Ingezonden persbericht
Persbericht+ Persbericht + Persbericht + Drents Museum
31 januari 2006
Siemen Dijkstra. Eigen Druk.
Kleurenhoutsneden en tekeningen
21 februari tot en met 18 juni 2006
In het Drents Museum in Assen is vanaf 21 februari 2006 een overzichtstentoonstelling te zien van één van Nederlands bekendste grafische kunstenaars, Siemen Dijkstra. Ruim 100 indrukwekkende kleurenhoutsneden en tekeningen met Nederlandse (vooral Drentse) en Deense landschappen geven een prachtig beeld van het oeuvre van deze graficus. De realistische werken zijn persoonlijke impressies van vaak oneindige landschappen die onaangeraakt lijken door de tijd. De zoektocht naar de essentie van het landschap, in combinatie met een ongelooflijke techniek, heeft Dijkstra voor een groot publiek tot een bekend kunstenaar gemaakt. De werken op de tentoonstelling zijn grotendeels afkomstig uit particulier bezit. De tentoonstelling wordt geopend door collega-kunstenaar Sam Drukker en is voor het publiek te zien op de bovenverdieping van het Drents Museum.
Op jonge leeftijd verhuisde Siemen Dijkstra (Den Helder, 1968) naar Zuidwest Drenthe. Daar ging hij met zijn vader, die amateur archeoloog is, mee om oude stenen voorwerpen te zoeken. Wat begon als spannende zoektochten voor een kind werd later een bron van inspiratie voor de kunstenaar.
Tussen 1986 en 1991 werd Dijkstra opgeleid aan de Academie Minerva in Groningen. Hij studeerde af in de vakken illustratie en grafiek. Één van zijn docenten was Wim van Veen, die hem de techniek van de 'houtsnede volgens de reductie' leerde. Deze methode om kleurenhoutsneden te maken, gebruikt Dijkstra nog steeds en het typeert zijn werk. De houtsnede volgens de reductiemethode is een vorm van reliëf- of hoogdruk. Bij deze techniek wordt steeds meer uit dezelfde houtplaat gesneden. Dijkstra gebruikt acht tot soms twintig(!) drukgangen, die hij telkens een andere kleur geeft. Het resultaat is een serie kleurrijke, gedetailleerde afbeeldingen van voorwerpen en landschappen.
Inspiratie
Inspiratie haalt Siemen Dijkstra niet alleen uit Drentse landschappen, maar ook uit Scandinavië. De Deense Oostzeekust en de Noorse Barendszee zijn tevens oeroude omgevingen waar Siemen Dijkstra zich thuis voelt. Zijn voorbeelden zijn onder meer de Deense schilders Johannes Larsen (1867 1961) en Vilhelm Hammershøi (1864 1916). Deze kunstenaars inspireerden Dijkstra door de manier waarop zij Denemarken weergaven met symbolistische landschappen aan het begin van de vorige eeuw.
Op sommige plaatsen in het landschap wordt de kunstenaar sterk geïnspireerd door de zogenaamde 'genius loci' ('geest van de plek'). Zijn werk is in feite een zoektocht naar de essentie van het landschap. Dijkstra wordt diep geraakt door de ziel van dergelijke plekken, bijvoorbeeld door de bijzondere schoonheid, lichtval of het unieke gezichtspunt. Hij wil doordringen in de onzichtbare metafysische wereld die deze emotie bij hem oproept.
Boek
Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verschijnt bij Waanders Uitgevers de prachtig geïllustreerde uitgave met bijdragen van Michel van Maarseveen (directeur Drents Museum), J. Nieuwstraten (oud-directeur Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) en de kunstenaar zelf. Het boek, deel 9 in de serie "Monografieën van het Drents Museum over hedendaagse figuratieve kunstenaars", is te koop in de Museumwinkel in een paperbackeditie (¤24,95) en in een luxe editie met een originele kleurenhoutsnede van Siemen Dijkstra (¤150,--).
////////////////