BPO van F&A komt op gang bij de volgende centraliseringgolf

Giarte media group

Amsterdam/Brussel, 21 februari 2006 - Een onderzoek onder CFO's en financiële controllers van grote organisaties in de Benelux laat zien dat voor een doorbraak van outsourcing van financiële processen eerst een belangrijke interne consolidatieslag nodig is.

Het gaat hierbij om processen zoals facturering en de te ontvangen en betalen facturen. Uit het onderzoek blijkt dat deze processen in de meeste organisaties decentraal georganiseerd zijn en tegelijkertijd door de CFO's als minst strategisch worden gezien. Binnen dit procescluster kan een CFO snel resultaten boeken op twee van de belangrijkste issues op zijn strategische agenda: het standaardiseren van financiële processen en het verlagen van de uitvoeringskosten voor de financiële processen.

De deelnemers zien momenteel nog geen voordelen in het uitbesteden van dit soort processen, maar noemen de lagere kosten het belangrijkste hypothetische voordeel van het outsourcen van processen. Het onzichtbare potentieel van BPO voor deze processen is naar alle waarschijnlijkheid dan ook toe te schrijven aan de huidige decentrale organisatie, wat zal veranderen als de processen worden gestandaardiseerd.

Deze standaardisatietrend is al zichtbaar binnen bedrijven die financiële processen bedrijfsbreed onderbrengen in shared service centers (SSC). Standaardiseren - en al dan niet uitbesteden - van deze processen is ook een noodzakelijke slag om een goede basis te leggen voor het beter kunnen managen van de cashflow, de één-na-belangrijkste functie van de financiële afdeling volgens de deelnemers.

Als belangrijkste functie van de financiële afdeling is strategische rapportage aangemerkt. De daarbij behorende strategische processen (forecasting, budgetteren en financial & performance reporting) worden door de deelnemers aan het onderzoek niet uitbesteed. Deze strategische processen hebben baat bij het standaardiseren van operationele processen als facturering, te ontvangen & betalen facturen en reiskosten & declaraties. Mochten organisaties processen gaan uitbesteden dan zien de deelnemers vooral obstakels in het isoleren van de processen en vreest men voor minder flexibiliteit en het niet meer kunnen ingrijpen (verlies van controle).

Verwacht mag echter worden dat BPO aan belangstelling zal winnen als de strategische agenda van CFO's in de komende jaren uitgevoerd wordt. Volgens de respondenten zijn de belangrijkste voordelen van uitbesteding: lagere kosten, verbeterde kwaliteit en een betere focus op de strategische aspecten van de financiële functie. Leveranciers zullen duidelijk moeten maken hoe zij deze voordelen kunnen realiseren. Het onderzoek laat zien dat processen als reiskosten & declaraties, te betalen facturen en fixed asset management dan als eerste overwogen worden om te laten uitvoeren door een BPO-leverancier.


- einde persbericht -

Voor meer informatie over het onderzoek
Accenture
Ed Lauwerens, Partner Finance & Performance Management Benelux Telefoon: 020-4938383
E-mail: ed.lauwerens@accenture.com

Giarte
Jac Gianotten, Analist
Telefoon: 020-6223444
E-mail: jac.gianotten@giarte.com

Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting, technology services en outsourcing. Zij werkt met haar klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën inzetten. In 48 landen werken ruim 126.000 medewerkers, waarvan ruim 1950 in Nederland. De wereldwijde omzet bedraagt 15,55 miljard dollar over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2005. Zie ook www.accenture.com en www.accenture.nl.

Over Giarte
Giarte is een onderzoeksbureau voor de strategische vraagstukken. Door het onderhouden van communities van besluitvormers en experts, zoals in Nederland de online onderzoekscommunity DigitalBoardroom, is Giarte in staat inzichten te bundelen en nieuwe kennis te vergaren voor topmanagers.