesvolle bedrijfsvoering. En let wel, volgens ons is dit geen cyclische
trend zoals wij in het verleden al hebben meegemaakt. Deze keer hebben we te maken met
een onontkoombare krapte die ons de komende decennia zal blijven uitdagen.
Manpower Inc.
Manpower Inc. is wereldwijd leider op het gebied van personeelsdiensten, dankzij het
ontwikkelen en leveren van eigentijdse services waarmee opdrachtgevers op de dynamische
arbeidsmarkt een winnende koers kunnen volgen. Het bedrijf heeft een omzet van $16
miljard en verzorgt een breed dienstenpakket voor de gehele wereld van werk, inclusief de
werving van personeel op vaste, tijdelijke of contractbasis, assessment en selectie,
training, outplacement, outsourcing en consulting. Manpowers wereldwijde netwerk van
4.400 vestigingen in 72 landen en gebiedsdelen stelt het bedrijf in staat jaarlijks aan
de wensen van 400.000 opdrachtgevers tegemoet te komen. Deze klantenkring omvat zowel
kleine en middelgrote bedrijven in alle sectoren als 's werelds grootste multinationals.
De focus van Manpowers werk is gericht op het vergroten van de productiviteit door
verbeterde kwaliteit, efficiëntie en kostenreductie, waardoor opdrachtgevers zich
beter op hun kernactiviteiten kunnen richten. Naast de merknaam Manpower hanteren wij de
merknamen Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer
informatie over Manpower Inc. kunt u terecht op www.manpower.com.