BPO van F&A komt op gang bij de volgende centraliseringgolf
Giarte media group
Amsterdam/Brussel, 21 februari 2006 - Een onderzoek onder CFO's en financiële
controllers van grote organisaties in de Benelux laat zien dat voor een doorbraak van
outsourcing van financiële processen eerst een belangrijke interne consolidatieslag
nodig is.
Het gaat hierbij om processen zoals facturering en de te ontvangen en betalen facturen.
Uit het onderzoek blijkt dat deze processen in de meeste organisaties decentraal
georganiseerd zijn en tegelijkertijd door de CFO's als minst strategisch worden gezien.
Binnen dit procescluster kan een CFO snel resultaten boeken op twee van de belangrijkste
issues op zijn strategische agenda: het standaardiseren van financiële processen en
het verlagen van de uitvoeringskosten voor de financiële processen.
De deelnemers zien momenteel nog geen voordelen in het uitbesteden van dit soort
processen, maar noemen de lagere kosten het belangrijkste hypothetische voordeel van het
outsourcen van processen. Het onzichtbare potentieel van BPO voor deze processen is naar
alle waarschijnlijkheid dan ook toe te schrijven aan de huidige decentrale organisatie,
wat zal veranderen als de processen worden gestandaardiseerd.
Deze standaardisatietrend is al zichtbaar binnen bedrijven die financiële processen
bedrijfsbreed onderbrengen in shared service centers (SSC). Standaardiseren - en al dan
niet uitbesteden - van deze processen is ook een noodzakelijke slag om een goede basis te
leggen voor het beter kunnen managen van de cashflow, de
één-na-belangrijkste functie van de financiële afdeling volgens de
deelnemers.
Als belangrijkste functie van de financiële afdeling is strategische rapportage
aangemerkt. De daarbij behorende strategische processen (forecasting, budgetteren en
financial & performance reporting) worden door de deelnemers aan het onderzoek niet
uitbesteed. Deze strategische processen hebben baat bij het standaardiseren van
operationele processen als facturering, te ontvangen & betalen facturen en reiskosten
& declaraties. Mochten organisaties processen gaan uitbesteden dan zien de deelnemers
vooral obstakels in het isoleren van de processen en vreest men voor minder flexibiliteit
en het niet meer kunnen ingrijpen (verlies van controle).
Verwacht mag echter worden dat BPO aan belangstelling zal winnen als de strategische
agenda van CFO's in de komende jaren uitgevoerd wordt. Volgens de respondenten zijn de
belangrijkste voordelen van uitbesteding: lagere kosten, verbeterde kwaliteit en een
betere focus op de strategische aspecten van de financiële functie. Leveranciers
zullen duidelijk moeten maken hoe zij deze voordelen kunnen realiseren. Het onderzoek
laat zien dat processen als reiskosten & declaraties, te betalen facturen en fixed
asset management dan als eerste overwogen worden om te laten uitvoeren door een
BPO-leverancier.
- einde persbericht -
Voor meer informatie over het onderzoek
Accenture
Ed Lauwerens, Partner Finance & Performance Management Benelux
Telefoon: 020-4938383
E-mail: ed.lauwerens@accenture.com
Giarte
Jac Gianotten, Analist
Telefoon: 020-6223444
E-mail: jac.gianotten@giarte.com
Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting, technology services en
outsourcing. Zij werkt met haar klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren
en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd
netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan
Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën inzetten. In
48 landen werken ruim 126.000 medewerkers, waarvan ruim 1950 in Nederland. De wereldwijde
omzet bedraagt 15,55 miljard dollar over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus
2005. Zie ook www.accenture.com en www.accenture.nl.
Over Giarte
Giarte is een onderzoeksbureau voor de strategische vraagstukken. Door het onderhouden van
communities van besluitvormers en experts, zoals in Nederland de online
onderzoekscommunity DigitalBoardroom, is Giarte in staat inzichten te bundelen en nieuwe
kennis te vergaren voor topmanagers.