Groot aantal wereldprimeurs Mercedes-Benz in Genève
(2/21/2006)
Mercedes-Benz presenteert op de 76e Genève International Motorshow
een groot aantal wereldprimeurs. Nieuwe topmodellen als de CLS 63 AMG
en CLK 63 AMG (als Coupé en Cabriolet) en de gefacelifte SL maken er
hun werelddebuut. Verder is de nieuwe GL-Klasse voor het eerst in
Europa te zien.
De nieuwe CLS 63 AMG is met zijn indrukwekkende prestaties en
dynamische ontwerp een buitengewone auto. De vierdeurs coupé wordt
aangedreven door de volledig door AMG ontwikkelde nieuwe 6,3-liter V8.
Met een vermogen van 514 pk/378 kW is het de sterkste natuurlijk
beademde achtcilinder voor een productiemodel ter wereld. De coupé
accelereert in 4,5 seconden van 0-100 km/h.
De krachtige motor van de nieuwe CLS 63 AMG is gekoppeld aan de
AMG-versie van de geroemde 7-traps automaat 7G-TRONIC. Deze automaat
geeft de bestuurder de keuze om automatisch of manueel, via flippers
in F1-stijl, te schakelen. Bij deze motor en transmissie hoort een
bijpassend AMG sportonderstel. Het is nieuw ontwikkeld en maakt
gebruik van het semi-automatische luchtveringsysteem AIRMATIC DC met
ADS II Adaptive-dempersysteem. Dit wordt aangevuld met een nieuw, op
hoge prestaties gericht AMG remsysteem. Door de toepassing van uit
meerdere delen vervaardigde speciale remschijven aan de vooras en
rondom inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven, zorgt het
systeem in alle situaties voor genoeg remkracht.
Het vernieuwde exterieurontwerp van de coupé heeft een aantal
opvallende AMG stijlelementen gekregen. Het interieur is eveneens
aangepast en combineert sportiviteit en hoogwaardige materialen met
een superieure afwerking.
Standaard is het interieur voorzien van nappalederen AMG sportstoelen,
een AMG sportstuur, aluminium AMG stuurschakeling en het AMG
instrumentarium met rode wijzers met een snelheidsmeter tot 320 km/u.
CLK 63 AMG Coupé en Cabriolet
De 6,3-liter V8 van AMG maakt in de CLK 63 AMG Coupé en Cabriolet,
die ook hun wereldpremière in Genève beleven, het rijden tot een
onvergetelijke ervaring. De CLK 63 AMG is met 481 pk/354 kW en een
maximaal koppel van 630 Nm de krachtigste in zijn klasse. De AMG
SPEEDSHIFT 7G-TRONIC vult de motor perfect aan.
Het nieuwe AMG sportonderstel, de 18-inch AMG lichtmetalen wielen en
de uitgebreide standaarduitrusting dragen bij aan het exclusieve en
sportieve imago van de CLK. Tevens is de CLK 63 AMG voorzien van het
nieuwe AMG remsysteem, uit meerdere delen vervaardigde speciale
remschijven aan de vooras.
De toevoeging van enkele dynamische AMG carrosseriedelen, waaronder
een nieuwe frontspoiler met speciale luchtopeningen, onderschrijven de
CLK 63 AMG als het sportieve topmodel, dat dynamiek koppelt aan
exclusiviteit. Dit kwaliteitsgevoel zet door in het bijzondere
interieur van de twee achtcilindermodellen, dat voorzien is van een
ergonomisch AMG sportstuur en AMG sportstoelen met nappalederen
bekleding en multicontourfunctie.
R 63 AMG â sportief op stap met zes personen
De nieuwe AMG 6,3-liter V8 maakt behalve in de CLS 63 AMG en CLK 63
AMG ook zijn opwachting in de R 63 AMG. Het vermogen van 510 pk/375 kW
en koppel van 630 Nm in combinatie met continu vierwielaandrijving
geeft een ervaring die op het gebied van sportiviteit, ruimte en
comfort voor zes personen zijn weerga niet kent.
De combinatie van de AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC, vierwielaandrijving,
het verzwaarde AMG remsysteem en AMG sportonderstel met AIRMATIC DC
luchtvering en adaptief dempingsysteem zorgt voor optimale veiligheid
en de keuze tussen sportief of comfortabel rijgedrag. De nieuw
ontworpen voor- en achterbumper in AMG-stijl straalt een onvervalste
dynamiek uit.
De Nederlandse verkoopprijzen bedragen naar verwachting voor de R 63
AMG kort ⬠141.000,- en voor de R 63 AMG lang ⬠143.500,- (incl. BPM
& BTW).
Exclusiviteit en dynamiek op zân best: SL 55 AMG en SL 65 AMG
De SL 55 AMG en SL 65 AMG met een nieuwe kompressor en grotere
smoorklep zorgen bij de AMG 5,5-liter V8 voor een verbeterde
luchtinlaat met als gevolg een vermogenstoename van 500 pk/ 368 kW tot
517 pk/380 kW. Het maximale koppel is gestegen van 700 naar 720 Nm.
Voor beide AMG roadsters heeft het actieve AMG onderstel, gebaseerd op
de tweede generatie Active Body Control, een verbetering ondergaan.
Dit resulteerde in een nog betere stabiliteit in dynamische
rijsituaties, zonder dat er concessies zijn gedaan aan het rijcomfort.
Het nieuw ontworpen AMG remsysteem, met uit meerdere delen
vervaardigde remschijven en vaste aluminium remklauwen met zes
zuigers, zorgt voor een nauwkeurige dosering, een korte remweg en een
goede duurzaamheid. Het V12 topmodel is zelfs uitgerust met een
sperdifferentieel voor maximale tractie.
Het aangepaste ontwerp van de twee AMG roadsters straalt nu nog meer
dynamiek uit. De voorbumper heeft een prominentere V-vorm en is
voorzien van mistlampen met chroomomlijsting. Tevens bevat de
voorzijde van de SL 65 AMG aan weerszijde een aantal luchtinlaten om
de extra motoroliekoelers te voorzien van extra koellucht. Andere
aanpassingen zijn zwarte ribben en chroomaccenten in de AMG grille en
nieuwe achterlichten met AMG specifieke klemstelling. In het interieur
is een sportieve ambiance gecreëerd door het gebruik van carbon.
De nieuwe generatie SL
Vier jaar na zijn introductie krijgt de succesvolle Mercedes-Benz
SL-Klasse een facelift en enkele veranderingen aan techniek, design en
uitrusting, waaronder sportieve afstemming van motor, aandrijflijn en
onderstel. Een nieuwe V6, een nieuwe V8 en een aangepaste V12 zorgen
voor onovertroffen rijplezier. Het verbeterde active-onderstel met
Active Body Control en directe stuurinrichting zorgen voor een
sportiever rijgedrag, dat hand in hand gaat met het onovertroffen
comfort van de SL. De nieuw ontworpen neus, achterlichten en
lichtmetalen wielen geven de SL een nog sportievere uitstraling. Nieuw
design, speciaal geselecteerde materialen en een zorgvuldige
kleurkeuze zorgen voor een aangename ambiance in het interieur.
Schakelpaddles aan het stuur, in combinatie met de als extra leverbare
7G-TRONIC sport, onderstrepen het dynamische karakter van de nieuwe
SL-Klasse.
De GL-Klasse â een hoogtepunt in het off-road segment
In Genève maken twee diesel-uitvoeringen van de nieuwe GL-Klasse, de
GL 320 CDI en GL 420 CDI, hun Europese debuut. Beide zijn voorzien van
de nieuwste dieseltechnologie en wereldwijd standaard voorzien van een
partikel filter. Het zevenpersoons off-road model zet de standaard in
zijn klasse met uitmuntende handling, ongekende binnenruimte en het
comfort van een luxe sedan. Een noviteit in deze klasse is het
PRE-SAFE veiligheidssysteem.
De gedistingeerde neus, krachtige lijnen en opvallende details in het
ontwerp van de nieuwe GL-Klasse geven het luxe off-road model een
unieke uitstraling. Het nieuwe model is te voorzien van twee benzine-
en twee dieselmotoren. De direct ingespoten motoren in de GL 320 CDI
en GL 420 CDI voldoen aan de strengste Euro 4 emissievoorwaarden en
zijn standaard voorzien van een onderhouds- en additiefvrij diesel
partikel filter, dat de uitstoot met 99 procent vermindert.
De V8 common-rail diesel uit de GL 420 CDI werkt met extra hoge
inspuitdruk (tot 1.600 bar) en tot maximaal vijf injecties per
inspuitcyclus.
Nieuwe piëzo-elektrische injectoren zorgen voor een extra nauwkeurige
werking van het brandstofsysteem en daardoor voor hogere prestaties.
De motor levert 306pk/225 kW.
De bekende V6 diesel uit de GL 320 CDI heeft een vermogen van 224 pk/
165 kW en een gigantisch koppel van 510 Nm. Alle motoren zijn
standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-TRONIC transmissie met DIRECT
SELECT schakeling.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai